În ultimele zile, peste 700 de persoane s-au prezentat la UPU Constanţa

De vineri, 10.02. 2017, ora 08.00 până luni, 13 februarie, ora 08.00,  s-au prezentat la Unitatea de Primiri Urgenţe Constanţa 706 adulţi dintre care 190 au fost internaţi. Cei mai mulţi pacienți au fost înregistrați la UPU interne – 426, în 72 ore. Dintre aceștia, 96 au fost spitalizați. În același interval,  36 de pacienți au fost aduși la Camera de Resuscitare.
Tot în 72 de ore, la UPU au fost aduși 214 copii, 73 au fost internați.
Din categoria cazuri sociale, la UPU au fost înregistrați  14 pacienți. 13 au fost transferați la adăpostul social, după ce au fost supuși investigațiilor de specialitate. Unul este încă la UPU, în investigații.




DMHI va primi sprijin direct din partea Ministerului Economiei pentru diversificarea portofoliului şi menţinerea forţei de muncă

DSC_9395Luni, dimineaţă, o delegaţie formată din Ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Marius Horia Ţuţuianu, senatorul Nicolae Moga şi Primarul localităţii Limanu, Daniel Georgescu s-a aflat în vizită la cel mai mare agent economic al municipiului Mangalia, Compania Daewoo Mangalia Heavy Industries.

Prima oprire a avut loc în sala de festivităţi a şantierului naval unde oaspeţii au fost primiţi de către preşedintele DMHI, Tae-Jin Hwang şi directorul Diviziei Managementul Administraţiei, Mihai Andrei. A urmat o vizită a halelor de producţie din incinta şantierului, după care oaspeţii şi gazdele au purtat un dialog cu privire la activitatea şi proiectele şantierului.

În cadrul conferinţei de presă, care s-a desfăşurat la Primăria 2 Mai, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Marius Horia Ţuţuianu a declarat că în cadrul şantierului îşi desfăşoară activitatea 7395 de angajaţi, dintre care numai din Mangalia lucrează 4500 de persoane, restul provenind din localităţile şi comunele învecinate municipiului. „Am avut, astăzi, o vizită informală, însă eu am mai participat la întâlniri atât cu reprezentanţii companiei Daewoo, cât şi cu societăţile IMG_5003subcontractoare. Consider că trebuie să sprijinim compania, deoarece este cel mai important investitor din sudul litoralului”, a spus preşedintele CJC.

La rândul său, ministrul Economiei, Alexandru Petrescu a precizat că de acum înainte va exista o nouă abordare guvernamentală şi anume un tip de gestionare integrată. „DMHI trebuie să privească pe toată lumea, pe acţionari, pe noi ca şi minister, dar şi pe Consiliul Judeţean Constanţa. Până acum, din păcate, statul şi-a manifestat doar prin complezenţă procentul pe care îl deţine din şantier, respectiv 49% Abordarea guvernamentală va fi similară actului managerial. După această primă întâlnire, în cadrul căreia am solicitat o situaţie a şantierului, va exista o discuţie la Ministerul Economiei. De asemenea, voi purta un dialog cu acţionarii majoritari din Coreea de Sud. Consider esenţială păstrarea tuturor locurilor de muncă. Este vorba despre o unitate de producţie extrem de importantă pentru zona de sud a judeţului. Am sugerat conducerii şantierului DMHI o serie de direcţii noi pe care să le abordeze până când piaţa construcţiilor de nave îşi va reveni la nivel mondial, având în vedere că aceasta trece de câţiva ani printr-o criză. Astfel, i-am sfătuit să-şi diversifice portofoliul, să intre şi pe piaţa reparaţiilor, să livreze anumite componente pentru nave, să încheie parteneriate cu alte şantiere din Europa. Cu siguranţă, la nivel mondial, piaţa îşi va reveni, va trece peste această criză, de aceea este important IMG_5009ca DMHI să-şi prezerve numărul angajaţilor, cu atât mai mult, cu cât au pregătirea necesară, sunt instruiţi şi calificaţi la cele mai înalte standarde. Tocmai de aceea este nevoie de profesionişti”, a declarat ministrul Economiei.

Direct interesat de menţinerea în top a şantierului DMIHI, primarul localităţii Limanu, Daniel Georgescu a făcut demersuri încă din luna noiembrie a anului trecut, astfel încât această vizită să aibă loc. „10% din forţa de muncă a zonei pe care o conduc lucrează la DMHI. Mai exact, este vorba de 634 de angajaţi din 2 Mai, Limanu şi Vama Veche. Mai mult, Portul Mangalia şi o bună parte a şantierului aparţin de puţin timp Unităţii Administrativ Teritoriale Limanu, după ce am câştigat procesul de grăniţuire cu Primăria Mangalia. Sunt foarte interesat ca şantierul să rămâne emblematic pentru sudul litoralului, să-şi păstreze angajaţii şi să se dezvolte în continuare la nivel internaţional. Am avut mai multe întâlniri atât cu reprezentanţii conducerii şantierului, cât şi cu firmele subcontractoare. Din fericire, demersurile făcute s-au concretizat în această vizită foarte importantă şi oportună şi extrem de constructivă pentru noi toţi”, a precizat edilul localităţii Limanu, Daniel Georgescu.




Avarie RAJA pe Bulevardul Aurel Vlaicu din Constanța

 

Pentru remedierea unei avarii survenite in aceasta dimineata – 12 februarie 2017 la vana de legatura de pe conducta principala de alimentare cu apa, cu diametrul de 200 mm, de pe b-dul Aurel Vlaicu din municipiul Constanța, SC RAJA SA  este nevoita sa intrerupa furnizarea apei potabile in intervalul orar 06,30 – 12,30. Sunt afectati de lipsa apei potabile abonatii de pe Aleea Umbrei, zona hotelului Dobrogea din Satul de Vacanta, cei din perimetrul delimitat de b-dul Aurel Vlaicu – str. Dispensarului – B-dul Al. Lapusneanu – b-dul Aurel Vlaicu, precum si cei alimentati din punctele termice numerele 140 si 142.

Ne cerem scuze fata de  constantenii afectati de aceasta avarie si ii asiguram ca echipele noastre de interventie vor face tot posibilul pentru finalizarea lucrarilor de reparatii  si reluarea furnizarii apei potabile in cel mai scurt timp.




În 2016, au avut loc peste 500 de incendii, iar echipele ISU au intervenit în peste 13.000 de cazuri

Vineri, 10 februarie, în sala „Remus Opreanu” din cladirea Consiliului Judeţean  Constanţa  s-a desfăşurat evaluarea anuală a activităţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea” al judeţului Constanţa în anul 2016. La această activitate au participat prefectul judeţului, Nicolaescu Adrian Viorel, adjunctul inspectorului general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, colonel Damian Mihai, preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Ţuţuianu Marius Horia, dar şi comandanţi ai tuturor structurilor locale ale Ministerului Afacerilor Interne.

Plecând de la rolul instituțional, acela de factor integrator județean în gestionarea situațiilor de urgență, unitatea și-a stabilit o serie de obiective generale pentru anul 2016, printre care s-au regăsit cele referitoare la menţinerea unei capacităţi optime de răspuns, eficientizarea acţiunilor preventive şi reducerea numărului de incendii, gestionarea cu maximă eficienţă a resurselor şi îmbunătăţirea cooperării şi colaborării interinstituţionale.

Întrucât solicitările venite din partea societăţii civile în general şi a populaţiei în special, sunt numeroase şi diversificate (de la intervenţii pentru stingerea incendiilor, salvarea persoanelor din spaţii ostile vieţii, acordarea primului ajutor medical de urgenţă, până la salvarea animalelor captive în spaţii închise sau deschise şi protejarea mediului în situaţii de poluare accidentală) instituţia noastră este percepută de populație ca fiind o structură specializată, aflată permanent în misiune și în slujba cetăţeanului.

Pentru organizarea, pregătirea şi coordonarea activităţilor de intervenţie de la subunităţile inspectoratului, Centrul Operaţional Judeţean prin compartimentele din subordine, în anul 2016, echipajele de intervenţie s-au deplasat pentru 16.341 acţiuni (4.313 pentru intervenţii şi 12.028 pentru asistenţă medicală SMURD) iar în anul 2015 pentru 13.256 şi în anul 2014 la 14.684 acţiuni.

 

Au fost salvate 323 de persoane, dintre care 25 de copii

 

Prin urmare, în perioada analizată, echipajele de intervenţie au acţionat la 13.529 intervenţii, în medie 36,96 intervenţii/zi, în timp ce în anul 2015 s-a acţionat la 12.428 intervenţii, în medie 34,05 intervenţii/zi iar în anul 2014 s-a acţionat la 13.576 intervenţii, în medie 37,19 intervenţii/zi .

În perioada analizată, pe timpul intervenţiilor, echipajele de urgenţă profesioniste au salvat 323 persoane (298 adulţi şi 25 copii), comparativ cu anul 2015 – 210 persoane (183 adulţi şi 27 copii), anul 2014 – 170 persoane (149 adulţi şi 21 copii) iar în anul 2013 – 77 persoane (57 adulţi şi 20 copii) şi s-au înregistrat 105 victime (26 decedate şi 79 rănite).

În anul 2016, pe teritoriul judeţului Constanţa au avut loc 572 incendii (529 în 2015). Pe timpul acestora au fost salvate 66 persoane (63 adulţi şi 3 copii), s-au înregistrat 27 victime (21 rănite şi 6 decedate). Din totalul de 572 incendii, 366 s-au înregistrat la locuinţe şi anexe gospodăreşti, terenurile din afara gospodăriilor precum şi la mijloacele de transport proprietate.

Tot în perioada analizată s-au înregistrat 680 incendii la vegetaţie uscată şi altele, observându-se o creştere faţă de anul 2015, cand au fost înregistrate 345 incendii.

 

Peste 11.000 de cazuri în care s-a acordat asistență medicală de urgență

 

Serviciile Medicale de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) au acordat asistenţă medicală de urgenţă la 11.568 cazuri (în medie 31,61 /zi) (din care: 11.247 – asistenţă medicală, 47 – descarcerare, 274 – asistenţă persoane) comparativ cu anul 2015 când au acordat asistenţă medicală la 10.862 cazuri (în medie 29,76/zi), cu anul 2014 când au acordat asistenţă medicală la 12.097 cazuri (în medie 33,14/zi) şi anul 2013 când au acordat asistenţă medicală la 8.815 cazuri (în medie 24,15 pe zi).

Activitatea de prevenire a avut ca obiectiv fundamental cunoaşterea caracteristicilor şi formelor de manifestare a riscurilor, realizarea, în timp scurt, în mod organizat şi printr-o concepţie unică, a măsurilor necesare, credibile, realiste şi adecvate de protecţie a populaţiei în cazul apariţiei situaţiilor de urgenţă, în scopul eliminării sau limitării pierderilor de vieţi omeneşti, valorilor materiale şi protecţia mediului.

Activitatea de control (2233 de controale) reprezintă, în general, ponderea în activitatea de prevenire a situaţiilor de urgenţă desfăşurate, însă aspectele statistice aferente perioadei analizate precum şi direcţiile de acţiune dispuse de către conducerea ministerului au determinat stabilirea ca prioritate instituţională activitatea de îndrumare a autorităţilor administraţiei publice locale, informarea preventivă a populaţiei asupra riscurilor existente şi desfăşurarea de activităţi specifice, totul având ca obiectiv reducerea numărului de victime şi incendii la gospodăriile populaţiei.

Un aspect important al activităţii îl constituie faptul că pe timpul controalelor au fost soluţionate un număr de 681 deficienţe, dintr-un număr de 10.378 constatate, dintre deficienţele nesoluţionate, sancţionându-se un număr de 9.998.

 

Au fost emise 286 de avize de securitate la incendiu

 

S-au soluţionat 783 de cereri pentru emiterea de avize de securitate la incendiu, 318 de cereri pentru emiterea de autorizaţii de securitate la incendiu şi 19 solicitări pentru emiterea de avize de protecţie civilă. Totodată, au fost emise 286 de avize de securitate la incendiu şi respectiv 111 de autorizaţii de securitate la incendiu. Tot în perioada analizată, compartimentul a emis 685 de puncte de vedere tehnice de specialitate (incluzând şi documente de finalizare pentru obiective care nu se încadrează în prevederile H.G.R. nr. 571/2016).

Se constată astfel o creştere foarte mare a numărului de solicitări de avize/autorizaţii de securitate la incendiu (care vine după anul 2015, an în care de asemenea a existat creştere mare a acestui tip de solicităti), comparativ atât cu anul 2015 (creşterea fiind de la 606 solicitări – contorizând strict avizele şi autorizaţiile, nu solicitările de asistenţă tehnică sau de altă natură, la 1120, rezultând astfel o creştere de 84,8 % (deci aproape o dublare a numărului de solicitări – fapt ce s-a tradus în necesitatea dublării volumului de muncă şi implicit a efortului depus de personalul compartimentului).

Situaţia celor 337 de verificări pe linia protecţiei civile executate, relevă faptul că au fost verificate 29 adăposturi, 45 localităţi aflate în zona de inundabilitate, 99 sirene şi 150 spaţii de evacuare.

Pentru cunoaşterea reală a nivelului de securitate asigurat comunităţilor locale şi a stadiului de gestionare a situaţiilor de urgenţă la nivelul entităţilor locale, instituţiilor şi operatorilor economici, în perioada analizată au fost planificate şi executate 29 exerciţii de alarmare publică şi 511 de evacuare, ponderea majoritară, constituind-o exerciţiile de evacuare din instituţiile de învăţământ şi operatori economici.

 

S-au derulat peste 1000 de exerciții de intervenție și evacuare

 

De asemenea au mai fost executate 1060  exerciţii de intervenţie/evacuare în caz de incendiu.

Analizând din punct de vedere al organizării administrativ-teritoriale, în judeţul Constanţa există: 8 servicii voluntare de categoria I (compartiment de prevenire şi echipe specializate pe tipuri de riscuri), 50 servicii voluntare de categoria a III-a (compartiment de prevenire şi echipe specializate pe tipuri de riscuri şi grupe de intervenţie, dintre care una încadrează o autospecială pentru stingerea incendiilor) şi 12 servicii voluntare de categoria a IV-a (compartiment de prevenire şi echipe specializate pe tipuri de riscuri şi grupe de intervenţie, dintre care cel puţin două încadrează autospeciale pentru stingerea incendiilor).

Informarea preventivă a cetăţenilor prin intermediul diferitelor canale (mass-media, puncte de informare, deplasări în localităţi sau obiective etc), s-a desfăşurat în scopul conştientizării cetăţenilor privind riscurile la care s-ar putea expune la un anumit moment şi într-un anumit loc, precum şi privind măsurile de prevenire, protecţie şi comportamentul pe care ar trebui să îl adopte în cazul producerii unei situaţii de urgenţă, având la bază riscurile specifice sezonului cald şi campaniile naţionale de prevenire aflate în derulare, corelate cu  prognozele meteorologice, respectiv situaţia operativă.

În scopul realizării condiţiilor tehnice şi operative premergătoare asigurării intervenţiilor, un accent deosebit s-a pus pe efectuarea recunoaşterilor în teren, pentru cunoaşterea de către personalul operativ a itinerariilor de deplasare, a căilor de acces şi surselor de alimentare cu apă a autospecialelor, a riscurilor existente în obiectiv precum şi pentru actualizarea documentelor operative întocmite sau elaborarea de documente noi.

În perioada analizată, la Centrul de Antrenament al Scafandrilor de Intervenţie s-au desfăşurat 10 antrenamente de scufundare cu scafandrii aparţinând I.G.S.U, cu durata de două săptămâni pentru fiecare antrenament în parte, conform Planului de pregătire şi antrenament al scafandrilor de salvare şi intervenţie. Astfel, au fost antrenaţi 90 de scafandri aparţinând unităţilor subordonate I.G.S.U., respectiv 23 de inspectorate pentru situaţii de urgenţă judeţene.

În cadrul Centrului de Formare și Pregătire în Descarcerare și Asistență Medicală de Urgență au fost pregătite 316 cadre militare, civile şi funcţionari publici cu statut special, organizaţi în 22 de serii, pe diferite tipuri de cursuri.

În ceea ce priveşte activitatea specifică sectorului tehnic-utilaj, inspectoratul este înzestrat în proporţie de 75,32%, faţă de prevederile tabelei de înzestrare, însă în mare parte din tehnică are durata normală de exploatare depăşită, prezentând o stare de uzură fizică şi morală avansată, ceea ce impune unităţii eforturi materiale şi financiare deosebite pentru repararea, întreţinerea şi exploatarea acestora.

Gradul de înzestrare cu tehnică pentru prevenirea şi stingerea incendiilor este de 79,81% (necesar – 104; existent – 83; deficit – 21), dintre acestea 24 autospeciale cu o vechime de peste 10 ani.

 




Ministrul Economiei și președintele CJ Constanța vizitează, luni, Șantierul Naval DMHI

Luni, 13 februarie, președintele Consiliului Judetean Constanța, Marius Horia Țuțuianu va face o vizită în sudul județului. Deplasarea este prilejuită de vizita ministrului Economiei, Alexandru Petrescu. Din delegație va mai face parte primarul comunei Limanu, Daniel Georgescu.

Principalul obiectiv îl reprezintă vizita la Șantierul Naval Daewoo Mangalia Heavy Industries. În același timp, oficialii sunt interesați să identifice oportunități de dezvoltare a regiunii, dar și să găsească soluții pentru asigurarea unei stabilități economice a zonei de sud a județului Constanța.




Primăria Municipiului Mangalia a câştigat un nou proces cu S.C. Erdan S.R.L şi S.C. Fillicom S.R.L.

 

Primăria Municipiului Mangalia a câştigat un nou proces cu S.C. Erdan S.R.L şi S.C. Fillicom S.R.L., expertul evaluator al celor două societăţi comerciale fiind obligat să plătească Municipiului Mangalia, suma de aproximativ 2.7 mil. de lei reprezentând prejudiciul cauzat acesteia.

Tribunalul Constanţa, Secţia Penală, s-a pronunţat, joi, 8 februarie, a.c., în dosarul penal nr. 860/254/2015 şi a dispus condamnarea la un an cu suspendare a expertului evaluator Leonte Dan Valentin, conform rezoluţiei din Hotărârea Instanţei nr. 50/2017. Astfel, în baza art.298 Cod penal cu aplicarea art.308 Cod penal, a art.309 Cod penal, cu aplicarea art.5 Cod.penal, pentru săvârşirea infracţiunii de neglijenţă în serviciu cu consecinţe deosebit de grave condamnă pe inculpatul Leonte Dan Valeriu la pedeapsa de 1(unu) an închisoare. În baza art.67 alin.1 Cod penal raportat la art.66 alin.1 lit.a şi b şi g Cod penal: Aplică inculpatului Leonte Dan Valeriu pedeapsa complementară a interzicerii exercitării drepturilor de fi ales în autorităţile publice sau în orice alte funcţii publice (art.66 lit.a Cod penal) şi dreptul de a ocupa o funcţie care implică exerciţiul autorităţii de stat (art.66 lit.b Cod penal) şi dreptul de a ocupa funcţia de expert contabil de care s-a folosit pentru săvârşirea infracţiunii(art.66, lit.g Cod penal) pe o durată de 3 ani. Hotărârea poate fi atacată cu apel în termen de 10 zile de la comunicarea copiei minutei. De reţinut este faptul că Instanţa de Judecată, Secţia Penală, s-a pronunţat şi asupra laturii civile a procesului penal, în sensul în care a dispus obligarea inculpatului către Municipiul Mangalia a prejudiciului în cuantum de aproximativ 2,7 mil. de lei. Prejudiciul a fost creat în mod defectuos de către S.C. Erdan Import-Export S.R.L. şi S.C. Fillicom S.R.L., care au obţinut anterior o hotărâre civilă irevocabilă prin care Municipiul Mangalia era obligat la plata sumei respective. După zeci de dosare civile, dar şi soluţia acestui dosar penal, reprezentanţii legali şi cei convenţionali ai autorităţii locale din Mangalia, respectiv primar, jurişti, avocaţi, au reuşit să răstoarne o hotărâre rămasă definitivă în sensul recuperării prejudiciului creat UAT Mangalia. Această situaţie ar fi putut fi evitată, dacă avocatul angajat în 2012, luna iunie, ar fi formulat recurs în termenul prevăzut de lege împotriva soluţiei de fond. Ca urmare a acestei neglijenţe, reprezentanţii celor două societăţi comerciale au obţinut titluri de executare silită a conturilor Primăriei Mangalia pentru o sumă exagerat de mare, care ar fi putut duce la intrarea Primăriei în insolvenţă şi implicit a Municipiului Mangalia în faliment. În urma tuturor demersurilor juridice, respectiv formularea de căi de atac extraordinare (revizuiri, contestaţii în anulare), dar şi a plângerilor penale, atât instanţele de judecată civile, cât şi organele de cercetare penală au constatat că sumele de bani datorate Primăriei Mangalia au fost rezultatul unei grave neglijenţe în serviciu. Vinovaţi de prejudiciul creat făcându-se atât expertul evaluator, dar şi funcţionarii publici de la vremea respectivă care, fără nicio diligenţă, au permis întocmirea unui astfel de raport de specialitate. Cercetările continuă într-un dosar penal disjuns şi cu privire la posibilele înfracţiuni săvârşite de către funcţionarii publici din perioada 2007-2012, pentru a se clarifica în ce măsură se fac vinovaţi de lipsa de apărare într-un dosar care ar fi putut şi încă ar mai putea avea consecinţe dezastruoase pentru Primăria Mangalia şi Municipiul Mangalia.




78% din bulionul şi pasta de tomate analizate trebuie retrase de la comercializare!

 

  • 52% din tomatele în conservă, altele decât bulionul şi pasta de tomate, conţin acid citric!
  • 11% din produsele analizate conţin sare iodată!

Studiul privind calitatea tomatelor în conservă, fabricate industrial, face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”. Prin această campanie, experții Asociației Pro Consumatori (APC) își propun să-i învețe pe consumatori să înțeleagă eticheta produselor astfel încât aceștia să facă achiziții în cunoștință de cauză pentru familia lor. Totodată, Asociația Pro Consumatori (APC) își dorește să promoveze un stil de viață sănătos și să atragă atenția consumatorilor, cât și autorităților statului român cu privire la procesul de denaturare legală/ilegală a multor produse tradiționale, astfel încât acestea să întreprindă măsurile legale care se impun pentru a stopa acest proces și pentru a susține financiar și logistic campaniile de educare și informare a consumatorilor întreprinse de către singura organizație de utilitate publică, membră a Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).
Asociația Pro Consumatori (APC) a achiziționat, în ultima decadă a lunii ianuarie anul curent, 71 sortimente de tomate în conservă (bulion, pastă de tomate, roşii pasate, tomate decojite, roşii tăiate cuburi) comercializate în cadrul marilor structuri comerciale de tip hipermarket.
Studiul a fost realizat de către o echipă de experți a APC, coordonată de conf. univ. dr. Costel Stanciu. La realizarea acestui studiu s-au avut în vedere următoarele obiective:

  1. Clarificarea unor aspecte legale, tehnologice şi de comercializare a tomatelor în conservă;
  2. Identificarea aditivilor alimentari utilizați în compoziția acestor produse care prezintă un risc de apariție a unor afecțiuni medicale în cazul unui consum constant și pe termen lung.
  3. Realizarea unor topuri din produsele analizate.

 

  1. Clarificarea unor aspecte legale, tehnologice şi de comercializare a tomatelor în conservă

Conform Ordinului nr. 362/2002 emis de Ministerul Agriculturii , “bulionul şi pasta de tomate sunt produse obţinute prin zdrobirea şi strecurarea tomatelor, la care se poate adăuga sare sau zahăr, urmate de concentrarea prin fierbere a sucului obţinut, până la consistenţa de bulion sau pastă.”
78% din bulionul şi pasta de tomate analizate trebuie retrase de la comercializare, deoarece este realizat din concentrat de tomate, de provenienţa necunoscută, diluat cu apă până la obţinerea tipului de bulion sau pastă de tomate dorită a fi comercializată.
În acelaşi ordin, bulionul şi pasta de tomate se clasifică, după conţinutul de substanţă uscată solubilă, după cum urmează:
1. bulion de tomate tip 18, cu minimum 18% substanţă uscată solubilă la 20°C (exclusiv adaosul de sare);
2. pastă de tomate:

  • tip 24, cu minimum 24% substanţă uscată solubilă la 20°C (exclusiv adaosul de sare);
  • tip 28, cu minimum 28% substanţă uscată solubilă la 20°C (exclusiv adaosul de sare);
  • tip 36, cu minimum 36% substanţă uscată solubilă la 20°C (exclusiv adaosul de sare);
  • tip 40, cu minimum 40% substanţă uscată solubilă la 20°C (exclusiv adaosul de sare).
  1. Conform prevederilor legale în vigoare, la fabricarea bulionului şi a pastei de tomate nu este permisă adăugarea coloranţilor, substanţelor conservante şi a substanţelor de îngroşare (amidon, gume etc.). De asemenea, este interzisă înscrierea pe etichetă a menţiunii „natural”.  Adaosul de sare şi/sau de zahăr, după caz, va fi înscris sub formă procentuală, în mod vizibil, în acelaşi câmp vizual cu denumirea sub care se vinde produsul.
    Tomatele și produsele din tomate sunt mult apreciate și pentru faptul că au o valoare energetică modestă (sub 100 kcal/100 g produs), fiind deci produse dietetice.
    Principala caracteristică a produselor din tomate este conținutul de substanță uscată solubilă, care are o valoare crescătoare de la suc la pastă de tomate. Cel mai operativ, această caracteristică se măsoară cu refractometrul, existând aparate mici, de buzunar, etalonate chiar în grade refractometrice specifice acestei caracteristici, pentru bulionuri și paste de tomate, care se folosesc în spațiile de producție, în depozite, la consumatori acasă. Valorile sunt calculate pentru măsurare la temperatura de 20 grade Celsius, dar se pot aduce corecții la valoarea măsurată la altă temperatură pentru a cunoaște valoarea adevărată a concentrației.
    Mai trebuie știut că adaosul de sare și de zahăr contribuie la modificarea valorii arătată de refractometru, de aceea actul normativ prezintă o formulă de recalculare a valorii concentrației, după luarea în calcul a conținutului de sare.
    Cele mai tipice și cunoscute produse din tomate sunt bulionul și pasta de tomate. Ambele sunt obținute prin zdrobirea pulpei tomatelor, strecurarea tocăturii și concentrarea părții lichide până la obținerea bulionului, respectiv pastei. Pentru conferirea valorii gustative, dar și pentru conservare, se adaugă sare și zahăr. Reducerea conținutului de apă (prin fierbere până la sterilizare) are scopul principal de a asigura conservabilitatea produsului (adică inhibarea acțiunii microorganismelor care ar determina degradarea produsului).
    În privința sortimentului, pe lângă bulion și paste de tomate, se mai produc și consumă: pulpă de roșii, roșii decojite, roșii cuburi, roșii pasate, suc de roșii ș.a. Cum s-a arătat, din aceste produse se fabrică multe alte produse finale pentru consum, care mai conțin și alte materii prime și condimente, așa cum sunt: ketchup-ul și sosurile pentru paste făinoase și pentru diferite mâncăruri.
    Măsurile de protecție sunt cele cunoscute: respectarea regulilor de cumpărare a unui aliment, citirea cu atenție a etichetei, prepararea personală a produselor din tomate.
    La cumpărarea  tomatelor în conservă se ține seama şi de starea ambalajului și a produsului din tomate ambalat (ambalaj integru, nedeformat, neruginit, curat, lipsa defectelor interioare ale ambalajului după deschidere, culoarea, mirosul și gustul produsului să fie cele corecte, masa produsului să fie uniformă; orice urmă de mucegai și alterare să determine renunțarea la consum). Consistența nepotrivit de mare față de tipul de pastă sau bulion indică hotărât folosirea aditivilor de îngroșare.
    Soluția cea mai bună o constituie conservele de casă, îndeosebi dacă și materia primă este realizată în condiții controlate (semințe, tehnologie, protecția plantelor etc.). Chiar și în condițiile cumpărării materiei prime, tot sunt numeroase avantaje de partea celor ce-și prepară singuri produsele din tomate pentru hrana familiei.
    Identificarea aditivilor alimentari utilizați în compoziția acestor produse care prezintă un risc de apariție a unor afecțiuni medicale în cazul unui consum constant și pe termen lung.
  1. Identificarea aditivilor alimentari utilizați în compoziția acestor produse care prezintă un risc de apariție a unor afecțiuni medicale în cazul unui consum constant și pe termen lung

În celelalte sortimente de tomate în conservă, altele decât bulionul şi pasta de tomate s-a identificat un singur aditiv alimentar şi anume acidul citric.
52% din tomatele în conservă (roşii tăiate cuburi, roşii tocate, tomate decojite, roşii pasate, pulpă de roşii), altele decât bulionul şi pasta de tomate, conţin acid citric!
E 330 – acid citric – este un compus organic, cristalin, fără culoare, care aparține clasei de acizi carboxidici și este folosit ca acidifiant. Poate provoca dureri abdominale și poate ataca smalțul dinților. Nu trebuie consumate alimente ce conțin acid citric de către cei care au afecțiuni cardiovasculare sau renale, afecțiuni ale aparatului digestiv și diaree.

11% din produsele analizate conţin sare iodată. De la 1 mai 2004 a intrat în vigoare modificarea HG nr 568/2002 în privința eliminării obligativității folosirii sării iodate din hrana animalelor şi din industria alimentară, cu o singură excepție, și anume folosirea acesteia numai la fabricarea pâinii. O nouă modificare a acestui act normativ în privința folosirii sării iodate s-a realizat în anul 2006, când a devenit obligatorie și la fabricarea produselor de panificație. În prezent, mulți producători din industria alimentară folosesc sarea iodată și în alte ramuri ale industriei, cu toate că acest lucru nu mai este obligatoriu decât pentru industria pâinii și a produselor de panificație, fapt ce poate genera probleme de sănătate consumatorilor. În sarea iodată pe lângă iod se mai adaugă şi ferocianura de potasiu – E536 – un agent antiaglomerant. La peste 100 grade celsius ferocianura de potasiu se descompune în cianură de potasiu și clorură de fier, fapt ce provoacă reducerea transportului de oxigen către sânge, dificultăți în respirație, dureri de cap și amețeli.

  1. Realizarea unor topuri din produsele analizate

 

Pentru a veni în sprijinul consumatorilor am considerat util realizarea unor topuri, având următoarele criterii: produsele să fie realizate numai din tomate, să nu conţină acid citric şi sare iodată.

Top 2 mărci de pastă de tomate realizate numai din tomate, fără acid citric sau sare iodată:

  1. Angelis (Republica Moldova), pasta de tomate tip 25%, conţine tomate;
  2. Gaston (Italia), pasta de tomate tip 24-26%, conţine tomate 99% şi sare 1%.

Top 3 mărci de roşii pasate/piure de roşii fără acid citric sau sare iodată:

  1. Panzani (Spania), conţine 100% piure de roşii proaspeteredus la 7%;
  2. Giana (Italia), conţine roşii 99,75%, sare 0,25;
  3. Kaufland (Polonia), conţine roşii 99,5%, sare 0,5%.

Top 3 mărci de roşii decojite fără acid citric sau sare iodată:

  1. Winny (Cora, fabricat in Italia), conţine roşii decojite, suc de roşii 40%;
  2. SunFood (Italia), conţine roşii cuburi decojite, suc de roşii 40% şi sare 0,2%;
  3. Ferma veche (România), conţine roşii întregi decojite, suc de roşii 50% şi sare 2%.

„Procesul de denaturare a unor produse (bulion, pastă de tomate) se practică de data aceasta cu încălcarea normelor legale în vigoare şi, probabil, cu acordul tacit al autorităţilor. Bulionul şi pasta de tomate trebuie fabricate numai din roşii, nicidecum din concentrat de tomate a cărui provenienţă/conţinut de reziduuri de pesticide/conţinut de metale grele şi an de fabricaţie nu se cunosc. Din păcate, folosirea acestor practici de producţie a transformat bulionul şi pasta de tomate într-un colorant nesănătos şi, cam atât.

Conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC:
„La citirea etichetei trebuie dată atenție ingredientelor (conținutul de sare, conținutul de zahăr, aditivii). Produsele din sortimentul superior au puțină sare sau deloc, nu au zahăr. Dacă indicația cantitate de roșii/100 g produs este egală cu 100 sau mai mică, este vorba de un produs modest; produsele superioare indică circa 130 grame tomate / 100 g produs. De asemenea, informații critice, de regulă scrise cu caractere foarte mici și în aceeași culoare cu fondul, ne pot indica falsuri grosolane: se înțelege că un „bulion de tomate“ este altceva decât un „sos cu bulion de tomate“, chiar dacă cel de pe urmă este mai vârtos, ca urmare a aditivilor de îngroșare. Aceste produse sunt foarte dăunătoare pentru cardiaci, diabetici și consumatorii cu diverse probleme de sănătate. Mulți producători abuzează, indicând că produsul lor este „natural“, fapt interzis de cadrul normativ. Mai puțini consumatori cunosc unele realități „grele“ din domeniul agriculturii și industriei alimentare: o mare parte din produsele din tomate „fabricate“ în România sunt de fapt realizate din pastă de roșii adusă din China.

Prof. univ. dr. Ion Schileru – Departamentul de Business, Științele Consumatorului și Managementul Calității, ASE București.

 




Patru pugiliste din Mangalia vor participa la Cupa României de Box

Duminică, 26 februarie, se va desfășura Cupa României la box, categoria feminin. Competiția va avea loc în localitatea Domnești, Județul Ilfov, în cadrul căreia vor participa cu patru sportive Clubul de Box “Litoral” și Clubul de Box „Alutus Litoral” Mangalia. Acestea sunt: Sali Narcis, Răducanu Andreea, Puiu Andra și Cotună Ionela, antrenate de Gheorghe Sbenghea și Barbu Alex Florescu, președinți de club fiind Rișat Membulat și Robert Codruț.




Diplome şi flori pentru seniorii oraşului

Primarul Mangaliei, Radu Cristian, a înmânat, joi, 8 februarie, diplome, buchete de flori şi un ajutor financiar vârstnicilor din localitate. Conform unor hotărâri ale CL, persoanele care au împlinit 70, 75, 80, 85, 90, 95 de ani, dar şi 50 de ani de la căsătorie sunt recompensate, lunar, de municipalitate. Astfel, septuagenarii primesc de la Primărie 350 de lei, octogenarii, cei care au împlinit 85 de ani, precum şi nonagenarii, dar şi familiile care au împlinit 50 de ani de la căsătorie – câte 400 de lei. De ajutorul acordat de municipalitate au beneficiat cu această ocazie, 16 persoane care au împlinit 70 de ani, 17 persoane de 75 de ani, 7 vârstnici de 80 de ani. Alte 4 persoane premiate cu acest prilej au fost cele de 85 de ani, 6 persoane care au împlinit 90 de ani şi două familii care au împlinit 50 de ani de la căsătorie.  În cadrul ceremoniei, edilul Radu Cristian a transmis seniorilor Mangaliei urări de sănătate şi un sincer “La Mulţi Ani!”, precizând totodată că, municipalitatea caută soluţiile cele mai bune în vederea implementării unor programe de măsuri sociale  pentru pensionari şi categoriile de persoane cu venituri mici.




A scăzut avansul la credidele ipotecare pentru locuinţe ANL

Conform Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, procentul avansului la creditele ipotecare destinate programului „Locuinţe prin credit ipotecar” s-a modificat. Astfel, acesta a scăzut de la 30% la 10-15% din suma necesară achitării locuinţei. În vara anului trecut, Agenţia Naţională pentru Locuinţe a demarat procedura de contractare a 18 case şi 22 de apartamente, care vor fi construite prin programul „Locuinţe prin credit ipotecar”, în Strada Oituz din localitate. În prezent, programul ANL privind contractarea de locuinţe continuă, iar doritorii se pot înscrie în acest program, în baza unui dosar care va fi depus la biroul coordonat de reprezentantul ANL din zonă. Pentru a putea achiziţiona o locuinţă prin acest program, solicitantul are nevoie de finanţare, reprezentată de un avans depus de acesta şi de un credit ipotecar, contractat de la băncile partenere în program: BRD Groupe Societe Generale, Piraeus Bank, Cec Bank. Programul „Locuinţe prin credit ipotecar” se adresează tuturor persoanelor cu cetăţenie română, care au împlinit vârsta de 18 ani şi care doresc să cumpere o locuinţă construită prin ANL. Terenul aferent locuințelor se transmite, în folosință gratuită, Agenției Naționale pentru Locuințe, de către Consiliul Local al Municipiului Mangalia, pe durata executării construcțiilor de locuințe. Ulterior predării locuințelor către beneficiari, autoritatea publică locală va stabili modul de exploatare a terenului. Mai multe detalii privind proiectul, termenele şi procedurile de achiziţionare a unei locuinţe în strada Oituz, pot fi furnizate de reprezentantul ANL din Mangalia, d-na Ioana Săplăcan, la nr. de telefon: 0720.222.954.




A fost reluată furnizarea apei în cartierele din Constanţa afectate de variaţiile de tensiune

Miercuri, începând cu ora 20,30, la nivelul staţiei Palas nu s-au mai înregistrat căderi sau variaţii de tensiune, alimentarea cu energie intrând în normal. Imediat, s-au repornit pompele şi s-a reluat furnizarea apei către abonaţii afectaţi. Având în vedere lungimea reţelei de distribuţie, dar şi volumul mare de apă necesar pentru intrarea sistemului de presiune, toţi abonaţii din cartierele CET, Viile Noi, Medeea, Palas, Brătianu, Km 4-5, Km5, Poarta 6, Abator, Gară, Casa de Cultură, Inel I şi Inel II au avut din nou apă cu presiuni normale începând cu ora 22,30.




Dezbatere publică pentru Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă, organizată de RAJA SA

dezbatere publica raja




Stagiu de pregătire pentru sportivi, instructori şi antrenori în Kung-Fu

Sîmbătă 11.02.2017, la Sala de Sport „Dan Spătaru” din Medgidia, se va desfăşura un stagiu de pregătire pentru sportivi, instructori şi antrenori în Kung-Fu, pentru probele de „Light-Fighting Sanda” şi „Erjie-Gun Fight”. Stagiul de pregătire este obligatoriu pentru cei care doresc să avanseze în grad în Kung-Fu şi pentru cei care doresc să participe la campionate la aceste probe. Pregătirea se va face pe grupe de vîrstă. La stagiu vor participa copii, cadeţi, juniori şi seniori, instructori şi antrenori, din cluburile sportive: -C.S. Marea Neagră Constanţa, antrenor Florin Iordănoaia. -C.S.A. Axioolis-Sport Cernavodă, antrenor Mircea Stoian. -C.S. Shaolin-Callatis Mangalia, antrenor Florin Iordănoaia. -C.S. Comunal Mihail Kogălniceanu, antrenor Laurenţiu Palangă. -C.S. Silver Samurai din Medgidia, instructor Silviu Nedelcu, care este şi clubul sportiv organizator. Stagiul este condus de Florin Iordănoaia şi Mircea Stoian. Program: Sîmbătă 11.02.2017: -10.30-11.00: Sosirea la Medgidia şi prezentarea la sală. -11.00-13.00: Pregătire la Light-Fighting Sanda. -13.00-15.00: Pregătire la Erjie-Gun Fight. -15.00-15.30: Acordarea diplomelor de participare şi încheierea stagiului.




Abonații RAJA din cartierele CET, Viile Noi, Medeea, Palas, Km 4-5, din Constanța, au apă cu presiuni scăzute

 

Ca urmare a faptului ca, astazi, 8 februarie 2017, in intervalul orar 17,20-18,30, s-au inregistrat nu mai putin de 20 de caderi sau variatii de tensiune la Statia de pompare si tratare Palas, de pe bd. Aurel Vlaicu, pompele de la nivelul statiei au ramas din nou fara alimentare cu enegie electrica.

În aceste conditii, in continuare, abonatii din cartierele CET, Viile Noi, Medeea, Palas, Bratianu, Km 4-5, Km5, Poarta 6, Abator, Gara, Casa de Cultura, Inel I s i Inel II, au apa potabila la robinete cu presiuni scazute, iar cei de la etajele superioare ale imobilelor nu mai au deloc presiune.

Pentru remedierea situației, echipele RAJA de permanenta din cadrul statiei fac toate manevrele necesare pentru repornirea pompelor in conditii de siguranta, insa interventiile lor sunt conditionate de revenirea tensiunii normale. Reprezentantii Enel au informat ca au avut multiple avarii in aceasta dupa-amiaza si nu au avansat un termen pentru remedierea lor, motiv pentru care nici RAJA nu poate estima ora la care alimentarea cu apa se va relua la parametri optimi.

Asiguram toti abonatii afectati ca lucratorii RAJA vor face tot posibilul pentru asigurarea continuitatii serviciului de alimentare cu apa la parametrii optimi, imediat ce vor fi repornite toate pompele de la nivelul statiei.

 

Vom reveni cu informatii.




Condiţii de polei în Dobrogea 

 

Primăria Municipiului Mangalia anunţă că Administraţia Naţională de Meteorologie (A.N.M.) a emis o informare meteorologică pentru intervalul de valabilitate 8 februarie, ora 09.00 – 9 februarie, ora 11.00, fenomenele vizate fiind precipitaţii moderate cantitativ, intensificări ale vântului, polei. În intervalul menţionat, vor fi precipitaţii pe arii extinse în sudul, estul şi centrul ţării şi cu caracter local în celelalte regiuni. În cea mai mare parte a Moldovei şi la munte va ninge, în Muntenia şi Oltenia vor predomina ninsorile, iar în Dobrogea, Transilvania, Maramureş şi Crişana se vor semnala precipitaţii mixte. Cantităţile de apă vor depăşi local 10 -15l/mp. Pe spaţii restrânse în extremitatea de sud-est şi în cea de nord-vest se va depune polei. Vântul va avea intensificări temporare îndeosebi în regiunile sud-estice.

 




„Zestrea” ADPP şi SPAS, de la terenuri şi pieţe, până la WC-uri publice şi creşe

Aleşii locali din Mangalia au decis, după dezbateri furtunoase, în cadrul celei mai recente şedinţe, menţinerea patrimonului ADPP şi SPAS în subordinea serviciilor cu pricina. Asta în ciuda dorinţei iniţiatorului, primarul Cristian Radu, de a trece bunurile mobile şi imobile în administrarea instituţiei pe care o păstoreşte. Potrivit executivului, patrimoniul celor două servicii ar fi putut fi trecut la primărie cu votul majorităţii aleşilor în funcţie.

Însă, au declarat consilierii “din opoziţie”, acest lucru ar fi încălcat flagrant Legea 215, care spune, clar, că tot ceea ce ţine de patrimoniu are nevoie de votul a două treimi din numărul aleşilor (“Hotărârile privind patrimoniul se adoptă cu votul a două treimi din numărul total al consilierilor locali în funcţie”, Legea 215, art. 3)

În luna noiembrie 2016 au fost aprobate reorganizarea ADPP şi SPAS Mangalia în direcţii în cadrul aparatului de specialitate ale primarului, iar trecerea bunurilor mobile şi imobile ar fi trebuit să fie, în viziunea executivului, următorul pas pentru preluarea integrală a celor două servicii. Surpriza a venit, însă, la şedinţa de consiliu, în cadrul căreia proiectul a primit girul a numai opt consilieri locali, toţi de la PNL.

În ce constă, însă, patrimoniul atât de râvnit de primărie? ADPP Mangalia ar fi trebuit să vină la primărie cu o zestre formată din toate terenurile proprietate publică sau privată, cimitirele şi pieţele, terenurile şi bazele sportive, parcurile şi locurile de joacă, sediile partidelor politice şi ONG-urilor, digurile şi podurile, pescăriile, WC-urile publice şi Insula, în timp ce Creşa, Cantina Socială şi Căminul de Bătrâni ar fi urmat să fie preluate de la SPAS.

Este de aşteptat ca, la o proximă şedinţă, proiectul să fie reintrodus pe ordinea de zi, urmând modelul altor decizii ale Consiliului Local, repuse pe masa aleşilor şi de cinci-şase ori la rând.

 




Precipitaţii însemnate cantitativ în Dobrogea 

 

Primăria Municipiului Mangalia anunță că, Administraţia Naţională de Meteorologie (A.N.M.) a emis o informare meteorologică pentru intervalul de valabilitate 7 februarie, ora 02.00 – 9 februarie, ora 06.00, fenomenele vizate fiind precipitaţii însemnate cantitativ, ninsori moderate la munte şi în Moldova. În intervalul menţionat, temporar se vor semnala precipitaţii în toate regiunile. Cantităţile de apă vor depăşi local 15-20l/mp, iar în Moldova, Dobrogea, Muntenia şi în zonele deluroase şi montane din restul teritoriului, pe arii restrânse 30-40l/mp.

Începând din această noapte, în cea mai mare parte a Moldovei şi în zona de munte va ninge şi se va depune strat nou de zăpadă, local mai consistent. În restul teritoriului vor fi precipitaţii mixte, iar în sudul-estul ţării, începând din după-amiaza de miercuri, treptat vor predomina ninsorile. Vântul va avea intensificări temporare în sudul Moldovei, cea mai mare parte a Munteniei şi a Dobrogei, cu viteze ce vor depăşi la rafală de 50-55Km/h.

Autorităţile din Mangalia sunt pregătite să ia măsurile care se impun a fi adoptate pentru a interveni în timp util la apariţia unor situaţii de urgenţă.




Anunţ

Vând garaj situat pe strada Mihail Sadoveanu (în spatele Poştei Vechi), cu îmbunătăţiri şi energie electrică. Preţ negociabil. Relaţii la telefon 0731 93 25 35.




Primarul din Limanu, Daniel Georgescu a înfiinţat şi susţine financiar Clubul Sportiv „Poseidon”

Recent, primarul comunei Limanu, Daniel Georgescu a decis dgsă pună în aplicare promisiunea de a susţine copiii şi tinerii, şi în special pe cei care doresc să practice un sport de performanţă. De aceea, edilul a pus bazele Clubului Sportiv „Poseidon Limanu-2 Mai” care, deocamdată, are doar două secţii de Fotbal şi de Lupte, urmând ca în perioada următoare să fie înfiinţate şi alte secţii. „În ceea ce priveşte copiii care practică luptele, aceştia au un mare avantaj şi anume acela că nu vor mai fi nevoiţi să se antreneze la Mangalia, scăpând, astfel de navetă. De altfel cel care îi pregăteşte, Cornel Trucmel va fi şi preşedintele Clubului sportiv nou înfiinţat. Pentru buna funcţionare a secţiei de Lupte, avem o strânsă colaborare cu Federaţia Română de specialitate. Datorită acestei colaborări, Federaţia Română de Luptăne-a oferit dotări complete pentru o sală de sport, începând de la saltele, până la manechi ne pentru lupte. Tot în baza acestui parteneriat, în această vară, în colaborare cu Federaţia vom organiza Campionatul Naţional de Lupte Libere pe plajă ce va avea loc la 2 Mai. Tot ca să încurajez copiii care se antrenează, le oferim fonduri pentru transport atunci când se deplasează la diverse competiţii din ţară. Chiar în aceste zile, protoereul Mangaliei, Vasile Cârlan le oferă copiilor de la Lupte un sejur de o săptămână la Hotelul Dorna Arini din Vatra Dornei”, a declarat primarul Daniel Georgescu.

Mai trebuie spus faptul că, deocamdată, sportivii se antrenează în incinta Căminului Cultural din Limanu, însă autorităţile publice locale intenţonează să construiască un Complex sportiv. Mai mult decât atât, edilul Daniel Georgescu a mai precizat faptul că intenţionează să construiască un Centru de Excelenţă tot în colaborare cu Federaţia Română de Lupte.




Tentative de înșelăciune prin ,,Metoda Accidentul”