În luna ianuarie, fostul prefect al judeţului, Eugen Bola, ataca, în instanţă, în urma unei sesizări a primarului Mangaliei, Cristian Radu, hotărârea votată de consilierii locali privind taxele şi impozitele locale. Unul dintre motivele invocate de Bola îl constituia faptul că, prin eliminarea, de către aleşii locali a taxelor speciale, bugetul local al Mangaliei ar fi văduvit de circa 5 milioane de lei. Întrucât şi Consiliul Local, dar şi primarul au decis, la ultima şedinţă de consiliu, că este vorba despre o situaţie tristă, aceea ca aleşii să fie târâţi prin tribunale din cauza unei decizii pe care aceştia o consideră perfect legală, s-a stabilit ca, într-o proximă şedinţă cele două „părţi“ să înainteze un alt proiect de hotărâre, prin care, în urma discuţiilor, să fie votate, din nou, taxele şi impozitele. Procesul Prefecturii Constanţa ar rămâne, astfel, fără obiect şi pacea s-ar reinstaura, după câteva luni, în sânul Consiliului Local şi primăriei.
Prima şedinţă în care urmează să se reunească Consiliul Local Mangalia va avea loc miercuri, 26 februarie, de la orele 17.00, pe ordinea de zi figurând şi acest punct fierbinte: aprobarea taxelor şi impozitelor. Surpriza HCL-ului o constituie, însă… taxele speciale, care, departe de a fi eliminate, tronează pe mai bine de un sfert din proiectul de hotărâre. Rămâne de văzut dacă aleşii locali îşi vor menţine punctul de vedere din luna decembrie sau, dacă, între timp, s-au mai „înmuiat“ şi vor aproba propunerea primarului, ce include şi aceste taxe speciale.
Pentru informarea cititorilor noştri, vă prezentăm, în continuare, ce sunt şi ce cuantum au aceste taxe „speciale“:
1. Taxa verde
Va fi achitată de toţi agenţii economici, din Mangalia şi din staţiuni. Cuantumul acesteia este de 0,5%/mp/suprafaţă construită/an. Depunerea declaraţiei se va face până pe 28 februarie a fiecărui an, iar achitarea până pe 31 martie. Neplata la termenul scadent a acestei obligaţii fiscale va atrage penalităţi de 2%/ lună. Amenda pentru nedepunerea, depunerea peste termen a declaraţiilor de impunere sau depunerea eronată a acestora atrag amenzi cuprinse între 1.116 şi 2.784 lei.
2. Taxa pentru staţiile fixe de telefonie mobilă
Este în valoare de 5.000 lei/an/fiecare amplasament. Data limită de depunere a declaraţiei este 31 martie. Taxa se poate achita în două rate egale: prima până la 31 martie şi cea de a doua până la 30 septembrie. Neplata la termenul scadent a acestei obligaţii fiscale va atrage penalităţi de 2%/ lună. Amenda pentru nedepunerea, depunerea peste termen a declaraţiilor de impunere sau depunerea eronată a acestora atrag amenzi cuprinse între 1.116 şi 2.784 lei.
3. Taxa de linişte
Este „motivată“ de autorităţile ce o propun de „necesitatea menţinerii condiţiilor civilizate de trai în locurile publice“. Taxa va fi utilizată pentru paza unor bunuri publice, pentru prevenirea şi combatarea infracţiunilor şi a faptelor ilicite, antisociale, manifestate prin cerşetorie, furturi, tâlhării şi prostituţie, combatarea comerţului stradal neorganizat, lipirea de afişe pe faţadele blocurilor, stâlpi şi copaci.
Taxa este percepută tuturor PFA-urilor şi persoanelor juridice din Mangalia şi staţiuni, însă în mod diferit. Astfel, în staţiuni, unităţile de alimentaţie publică, prestări servicii, comerţ cu amănuntul etc vor plăti, pentru suprafeţe mai mici de 50 mp – 150 de lei, pentru suprafeţe cuprinse între 51 şi 100 mp – 200 de lei, pentru cele între 101 şi 200 mp – 300 de lei, pentru cele cu suprafeţe între 201 şi 500 mp – 400 de lei, în timp ce, pentru cele peste 500 mp se vor achita 500 de lei. Băncile, societăţile de leasing şi cele de asigurări vor achita, pentru o suprafaţă de sub 150 mp – 5.000 de lei, iar pentru cele mai mari – 18.000 lei. Structurile de cazare cu mai puţin de 50 de locuri vor achita drept taxă de linişte 300 de lei/an, cele cu 51-100 de locuri – 500 de lei, iar cele ce au peste 101 locuri – 700 de lei. Complexurile hoteliere au o sumă fixă: 1.000 de lei/an, indiferent de suprafaţă.
La Mangalia, taxa liniştii noastre creşte: unităţile de alimentaţie publică cu suprafeţe mai mici de 100 mp vor plăti 300 de lei/an, iar cele cu suprafeţe mai mari de 100 mp – 500 de lei. Centrele comerciale vor achita 500 de lei (suprafaţă mai mică de 50 mp), 1.000 de lei (101mp-200 mp), 1.500 lei (201mp-300 mp), 2.000 lei (301 mp-400 mp) şi 5.000 de lei, cele de peste 400 mp. Băncile, societăţile de leasing şi cele de asigurări ar urma să achite 5.000 de lei (suprafeţe mai mici de 150 mp) şi 18.000 lei (suprafeţe mai mari de 150 mp). În fine, marea masă a agenţilor economici din Mangalia, cei incluşi în categoria „prestări servicii, agrement, comerţ cu amănuntul“, vor avea de achitat o taxă de linişte tot în funcţie de spaţiul în care îşi derulează activitatea, astfel: pentru suprafeţe mai mici de 50 mp – 200 de lei, pentru suprafeţe cuprinse între 51 şi 100 mp – 300 de lei, pentru cele între 101 şi 200 mp – 400 de lei, pentru cele cu suprafeţe între 201 şi 500 mp – 500 de lei, în timp ce, pentru cele peste 500 mp se vor achita 600 de lei.
Taxa poate fi achitată în două rate: prima până la 31 martie şi cea de a doua până la 30 septembrie. Neplata la termenul scadent a acestei obligaţii fiscale va atrage majorări de 2%/ lună. Amenda pentru nedepunerea, depunerea peste termen a declaraţiilor de impunere sau depunerea eronată a acestora atrag amenzi cuprinse între 279 lei şi 696 lei (pentru PFA-uri şi AF-uri) şi între 1.116 şi 2.784 lei pentru persoanele juridice.
4. Taxa de promovare a turismului
Autorităţile se jură că vor utiliza această taxă pentru „iniţierea şi realizarea programelor de promovare şi direcţionare a destinaţiei turistice către zona de sud a litoralului românesc“. Cât vor plăti, annual, agenţii economici pentru ca Mangalia şi staţiunile aferente acesteia să devină vestite în ţară şi chiar şi peste hotare, vă arătăm în continuare:
– Complexele hoteliere vor achita 1.500 de lei
– Structurile de cazare (inclusiv campinguri) – până la 50 de locuri – 500 de lei, între 51 şi 100 de locuri – 700 de lei, peste 100 de locuri – 1.000 de lei
– Supermarketurile – 10.000 de lei
– Restaurantele, terasele, liniile de autoservire etc – 500 de lei
– Magazinele nealimentare, agenţiile de turism, patiseriile, prestări servicii etc – 200 de lei
– Activităţile de transport, inclusiv minicarele – 200 de lei pentru fiecare autoturism.
Spicuind din stufoasa listă cu dările pe care trebuie să le achite mangalioţii la primărie, mai amintim, aleatoriu: taxa de divorţ: 500 de lei, taxa pentru atestarea administratorilor de imobile – 50 de lei, taxa de eliberare autorizaţie de transport în regim taxi – 200 de lei, taxa de eliberare autorizaţie taxi – 150 de lei, taxa de eliberare ecuson portieră taxi – 100 de lei, taxa de vizare autorizaţie taxi – 100 de lei, taxa staţie taxi – 50 de lei/an, taxa de eliberare/prelungire autorizaţie dispecerat taxi – 300 de lei, taxa de eliberare a licenţei de traseu pentru transportul public local de persoane – 100 de lei, taxa de eliberare licenţă de transport public local de persoane – 300 de lei, taxa de eliberare aviz utilizare staţii – 30 de lei/an, taxa de eliberare aviz cap traseu – 300 de lei, taxa de eliberare aviz traseu – 100 de lei, taxa de căutare în arhivă – 10 lei/documentul, taxa de eliberare copii arhivă – 5 lei/documentul, taxa de eliberare copii acte în regim de urgenţă – 10 lei persoane fizice, 30 de lei persoane juridice, taxa zilnică pentru vizitarea Muzeului Callatis – 10 lei/adult, 5 lei/copil peste 7 ani, gratuit elevi, studenţi, veterani din localitate, taxa hotelieră – 1% din tariful unei camere/noapte (exclusiv TVA).
În ceea ce priveşte impozitele pe clădiri, terenuri şi autivehicule, vi le prezentăm şi pe acestea, în facsimil, în cele ce urmează: