Damen Shipyards Group preia controlul operaţional al Şantierului Naval Mangalia

5

Pentru a face cunoscută prima sa zi de operare a Şantierului Naval Damen Mangalia din România, Grupul Damen a organizat o mică ceremonie festivă la șantier în data de luni, 23 iulie. Festivitatea marchează finalizarea cu succes de către Damen a tranzacţiei cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) vizând șantierul naval din Mangalia, cunoscut anterior sub numele de Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI). Şantierul, care se va redenumi Damen Shipyards Mangalia / Şantierul Naval Damen Mangalia, va funcţiona ca un joint venture împreună cu autorităţile române. Damen va prelua controlul operaţional.

 

Şantierul se află pe malul Mării Negre, dispune de trei docuri având o lungime totală de 982 de metri și un spaţiu de andocare ce se întinde pe 1.6 kilometri. Docurile, cu o lăţime de 48 și 60 de metri, vor asigura grupului Damen capacitatea de a aborda nave și structuri maritime de mari dimensiuni. Ca atare, această tranzacţie constituie o extindere strategică a portofoliului actual de șantiere Damen, cu posibilitatea de construire și conversie a navelor complexe de mari dimensiuni de tip feribot de ultimă generaţie dar și a celor de tip offshore, etc. Suprafaţa totală a șantierului de aproximativ 1 milion m2 face ca acesta să devină cel mai mare șantier din cadrul Grupului Damen.

 

La festivitate vor fi prezentaţi angajaţilor membrii echipei de conducere a Şantierului Naval Damen Mangalia sub conducerea directorului general, Chris Groninger.

 

Adresându-se celor prezenţi la eveniment, Dl. Eggink, CFO și membru al bordului executiv al Damen Shipyards Group a declarat, “Ne vom confrunta cu o perioadă provocatoare, dacă avem în vedere situaţia actuală a șantierului. Cu toate acestea, având întregul sprijin al Guvernului României, al 2MMS, și cel al forţei de muncă experimentate din șantier dar și al comunităţii locale, Damen își propune să redreseze sănătatea financiară a șantierului, să stabilizeze situaţia personalului și să urmărească asigurarea de oportunităţi comerciale internaţionale care să contribuie la refacerea activităţii șantierului. Īntre timp, Damen va facilita o tranziţie lină și va menţine resursele de personal talentat și calificat angajat în mod judicios.”

 

Conform noului director general al Şantierului Naval Damen Mangalia, Dl. Groninger, “Facilităţile impresionante ale șantierului precum și temeinicele cunoștinţe și măiestria celor din Mangalia, în combinaţie cu conceptul și puterea comercială a Grupului Damen, vor asigura societăţii mixte un viitor de succes.”

 

Prezenţă puternică

Angajamentul Damen în industria română a construcţiilor de nave este bine cunoscut. Grupul deţine și operează Şantierul Naval Damen din Galaţi încă din 1999. Şantierul este autorul unora dintre cele mai reprezentative nave livrate de grup în ultimii ani.

 

Īnceperea operaţiunilor la Şantierul Naval Damen Mangalia constituie de asemenea, un indicator al puterii și sferei geografice în care activează reţeaua globala Damen de șantiere de construcţii și reparaţii nave.

 

 

 

 

Damen Shipyards Group

 

Odata cu achizitia Santierului Naval Damen Mangalia, Damen Shipyards Group opereaza  35 de şantiere de construcţii şi reparaţii nave, şi are în jur de 12,000 de angajaţi în întreaga lume. Damen a livrat mai mult de 6,000 de nave în peste 100 de ţări şi livrează anual aproximativ 160 de nave către clienţi de pe întreg mapamondul. Conceptul Damen unic de proiectare standardizată a navelor garantează un nivel ridicat de calitate.

 

Accentul pe care Damen îl pune pe standardizare, construcţie modulară şi disponibilitate a navelor în stoc asigură termene scurte de livrare, “costuri totale de proprietate” scăzute, valori de revȃnzare ridicate şi performanţe solide. Mai mult, navele Damen se bazează pe tehnologii dovedite şi cercetare şi dezvoltare aprofundată.

 

Damen oferă o gamă largă de produse, incluzȃnd remorchere, ambarcaţiuni, nave militare şi de patrulare, ambarcaţiuni de viteză, nave de mărfuri, drage, nave pentru industria offshore, feriboturi, pontoane şi superiahturi.

 

Pentru aproape toate tipurile de nave, Damen oferă o gamă largă de servicii, inclusiv întreţinere, piese de rezervă, instruire şi transfer de know-how (construcţii navale). Damen mai asigură o mare varietate de componente marine precum duze, cȃrme, vinciuri, ancore, lanţuri de ancoră şi construcţii metalice.

 

Damen Shiprepair & Conversion (DSC) cuprinde o reţea globală de 18 şantiere de reparaţie şi conversie din care 12 se afla in nord vestul Europei. Facilitatile acestor santiere includ peste 50 de docuri (acoperite) si plutitoare, cel mai mare dintre acestea avand 420 x 80 metri, precum si cale de lansare, sincrolifturi si hale. Proiectele variază de la reparatii simple de mica anvergura pana la modernizari complexe si conversii complete de structuri offshore de mari dimensiuni. DSC realizează în jur de 1,300 lucrări de reparaţii şi întreţinere anual, atat in cadrul santierelor cat si in porturi si in timpul voiajelor..




Se apropie mega-concertul Europa FM, pe plaja dintre Saturn și Venus

europa fm

Comunicat de presă

Cel mai important eveniment muzical al verii – Europa FM “Live pe Plajă” începe joi, 26 iulie şi continuă până sâmbătă, 28 iulie, pe plaja dintre Saturn şi Venus. Ajuns la cea de-a VII-a ediție, super-concertul de la malul mării, organizat de Europa FM, în parteneriat cu Primăria Mangalia, va oferi publicului, ca de fiecare dată, un show incendiar, cu muzică live și cei mai îndrăgiți artiști. Iubitorii muzicii de calitate îi vor putea urmări, în cele trei zile de spectacol, pe cei mai apreciaţi şi cunoscuţi artişti ai momentului. Conform organizatorilor, prima zi de concerte maraton pe plajă va începe joi, 26 iulie, după orele 18.00. Pe scena special amenajată cu efecte de lumini și sunet vor urca cele mai în vogă trupe rock, printre care: Viţa de Vie, Cargo, Monojacks, Toulouse Lautrec, The Kryptonite Sparks. Cea de-a doua zi de muzică live va începe vineri, 27 iulie, după orele 16:30, când vor încinge atmosfera, până noaptea târziu, Ştefan Bănică, Andra, Antonia, Vunk, Feli, Smiley, The Motans, Lidia Buble și Delia. Ultima seară a petrecerii în aer liber, pe plaja dintre Venus și Saturn, va fi întreţinută de interpreţi consacraţi, care vor cânta pentru şi împreună cu publicul cele mai iubite melodii. Începând cu ora 16:30, vor oferi un spectacol extraordinar cu hit-uri cunoscute: Gaşca Zurli, Vanotek & Eneli, Irina Rimes, Voltaj, Fly Project, Carla’s Dreams, Holograf, Bere Gratis și Vama. Organizatorii anunță că vor fi trei zile de poveste, alături de cei mai în vogă artişti români, cu emoții concentrate și multe surprize pentru cei prezenți, iar intrarea în toate cele trei zile este liberă, fără limită de vârstă. La fel ca în fiecare an, Europa FMLive pe Plajă” poate fi ascultat în direct pe frecvențele Europa FM și va putea fi urmărit video, în fiecare dintre cele trei seri, pe europafm.ro, dar și pe pagina de Facebook Radio Europa FM.




Avarie RAJA pe bulevardul Alexandru Lăpuşneanu din Constanţa

Pentru remedierea unei avarii survenită astăzi, 23  iulie 2018, la conducta de alimentare cu apă a hidroforului ce deservește blocul LE 2, de pe bulevardul Alexandru Lăpușneanu , din municipiul Constanța, RAJA S.A a fost nevoită să întrerupă furnizarea apei potabile, în intervalul orar 11,30–16,00.

Sunt afectati de lipsa apei consumatorii de pe bd. Alexandru Lăpușneanu, blocurile LE 1 – LE 6.

Ne cerem scuze tuturor abonaților afectați de lipsa apei, cărora le dăm asigurări că echipele RAJA fac tot posibilul pentru remedierea avariei într-un timp cât mai scurt.

 




Ministerul Economiei: „Tranzacția referitoare la Șanteriul DMHI Mangalia a fost finalizată, activitatea în șantier poate fi relansată”

Comunicat de presă

București, 23 iulie – Tranzacția referitoare la Șantierul DMHI Mangalia a fost finalizată. În urma acestei proceduri, Ministerul Economiei, prin Șantierul Naval 2 Mai Mangalia SA, devine acționar majoritar cu 51% din acțiuni, în timp ce partenerul olandez, Damen Shipyards Group, va deține 49% din acțiuni. Cu o vastă experiență în construcția de nave și în managementul șantierelor navale, dovedită
inclusiv în România, la Galați, Damen va prelua controlul operațional. Experiența și managementul olandez vor contribui la stabilizarea șantierului, fiind așteptată o recuperare durabilă și eficientă a activității. În calitate de acționar majoritar statul român va monitoriza cu atenție evoluția în Șantierul Naval, pentru a se asigura în legătură cu revitalizarea obiectivului industrial. Ministrul Economiei, Dănuț Andrușcă, a salutat finalizarea tranzacției și a afirmat că, acum, există motive de optimism în șantier și în rândul comunității locale, care s-a aflat o perioadă mult prea îndelungată de timp într-o situație dificilă.
“Sunt bucuros să pot anunța finalizarea tranzacției pachetului de acțiuni la Șantierul din Mangalia, la exact 4 luni de când am anunțat public că împreună cu echipa din minister am rezolvat o situație de blocaj care dura de prea mult timp. Acum avem motive de optimism în ceea ce privește viitorul șantierului și revitalizarea acestuia. Am încredere că partenerul olandez va contribui la relansarea activității în șantier și la dezvoltarea acestuia. Vreau să felicit echipa de lucru din cadrul Ministerului Economiei pentru munca lor și pentru dedicarea
lor și pentru tenacitatea cu care au urmărit să protejeze interesele statului român și ale angajaților din șantier”, a declarat Dănuț Andrușcă.
Ministrul Economiei a mai arătat că este o premieră pentru România, ca statul român să redevină acționar majoritar la un obiectiv industrial strategic care fusese anterior privatizat. “Este pentru prima dată când statul român redevine acționar majoritar la un obiectiv privatizat. Șantierul Naval este un obiectiv strategic, iar controlul statului român este o reușită majoră. Totodată, este o dovadă a politicii economice naționale demne pe care și-a asumat-o Guvernul și este o dovadă că ne ținem de cuvânt și că realizăm ceea ce spunem că vom realiza”, a mai afirmat Ministrul Economiei.
Prezent în România pentru acest eveniment, dl. Frank Eggink, membru în consiliului de administrație al Damen Shipyards Group și CFO, a exprimat aprecieri față de Ministerul Economiei și față de profesionalismul echipei din minister pe durata unor negocieri complicate și a declarat: „Cu sprijinul Guvernului României, al Șantierului Naval 2 Mai, al forței de muncă experimentate și al comunității locale, Damen își propune să restabilească sănătatea financiară a șantierului, să stabilizeze ocuparea forței de muncă și să urmărească oportunități comerciale pe plan internațional care să contribuie la restabilirea nivelurilor de activitate. Între timp, Damen va facilita o tranziție lină și va păstra angajată resursa umană talentată și calificată”.
Ministerul Economiei




RAJA activează Comandamentul pentru Situații de Urgență

Ca urmare a avertizărilor meteorologice de instabilitate atmosferică accentuată, ce se va manifesta prin averse local torențiale, cantitățile de apă acumulate depășind 25…30 l/mp și pe arii restrânse 50…60 l/mp, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului ce vor lua și aspect de vijelie și izolat căderi de grindină,  pentru a interveni cu promptitudine în rezolvarea problemelor ce pot apărea în funcționarea sistemelor operate, la nivelul RAJA S.A. s-a activat Comandamentul pentru Situaţii de Urgenţă, în intervalul 23 iulie 2018, ora 10,00 – 25 iulie 2018, ora 08,00. În cadrul Comandamentului au fost constituite zeci de echipe de intervenţie la nivelul localităților deservite, dotate cu utilajele necesare, ce vor asigura permanenţa în toată această perioadă pentru remedierea rapidă a eventualelor avarii.

Asigurăm toţi abonaţii societăţii că echipele noastre de intervenție vor depune toate eforturile pentru asigurarea serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare la parametrii optimi. Singurele probleme care pot apărea în funcţionarea sistemelor de distribuţie apă și canalizare, și care nu țin de operativitatea echipelor noastre, sunt cele legate de lipsa energiei electrice (cabluri şi fire de înaltă tensiune smulse de vânt). În aceste condiţii, rugăm toţi abonaţii să dea dovadă de înţelegere, pentru că RAJA va face tot ce este necesar pentru reluarea alimentării cu apă imediat ce sunt rezolvate problemele apărute în furnizarea energiei.

Totodată, facem un apel către toţi consumatorii care înregistrează probleme la sistemul de alimentare cu apă potabilă şi canalizare, pentru remedierea acestor situaţii într-un timp cât mai scurt, să sesizeze toate avariile apărute la dispeceratul societăţii, la numărul de telefon: 0241.924.

 




Studiu APC: Sosurile din fast-food-uri sunt soluţii chimice! Maioneza conține 11 aditivi alimentari!

Sos de usturoi cu 1% usturoi deshidratat şi 7 substanţe chimice!
Sos barbeque cu aromă de afumatură şi 10 linguriţe de zahăr!
Sos pentru grătar cu aromă de fum şi 8 linguriţe de zahăr!
Sos de peşte cu o pătrime sare!
Sos de maioneză cu 11 aditivi alimentari!
Un sfert din sosurile de maioneză analizate conţin câte 7 substanţe chimice!
8 din 10 sosuri de maioneză conţin între 5 şi 11 substanţe chimice!
Sos de maioneză cu 0,1% praf de gălbenuş de ou!
Gălbenuşul de ou din sosurile de maioneză nu depăşeşte 5%!
7 din 10 sosuri de maioneză conţin EDTA!
Sos salată cu aromă de iaurt şi EDTA!
Sos mexican cu aromă de fum şi extract de drojdie!
Sos Taco Salsa cu soluţie de dezgheţat şosele!
Sos de ciuperci cu extract de ciuperci, extract de legume şi arome!
Sos ţigănesc cu zaharinat de sodiu, îndulcitor sintetic de 500 de ori mai dulce decât zahărul!
Sos vânătoresc cu pulbere de praz!
Sos cu aromă de hrean şi zaharinat de sodiu!
Sos Andalouse cu aromă de ardei şi 1% praf de ou!
Sos iute cu aromă de ardei iute şi conservanţi!
Un sfert din sosurile de roşii nu conţin aditivi alimentari!
8 din 10 tipuri de ketchup sunt realizate din pastă de tomate!
Ketchup cu aromă de tomate, sucraloză şi conservanţi!
Sos de roşii cu monoglutamat de sodiu şi sare de lămâie!
Jumătate din ketchup-urile/sosurile de roşii analizate conţin câte 2 tipuri de conservanţi!
2 din 10 tipuri de ketchup conţin câte 6 aditivi alimentari!
Sosurile de soia sunt soluţii de saramură cu gust de soia!
Jumătate din sosurile de soia analizate conţin între 16,5% şi 22,3% sare!
Sos de soia cu 10 linguriţe de zahăr!
Sos de soia cu proteină hidrolizată din soia!
Sos de soia cu 3 potenţiatori de gust şi aromă!

Asociația Pro Consumatori (fostă Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România – APC România, înfiinţată în anul 1990), organizaţie de utilitate publică, membră a Organizației Europene a Consumatorilor, a analizat conţinutul a 155 de sosuri comercializate în marile structuri comerciale. Acest studiu face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”.
Prin această campanie, experții Asociației Pro Consumatori (APC) își propun să-i învețe pe consumatori să înțeleagă eticheta produselor astfel încât să facă achiziții în cunoștință de cauză pentru familiile lor.
Studiul a fost realizat de către o echipă de experți ai APC, coordonați de către conf. univ. dr. Costel Stanciu.
Experții APC au analizat conţinutul a 31 sosuri de maioneză, 33 sosuri de roşii, 20 sosuri de soia, 7 sosuri de usturoi şi 64 de alte tipuri de sosuri (sos wasabi, sos bechamel, sos aromatic, sos barbeque, sos remoulade, sos curry, sos pentru salată, sos mexican, sos de măsline şi capere, sos cocktail, sos pentru hamburger, sos Taco Salsa, sos Aioli, sos pe bază de lapte integral şi făină de grâu, sos de ciuperci, sos aromatic japonez cu susan, sos cu măsline, sos cu piper, pesto italian cu condimente, pesto cu nuci şi ardei, sos pesto cu busuioc, sos pesto basillico cu brânzeturi, sos de miere cu usturoi, sos cu hrean şi smântână, sos cu ton şi capere, sos de ardei iute verde, sos de ardei iute roşu, sos samurai, sos chilli cu lămâie, sos pentru paste cu ceapa roşie şi rozmarin, sos ţigănesc, sos pentru grătar, sos tartar, sos roşu pentru friptură, sos indian, sos de muştar, sos Salsa, sos chilli dulce pentru pui, sos de soia cu usturoi şi ghimbir, sos pentru grătar cu muştar şi miere, sos de peşte, sos salată cu iaurt şi leurdă, sos kebab, sos cremos pentru cartofi, sos pentru hot-dog, sos cu arpagic, sos dulce acrişor, sos chilli mayo, sos iute, sos chilli foarte picant, sos picant, sos bolognese, sos chinezesc, sos cu carne şi ciuperci, sos de chilli dulce, sos cu stridii şi ceapă verde, sos vânătoresc, sos pentru paste cu roşii cherry întregi şi măsline, sos Tahini, sos cu aromă de hrean, sos rodii pentru salată, sos de peşte, sos picant cu chilli şi soia, sos worchester).
Dicționarele rețin că sosurile sunt preparate culinare lichide sau vâscoase, cel mai adesea condimentate, cu care se pregătesc sau cu care se servesc unele mâncăruri. Termenul ar veni din limba franceză (sauce = sos), derivat din latinescul salsa = sărat.
În principalele limbi europene (franceză, engleză, germană, limbile nordice, rusă, dar și în limbile țărilor din fosta Uniune Sovietică, ca și în turcă), diferă doar scrierea, cuvântul pronunțându-se asemănător: sos ori sous. În italiană și spaniolă se scrie și se pronunță salsa. Sunt puține cazuri particulare: molho – portugheză, umak – croată, umaka – slovenă, kastike – suomi (Finlanda). În limba română încă se mai folosesc unele regionalisme pentru cuvântul sos: îngroșăluță, rântaș, mărtaș, terci etc., mulți din acești termeni făcând referire la anumite feluri de sos.
Rostul sosurilor este acela de a îmbunătăți aspectul și gustul mâncării, dar și de a face mai plăcută masticația și de a pune în valoare structura preparatului, toate acestea contribuind la împlinirea satisfacției promise de vederea unei farfurii organizată cu meșteșug și de adierea aromelor incitante din preajmă.
Sosurile care însoțesc mâncărurile la masă se servesc din sosieră, un vas stabil cu picior sau cu toartă însoțit de lingura de servire.
Prepararea sosurilor poate fi extrem de simplă (ca în cazul mujdeiului, de exemplu), dar și foarte laborioasă (ca în cazul unor sosuri simandicoase, pentru preparate rafinate și cosmopolite). Gurmanzii își au formule care mai de care mai secrete chiar și când este vorba de un mujdei.
În realizarea sosurilor se întâlnesc numeroase situații care se referă la starea de agregare, natura fizico-chimică a compoziției, procedeul de lucru etc., astfel: amestecuri, emulsii și suspensii, efecte ale fermentării (oțetul, sosurile din pește descompus), sosurile concentrate (bunăoară, deglasajele crustelor de pe tăvile de friptură ori sosurile obținute prin umezirea în trepte a unor alimente care conțin glucide aflate în vase cu capac, pe plite bine încinse, procedeu care permite extragerea substanțelor dulci și caramelizarea lor), bulionurile („fonduri“  sau „reducții“ realizate prin fierberea avansată de părți din plante sau animale – pasăre, pește, vită -, separate prin filtrare și păstrate în recipiente la rece; sunt foarte valoroase reducțiile din oase cu măduvă), marinadele (alcool ori soluții alcoolice, sucuri de fructe ori legume, fie simple, fie în combinații și cu adaosuri de condimente, menite să declanșeze descompunerea structurilor proteice specifice cărnurilor grele – vânat, vită), muștarurile și sosurile picante etc.
Prepararea sosurilor se face la rece sau la cald. Pentru sosurile reci se folosesc componente care se servesc reci: apă, oțet, zeamă de lămâie, ulei, muștar preparat, condimente. Cărțile de bucătărie mai vechi arată că sosul cald se face din grăsime, făină, ceapă, la care se mai pot adăuga roșii (tomate) sau vin și, aproape totdeauna, condimente; pentru sosurile mâncărurilor cu carne, se adaugă  zeamă de carne. Rețeta unui sos cosmopolit însă te poate intimida cu ingredientele de pe mai multe continente și cu o tehnologie care are darul să-l uimească și pe un cunoscător. În marile restaurante deja s-a consacrat specialitatea de sosier (chef-saucier).
Există sosuri care se prepară reci și se servesc reci (maioneza), sau calde (pesto), cum sunt și sosuri care se prepară la cald și se servesc calde / fierbinți (Bechamel) sau reci (sosul de mere).
Multe sosuri au consistența lichidă, dar sunt și sosuri păstoase sau chiar piureuri.
Deopotrivă bucătarii vechi, ca și cei de azi, dar și consumatorii de rând au avut și au multe cunoștințe despre clasificarea sosurilor. Nu trebuie să ai multe priceperi în bucătărie ca să distingi între sosuri calde și sosuri reci, ori între sosurile picante, dulci și acre, între sosurile albe și cele colorate (cu pastă de roșii) ș.a.m.d. În principiu, s-au stabilit câteva categorii de sosuri care se regăsesc în mai toate cărțile de gastronomie și de tehnologie culinară.
Francezul Marie-Antoine Carême (1784-1833), „regele bucătarilor și bucătarul regilor“, a stabilit că sunt patru „sosuri-mamă“, și anume: *sos german, elaborat din ou bătut și zeamă de lămâie; *sos Béchamel, realizat din făină, unt și lapte; *sos spaniol, realizat din zeamă de carne de vacă; *sos velouté (velurat, mătăsos), preparat din zeamă de pește, de pui sau de vânat. Tot un francez, nu mai puțin celebru, Auguste Escoffier (1846-1935) a corectat această clasificare, stabilind o listă de șase sosuri valabilă și în zilele noastre: *sos Béchamel; *sos spaniol; *sos olandez; *maioneză (sos mahonez); *sos de roșii; *sos velouté.
În anii care au urmat, descoperirea bucătăriilor naționale a prilejuit extinderea listei de sosuri la nivel de zeci și sute de articole care sunt menite să indice bogăția culinară a unei țări sau a alteia și, evident, gândul de a induce presupuse paternități culinare ale țării respective. În unele dintre aceste liste, sosurile românești ar fi doar mujdeiul și rântașul, în total contrast cu o realitate culinară foarte bogată și cunoscută de cei ce cunosc România.
Mai trebuie remarcat că unele sosuri au devenit atât de răspândite încât au statut internațional: muștar, ketchup, maioneză, sos tartar, sos Bechamel, vinegretă, sos cocktail și altele.
Cele mai vechi informații despre folosirea sosurilor arată că vechii greci foloseau garum – un sos preparat din pește fermentat în foarte multă sare, redescoperit și mult folosit și în vremurile noastre; similar, vechii chinezi foloseau doubanjiang – sos de soia, la fel, devenit și acesta un ingredient nelipsit din bucătăriile moderne ale lumii. În ultimele decenii, europenii au fost foarte receptivi la sosurile din bucătăriile asiatice: sosuri chinezești (bazate pe soia și pe alte resurse culinare specifice), sosuri japoneze (atât tradiționale, cât și dezvoltate din sosul Worchestershire, care a pătruns în Japonia  în secolul al XIX-lea), sosuri coreene (din soia, dar și din alte resurse), vietnameze (unde este larg răspândit sosul nuoc-mâm, din pește fermentat), sosurile indiene (deosebit de variate și apreciate, mai ales cele picante și foarte picante), sosurile filipineze (din banane), cele indoneziene  (sosuri dulci de soia, sosuri de arahide).
Sosurile se pot prepara proaspăt, așa cum se petrece în orice bucătărie care se respectă, sau se pot cumpăra deja preparate din magazinele alimentare (muștarul, ketchup-ul, sosul de soia etc.). Sosurile pentru salate se numesc dressing-uri și constituie un sortiment care se lărgește mereu, îndeosebi sub presiunea sfaturilor referitoare la siluetă, ascultate de toată lumea.
Sunt apreciate sosurile cu valoare energetică redusă și cantități reduse de componente de risc, dar bine apreciate sosurile cu cantități mari de vitamine și minerale utile metabolismului. Iată principalele informații (valorii medii/100 g produs) referitoare la un dressing de salată, întâlnit într-una din marile rețele de fast-food: valoare energetică 196 kcal, lipide 14 g (din care lipide saturate 2,8 g), glucide 15 g (din care zaharuri 8 g), proteine 1,7 g, sare (sodiu) 1,7 g; mai sunt indicate valori pentru: colesterol (13 mg), vitaminele A, B12 și C, calciu, potasiu, fier și magneziu.
Informațiile care abundă în sursele consultate de majoritatea consumatorilor (Internet, reviste și magazine, presa de toate categoriile) conțin copioase sfaturi, îndrumări, avertizări în legătură cu sosurile bune și sosurile rele. Sunt considerate bune cele sărace energetic, cu multe vitamine, preparate înainte de consum din ingrediente naturale și proaspete. Sunt rele toate sosurile excesive energetic (peste 250-300 kcal/100 g; multe maioneze au circa 700 kcal /100 g), cu mult zahăr, cu multă sare (două linguri din cutare sos pentru salate conțin aproximativ 500 mg de sodiu, adică o treime din cantitatea zilnică recomandată de sodiu), cu foarte multe  adaosuri (pentru menținerea aspectului atractiv, generatoare de apetit, conservante etc.); acestea, îndeosebi când se învechesc, devin agresive pentru organism, provocând alergii, disfuncții metabolice și endocrine, dezechilibrarea masei corporale și numeroase alte efecte nedorite. Multe griji sunt alimentate de imposibila cunoaștere a unor detalii referitoare la ingredientele sosurilor, la producție, la logistică: consumatorul nu știe dacă o știre panicoasă, cum ar fi aceea că sosul de pește provenit dintr-o țară asiatică are concentrații periculoase de arsenic, este reală sau e doar un obuz în războiul publicitar.
Pentru consumatorul care apelează la serviciile restaurantelor și pentru chef-saucier problemele legate de sosuri vizează și rigori ale plating-ului (arta organizării farfuriei). Ce sos se pune în farfurie? Cu ce aliment se asociază? Cât se pune? Cum se pune? și alte întrebări de acest fel îi preocupă serios pe cei interesați. Sunt aici probleme de arhitectură, considerente de artă plastică, secrete gastrotehnice, chestiuni fine de antropologie și detalii culturale nelaîndemâna oricui. O farfurie supraîncărcată nu compensează neajunsurile, dimpotrivă! Specialiștii accentuează că un sos nu este niciodată suprapus elementului central, rostul sosului fiind acela de a pune în valoare acel element, așezându-l cu artă alături.




Din cauza unei avarii, RAJA a aoprit apa în cartierele Bulevardul Mamaia – Soveja – Chiliei din Constanța

Pentru remedierea unei avarii survenită  pe conducta  de alimentare cu apă, cu diametrul de 100 mm, de pe strada Ciprian Porumbescu, din municipiul Constanța, RAJA S.A a fost nevoită să întrerupă furnizarea apei potabile, astăzi 21 iulie 2018, în intervalul orar 12,00 – 17,00.

Sunt afectați de lipsa apei potabile consumatorii din perimetrul delimitat de străzile Bd. Mamaia – Soveja – Chiliei – Panait Cerna – Ion Andreescu – Petru Vulcan și cei arondați punctului termic 24 din Constanța.

În jurul orei 15,00, echipele de interventie au reusit remedierea avariei si s-a reluat alimentarea cu apa a abonatilor afectati. La ora 16,00, la o distanta de aproximativ 6 metri fata de prima lucrare, conducta cu diametrul de 100 mm a suferit o noua avarie. Initial, echipele de interventie au incercat remedierea situatiei cu conducta sub presiune, dar din cauza presiunii mari, este necesara intreruperea furnizarii de apa pe tronsonul afectat. In aceasta situatie, abonatii din perimetrul delimitat de străzile Bd. Mamaia – Soveja – Chiliei – Panait Cerna – Ion Andreescu – Petru Vulcan și cei arondați punctului termic 24 din Constanța nu vor avea apa la robinete astazi, 21 iulie 2018, in intervalul 17,00 – 20,00.

 




S-au încheiat negocierile cu Damen Group. Iată ce cuprinde tranzacția! (facsimil)




După îndelungi așteptări, în această seară, s-a semnat tranzacția dintre SN 2 Mai și Damen!

dmhi

În urmă cu puțin timp, la Ministerul Economiei, s-au parafat două tranzacții, îndelung așteptate de către angajații Șantierului Naval Mangalia, dar nu numai. Este vorba, pe de o parte, despre achiziționarea de către investitorul olandez Damen a 51 de procente de la DSME, urmată, imediat de cesionarea a 2 procente statului român pentru a putea deveni majoritar, iar pe de altă parte s-a semnat parteneriatul dintre DAMEN și SN 2 Mai.

Chiar dacă statul român deține, pentru prima dată, pachetul majoritar de 51%, contractul de management operațional i-a fost atribuit investitorului olandez, conform negocierilor purtate din noiembrie anul trecut, până în prezent.

Așadar, după mai bine de jumătate de an, criza Șantierului Naval s-a încheiat, din această seară, urmând să se întâmple și lucruri bune, respectiv redresare, comenzi, salarii mai mari, revenirea angajaților care au plecat.

Vom reveni!




Costinești, cea mai animată stațiune din sudul litoralului! (galerie foto)

 




Astăzi este sărbătorit Sfântul Ilie, aducătorul de ploi

ilie

Sfântul Ilie este sărbătorit de creştini, joi, ca aducător de ploi, după ce, prin rugăciunea sa, a salvat de la moarte poporul din Israel, după trei ani şi jumătate de secetă.

Sfântul Prooroc Ilie Tesviteanul, sărbătorit în 20 iulie, a fost fiul lui Sovac, un preot al Legii Vechi, care locuia în cetatea Tesve din Galaad (Israel). De la această cetate provine numele de Tesviteanul al proorocului. El se bucură de o cinstire deosebită din partea Bisericii, ziua prăznuirii sale fiind marcată în calendar cu roşu, însemnare ce nu apare în acest fel la niciun alt prooroc.

În același timp, Sfântu Ilie este una dintre cele mai interesante şi complexe figuri de sfinţi, putând fi considerat un sfânt ecumenic, deoarece este cinstit nu numai în creştinism, ci şi în iudaism şi chiar în tradiţia islamică.

Sfântul Ilie a fost nevoit să se ascundă de mânia regelui Ahab la pârâul Cherit, în Hozeva. Potrivit tradiţiei locului, aici se află peştera în care Sfântul Ilie Tesviteanul a stat trei ani şi şase luni, înainte de a urca pe Muntele Sinai. În peştera Sfântului Ilie se păstrează icoana acestuia, în care sfântul este înfăţişat ca fiind hrănit de corbi. „Şi a zis Domnul către Ilie: «Du-te de aici, îndreaptă-te spre răsărit şi te ascunde la pârâul Cherit, care este în faţa Iordanului. Apă vei bea din acel pârâu, iar mâncare am poruncit corbilor să-ţi aducă acolo!» Şi a plecat Ilie şi a făcut după cuvântul Domnului; s-a dus şi a şezut la pârâul Cherit, care este în faţa Iordanului”, se scrie în Vechiul Testament.

Ce nu ai voie să faci

În ziua de Sf. Ilie nu se lucrează, nu se coase, nu se spală și nu este bine să te cerți cu cineva. Se spune că proorocul îi pedepsește pe cei care nu cinstesc această și trimite fenomene meteo precum ar fi trăznete, ploaie, grindină, care ar putea distruge recoltele.

Se spune în popor că diavolii se ascund mai mult în lemnul de carpen, de aceea acest lemn nu este folosit în gospodărie şi e bine să nu se ascundă nimeni sub un carpen, pe vreme de furtună.

Fetele nemăritate se duc pe ascuns în lanurile de cânepă şi se tăvălesc goale prin rouă. Dacă noaptea vor visa cânepă verde înseamnă că se vor mărita cu băieţi tineri, iar dacă vor visa cânepă uscată se vor mărita cu cineva mai în vârstă.

În dimineaţa acestei zile se culeg plante de leac, în special busuioc, care se pune la uscat în podurile caselor, sub streşini sau în cămări. Tot acum se culeg şi plantele întrebuinţate la vrăji şi farmece.

Se crede că, dacă tună de Sântilie, toate alunele vor seca, iar fructele din livezi vor avea viermi. În această zi nu se lucrează de teama pagubelor (trăsnete, ploaie, grindină).

Ca divinitate solară şi meteorologică, Sfântul Ilie provoacă tunete, trăsnete, ploi torenţiale şi incendii, leagă şi dezleagă ploile şi hotărăşte unde şi când să bată grindina.

Sărbătoarea proorocului Ilie Tesviteanul este şi ziua Aviaţiei Române, acest sfânt fiind considerat, începând din 1913, ocrotitorul şi patronul aviatorilor.




CL Mangalia a aprobat tarifele de parcare pentru oraș și stațiuni

20180718_161239

Comunicat de presă

Consilierii locali din Mangalia au adoptat, miercuri, 18 iulie, în cadrul unei ședințe de îndată, un proiect de hotărâre privind stabilirea tarifelor pentru locurile de parcare din oraș și stațiuni. Astfel, s-au aprobat tarifele de tip abonament pentru parcările din perimetrul activelor deținute de agenții economici din Mangalia și stațiuni. Pentru agenții economici care dețin magazine, hoteluri și restaurante, etc. și care au în administrare parcări, tariful unui loc de parcare, pentru stațiuni, a fost redus de la 15 la 5 lei/zi, în timp ce, pentru Mangalia, s-a redus de la 10 la 3 lei/zi. Reprezentanții municipalității au precizat că, odată implementat sistemul TPark, pentru plata parcării prin SMS-card, agenții economici pot rezerva locuri de parcare pentru turiștii care se cazează la unitățile hoteliere pe care le au în proprietate. „În baza acestui proiect, implementat deocamdată la nivelul stațiunilor, am decis să facilităm accesul turiștilor la locurile de parcare din apropierea unităților de cazare și să oferim posibilitatea agenților economici să dețină locuri proprii de parcare, în regim de închiriere. Prin acest sistem de plată, s-a stabilit tariful de 2 lei/oră, respectiv 10 lei/zi pentru oraș și 3 lei/oră, respectiv 15 lei/zi, valabil în oricare dintre stațiunile Mangaliei”, a precizat primarul Radu Cristian. El a mai spus că sistemul TPark nu va fi implementat anul acesta în oraș, iar parcările publice vor fi gratuite pentru localnici și turiști. În aceeași ședință a CL, s-au aprobat indicatorii tehnico-economici privind reabilitarea rețelelor termice din Mangalia, dar și pentru implementarea proiectului de cogenerare, cu scopul reducerii costurilor cu încălzirea, pe timpul iernii. Aleșii locali au aprobat, totodată, ajustarea prețului de producție a gigacaloriei, de la 343,58 la 385,58 lei, fără TVA, precum și documentațiile tehnice pentru reabilitarea termică a unor instituții de invățământ, din localitate, în cadrul unor proiecte cu finanțare europeană.




Avarie RAJA pe strada Unirii din Constanța

apa-este-viata-1

 

Pentru remedierea unei avarii survenită astăzi, 19 iulie 2018, la conducta principală de alimentare cu apă, cu diametrul de 300 mm, de pe strada Unirii, din municipiul Constanța, RAJA S.A a fost nevoită să întrerupă furnizarea apei potabile, în intervalul orar 10,00 – 13,00.
Sunt afectati de lipsa apei consumatorii de pe strada Unirii, pe tronsonul cuprins de străzile Grozești și Ciprian Porumbescu.
Ne cerem scuze tuturor abonaților afectați de lipsa apei, cărora le dăm asigurări că echipele RAJA fac tot posibilul pentru remedierea avariei într-un timp cât mai scurt.




Accident grav, cu trei victime, la Costinești! (foto, video)

3

Timp de mai multe zeci de minute, traficul pe DN39, în dreptul localității Costinești a fost oprit, din cauza unui grav accident rutier, în care au fost rănite trei persoane. Coloanele de mașini, atât cele de pe DN 39, cât și cele ce voiau să iasă de pe drumul dinspre Costinești, s-au întins pe kilometri întregi. O autospecială cu modul de descarcerare, 1 EPA SMURD si 2 echipaje SAJ, dar și elicopterul SMURD s-au deplasat imediat la fața locului, pentru a prelua rapid persoane accidentate.

Potrivit ISU Dobrogea, un camion frigorific, înmatriculat la Tulcea, nu a acordat prioritate de ieșire în Drumul Național 39 și a intrat în coliziune cu un autoturism Peugeot cu numere de Bacău, cu volanul pe partea dreaptă.

Trei persoane au fost rănite în urma evenimentului rutier, două sunt în stare gravă, iar una accidentată ușor. Un tânăr de 17 ani, pasager în autoturism a fost preluat în stare comatoasă de către elicopter pentru a fi adus la Spitalul Județean Constanța. De asemenea, șoferul mașinii are leziuni la picioare și a fost transportat la unitatea spitalicească de către o ambulanță SAJ.

 

 




O nouă dezinsecție aeriană, în oraș și stațiuni

avion dezinsectie

Primăria Municipiului Mangalia, în colaborare cu firma de salubrizare Polaris va demara vineri, 20 iulie, în intervalul orar 05:00 – 11:00, o nouă acţiune de dezinsecţie aeriană pe raza oraşului. Pentru combaterea tuturor insectelor dăunătoare şi periculoase, un avion utilitar va împrăştia insecticid pe toate zonele şi spaţiile verzi, atât pe raza oraşului, cât şi în staţiuni. Împotriva căpuşelor, ţânţarilor, muştelor, puricilor, precum şi a păduchilor, ploşniţelor, gândacilor sau a altor dăunătoare se va folosi o soluţie de tip „K-OTHRINE PROFI EC 250″, substanţă avizată de Inspectoratul de Sănătate Publică Bucureşti. Înainte de a fi demarată dezinsecţia reprezentanţi ai Primăriei vor înştiinţa crescătorii de albine şi crescătorii de viermi de mătase să îşi protejeze stupii, respectiv crescătoriile de viermi de mătase de substanţa toxică.




Spitalul Municipal Mangalia caută medici anesteziști

Spitalul Municipal Mangalia intenționează să angajeze medici anesteziști-colaboratori în cadrul Secției Anestezie Terapie – Intensivă (ATI). ”În prezent, avem angajat un medic anestezist și mai mulți colaboratori, dar respectivul medic urmează să părăseacă localitatea. De aceea, căutăm soluții să acoperim această specializare”, au declarat reprezentanții conducerii spitalului. În acest sens, au fost trimise adrese către mai multe unități medicale din țară, prin care se solicită informarea personalului medical de specialitate, interesat de o colaborare cu Spitalul Mangalia, atât pe ATI, dar și pe alte specializări. Potrivit documentului, ”Spitalul Municipal Mangalia se află în căutare de medici confirmați în următoarele specializări medicale: anestezie terapie – intensivă, pediatrie, ginecologie, cardiologie, radiologie, în vederea încadrării permanente sau încheierii cu aceștia, a unor contracte de prestări servicii medicale”. În aceeași adresă, se mai arată că cea mai delicată situație este în Secția ATI, având în vedere intenția medicului anestezist de a se transfera. Reprezentanții conducerii instituției precizează, de asemenea, că, în cursul anului viitor, Spitalul Municipal Mangalia va putea pune la dispoziția angajaților săi un număr de 16 locuințe de serviciu, aflate, acum, în fază de construcție.




Donare de sânge, la Mangalia

Donare sânge




Din cauza unei avarii RAJA, s-a întrerupt apa la Cernavodă

Pentru remedierea unei avarii survenită la conducta principală de distribuție apă potabilă din orașul Cernavodă, cu diametrul de 500 mm, de pe strada Seimeni, RAJA SA a fost nevoită să întrerupă furnizarea apei potabile astăzi, 18 iulie 2018, în intervalul orar 09,30 – 16,00.

Sunt afectați de lipsa apei toți consumatorii din localitatea Cernavodă.

Ne cerem scuze pentru neplăcerile create abonaților din zonă, pe care îi asigurăm că echipele de intervenție vor face tot posibilul pentru finalizarea lucrărilor și reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp.

 

 




Guvernul a modificat, azi, OUG 109/2011! Acesta este ultimul pas in procesul de preluare, de catre Damen Group, a Santierului Naval Daewoo Mangalia

dmhi

Comunicat de presă

Vid legislativ în ceea ce privește guvernanța corporativă a companiilor de stat, corectat printr-un act normativ

București, 17 iulie – O Ordonanță de Urgență care completează Ordonanța de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice adoptată prin legea nr. 111/2016 cu modificările și completările ulterioare a fost promovată în Guvern de către Ministerul Economiei și, ulterior, adoptată de către Executiv.
Ordonanța de Urgență completează un vid legislativ ce nu a fost avut în vedere în anul 2011 când a fost elaborată OUG nr.109 și nici pe traseul din Legislativ al legii de aprobare din anul 2016 a OUG nr.109/2011. Lacuna legislativă privește situația companiilor la care statul român devine, din acționar minoritar, acționar majoritar.
Actul normativ era necesar pentru situațiile viitoare în care se va dovedi necesară transformarea a participațiilor minoritare deținute în prezent de către statul român la unii agenți economici în participații majoritare la aceiași agenți economici, pentru protejarea unor interese naționale cu caracter strategic, de natură economică sau socială.
Actul normativ promovat de către Ministerul Economiei permite încredințarea conducerii executive a societății, controlul managerial și/sau operațional către acționarul privat, numai după o analiză a Adunării Generale a Acționarilor și doar în anumite condiții,
printre care:
– ca statul român să devină acționar majoritar, după ce a fost acționar minoritar;
– ca acționarul privat să dețină capacitatea tehnică și financiară necesară dezvoltării
companiei.
Această opțiune a statului român nu contravine regulilor instituite de OECD și nu derogă de la principiile unui management privat profesionist, ci le întărește.
În acest context, investitorul privat este cel care asigură capital, know-how, tehnologie, comenzi și contracte, brand, etc. Eficienţa unui operator economic depinde, în mod determinant, de performanţa managementului acestuia, de corecta implementare în funcţionarea societăţii a mecanismelor de bună guvernare. De aceea, actul normativ promovat de către Ministerul Economiei permite consolidarea societăților la care statul redobândește calitatea de acționar majoritar. Încredințarea conducerii manageriale, care se face de către Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) poate fi revocată tot de către AGA dacă se dovedește că performanța societății nu se păstrează sau scade capacitatea tehnică și/sau financiară a companiei, adică dacă nu mai sunt îndeplinite condițiile în care a fost acordată încredințarea managementului.

MINISTERUL ECONOMIEI




S-a lansat proiectul de implementare a managementului la nivelul Primăriei Mangalia

_DSC3618

Primăria Municipiului Mangalia a organizat, marți, 17 iulie, la sediul Clubului Nautic Callatis, evenimentul prilejuit de lansarea proiectului ”Management performant la nivelul Primăriei Mangalia”, finanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020, Axa prioritară 2. Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente. Prioritatea de investiții este 2.1 ”Introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu SCAP, numai în derularea activităților aferente prezentului proiect. Valoarea totală a proiectului este de 311.707,24 lei, fiind prevăzut a se implementa pe o durată de 16 luni, respectiv martie 2018 – iunie 2019. Beneficiarul proiectului este Municipiul Mangalia, iar autoritatea de Management este Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice. Prezenți la eveniment, angajații Primăriei Mangalia au fost informați cu privire la implementarea sistemelor de management al calității și performanței, CAF și ISO 9001:2015. Prin implementarea CAF – Cadrul comun de auto-evaluare a modului de funcționare a instituțiilor publice ce reprezintă un instrument creat, special, la nivel european pentru utilizarea în sectorul public, angajații Primăriei identifică punctele forte şi slabe ale funcționării instituției publice și propun soluții de îmbunătăţire a activității. În acest sens, vor susține cursuri de perfecționare în domeniul calității 12 auditori. Standardul ISO 9001:2015 specifică cerințele generale pentru dezvoltarea, implementarea și îmbunătățirea sistemelor de management al calității, în scopul de a oferi servicii publice eficiente. Astfel, 24 manageri de calitate și 36 de specialiști în domeniul calității vor fi pregătiți în acest domeniu. Caracterul inovativ al proiectului este dat de faptul că aceste standarde de implementare a CAF și ISO se vor face corelat cu un program integrat de dezvoltare de competențe ale persoanelor din Primărie centrat pe nevoile identificate, atât la nivelul UAT Mangalia, cât și la nivelul aleșilor locali. Standardele implementate vor sta la baza derulării activității în UAT Mangalia, după derularea proiectului. Prin acest proiect, Primăria Mangalia va furniza servicii de calitate, recunoscute la nivel internațional. Se vor putea introduce astfel principiile managementului calității totale, prin trecerea de la faza prezentă de Planificare-Implementare a activității, spre ciclul complet Planificare-Implementare-Monitorizare–Îmbunătățire (Plan-Do-Check-Act). La nivelul personalului de conducere, se va asigura un management decizional de performanță, prin îmbunătățirea procesului de coordonare și comunicare a fluxurilor activității în general, prin gestionarea eficientă a informațiilor și a resurselor.