Au fost desemnaţi câştigătorii concursului „Eroul din familia mea“

Cercul Militar Mangalia a găzduit, în urmă cu două zile, premierea participanţilor la cea de a II-a ediţie a concursului „Eroul din familia mea“, organizat de Asociaţia Naţională Cultul Eroilor „Regina Maria“, subfiliala Mangalia. Pe lângă momentele artistice oferite în cadrul evenimentului şi premierea propriu-zisă, a mai fost anunţată şi lansarea, în curând, a unei lucrări unicat în ţară, „Eroii Mangaliei“, realizată în urma cercetării a peste 1.500 de dosare aflate în arhivele de specialitate constănţene. Numele acestor eroi, căzuţi în cele două războaie mondiale sunt: Barbu Nedelea, Beitulai Gemai, Osman Ramazan, Radu Ştefan, Nicolae Bârzan, Nicolae Ceară, Ion Cristea, Constantin Croitoru, Ilie Gheorghe, Teodor Boga, Ion Hermeneanu, Gheorghe Marin şi Oprea Tudose. Dintre aceştia, numai trei apar pe monumentul dedicat eroilor căzuţi la datorie, aflat în piaţeta din centrul oraşului.

Preşedintele A.N.C.E. „Regina Maria“, prof. Emil-Cornel Ninu, a făcut un apel la toţi cei ce iubesc Mangalia, la cei ce locuiesc aici sau, deşi plecaţi din localitate, nu şi-au uitat rădăcinile, să ajute la reconstruirea unuia dintre cele mai reprezentative statui ale oraşului: Monumentul Eroilor Dobrogeni. Acesta, aflat în piaţa veche a oraşului, fusese ridicat în 1927, de Societatea demobilizaţilor din război, în cinstea jertfei soldaţilor morţi pe fronturile pentru reîntregirea ţării. El înfăţişa un soldat în poziţie de atac, însă, tocmai din cauza faptului că baioneta armei acestuia era îndreptată către vecinii bulgari, acest lucru nu a fost pe placul comuniştilor, care au făcut „pierdută“ statuia în anii ’60.

Câştigătorii celei de a doua ediţii a concursului „Eroul din familia mea“ au primit, pe lângă diplome, simbolice premii în bani, acordate de către primărie, instituţie reprezentată de Aida Gomeajă, şef serviciu al Departamentului Turism şi Evenimente.

Laureaţii ediţiei a II-a a concursului „Eroul din familia mea“ sunt următorii:

–         Dan-Tudor Octav, elev al Colegiului Economic Mangalia, cu lucrarea „Trei fronturi, două războaie, o datorie“ (premiul I)

–         Andreea Iuliana Focşa, elevă a Şcolii nr. 3, cu „Eroina mea“ (menţiune),

–         Florian Greavu, Şcoala nr. 1, cu „În gulagul siberian“ (locul al II-lea),

–         Margareta Oprea, Şcoala nr. 3, „Bunicul meu, eroul meu“ (menţiune),

–         Prof. Elena-Sanda Pădureanu, „Badea Niculaie de la vie“(locul al III-lea)

–         Iuliana Popescu, elevă a Colegiului Economic Mangalia, cu lucrarea „Eroul din familia mea“ (locul al III-lea)

–         Elena Lazăr, de la Liceul Teoretic „Callatis“, cu lucrarea „Fraţii bunicii“ (locul al II-lea)

–         Liana Naum, director al Cercului Militar Mangalia, cu lucrarea „Suflete regăsite“ (premiul I)

–         George Ninu (pensionar), cu „Destine de eroi“ (premiul al II-lea)

–         Raluca Purcăruş, Şcoala nr. 3, „Eroul din familia mea“ (premiul al III-lea)

–         Alexandru Rădeanu (veteran), cu lucrarea „Mort am fost şi-am înviat, pierdut am fost şi m-au găsit…“(premiul de execelenţă)

–         Gheorghe Raftopol (jandarm), cu lucrarea „Eroul meu, eroii mei, eroii noştri“ (menţiune)

–         Elena Spiridon (pensionar), cu „Iadul pe pământ“ (menţiune)

–         Loredana-Ionela Toader, elevă a Şcolii nr. 3, „Eroul din familia mea“ , (premiul I)

–         Diana Roxana Toşa, elevă a Colegiului Economic Mangalia, „Eroul din familia mea“ (menţiune)

–         Gavrilă Ursu, Şcoala nr. 3, „Eroii povestesc“ (menţiune)

„Premiile I, II şi III ale câştigătorilor „maturi“, respectiv  Liana Naum, George Ninu şi Elena-Sanda Pădureanu, în valoare de 230 de lei, au fost cedate pentru a fi vărsate într-un cont dedicat reconstruirii „MONUMENTULUI EROILOR DOBROGENI“. Concurenţii vor putea participa, de asemenea, la una din excursiile preconizate, în Bulgaria (Caliacra-Balcic, Turtucaia, Dobrici, Târgu-Jiu-Plevna-Smârdan-Griviţa-Opanez) sau România (Târgu-Jiu, Mărăşeşti). De asemenea, la aşteptata lansare de carte cu lucrările lor, vor primi gratuit câte un exemplar. Dintre aceste compuneri, vor fi selectate câteva, pentru a fi publicate şi în reviste („Arma pontică” ş.a.)“, ne-a precizat preşedintele A.N.C.E. „Regina Maria“, prof. Emil-Cornel Ninu.




Ziua Rezervistului Militar

Instituirea „Zilei Rezervistului Militar” prin H.G. nr. 467/2010 exprimă aprecierea autorităţilor şi societăţii române faţă de cadrele militare în rezervă şi în retragere care şi-au servit cu devotament şi onoare ţara. Istoria consemnează fapte memorabile ale militarilor pe câmpul de luptă şi pe frontul nevăzut, care au contribuit la apărarea patriei şi a valorilor naţiunii române.

Amintirile celor care sărbătoresc Ziua Rezervistului Militar ar putea să umple volume întregi. Cândva, pompierii trecuţi în rezervă, dornici să salveze vieţi omeneşti din furia flăcărilor, mai păstrează încă amintirea misiunilor complexe la care au participat şi care i-au marcat. 

Astfel, în data de 29.05.2014, pompieri rezervişti ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea” al judeţului Constanţa, au participat la aniversarea, în avans, a Zilei Rezervistului, care se sărbătoreşte în data de 31 mai.

Încă pasionaţi de munca ce a făcut atâtea decenii parte din viața lor, în cadrul întrunirii,  foştii pompieri militari au depănat amintiri, au discutat despre diferitele intervenţii pe care le-au avut în decursul carierei, dar şi despre câte vieţi omeneşti au salvat.

Cu ocazia aniversării Zilei Rezervistului Militar adresăm gândurile noastre bune tuturor rezerviştilor români.




Au început lucrările de fluidizare a traficului pe strada Portului

Anunţate toamna trecută, lucrările de fluidizare a traficului, în zonele unde circulaţia este sufocantă, au început în urmă cu două zile. Într-o primă etapă, lucrările se execută pe strada Portului, unde va fi creată o bandă de urgenţă pe care să ruleze autoturismele care vin dispre strada Matei Basarab. În felul acesta, conducătorii auto nu vor mai fi nevoiţi să aştepte pentru a se încadra pe strada Portului, ci vor avea acces direct. Până la amenajarea noului drum, echipele repartizate în zonă au curăţat şanţul de mizerii şi buruieni, locul gol rămas fiind umplut cu pietriş şi adus la nivelul carosabilului.

Potrivit conducerii ADPP Mangalia, proiectul mai cuprinde realizarea unui sens giratoriu la intersecţia străzii Portului cu Bulevardul 1 Decembrie 1918, singurul, de altfel, pentru care s-a dat undă verde. „Iniţial, am dorit să amenajăm mai multe sensuri giratorii, însă au existat câteva impedimente. Mai precis, am fi dorit să existe sensuri la intersecţia străzii Matei Basarab cu Portului, cât şi la intersecţia străzii Oituz cu Portului. Reprezentanţii Poliţiei şi cei de la CFR ne-au spus, însă că fiind vorba despre un drum european, situat la mică distanţă de linia ferată, amenajarea unor sensuri nu este posibilă. Din fericire, pe Bulevardul 1 Decembrie 1918 vom putea crea un sens giratoriu, zona urmând să fie inclusă într-un program de sistematizare. Vor exista reguli noi pentru şoferi, astfel aceştia nu vor mai putea vira la stânga de pe Portului către Matei Basarab, ci vor trebui să întoarcă la sensul giratoriu din centru. Pentru cei care circulă dinspre Matei Basarb către strada Portului va fi amenajată o alveolă cu bandă de accelerare. Pe de altă parte, la Adiman, va fi creată o „insulă” dinspre strada Oituz care să direcţioneze, mai bine, sensurile de mers. Tot în baza acestui proiect, vor amplasate indicatoare, acolo unde lipsesc şi se vor marca pentru o mai bună vizibilitate trecerile de pietoni”, ne-a declarat Cătălin Cornaci, directorul ADPP Mangalia.

Reguli noi pentru participanţii la trafic  

Potrivit memoriului tehnic, amenajarea intersecţiei dintre strada Portului şi strada Matei Basarab va avea ca efecte: protecţia pietonilor la traversare; fluenţa şi siguranţa circulaţiei; separarea fluxurilor de circulaţie şi delimitarea părţii carosabile; reducerea unghiurilor de conflict.

Circulaţia în intersecţia străzii Portului cu Oituz va fi, de asemenea, reorganizată, tot ca urmare a traficului aglomerat, urmând să fie amplasate indicatoare rutiere în acest sens. Astfel, pentru vehiculele care circulă pe strada Portului, dinspre Şoseaua Constanţei, se va realiza, în intersecţie, o bandă suplimentară pentru virajul la stânga, necesară maşinilor care se vor deplasa pe strada Oituz, pe sensul de mers spre Ştefan cel Mare. Pentru vehiculele care circulă pe strada Oituz, dinspre Ştefan cel Mare se va amenaja în zona intersecţiei o „insulă” direcţională care va separa „curenţii” de circulaţie de acelaşi sens, respectiv „înainte“ pe Oituz sau „la dreapta” pe Portului (pe sensul de mers spre Şoseaua Constanţei).   

În urma amenajării intersecţiei dintre strada Portului şi Bulevardul 1 Decembrie 1918, circulaţia rutieră se va desfăşura astfel:

–         La dus, pe sensul dinspre Şoseaua Constanţei spre Vama Veche, vehiculele se vor desprinde din traseul curent al străzii Portului pe banda de viraj dreapta a DN 39, iar la intersecţia cu Bulevardul 1 Decembrie 1918, vor ceda trecerea tuturor vehiculelor care vin din stânga, înscriindu-se apoi în traficul curent de pe această arteră;

–         Tot la dus, pe sensul dinspre Şoseaua Constanţei spre Port sau strada Ştefan cel Mare, vehiculele vor accede de pe traseul străzii Portului în intersecţia cu sens giratoriu, unde vor respecta regula priorităţii de stânga;

–         La întoarcere, pe sensul dinspre Vama Veche spre Port, strada Ştefan cel Mare sau Şoseaua Constanţei, vehiculele vor ajunge de pe traseul Bulevardului 1 Decembrie 1918 în intersecţia cu sens giratoriu, unde, de asemenea, vor respecta regula priorităţii de stânga.

După executarea tuturor lucrărilor, intersecţiile vor fi semnalizate cu indicatoare rutiere specifice, printre care: presemnalizare trecere de pietoni; limitare de viteză la 30 km/h; trecere pietoni, cedează trecerea etc.

Valoarea totală a acestui proiect de fluidizare a traficului se ridică la suma de 400.000 de lei, bani alocaţi de la bugetul local.




În atenţia celor care vor să devină bugetari. ADPP are peste 10 locuri vacante permanente

În urmă cu câteva zile, în cadrul unei şedinţe extraordinare de Consiliu, a fost votată noua formă a organigramei ADPP Mangalia. Cu excepţia lui Ghiulgiean Membulat, ceilalţi colegi de la PSD au refuzat să aprobe proiectul. Chiar dacă decizia nu a fost motivată, alesul Marian Guţă a punctat, clar, votul ”împotrivă”, deoarece, din neatenţie, proiectul era cât pe ce să fie consemnat în procesul-verbal ca fiind acceptat în unanimitate.

Potrivit proiectului, organigrama ADPP a suferit modificări, unele servicii şi compartimente fiind nou-înfiinţate, iar altele comasate.

În total, numărul posturilor existente în cadrul instituţiei este 51. De asemenea, în noua organigramă, apar mai multe posturi vacante, şase dintre acestea nou create, restul existente, dar neocupate.

Iată, care sunt acestea:

–         un post Şef Serviciu Financiar-Contabil vacant;

–         un post consilier juridic debutant în cadrul Serviciului Juridic şi Urmărire Contracte, Compartimentul Juridic;

–         un post muncitor necalificat la Compartimentul Pădurea Comorova;

–         un post muncitor necalificat – Cimitire;

–         un post administrator la Compartimentul Administrativ şi Întreţinere;

–         un post referent la Serviciul de Achiziţii Publice;

–         două posturi inspector de specialitate la Compartimentul de Investiţii;

–         un post inspector de specialitate debutant la Iluminat Public;

–         un post tot de inspector de specialitate la Compartimentul Tramă Stradală;

–         un post referent la Compartimentul Tramă Stradală;

–         două posturi inspector de specialitate, respectiv inspector gradul I A la Compartimentul Spaţii Verzi.

Ideea nu este rea, mai cu seamă că la nivelul municipiului, în ultimii ani, nu s-au creat locuri de muncă, deşi numărul şomerilor a crescut de la o lună la alta. Un alt avantaj îl reprezintă perioada nedeterminată, dar şi programul destul de lejer de la stat. Dezavantajul este dat de salariul nu foarte atractiv, dar sigur.

Celor aflaţi în căutarea unei slujbe nu le mai rămâne decât să se intereseze şi să urmărească când vor fi scoase la concurs aceste posturi vacante, în acest sens pândind în ziare ori la sediul ADPP anunţurile ce vor conţine condiţiile prevăzute de lege.




Primul Târg de antichităţi şi handmade are loc de Rusalii

Iubitorii obiectelor cu parfum de epocă, dar şi cei ai lucrului manual, sunt invitaţi să îşi îmbogăţească colecţiile vintage sau să-şi reîmprospăteze casetele cu bijuterii handmade prin vizitarea „TÂRGULUI DE ANTICHITĂȚI ȘI HANDMADE“, care va avea loc de Rusalii (6-9 iunie). Meşteşugariii vor fi prezenţi pe platoul de lângă Hotel „President“. Organizatorul, Mirela Dogaru, reprezentant al comunităţii handmade din zonă, afirmă că evenimentul este o premieră pentru Mangalia şi că, desigur, acesta va prezenta un interes deosebit pentru locuitorii și turiștii orașului.
„Antichitățile și handmade-ul fac parte dintr-o lume fascinantă, o lume plină de imaginație, pasiune, migală și cu adevărat mai altfel. Vă invităm să petreceți patru zile de primăvară, într-o atmosferă boemă, cu parfum de tei și oameni care poartă cu ei, istoria fiecărui obiect“, ne-a declarat Mirela Dogaru.




Locul I pentru elevii din Mangalia înscriși la concursurile organizate de ISU Dobrogea

Astăzi, începând cu ora 09:00, la Palatul Copiilor din municipiul Constanţa, s-a desfăşurat etapa judeţeană a concursurilor cercurilor tehnico-aplicative de elevi „Prietenii Pompierilor” şi „Cu viaţa mea apăr viaţa”. La această competiţie s-au înscris 10 echipaje care au reprezentat unităţile de învăţământ din municipiul Constanţa, municipiul Mangalia şi localitatea Lumina.

Toţi participanţii au dovedit că s-au pregătit serios, iar rezultatele pe care le-au obţinut au fost foarte bune. În cele din urmă, juriul a trebuit să facă departajarea, iar clasamentele arată  astfel:

Concursul cercurilor tehnico-aplicative de elevi „Prietenii Pompierilor”:

Locul I – Şcoala  Gimnazială nr. 4  din staţiunea Neptun;

Locul II – Şcoala  Gimnazială nr. 37 din municipiul Constanţa;

Locul III – Liceul Teoretic „Callatis” din municipiul Mangalia.

 

Concursul cu tematică de protecţie civilă „Cu viaţa mea apăr viaţa”:

 

Gimnaziu:

Locul I – Liceul Teoretic „Callatis” din municipiul Mangalia (echipa I);

Locul II – Liceul Teoretic „Callatis” din municipiul Mangalia (echipa II);

Locul III – Şcoala  Gimnazială nr. 37 din municipiul Constanţa.

Liceu:

Locul I – Colegiul Tehnic „Vasile Pârvan” din municipiul Constanţa;

Locul II – Liceul Teoretic „Pontus Euxinus” din localitatea Lumina.

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Dobrogea” al judeţului Constanţa mulţumeşte conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean Constanţa  şi  profesorilor coordonatori,  pentru modul de organizare şi desfăşurare a competiţiei.




În atenția viitorilor studenți. Locuri libere la insituțiile superioare militare

Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Dobrogea” Constanța selecţionează candidaţi, pentru următoarele instituţii de învăţământ ale Ministerului Afacerilor Interne:

  • Academia de Poliţie “Alexandru Ioan Cuza” Bucureşti – Facultatea de Pompieri – 35 locuri; termen limită înscrieri 02 iunie 2014.
  • Şcoala de Subofiţeri Pompieri şi Protecţie Civilă “Pavel Zăgănescu” – Boldeşti,  jud. Prahova – 125 locuri; termen limită înscrieri 21 iulie 2014.

            Precizări şi informaţii suplimentare se pot obţine de luni până vineri între orele

08:00 – 16:00, la sediul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Dobrogea” al judeţului Constanţa, str. Mircea cel Bătrân nr.110, la telefon: 0241/617 381, 0241/617090 – Biroul Resurse Umane sau pe adresa www.isudobrogea.ro.




Elevii de la „Ion Bănescu” au sărbătorit absolvirea liceului

Astăzi,  29 Mai 2014, elevii claselor a XII – a din Liceul Tehnologic „Ion Bănescu” Mangalia au participat la Festivitatea de Absolvire a liceului. În deschidere a luat cuvântul  prof. Corina Mihalache, urmată de diriginţii claselor terminale care au înmânat diplome de merit elevilor cu rezultate foarte bune la învăţătură și purtare şi celor care au obţinut rezultate deosebite la activităţile extraşcolare.

Preşedintele Asociaţiei de Părinţi, Corneliu Drăgan  a înmânat şefului de promoţie 2010-2014, elevei Cristina  Bâzu din clasa a XII-a A, trofeul „Şef de promoţie” şi o bursă de merit în valoare de 300 de lei, din partea Asociaţiei de Părinţi a Liceului Tehnologic „Ion Bănescu”.

Părinţi, diriginţi, cadre didactice şi-au împărţit emoţii, amintiri, gânduri din timpul liceului.




În ciuda ordinului expres al Primului Ministru Ponta, Primăria nu a fost reprezentată la manifestările Zilei Eroilor (galerie foto)




Spitalul Mangalia va avea în curând computer tomograf, inclus într-un Complex de Imagistică de ultimă generaţie

Managerul Spitalului Municipal Mangalia, dr. Liviu Mocanu face demersuri în această perioadă în vederea aducerii unui computer tomograf performant. De asemenea, intenţionează ca unitatea sanitară să achiziţioneze un Aparat Roentgen de ultimă generaţie, care împreună cu computerul tomograf să formeze un Complex de Imagistică Medicală.

După cum se ştie, la nivelul judeţului există un singur tomograf „public”, astfel că atunci când cel de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Constanţa devine nefuncţional, se intră în colaps, iar, ulterior, lista de aşteptare este interminabilă. „Sper ca discuţiile pe care le am în această direcţie să devină realitate. Existenţa unui Complex de Imagistică ar fi o premieră la Mangalia, folosirea acestor aparate fiind benefică în stabilirea unui diagnostic corect, mai ales că vorbim de un set de aparate de ultimă generaţie. De asemenea, dorim să înlocuim aparatul Roentgen cu unul mult mai performant. Ne-am propus ca acest nou Complex să fie amenajat în apropierea Unităţii de Primiri Urgenţe, mai precis în locul farmaciei. Purtăm un dialog cu reprezentanţii DSP Mangalia, pentru a stabili împreună locul optim pentru funcţionarea farmaciei. Cel mai probabil, aceasta va fi mutată în Pavilionul C al spitalului. De asemenea, un lucru bun pentru noi este faptul că firma care va aduce computerul tomograf va suporta cheltuielile necesare lucrărilor de reamenajare a spaţiului în care va funcţiona farmacia”, a declarat pentru „Ediţia de Sud” managerul Spitalului Municipal Mangalia, dr. Liviu Mocanu.

 80 de intervenţii chirurgicale laparoscopice pe lună

În ultimii ani, unitarea sanitară a cunoscut o dezvoltare continuă, devenind mai eficientă şi datorită creşterii numărului de specialităţi noi, unele dintre acestea neexistând vreodată la Mangalia. Astfel, în prezent Spitalul Municipal Mangalia dispune de nu mai puţin de 26 de specialităţi şi de 47 de medici, de la 37 câţi erau în urmă cu 3 ani. Printre specialităţile aduse în ultimii ani sunt cele de Psihiatrie, Endocrinologie, Dermato-venerice, ORL, Oftalmologie etc. De asemenea, spitalul are, în prezent, 3 medici neurologi, după decesul dr. Teodor Munteanu unitatea rămânând fără specialist. O altă noutate o reprezintă aducerea de la Eforie a unui anestezist nou, în plus, se poartă discuţii pentru angajarea altui medic ce deţine aceeaşi specialitate.

O altă reuşită a Spitalului Municipal o reprezintă laparoscopul cumpărat destul de recent, dar şi aducerea prof. dr. Vasile Sârbu, celebrul chirurg. Medicul vine la Mangalia de trei ori pe săptămână, iar într-o singură lună efectuează 80 de intervenţii laparoscopice. Numai într-o singură săptămână, timp în care vine la cabinet doar de trei ori, nu zilnic, prof. dr. Vasile Sârbu face chiar şi 16 operaţii ce au ca beneficiu recuperarea mult mai rapidă a pacienţilor care nu mai păstrează după intervenţii, urmele inestetice ale bisturiului, ci doar mici semne ce nu incomodează vizual.




Un sirian şi un irakian depistaţi de poliţiştii de frontieră

Poliţiştii de frontieră, din cadrul Gărzii de Coastă, au interceptat un cetăţean sirian şi un altul irakian, după ce au fost observaţi prin sistemul optronic de supraveghere a frontierei, care intenţionau să intre ilegal în România, pe jos, din Republica Bulgaria, cu scopul de a ajunge în Norvegia. În data de 27.05.2014, în jurul orei 23.00, poliţiştii de frontieră din cadrul G.N. Mangalia au observat, prin sistemul optronic de supraveghere a frontierei, două persoane care se deplasau pe jos, dinspre R. Bulgaria.

Imediat a fost desfăşurată o acţiune specifică a Poliţiei de Frontieră, în urma căreia, în jurul orei 00.45, cei doi bărbaţi au fost depistaţi în apropierea frontierei, ascunşi într-un lan de grâu. Echipa operativă a procedat la conducerea persoanelor, care nu vorbeau limba română, la sediul G.N. Mangalia pentru cercetări. În urma verificărilor a rezultat faptul unul dintre bărbaţi este cetăţean sirian, în vârstă de 34 ani, iar celălalt irakian, în vârstă de 27 ani, şi au încercat să intre ilegal în România, la adăpostul întunericului, cu intenţia de a ajunge în Norvegia.

Poliţiştii de frontieră le-au întocmit celor doi cetăţeni străini actele premergătoare pentru săvârşirea infracţiunii de „trecere frauduloasă a frontierei de stat”, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 262, alin. 1 din Codul Penal. Cele două persoane vor fi înapoiate autorităţilor de frontieră din R. Bulgaria, conform protocolului existent între cele două state.




Pe 1 Iunie se întrerupe traficul rutier între 9.00 şi 11.00!

Ca urmare a desfăşurării evenimentului “Carnavalul copiilor” care va avea loc, duminică, 1 Iunie, traficul rutier va fi întrerupt după cum urmează:

          – duminică, 1 Iunie, între orele 09.00 – 09.30, pe Bulevardul 1 Decembrie 1918, pe sensul de mers Casa Armatei către ieșirea din Mangalia spre Limanu-2Mai, cu drept de prelungire alte 30 de min., dacă este cazul;

          – duminică, 1 Iunie, între orele 09.30 -11.00, pe ruta: sens giratoriu – Şos. Constanţei – Str. Ştefan cel Mare  – Casa Armatei.

    Precizăm că, datorită defilării copiilor care vor parcurge traseele mai sus amintite este necesară blocarea circulației autovehiculelor, pe ambele sensuri de mers și blocarea accesului dinspre/către străzile adiacente, pe șoseaua Constanței și str. Ștefan cel Mare, pe tronsonul de la sensul giratoriu până la intrarea pe Bulevardul 1 Decembrie 1918. De asemenea, traficul rutier pe străzile Rozelor şi Matei Basarab, între orele 09.00 – 09.30, ar putea fi îngreunat în timpul deplasării copiilor către cele două puncte de întâlnire, respectiv Sensul giratoriu şi Piaţa Sud.

     Mulţumim conducătorilor auto pentru înţelegere!




Elevii de la „Ion Bănescu“ au luat atitudine, în cadrul proiectului „Alege viaţa!“

Elevii din clasa a IX-a A ai Liceului Tehnologic ”Ion Bănescu” din Mangalia AU LUAT ATITUDINE, propunând proiectul de educație pentru sănătate ”ALEGE VIAȚA!”, al cărui scop este prevenirea consumului de nicotină, alcool și alte droguri în rândul adolescenților. Pe parcursul lunilor februarie – mai 2014 s-au desfășurat cele trei activități ale proiectului: ”Deschide ochii!” (dezbatere), ”Între joc şi realitate” (jocuri educative tematice), ”Viața îți aparține!” (concurs tematic pe secțiunile creație plastică și multimedia). Echipa de proiect formată din șase elevi a colaborat cu profesor Corina Mihalache, director al instituției de învățământ, profesor psiholog Alina Băiașu, profesor Virginica Barabaș pentru implementarea cu succes a proiectului.

 Din feedback-ul dat de elevi pe parcursul și la finalul proiectului, au reieșit următoarele:  educația de tip ”peer to peer” a facilitat receptivitatea crescută la informațiile transmise apreciate de elevi ca fiind utile și interesante, lucrul în echipă a permis adolescenților să exprime gânduri, emoții, atitudini față de problematica consumului de droguri, să exerseze abilitățile sociale, comunicarea didactică elev-profesor, elev-elev a oferit elevilor prilejul de a-și valorifica potențialul creativ în realizarea produselor activităților.

            Succesul de care s-a bucurat proiectul s-a datorat și parteneriatului dintre reprezentanții liceului și ai Centrului de Evaluare, Prevenire și Consiliere Antidrog Constanța.




AVENTURI CU ROMEO ALUNĂ ȘI BUNICUȚA JULIETA

Vineri, 30 mai, la Casa de Cultură din Mangalia, vă invităm să vă bucuraţi de cel mai nou gen de divertisment din România! AVENTURI CU ROMEO ALUNĂ ȘI BUNICUȚA JULIETA, este un spectacol de ventrilocie, comic, interactiv şi educativ, cu implicarea directă a publicului, care se adresează copiilor între 3 şi 11 ani.

Ventrilocia este un act artistic în care o persoană (ventrilocul) işi schimbă vocea creând senzaţia că vocea vine din altă parte, de obicei de la papuşa folosită în spectacol.  Ventrilocul este o persoană care poate rosti cuvintele fără a-şi mişca buzele şi fără a deschide gura, dând impresia că papuşa poate vorbi, simţi, poate avea opinii, reacţii şi emoţii.

Pe Crina Zvobodă, artist ventriloc, publicul a avut ocazia s-o cunoască la una dintre ediţiile show-ului televizat „Românii au talent”, care a constituit o rampă de lansare către o carieră de succes, în care artista şi „bunică” ei haioasă sunt personajele principale ale unor show-uri excepţionale care stârnesc râsete pe bandă rulantă şi ropote de aplauze.

Spectacolul va începe la ora 18.00, preţul unui  bilet este de 12 lei. Biletele pot fi procurate de la Casa de Cultură din Mangalia.




Amfora & Ancora – dotări urbane de 180.000 de lei, amplasate la intrările în Mangalia

Se pare că, în urbea noastră liniştită de la malul mării, mai toate problemele şi-au găsit rezolvare. Cum, în viziunea administraţiei locale am scăpat de toate „sursele“ stresului zilnic – câini fără stăpân, gropi, buruieni, datorii publice etc – iată că, acum, avem mare nevoie de moderne dotări urbane. Aşa că, pentru început, ni se propun două proiecte (dintre care numai unul a primit, deocamdată, finanţare) ce vor decora intrarea şi ieşirea din oraş.

Ieri, în cadrul şedinţei extraordinare de consiliu, aleşii au aprobat propunerea primarului Cristian Radu de înfiinţare a unor „semnale acces municipiu şi amenajări aferente“. Proiect finanţat 100% din bugetul local, ce va cuprinde două „amplasamente“ – unul la intrarea în localitate, dinspre Constanţa (zona Balta Saturn) şi cealaltă, la ieşirea spre 2 Mai, în zona DMHI.

Concret, proiectantul general al celor două edificii, Biroul de arhitectură Cristina Calotă, propune amplasarea a două „semnale“ – o ancoră şi o amforă (ce ar avea circa 5 metri înălţime), prima cu structură pe ţeavă rectangulară metalică şi finisaje cu plăci travertin şi, cea de a doua, cu structură cu sâmburi şi centuri din beton armat finisate cu plăci de travertin şi marmură.

Cele două frumuseţi arhitecturale, ce presupunem că reprezintă simboluri ale trecutului şi prezentului Mangaliei, vor costa circa 180.000 de lei. Însă, pentru început, numai „amfora“ de la intrarea în oraş va primi finanţare de la primărie.




Concursuri, competiţii şi parade vor marca cea de a XV-a ediţie a „Zilelor Galactiene“

Şcoala „Gala Galaction“ organizează, începând cu 23 mai şi până la jumătatea lunii iunie, cea de a XV-a ediţie a „Zilelor Galactiene“. Manifestările zilelor şcolii au demarat la finele săptămânii trecute, cu „Fanteziile cu mesaj“, în care au fost implicaţi elevii claselor a II-a, a III-a şi a IV-a, coordonaţi de înv. Elena Tiron, înv. primar Anişoara Fefea şi înv. primar Elfride Chiriac.

Joi, 30 mai, la centrul Cultural „Euxin“ va avea loc expoziţia „Jurnal – Mărturii şi fotografii etnografice“, ce face parte dintr-un proiect internaţional înscris CAEN 2014 şi coordonat de prof. Ramona Buzea.

„Prietenos cu viaţa – parada micilor galactieni şi lansarea de baloane“ se va desfăşura pe 1 Iunie, începând cu orele 10.00, pe traseul Şcoala „Gala Galaction“ (sens) – Portul Turistic Mangalia. Evenimentul va avea loc sub supravegherea înv. primar Adriana Dobre.

Sportul va avea şi la această ediţie, un loc de frunte printre competiţii. Cupa transmisibilă „Gala Galaction“ se va desfăşura la fotbal şi handbal, pe 6 iunie şi va fi coordonată de prof. Maria-Eugenia Cristian.

Pe 7 iunie, de la orele 10.00, se va derula concursul interjudeţean „Matematică la Pontul Euxin“, ediţia a XII-a, pentru clasele IV-VIII, eveniment coorodonat de prof. Ion Gogoaşă.

„Les Bourgeons de Printemps“, concurs de limba franceză, va avea loc marţi, 10 iunie, de la orele 11.00, sub îndrumarea prof. Viorica Gherghinoiu.

Unul dintre cele mai aşteptate evenimente ale Zilelor Galactiene este „Ştafeta cunoştinţelor“, ce se va desfăşura pe 11 iunie, sub coordonarea profesorilor Maria-Eugenia Cristian, Ştefana Pană şi Liliana Iurco.

Prof. Ana Caramet va îndruma, pe 12 iunie, de la orele 10.00, concursul “Public Speaking“, ce va avea loc în două etape: un discurs în limba lui Shakespeare, urmat de întrebări din partea juriului.

Un al doilea concurs în limba engleză, “Blossoms“, se va derula sub coordonarea prof. Mariana Marin, pe 13 iunie, de la orele 11.00.

Două concursuri de limba şi literatura română, ce se vor desfăşura sub supravegherea prof. Elena Petcu şi prof. Mihai Sorin vor avea loc pe 13 iunie. Este vorba despre concursul de limba română „Triunghiul cuvintelor“, ediţia a XIV-a, pentru clasele V-VII (înscrierile au loc în perioada 26 mai-10 iunie) şi despre concursul de creaţie literară „Galacteea, magia cuvintelor“, ediţia a XIV-a, cu tema „Jocul meu preferat, pictură în cuvinte“, pentru clasele V-VII.

Întâlnirea anuală cu absolvenţii Şcolii „Gala Galaction“ (Şcoala nr. 5), este organizată de directorul unităţii, prof. Adriana Popescu, la Centrul Cultural „Euxin“, pe 14 iunie, de la orele 10.00, în timp ce întâlnirea cu cadrele didactice pensionate, sugestiv intitulată „Jos pălăria, cu respect“, va avea loc în aceeaşi zi, la orele 17.00, în staţiunea Venus.




Primăria pune la bătaie 80.000 de lei pentru a II-a ediţie a „Caravanei copiilor“

Cu ocazia Zilei Internaţionale a Copilului, Primăria și Consiliul Local Mangalia în parteneriat cu instituţiile de învăţământ din localitate organizează cea de-a doua ediţie a evenimentului Carnavalul copiilor. Dacă anul trecut evenimentul a fost destul de slab pregătit, anul acesta primăria şi-a luat toate măsurile de precauţie, aruncând în joc numai puţin de 80.000 de lei, bani cu care se vor achita diverse premii şi dulciuri.

Ca şi în anul precedent, preșcolarii și școlarii participanți la carnaval se vor organiza în două coloane, sub atenta supraveghere a cadrelor didactice și a părinților implicați în acțiune. Coloanele vor pleca simultan din două puncte, respectiv Sensul giratoriu şi Piaţa Sud, începând cu ora 09.30. Fiecare unitate şcolară implicată va avea o culoare reprezentativă, având ca antemergător o mascotă uriaşă îmbrăcată în haine de aceeaşi culoare. Cei 3.000 de copii prezenţi la paradă vor defila astfel pe străzile oraşului, până în Piaţa Republicii, unde își vor prezenta costumele şi va avea loc festivitatea de premiere.

Fiecare copil participant la carnaval va fi primi din partea Primăriei dulciuri.

În timpul paradei, traficul rutier va fi oprit pe traseul parcurs de copii.

După parada costumelor şi festivitatea de premiere, începând cu ora 13.00, toţi copiii vor fi conduşi de mai mulţi clovni în Portul Turistic, locul de desfăşurare a unui spectacol artistic. Pe scenă vor urca mai mulți invitaţi, precum: Simona Nae, Ravi, Trupele Maxim şi Lollypop Girls, Ansamblul vocal „Armonia” și Salsa mi vida. Pe parcursul derulării spectacolului, clovnii prezenţi în Portul Turistic vor oferi copiilor baloane colorate şi bomboane.




Rectificare bugetară generoasă, aprobată în unanimitate la Mangalia

După nenumărate lupte de culise, consilierii locali au ajuns, în cursul zilei de astăzi, la un numitor comun: au aprobat rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli.  Spicuim,  în continuare, câteva cifre din rectificarea bugetară, deosebit de generoasă la capitolele favorite ale administraţiei publice locale:

Autorităţile executive (Primăria) au primit o suplimentare de 1.238.950 lei, aducând suma totală la 6.894.370 lei.

Printre altele, la acest capitol au fost alocaţi bani în plus pentru materiale şi servicii cu caracter funcţional – 195.000 de lei (415.000 lei), deplasări în ţară şi străinătate – 25.000 lei (75.000 de lei până la ora actuală), echipamente, software şi IT – 40.500 de lei, „Consultanţă“ – 175.000 de lei (ridicând suma totală la 495.000 lei), iar pentru „Reclamă şi Publicitate“ – 100.000 lei (aducând suma totală, pentru primul semestru al anului, la acest capitol, la 150.000de lei).

 – Ordinea Publică (Poliţia Locală) a primit o „porţie“ suplimentară de 220.300 lei şi un total, pe 2014, de 2.218.213 lei.

 – În ceea ce priveşte Dezvoltarea Publică, aici vorbim despre o rectificare de 3.578.500 lei (şi suma totală pe anul în curs, până la o nouă rectificare, la 20,4 milioane de lei), atribuiţi, printre altele: Primăriei (884.500 lei) şi transferurilor ADPP (2,45 milioane de lei).

 – În fine, Salubrizarea a primit un supliment de 2 milioane de lei (cu un total, pe anul acesta, de 6,7 milioane de lei), iar cheltuielile pentru investiţiile primăriei (la capitolul „Energie“) au fost rectificate la 2,16 milioane de lei (şi 12,5 milioane de lei per total în 2014).




Concursurile „Prietenii Pompierilor” şi „Cu viaţa mea apăr viaţa” – etapa judeţeană

În data de 29.05.2014, începând cu ora 09:00, la Palatului Copiilor din Municipiul Constanţa, se va desfăşura etapa judeţeană a Concursurilor cercurilor tehnico-aplicative de elevi „Prietenii Pompierilor” şi „Cu viaţa mea apăr viaţa”. Etapa judeţeană constă în susţinerea unei probe teoretice şi a unor probe practice, scopul acestora fiind dezvoltarea capacităţilor de înţelegere şi de apreciere a pericolelor generate de situaţiile de urgenţă pentru viaţă şi mediu. Totodată, prin aceste concursuri se urmăreşte formarea şi dezvoltarea unor trăsături moral-volitive, cum sunt: iniţiativa, spiritul de echipă, curajul, hotărârea, perseverenţa, corectitudinea şi disciplina.

Concursurile cercurilor tehnico-aplicative de elevi sunt organizate de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa, cu sprijinul Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Dobrogea” al judeţului Constanţa.

Unităţile de învăţâmânt participante la aceste concursuri sunt:

–          Colegiul Tehnic „Vasile Pârvan” din municipiul Constanţa;

–          Liceul Teoretic „Callatis” din municipiul Mangalia;

–          Liceul Teoretic „Pontus Euxinus” din localitatea Lumina;

–          Şcoala  Gimnazială „Gala Galaction” din municipiul Mangalia.




Nicuşor Constantinescu, trimis în judecată pentru 24 de infracţiuni de abuz în serviciu

COMUNICAT

Procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie – Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie au dispus trimiterea în judecată, sub control judiciar, a inculpatului:

CONSTANTINESCU NICUŞOR DANIEL, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, în sarcina căruia s-au reţinut
– complicitate la 3 infracțiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice cu obținerea de foloase necuvenite
– 21 de infracțiuni de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor cu obținerea de foloase necuvenite

De asemenea, s-a dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a inculpatului GÂMBUŢEANU ADRIAN GEORGE, director general al Regiei Autonome Judeţene de Drumuri şi Poduri Constanţa (RAJDP Constanţa), în sarcina căruia s-au reţinut 3 infracțiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut următoarea stare de fapt:
I. Inculpatul Gâmbuţeanu Adrian George, în calitatea sa de director general al RAJDP Constanţa, cu sprijinul lui Nicuşor Daniel Constantinescu, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, a refuzat, în mod repetat, să pună la dispoziţia Curţii de Conturi documentele necesare efectuării controlului de specialitate programat în anii 2011, 2012 și 2013. Astfel, efectuarea consecutivă a trei controale pe care Curtea de Conturi le avea programate conform planului de activitate, nu a mai fost posibilă.
În această modalitate, a fost practic blocată activitatea Curţii de Conturi în raport cu regia locală menţionată, Curtea de Conturi aflându-se în imposibilitatea de a-şi îndeplini principala atribuţie, respectiv verificarea modului în care au fost utilizate resursele financiare publice.
Totodată, pe perioada 2009-2012 (perioadă avută în vedere de controalele programate a se desfăşura în anii 2011, 2012, 2013) a fost creat un folos necuvenit Regiei Autonome Judeţene de Drumuri şi Poduri (RAJDP) Constanţa, constând în faptul că activitatea sa financiar-contabilă a fost sustrasă verificării, în condiţiile în care fondurile de care a beneficiat RAJDP Constanţa din resursele publice în perioada supusă controlului au fost de peste 200 de milioane lei. Mai mult, există date că din aceste sume au fost efectuate plăţi nelegale, aspecte care impuneau lămuriri prin efectuarea controlului și care fac obiectul unui alt dosar penal aflat pe rolul DNA.
Referitor la această împrejurare, sesizarea a fost înregistrată la data de 1 noiembrie 2012, ca urmare a unei plângeri penale formulate de Curtea de Conturi.
În cursul anului 2011, prezentarea documentelor solicitate Regiei a fost condiționată de comunicarea, de către Curtea de Conturi, a unei dovezi că respectiva acțiune de control figura în programul de activitate al Curţii de Conturi. Această condiţionare este contrară dispoziţiilor art. 5 din Legea nr. 94/1992, potrivit cărora Curtea de Conturi are acces neîngrădit la acte, documente, informaţii necesare desfăşurării activităţii sale, entităţile auditate fiind obligate să-i transmită actele, documentele, informaţiile solicitate la termenele stabilite şi să-i asigure accesul în sedii. Cu toate acestea, Curtea de conturi a transmis dovada solicitată sub forma unui extras, însă, și în aceste condiții, efectuarea controlului a fost refuzată pe motiv că nu a fost transmisă o copie a întregului program.
Controalele programate în anii 2012 şi 2013 nu s-au putut efectua din cauza atitudinii inculpatului Gâmbuţeanu Adrian George, precum şi a dispoziţiilor exprese ale preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa, inculpatul Nicuşor Daniel Constantinescu,
prin rezoluţii cu textul „nu sunt de acord”, aplicate pe adresele întocmite de RAJDP Constanţa, fără a invoca vreun argument care să justifice această poziţie.

II. În perioada 2007-2014, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, inculpatul Nicuşor Daniel Constantinescu, nu a respectat dispoziţiile legale care îl obligau să procedeze la emiterea, respectiv la prelungirea a 11 certificate de urbanism şi a autorizaţiilor de construire a unor centrale și generatoare eoliene, solicitate de două societăţi comerciale.
Mai mult decât atât, după ce instanţele judecătoreşti au dispus prin 9 hotărâri definitive, pronunţate în perioada 2008 – 2011, ca preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa să procedeze la emiterea documentelor respective, acesta a refuzat punerea în executare a hotărârilor prin care era obligat să-şi îndeplinească atribuțiile de serviciu. Prin aceleaşi hotărâri, s-a dispus ca preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa să plătească o amendă civilă pentru fiecare zi de întârziere, însă Nicuşor Daniel Constantinescu a continuat să nu îşi execute obligaţiile impuse de către instanţa de judecată.
Toate demersurile de a obţine executarea silită a obligațiilor președintelui CJ Constanța au rămas fără efect, inclusiv din cauza refuzului organelor fiscale de a executa penalităţile, astfel încât Nicuşor Daniel Constantinescu a lipsit practic de conţinut drepturile părţii vătămate, în ciuda recunoaşterii acestora în mod repetat pe cale judecătorească.

Concret, starea de fapt detaliată în rechizitoriu este următoarea:
I. Faptele inculpaţilor Gâmbuţeanu Adrian George, director general al RAJDP Constanţa, şi Constantinescu Nicuşor Daniel, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, de nu pune la dispoziţia Curţii de Conturi, în anii 2011, 2012 şi 2013, documentele necesare controlului specific la nivelul RAJDP Constanţa

– În anul 2011 –
Conform programului de activitate pe anul 2011, în perioada 14 noiembrie – 16 decembrie 2011, ar fi trebuit să se desfăşoare la RAJDP Constanţa, aflată în subordinea Consiliului Judeţean Constanţa, acţiunea „Controlul situaţiei, evoluţiei şi modului de administrare a patrimoniului public şi privat”.
RAJDP Constanţa a fost notificată prin adresă, la data de 31.10.2011, cu privire la controlul pe care urma să-l efectueze Camera de Conturi a judeţului Constanţa, solicitându-se pregătirea şi furnizarea de către regia locală, la data prezentării echipei de control, a actelor, documentelor şi informaţiilor necesare desfăşurării controlului.
Ca răspuns, prin adresa transmisă la 14.11.2011, semnată de directorul general Gâmbuţeanu Adrian George, RAJDP Constanţa a solicitat decalarea perioadei de control, motivat de faptul că “În opinia Consiliului Judeţean Constanţa, bunurile transmise în administrarea Regiei sunt bunuri ce aparţin domeniului public al judeţului Constanţa, iar acţiunea de control excede tematicii stabilite prin Hotărârea Plenului nr. 151/15.12.2010 de către Curtea de Conturi a României”. La această adresă, RAJDP Constanţa a ataşat, în copie, semnată de preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Daniel Constantinescu, în care este cuprinsă opinia citată.
Prin notificare trimisă la 15.11.2011, Camera de Conturi Constanţa a comunicat RAJDP Constanţa începerea acţiunii de control, în perioada 16 noiembrie – 16 decembrie 2011.
În data de 15.11.2011, RAJDP Constanţa a solicitat Camerei de Conturi a judeţului Constanţa transmiterea Programului de activitate pentru anul 2011, pentru “clarificarea acestei situaţii atât pentru noi, cât şi pentru C.J. Constanţa”. A fost anexată adresa Consiliului Judeţean Constanţa nr. 22217/15.11.2011, semnată de preşedintele Nicuşor Daniel Constantinescu, prin care se indică solicitarea Programului de activitate pentru anul 2011 al Curţii de Conturi.
Ca răspuns, la data de 16.11.2011, Camera de Conturi Constanţa a transmis clarificări Regiei, astfel: “În programul de activitate al Camerei de Conturi Constanţa pe anul 2011 este prevăzută, la această data, acţiunea Controlul situaţiei, evoluţiei şi modului de administrare al patrimoniului public şi privat al U. A. T. de către R. A. de interes local, la RAJDP Constanţa”.
În consecinţă, echipa de auditori publici externi s-a prezentat la RAJDP Constanţa, în vederea începerii acţiunii de control. Cu această ocazie, inculpatul Adrian George Gâmbuţeanu, director general al RAJDP Constanţa şi altă persoană cu funcție de conducere (în prezent decedat), au arătat că acceptarea controlului este condiţionată de prezentarea de către Camera de Conturi a judeţului Constanţa a Programului de activitate pentru anul 2011, astfel că acţiunea de control nu a putut fi demarată.
Prin adresă, la 16.11.2011, Curtea de Conturi a solicitat încă o dată RAJDP Constanţa punerea la dispoziţie a situaţiilor financiare întocmite la data de 31.12.2010.
La aceeași dată, prin adresă semnată de directorul general Gâmbuţeanu Adrian George RAJDP Constanţa a comunicat: “având în vedere adresele mai sus inserate, prin care se insistă începerea controlului, fără a se pune la dispoziţie, aşa cum s-a solicitat, Programul de activitate pentru anul 2011, vă transmitem alăturat adresa Consiliului Judeţean Constanţa nr. 22328/16.11.2011, prin care se argumentează necesitatea şi oportunitatea prezentării Programului solicitat, înainte de începerea controlului”. A fost ataşată adresa Consiliului Judeţean Constanţa, semnată de preşedintele Nicuşor Daniel Constantinescu.
Prin adresa la 17.11.2011, Camera de Conturi a judeţului Constanţa a comunicat RAJDP Constanţa faptul că programul anual de activitate este un document intern al instituţiei, nefiind prevăzută obligaţia prezentării acestuia la începerea controlului, că misiunea a fost notificată legal, precum şi faptul că, potrivit art. 5 din Legea 94/1992, auditorii publici externi au acces neîngrădit la toate actele, documentele şi informaţiile necesare exercitării atribuţiilor, iar conducerea unităţii are obligaţia de a le pune la dispoziţia acestora.
Având în vedere aceste clarificări, la data de 17.11.2011 echipa de auditori publici externi s-a deplasat pentru control la sediul RAJDP Constanţa, unde li s-a refuzat, însă, accesul la documente, controlul neputând avea loc.
Echipa de auditori a depus cu această ocazie la RAJDP Constanţa o adresă prin care se solicită o serie de documente financiare.
Urmare adreselor Camerei de Conturi a judeţului Constanţa, RAJDP Constanţa formulează un răspuns semnat de directorul general, inculpatul Gâmbuţeanu Adrian George, în sensul că: neprezentarea programului de activităţi pentru anul 2011 “reprezintă un mod abuziv de a înţelege şi aplica legislaţia în vigoare”, iar “refuzul ostentativ de a prezenta programul de activitate denotă o atitudine ce lasă loc de interpretări cu privire la legalitatea controlului”, arătând că “punerea la dispoziţie a programului de activităţi pentru anul 2011 reprezintă soluţia deblocării problemei”. A fost ataşată o adresă a Consiliului Judeţean Constanţa, semnată de inculpatul Nicuşor Daniel Constantinescu, prin care se solicită depunerea programului de activitate, ca soluţie pentru deblocarea situaţiei existente. În această adresă se arată, totodată, că înscrisurile solicitate de către Curtea de Conturi „au fost aprobate prin hotărâri ale Consiliului Judeţean Constanţa, acte administrative legale şi necontestate de nimeni, fapt pentru care oportunitatea solicitării acestora apare ca abuzivă”. Din această adresă semnată de inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel rezultă că argumentul invocat pentru refuzul de a prezenta documentele solicitate de Curtea de Conturi este că, odată aprobate prin hotărâri ale Consiliului Judeţean, orice cheltuieli, investiţii, sau alte operaţiuni efectuate sunt în mod incontestabil legale. În consecinţă, inculpatul exclude aceste documente de la posibilitatea controlării lor de către Curtea de Conturi, atitudine care contravine total dispoziţiilor art. 5 din Legea 94/1992, conform cărora auditorii publici externi au acces neîngrădit la toate actele, documentele şi informaţiile necesare exercitării atribuţiilor, iar conducerea unităţii are obligaţia de a le pune la dispoziţia acestora.

În vederea deblocării situaţiei, Camera de Conturi a judeţului Constanţa a transmis, prin adrese, la 21.11.2011, atât Consiliului Judeţean Constanţa, cât şi RAJDP Constanţa, confirmarea scrisă a Departamentului VI – Departamentul de Coordonare a Modificării Bugetelor Unităţilor Administrativ – Teritoriale din cadrul Curţii de Conturi, din care rezultă că “Acţiunea de control a situaţiei, evoluţiei şi modului de administrare al patrimoniului public şi privat al U.A.T. de către Regia Autonomă Judeţeană de Drumuri şi Poduri Constanţa, din subordinea UATJ Constanţa, figurează în programul de activitate pe anul 2011 al Camerei de Conturi Constanţa, la codul 8.000”.
Faţă de noile clarificări, la data de 21.11.2011, echipa de auditori publici externi s-a prezentat, din nou, la sediul RAJDP, unde a constatat aceeaşi situaţie, nefiindu-le permis controlul. Au formulat o nouă solicitare de documente, în scris.
Având în vedere imposibilitatea desfăşurării controlului, Camera de Conturi Constanţa a propus Curţii de Conturi a României suspendarea acţiunii de control la RAJDP Constanţa, începând cu data de 28 noiembrie 2011 şi până la prezentarea documentelor solicitate.
Întrucât aceste documente nu au fost prezentate, controlul a fost reprogramat pentru anul 2012.

– În anul 2012 –
În perioada 05.06.2012 – 30.07.2012 (potrivit programului de activitate pe anul 2012) ar fi trebuit să se desfăşoare controlul privind situaţia, evoluţia şi modul de administrare a patrimoniului public şi privat al UAT Constanţa de către regiile autonome de interes local, respectiv RAJDP Constanţa.
Prin adresă, la data de 18.05.2012 s-a comunicat entităţii acest fapt.
Prin adresă, la data de 24.05.2012, RAJDP Constanţa a comunicat Consiliului Judeţean Constanţa faptul că au fost notificaţi de Curtea de Conturi – Camera de Conturi Constanţa cu privire la efectuarea unui control la regie în perioada 05.06.2012 – 30.07.2012. Pe această adresă,, inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel a făcut menţiunea olografă „Nu sunt de acord”.
La data de 05.06.2012, prin adresă semnată de directorul general, inculpatul Gâmbuţeanu Adrian George, RAJDP Constanţa a comunicat Camerei de Conturi Constanţa faptul că nu s-a primit “acordul Preşedintelui Consiliului Judeţean pentru punerea la dispoziţia auditorilor publici externi a documentelor şi informaţiilor solicitate”.
La datele de 13.06.2012, 29.06.2012, 06.07.2012, echipa de auditori s-a deplasat la sediul RAJDP Constanţa, unde li s-a refuzat accesul la documente în vederea controlului. La 17.07.2012, echipa de auditori s-a deplasat din nou la sediul RAJDP Constanţa, unde au luat legătura cu directorul general, inculpatul Adrian George Gâmbuţeanu, care a precizat că a răspuns la întrebările puse de auditori în nota de relaţii, dar aşteaptă avizul preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa în ceea ce priveşte răspunsurile date. În nota întocmită la această dată se arată că “astfel, s-a produs o nouă amânare, urmând ca directorul general al RAJDP să comunice telefonic data la care echipa de control se poate deplasa la sediul Regiei, în vederea ridicării exemplarului cu răspunsurile la nota de relaţii solicitate”.
Întrucât până la data de 30.07.2012 nu s-a comunicat niciun răspuns către auditorii publici externi şi nici nu s-a permis efectuarea controlului, pe motiv că nu s-a obţinut avizul preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa, auditorii publici externi au întocmit Procesul-verbal de constatare a încălcării obligaţiilor prevăzute la art. 5 alineatul 2 şi de aplicare a penalităţilor prevăzute la art. 63 din Legea nr. 94/1992, republicată, pe numele lui Gâmbuţeanu Adrian George. Totodată, s-a luat decizia formulării unei plângeri penale.

– În anul 2013 –
Conform programului de activitate pe anul 2013, în perioada 7 mai – 23 mai 2013, ar fi trebuit să se desfăşoare la RAJDP Constanţa, aflată în subordinea Consiliului Judeţean Constanţa, acţiunea „Controlul situaţiei, evoluţiei şi modului de administrare a patrimoniului public şi privat al U. A.T., de către R.A. de interes local”.
Prin adresă, la data de 22.04.2013, Camera de Conturi Constanţa a notificat RAJDP Constanţa cu privire la controlul pe care urma să-l efectueze, solicitându-se pregătirea şi furnizarea de către entitate, la data prezentării echipei de control, a actelor, documentelor şi informaţiilor necesare desfăşurării controlului.
Ulterior, la 13.05.2013, au fost solicitate RAJDP Constanţa documentele necesare efectuării controlului, fixându-se termen de punere la dispoziţie data de 16.05.2013, ora 0900.
Totodată, prin adresă, Camera de Conturi Constanţa l-a încunoştinţat pe preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Daniel Constantinescu, cu privire la controlul ce urma a fi efectuat în perioada 07.05.2013 -28.06.2013, la RAJDP Constanţa.
La data de 16.05.2013, echipa de control a solicitat directorului general, inculpatul Gâmbuţeanu Adrian George, o notă de relaţii cu privire la motivele nepunerii la dispoziţie a documentelor solicitate.
Prin adresă emisă la 22.05.2013, semnată de Gâmbuţeanu Adrian George s-a comunicat Camerei de Conturi Constanţa faptul că nu se poate da curs solicitării de punere la dispoziţie a documentelor, întrucât conducerea Regiei trebuie să respecte dispoziţiile conducătorului autorităţii tutelare – Consiliul Judeţean Constanţa. În acest sens, se face referire la rezoluţiile puse de Nicuşor Daniel Constantinescu pe două adrese trimise de Regie către Consiliul Judeţean Constanţa, care consemnează poziţia preşedintelui: “Nu sunt de acord”.
În data de 22.05.2013, ca urmare a solicitării Camerei de Conturi Constanţa, a avut loc o întâlnire cu conducerea RAJDP Constanţa, pentru clarificarea motivelor şi cauzelor refuzului de punere la dispoziţie a documentelor solicitate. În minuta de întâlnire întocmită cu această ocazie s-a consemnat punctul de vedere al conducerii RAJDP Constanţa, respectiv faptul că aceasta trebuie să respecte dispoziţiile conducătorului autorităţii tutelare – Consiliul Judeţean Constanţa, dispoziţii care, prin prisma principiilor dreptului administrativ, au caracter imperativ şi executoriu.
Prin imposibilitatea de efectuare a auditului la o regie autonomă, Curtea de Conturi a fost pusă în imposibilitate de a-şi exercita funcţia sa de bază, aceea de control asupra resurselor financiare publice, apărând astfel ca inutilă însăşi existenţa acestei instituţii în raport de RAJDP Constanţa. Numeroasele demersuri întreprinse de echipele de control, mai sus descrise, rămase fără niciun rezultat, sunt dovezi nu doar ale tulburării însemnate ale activităţii Curţii de Conturi ci, mai mult, ale imposibilităţii de desfăşurare a activităţii de către această instituţie.
Importanţa controlului rezultă şi din valoarea fondurilor de care a beneficiat RAJDP Constanţa din resursele publice în perioada supusă controlului, şi anume 212.796.105 lei viraţi de Consiliul Judeţean Constanţa regiei numai în perioada 2009-2011, după cum arată Curtea de Conturi. Această situaţie s-a perpetuat pe o perioadă de timp îndelungată, din 2011 şi până în prezent Curtea de Conturi nereuşind să desfăşoare acest control.

II. Faptele inculpatului Constantinescu Nicuşor Daniel, preşedinte al Consiliului Judeţean Constanţa, de a refuza emiterea/prelungirea unor certificate de urbanism, chiar după pronunţarea unor hotărâri judecătoreşti prin care fusese obligat în acest sens

Două societăți comerciale, prin reprezentantul legal, au solicitat preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa, inculpatul Nicuşor Constantinescu, emiterea unor certificate de urbanism sau prelungirea termenului de valabilitate al unor certificate de urbanism deja emise. Întrucât nu a primit răspuns la solicitările sale, a formulat plângeri la instanţele de judecată, solicitând obligarea preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Daniel Constantinescu, la emiterea, respectiv prelungirea certificatelor de urbanism.
Deşi, prin hotărâri judecătoreşti, rămase definitive şi irevocabile, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa a fost obligat la emiterea, respectiv prelungirea certificatelor de urbanism, acesta nu a dat curs obligaţiilor impuse de instanţă.
Prin aceleaşi hotărâri judecătoreşti, s-a dispus şi plata unei amenzi civile de către preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, în cuantum de 20% din salariul minim pe economie, pentru fiecare zi de întârziere, în cazul neexecutării obligaţiilor impuse de către instanţa de judecată.
Ulterior, persoana vătămată a încercat executarea silită a hotărârilor judecătoreşti, fără a reuşi însă acest lucru.
Au existat 11 situații în care cererile de emitere sau prelungire a valabilităţii certificatelor de urbanism au rămas fără răspuns. Acestea se referă la următoarele aspecte (câteva exemple):
Certificatul de urbanism emis la 30.11.2007, cu valabilitate 24 de luni de la emitere, pentru construire capacitate energetică, 8 centrale eoliene în comuna Fântânele, jud. Constanţa
Certificatul de urbanism emis la 6.11.2008 pentru realizarea unor instalaţii de racordare staţie transformare Fântânele, cu valabilitate 12 luni de la emitere
Certificatul de urbanism emis la 5.11.2008 pentru amplasarea unui stâlp susţinere pentru echipamente de măsurare condiţii climatice în vederea construirii unui parc eolian în extravilanul comunei Ciocârlia, jud. Constanţa
Cererea înregistrată la Consiliul Judeţean Constanţa la 21.02.2008 pentru eliberarea unui certificat de urbanism pentru construirea unui parc energetic eolian cu 9 generatoare, lucrări de construire şi extindere a reţelelor de distribuţie, construire, modificare, reparare şi reabilitare căi de acces şi de comunicaţie în extravilanul comunei Vulturu, jud. Constanţa
Cererea înregistrată la Consiliul Judeţean Constanţa la 01.02.2008, pentru emiterea unui certificat de urbanism în vederea construirii a 14 generatoare eoliene în extravilanul com. Ciocârlia, jud. Constanţa

Toate cele 11 cereri care formează obiectul prezentului dosar au fost blocate de inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel care a refuzat să semneze actele întocmite de compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Judeţean. Inculpatul şi-a păstrat această atitudine, de refuz, chiar şi după ce instanţele de judecată, în nouă situaţii, l-au obligat la emiterea actelor şi chiar după ce partea vătămată a încercat executarea silită a acestor hotărâri judecătoreşti.

Inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel, cercetat sub control judiciar, a formulat mai multe cereri succesive prin care a solicitat încuviinţarea părăsirii teritoriului României pentru a se deplasa în Statele Unite ale Americii în vederea efectuării unei intervenţii chirurgicale, având în vedere afecţiunea severă de care suferă, cereri admise prin ordonanţele din datele de 03.04.2014, 23.04.2014, 16.05.2014 şi 20.05.2014, prin care i s-a încuviinţat părăsirea teritoriului României până la data de 05.06.2014.

Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Bucureşti.

În cauză procurorii au beneficiat de sprijinul de specialitate al SRI.

Menţionăm că inculpatul Constantinescu Nicuşor Daniel face şi obiectul altor două dosare penale, pentru infracţiuni similare, dintre care unul a fost trimis spre judecare de Serviciul teritorial Constanţa (comunicat nr. 510 din 25 aprilie 2014), iar altul se află în curs de instrumentare la același serviciu (comunicat nr. 11 din 15 ianuarie 2014).

Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.