24 aprilie 2024

RESTRICȚIA PRIVIND ACCESUL NAVELOR ȘI EXPLOATAREA FUNDULUI MĂRII NEGRE A FOST ANULATĂ DUPĂ 2 SĂPTĂMÂNI DE LA IMPUNEREA ACESTEIA

default

Restricția privind accesul navelor și exploatarea fundului Mării Negre, în perimetrul destinat extragerii nisipului pentru lărgirea plajei din stațiunea Mamaia, a fost anulată după două săptămâni de la impunerea acesteia, printr-o adresă emisă ieri de către Directia Hidrografica Maritima.

Administratia Bazinala De Apa Dobrogea-Litoral, în calitate de beneficiar al proiectului „REDUCEREA EROZIUNII COSTIERE, FAZA II (2014-2020)” finanțat de Uniunea Europeană din Fondul de Coeziune prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020 și cofinanțat de la bugetul de stat, a fost notificată de către Direcția Hidrografică Maritimă  Constanța prin adresa ARN 13/03.03.2021, de faptul că a anulat adresa ARN 06/16.02.2021 prin care se aplica restricția de tranzit și exploatare asupra unui perimetru din Marea Neagră, care se suprapunea în parte cu perimetrul autorizat pentru prelevare de nisip.

Antreprenorul BOSKALIS S.R.L., de la punerea interdicției de exploatare la data de 16 februarie 2021, nu a mai extras nisip din zona restricționată și a continuat să exploateze un capăt al perimetrului autorizat din imediata vecinătate a zonei restricționate, astfel încât, lucrările de înnisipare executate de antreprenorul Boskalis nu au fost oprite. Zona exploatabilă din afara perimetrului restricționat avea o rezervă limitată, care cel mai probabil ar fi fost epuizată în doar câteva săptămâni.

Identificarea zonelor cu rezerve de nisip din largul mării, compatibile cu cerințele proiectului, dar și activitățile de descărcare arheologică, de obținere a acordului de mediu pentru extragerea de nisip, precum și obținerea permiselor de extragere de nisip de la Agenția Națională pentru Resurse Minerale intră în exclusivitate în responsabilitatea Antreprenorului – SC Boskalis SRL, care execută LOTUL 2 – PROTECȚIA ȘI REABILITAREA LITORALULUI ROMÂNESC AL MĂRII NEGRE ÎN ZONA MAMAIA, beneficiar fiind Administratia Bazinala De Apa Dobrogea-Litoral.

Odată cu ridicarea restricției, antreprenorul poate continua lucrările conform graficelor existente, astfel încât, lotul Mamaia să poată fi finalizat până la începutul sezonului estival.

Totodată, rămâne în vigoare restricționarea impusă de către Direcția Județeană pentru Cultură Constanța pentru zona cu potențial arheologic evidențiată de fragmentele ce pot proveni de la o epavă, dispersate pe o suprafață de 20 mp.

Utilizând cea mai modernă tehnologie specializată din lume – draga absorbant refulantă, va continua să extragă nisip de la o distanță de aproximativ 12 km și o adâncime de 25 de metri. Aceasta se conectează la o conductă submsersă în lungime de 2 km care asigură legătura cu țărmul mării și astfel va aduce pe plajă în total aproximativ 4,3 milioane metri cubi de nisip. Lotul 2 – Mamaia va fi înnisipat pe o lungime de 6.950 ml și se va crea o nouă porțiune de plajă de aproape 53 de ha.

Lotul 2 – Mamaia face parte din proiectul „REDUCEREA EROZIUNII COSTIERE, FAZA II (2014-2020),implementat de Administratia Bazinala De Apa Dobrogea-Litoral prin ADMINISTRAȚIA NAȚIONALĂ „APELE ROMÂNE” și MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI PĂDURILOR, însemnând lucrări de reducere a eroziunii costiere pentru 11 sectoare: stăvilarele Edighiol/Periboina, Mamaia, Tomis-Cazino, Agigea, Eforie, Costinești, Olimp, Jupiter-Neptun, Balta Mangalia– Venus- Aurora, Mangalia-Saturn, 2 Mai.

Proiectul este cofinanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, Axa Prioritară 5 – Promovarea adaptării la schimbările climatice, prevenirea și gestionarea riscurilor, Obiectiv specific 5.1 Reducerea efectelor și a pagubelor asupra populației cauzate de fenomenele naturale asociate principalelor riscuri accentuate de schimbările climatice, în principal de inundații și eroziune costieră.

Proiectul are o valoare de 3.805.641.720,80 de lei, din care 85% sunt fonduri europene nerambursabile eligibile obținute prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 – 2020, iar restul de 15% este cofinanțat de la bugetul de stat. Durata de implementare a proiectului este 2015 – 2023.