20 aprilie 2024

„Optimismul, colaborarea, creativitatea, tenacitatea sunt elemente care pot tranşa, decisiv, viitorul societăţii noastre“ – Interviu cu Constantin Cornea, director adjunct al Unităţii Producţie din cadrul Daewoo Mangalia:

dl-corneaMangalia, oraş turistic, port comercial deţine şi cel mai mare şantier naval din România, navele livrate aici fiind cele mai mari construite vreodată în Europa. V-aş ruga să punctaţi câteva dintre superlativele care v-au poziţionat detaşat în fruntea constructorilor de nave comerciale din Europa.

Într-adevăr, ne putem mândri cu livrarea unor nave de dimensiuni şi capacităţi respectabile, cum ar fi:

  • Vrachierele de 180,000 tdw având lungimea de 292 şi lăţimea de 45 m;
  • Port containerele cu o capacitate de transport pentru 9,100 de unităţi cu lungimea de 299.9 m şi lăţimea de 48.4 m fiind cele mai mari nave de acest tip construite vreodată în bazinul Mării Negre şi al Mării Mediterane;
  • Navele pentru transportul autovehiculelor, de tip Ro Ro 199.9×32.26 m cu o capacitate de a transporta 6,500 de unităţi cele mai mari de acest tip construite vreodată în bazinul Mării Negre şi al Mării Mediterane;
  • Navele pentru transportul produselor petroliere cu o capacitate de transport de 165,000 tdw cu o lungime de 274 m.

Este cu adevărat impresionant şi suntem bucuroşi să constatăm ca, pe fondul recesiunii generale, încă sunt domenii  care ne poziţioneaza în zone de vârf, cum percep angajaţii DMHI acest lucru?

Dimensiunile navelor, complexitatea şi calitatea lucrărilor au devenit lucruri fireşti, deşi să nu credeţi că nu ne confruntam cu dificultăţi, însă modestia, tenacitatea, îmbunătăţirea continuă a pregătirii sau creativitatea sunt factori care au contribuit la depăşirea greutăţilor.

 

Pentru locuitorii oraşului Mangalia, dar nu numai, aş dori să descrieţi într-un limbaj accesibil, etapele importante ale construcţiei unei nave.

Construcţia unei nave este un proces extrem de complex şi greu de explicat în câteva cuvinte, iar pentru a evalua volumul activităţilor aferente, cititorul trebuie să fie cât de cât familiarizat cu date similare din domeniul construcţiilor  de nave, însă în principiu am putea asimila construcţia unei nave cu rezolvarea unui joc de puzzle constituit din componente, subansamble, ansamble de mărime mijlocie, blocuri asamblate şi premontaje.

Pe acest lanţ de activităţi intervin în stadii bine definite elemente de saturare – suporţi, postamenti, scări, cabluri electrice, echipamente etc., astfel încât gradul de integrare al acestora, la finalizarea blocurilor sau a premontajelor, să fie cât mai mare.

Orientativ, pentru a avea o imagine în ceea ce priveşte volumul de lucrări pentru construcţia unei nave cu o capacitate de 165,000 tdw, proiect în derulare pentru transportul produselor petroliere, trebuie luate în calcul:

  • Peste 150 de blocuri asamblate având o greutate de peste 20.000 tone;
  • Peste 240.000 m lungime de debitare şi aproape 300.000 de metri de asamblare;
  • Peste 22.000 m lungime de ţeavă;
  • Peste 3.000 de valvule;
  • Peste 270.000 litri de vopsea;
  • Peste 125.000 m de cablu electric.

Procesarea acestui volum impresionant de lucru presupune sincronizarea activităţilor corespunzătoare, printr-un sistem integrat, care să asigure desfăşurarea activităţilor într-un flux continuu şi care, în mod obligatoriu, trebuie să respecte nişte repere bine stabilite încă de la semnarea contractelor, cum ar fi:

  • Startul debitării;
  • Punerea primului bloc asamblat în doc;
  • Lansarea la apă a navei;
  • Livrarea navei.

Aceste etape sunt doar cele mai importante, dezvoltarea proiectului presupunând grafice cu termene detaliate pe fiecare etapă menţionată mai sus, la nivelul fiecărei organizaţii, începând de la semnarea contractului, continuând cu activităţi specifice de proiectare şi execuţie.

Puteţi să ne daţi câteva detalii cu elemente specifice fiecăreia dintre etapele menţionate?

Acumulările realizate înainte sau după fiecare etapă sunt elemente de analiză foarte importante şi, spre referinţă, am să menţionez câteva date specifice fiecăreia:

startul-debitareStartul debitării marchează începutul activităţilor direct productive pentru un proiect, însă eficienţa procesului presupune ca, pentru derularea fără sincope a activităţilor în secvenţa logică a fluxului de producţie, tabla şi profilele necesare asamblării trebuie să fie asigurate în totalitate conform graficelor de producţie, începand cu componentele, astfel încât resursele financiare să fie utilizate eficient şi în acelaşi timp să se evite stocurile excesive.

De asemenea, materialele de saturare corespunzătoare – scări, guri de vizită, ţeavă, valvule etc.  trebuie să fie disponibile pentru că, în stadii bine definite încă din faza de proiectare, acestea trebuie instalate.

Pentru a asigura controlul miilor de componente, acestea sunt codificate cu elemente de identificare specifice, care să asigure trasabilitatea produsului, înregistrandu-se date legate de maşina pe care au fost debitate, numele operatorului, numărul proiectului, codul reperului, date care în cazul fabricării tubulaturilor sunt înregistrate pe sistemul codurilor de bare.

punerea-primului-blocPunerea primului bloc asamblat în doc este un alt reper important înregistrat în “certificatul de naştere“ al navei, însă pentru a asigura o activitate continuă în stadiul de  premontaj sau de montaj în doc este esenţial ca, la acest moment, peste 90% din numărul de blocuri să fie finalizate, saturate şi vopsite.

Pentru completarea “jocului de puzzle” în etapa de premontaj sau montaj în doc, este esenţial ca abaterile dimensionale ale blocurilor, verificate conform unui plan bine stabilit  pentru fiecare proiect, să se încadreze într-un domeniu de valori, care să nu genereze lucrări de corecţie mai târziu, iar pentru această activitate sunt implicaţi oameni cu mare experienţă în găsirea poziţionării optime.

lansare-proiectLansarea la apă este sfârşitul etapei de acumulări în perioada de doc, în care trebuie finalizate toate lucrările aferente structurii de corp si tancurilor de balast, mai mult de jumătate din sistemele de tubulaturi din compartimentul maşini, cât şi activităţile de vopsitorie asociate cu ceea ce este legat de lansarea la apă – corp exterior, tancuri de balast, tancuri de marfă, suprastructură sau compartiment maşini, conform planificării.

Pentru a evita suprapunerea lucrărilor de saturare cu activităţile specifice de testare a echipamentelor, volumul cumulat al lucrărilor executate din totalul celor existente la momentul lansării, trebuie să fie de peste 85% .

Livrarea navei este momentul de bilanţ, care marchează finalizarea şi predarea tuturor lucrărilor către reprezentaţii Clientului şi către Societatea de Clasificare.

23Trebuie menţionat că între lansarea la apă şi evenimentul festiv de botez şi de livrare a navei, cele mai multe activităţi sunt orientate pentru testarea sistemelor. Este o perioadă extrem de dificilă, în care efortul şi abilităţile specialiştilor noştri, cât şi cel al reprezentanţilor producătorilor de echipamente trebuie să demonstreze Clientului că suntem un partener de încredere, iar produsul final este în conformitate cu clauzele contractuale.

 

Este extrem de important ca în contextul competiţiei,  dar şi al crizei prelungite pe piaţa construcţiilor de nave, să demonstrăm că, din punct de vedere calitativ, navele livrate la Mangalia pot concura oricând cu cele  produse de şantierele de top.

Aşa cum vedeţi, în descrierea destul de succintă, volumul activităţilor şi proceselor, care trebuie coordonate şi controlate, este extrem de mare, iar ciclul de lucru pentru o navă de aceste dimensiuni şi complexitate se întind pe o perioadă de 12 – 14 luni.

De-a lungul construcţiei nu lipsesc oboseala, tensiunile, stresul, dar  sentimentul de satisfacţie la livrarea navelor, conferit de aprecierea Clientilor sau a reprezentanţilor Societăţilor de clasificare este cel mai bun medicament, dându-ne  convingerea că suntem pe drumul cel bun.

Având în vedere multitudinea, dar şi sincronizarea activităţilor, cum reuşiţi coordonarea lor?

Aşa cum aţi şi remarcat, coordonarea activităţilor este extrem de importantă, de aceea, înainte de începerea acestora pentru un proiect, este desemnată o echipă de coordonare, care include specialişti din toate organizaţiile, având responsabilităţi clare în ceea ce priveşte urmărirea şi rezolvarea problemelor apărute şi vă asigur că nu sunt nici puţine şi nici simple.

Problemele apărute în etapa de proiectare, asigurare materială, controlul calităţii  sau cele de producţie, trebuie rezolvate în cel mai scurt timp prin colaborarea membrilor echipei de coordonare, un rol deosebit de important revenindu-i coordonatorului de proiect, atât în ceea ce priveşte sincronizarea acţiunilor echipei, dar şi ceea ce priveşte relaţia cu reprezentanţii Clientului sau  Societăţii de Clasificare.

De modul în care echipa desemnată interacţionează, depinde, în mare măsură, finalizarea etapelor de fabricaţie la termenele stabilite, cu costuri minime, factori care sunt analizaţi periodic de conducerea societăţii noastre.

Dialogul cu dumneavoastră conturează un efort peste ceea ce se  întâmplă în economia românească. Ar mai fi ceva de adăugat?

Realizările de anul acesta sunt rezultatul efortului generos al pasiunii şi sacrificiilor tuturor angajaţilor sau al colaboratorilor noştri, iar livrarea a 8 nave din cele 10 planificate, marchează un reviriment evident, însă până la atingerea performanţelor, care să ne plaseze la nivelul de eficienţă şi competitivitate al şantierelor de vârf, mai este drum lung.

Optimismul, colaborarea, creativitatea, tenacitatea sunt elemente care pot tranşa, decisiv, viitorul Societăţii noastre.

După cum se poate remarca, Şantierul Naval Daewoo Mangalia a fost, este şi va rămâne forţa economică a municipiului nostru, dar nu numai, atât datorită personalului local şi din zonele limitrofe, cât şi datorită performanţelor pe care le obţine la nivel naţional şi internaţional.

Deşi la nivel mondial acest domeniu de activitate parcurge o perioadă nu tocmai favorabilă, DMHI reuşeşte să se menţină în frunte, face, permanent, eforturi susţinute pentru ca momentele dificile să fie depăşite şi are o privire de ansamblu în vederea câştigării unui viitor sigur.

Tocmai datorită acestor măsuri constructive DMHI va continua să aibă un cuvânt greu de spus în domeniul construcţiilor de nave, va contribui ca şi până acum la dezvoltarea municipiului şi va demara şi finaliza proiecte de anvergură despre care se va vorbi atât în ţară, cât şi peste hotare.  

1 thought on “„Optimismul, colaborarea, creativitatea, tenacitatea sunt elemente care pot tranşa, decisiv, viitorul societăţii noastre“ – Interviu cu Constantin Cornea, director adjunct al Unităţii Producţie din cadrul Daewoo Mangalia:

  1. Intradevar, de la marile realizari la marile sperante…ne laudam cu trecutul ce suna pompos in declaratiile pentru presa, insa viitorul e incert…

Comments are closed.