Unitățile de învățământ din județul Constanța sunt pregătite pentru activitatea de învățare în sistem on-line

Începând cu data de astăzi, 09.11.2020, toate unitățile de învățământ preuniversitar din județul Constanța vor adopta scenariul 3 de funcționare pentru 30 de zile, în conformitate cu Ordinul MEC privind suspendarea activităților care presupun prezența fizică a preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ preuniversitar nr. 5972/8.11.2020 și cu Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, precum și pentru modificarea lit. a) a art. 7 din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.

Așadar, un număr de 108.496 de preșcolari și elevi, alături de 7668 de cadre didactice își vor desfășura activitățile didactice în sistem on-line.
Inspectoratul Școlar Județean Constanța, în colaborare cu partenerii educaționali, a întreprins demersurile necesare pentru ca procesul de învățare să își păstreze coerența și consistența în aceste condiții date de situația epidemiologică înregistrată la nivel național.
Începând cu luna martie a acestui an și până în luna septembrie, s-au achiziționat la nivelul județului nostru 5171 de dispozitive pentru învățarea on-line, obținute prin eforturile managerilor instituțiilor școlare care au încheiat diverse colaborări cu autoritățile locale, agenții economici și organizațiile non-guvernamentale (fonduri proprii, fonduri UAT, sponsorizări, donații).
Prin aplicarea Hotărârii nr. 370/2020 privind aprobarea Programului național Școala de acasă și pentru alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2020, pentru Ministerul Educației și Cercetării 5689 de dispozitive vor fi asigurate în această perioadă, cu prioritate pentru copiii care provin din medii defavorizate.
Inspectoratul Școlar Județean Constanța asigură, prin Hotărârea de Guvern nr. 756- Educația în siguranță, un număr de 170 de tablete și aproximativ 192 de laptopuri, alături de alte dispozitive solicitate de unitățile de învățământ din județ: sisteme tablă interactivă și videoproiector (132), camere web (78), camere streaming (91), routere (192), switch-uri (42), imprimante (31) etc
La acestea se vor adauga dispozitivele achiziționate de către unitățile de învățământ, în parteneriat cu administrația publică locală prin Hotărârea de Guvern nr. 144/2020– privind unele măsuri pentru alocarea de fonduri externe nerambursabile necesare desfășurării în condiții de prevenție a activităților didactice aferente anului școlar 2020/2021 în contextul riscului de infecție cu coronavirus SARS-CoV-2. Data deschiderii apelului a fost 02.11.2020, iar dispozitivele fie au fost achiziționate, fie pot fi achiziționate în perioada următoare, pentru ca apoi sumele să fie recuperate prin proiect.
Tot în privința dotării cu dispozitive electronice, prin Proiectul pentru Învățământul Secundar ROSE se achiziționează 2433 de laptopuri, 213 sisteme tablă interactivă și videoproiector, 280 de camere pentru videoconferință.
În acest moment, la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Constanța li s-a solicitat directorilor unităților de învățământ o situație clară cu privire la modul în care se derulează procesul didactic începând de astăzi, precum și o actualizare a procedurii proprii de funcționare, în baza scenariului 3 de activitate.
De precizat este că unitățile de învățământ funcționează utilizând platforme educaționale care permit derularea de activități on-line, de tip sincron sau asincron. Managerii școlari au achiziționat dispozitive, astfel încât cadrele didactice pot susține activitatea didactică din sala de clasă, apelând la laptopuri, table smart, videoproiectoare. Pentru situațiile excepționale în care dispozitivele nu au fost furnizate încă, directorii au identificat diverse modalități de derulare a procesului instructiv-educativ, în funcție de resursele de care dispun. Menționăm că acest sistem de funcționare este reglementat prin Metodologia-cadru privind desfășurarea activităților didactice prin intermediul tehnologiei și al internetului, precum și pentru prelucrarea datelor cu caracter personal.
Le mulțumesc colegilor directori și profesori pentru toate eforturile depuse în vederea organizării adecvate a activităților din instituția școlară. Buna colaborare, profesionalismul și implicarea fiecăruia au constituit premise în gândirea unui proces de învățare on-line care să le transmită încredere elevilor și părinților acestora. Inspectoratul Școlar Județean Constanța monitorizează în permanență desfășurarea activității didactice în vederea promovării exemplelor de bună practică și a îmbunătățirii aspectelor care necesită acest lucru. Le recomandăm colegilor de la catedră o activitate prin care să se alterneze tipurile de organizare, pentru a se asigura și un stil de viață sănătos al elevilor a afirmat Sorin Mihai, inspector școlar general.




Acestea sunt modelele de declarații pe propria răspundere pentru deplasarea în afara locuinței

Modelul declarației pe propria răspundere pentru deplasarea în afara locuinței în intervalul orar 23.00-05.00 și modelul adeverinței de la angajator pot fi descărcate de pe site-ul stirioficiale.ro, accesând link-urile de mai jos.
➡️https://stirioficiale.ro/storage/0611_Model%20Declaratie%20proprie%20Raspundere.pdf

➡️https://stirioficiale.ro/storage/0611_Adeverinta%20pentru%20angajatori.pdf

 




Săptămâna viitoare, Enel va întrerupe curentul la Mangalia și Tuzla!

Miercuri, 11 noiembrie, ENEL va întrerupe curentul electric pe strada 9 Mai din Municipiul Mangalia, între orele 8.00-16.00.

Joi, 12 noiembrie, va fi întreruptă energia electrică în comuna Tuzla, cu strazile: Televiziunii, Lacului, Baltii, Eternitatii, Nufarului, Stadionului, Jupiter, Venus, Neptun, Olimp, Soarelui, Interioara, Alexandru Ioan Cuza, Mircea cel Batran, Farului, Nicolae Balcescu, Pinului, Cerealelor, Ioan Voda și Recoltei – întrerupere totalã, între orele 9.00-15.00.




Dragoș Angelescu rămâne viceprimar. Au fost constituite și comisiile de specialitate din Consiliul Local

 

Prima ședință a noului Consiliu Local Mangalia a avut loc joi, 5 noiembrie, ocazie cu care a fost ales viceprimarul orașului pentru următorii patru ani și s-au adoptat hotărârile privind alegerea președintelui de ședință, pe o perioadă de 3 luni, dar și constituirea comisiilor de specialitate ale CL. Conform votului aleșilor locali, consilierul PNL Dragoș Angelescu a fost reales viceprimar al municipiului Mangalia. Un alt proiect de hotărâre adoptat în unanimitate a fost cel care a vizat constituirea comisiilor de specialitate din cadrul CL Mangalia, pe domenii de activitate, respectiv alegerea membrilor fiecărei comisii. Astfel, CL Mangalia are trei comisii de specialitate. Comisia Economică, Fonduri Structurale Europene, Turism și Industrie, constituită din 4 consilieri PNL, 2 consilieri PSD și un consilier PER. Comisia de Urbanism – Amenajarea Teritoriului și Juridică, formată din 3 consilieri PNL, respectiv câte un consilier de la PSD și PER. Comisia Socială, de Sănătate, Culte și Învățământ, compusă din 3 consilieri PNL, 2 consilieri PSD, un consilier PER și un consilier de la PRO România.




Se închid școlile, piețele și târgurile! Vezi ce alte măsuri intră în vigoare de luni!




Ședință a CL Mangalia pentru alegerea viceprimarului

 

Prima ședință a noului Consiliu Local Mangalia este convocată, joi, începând cu orele 17:30 și va avea loc în sala de conferințe a Clubului Nautic Callatis. Primul proiect de pe ordinea de zi se referă la alegerea președintelui de ședință, pe o perioadă de 3 luni. Al doilea proiect care va fi dezbătut de noii consilieri locali vizează constituirea comisiilor de specialitate, pe domenii de activitate. Nu în ultimul rând, al treilea proiect de hotărâre care urmează a fi adoptat, în aceeași ședință, se referă la alegerea viceprimarului municipiului Mangalia, pentru următorii patru ani.




Masca, obligatorie in spatiul public! Politistii au aplicat 222 de sanctiuni pentru incalcarea legii

 

Pentru prevenirea și combaterea infectării cu noul coronavirus, poliţişti din cadrul Poliției municipiului Constanța (Secțiile de poliție urbană și Secțiile 1 și 2 Rurală Constanța) au desfășurat, în cursul zilei de ieri, activități de verificare a modului în care se respectă prevederile Legii nr 55 din 2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.

Deoarece în municipiul Constanța, incidența cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile este mai mare de 3/1.000 de locuitori, aproximativ 50 de polițiști au verificat modul în care se respectă măsurile aplicate, atât în ceea ce privește activitatea, în spațiile închise, a societăților comerciale vizate de noile reglementări legale, cât și în privința purtării măștii de protecție în toate spațiile deschise. Astfel, au fost controlate peste 100 de locaţii de interes (restaurante, satul de vacanță, portul turistic Tomis, parcuri, etc.), dar și aproximativ 100 de mijloace de transport în comun, fiind totodată legitimate peste 1.200 de persoane.

Pentru abaterile constatate au fost aplicate 222 de sancţiuni contravenţionale în valoare de peste 40.000 de lei, pentru nepurtarea măștii de protecție.

* * * * * *

Având în vedere faptul că în județul Constanța s-a instituit obligaţia purtării măstii de protecţie, astfel încât să acopere nasul și gura, pentru toate persoanele care au împlinit vârsta de 5 ani, în toate spaţiile deschise, în cadrul acțiunilor desfășurate, polițiștii constănțeni verifică aceste aspecte.

Precizăm faptul că nerespectarea măsurilor individuale de protecție constituie contravenție și se sancţionează cu amendă, limitele amenzilor fiind cuprinse între 500 și 2.500 de lei.

Scopul nostru nu este aplicarea de sancţiuni, ci acela de a determina toți cetățenii să conștientizeze necesitatea respectării tuturor normelor sanitare pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu Covid 19.

Polițiștii constănțeni sunt permanent la datorie și nu vor tolera nicio abatere de la normele legale.

Astfel de acțiuni vor fi desfășurate zilnic, în județul Constanța.

Recomandăm tuturor cetăţenilor să păstreze distanțarea fizică, să poarte masca de protecție și să nu se expună la riscuri.




Alexandru are nevoie de sprijinul nostru!

Alexandru Rotariu

Se numește Alexandru Dumitru Rotariu, în vârstă de 21 de ani, este din Agigea și a fost diagnosticat cu “parapareză spastică și sindrom cerebelos”, gradul grav.
Coşmarul a început chiar la naştere, când a fost tras cu putere de cap, fapt ce i-a provocat leziuni care s-au acutizat în timp.
Cu lacrimi în ochi, mama tânărului, Liliana, povesteşte: “Abia la vârsta de 2 ani și 8 luni am aflat diagnosticul. Şi apoi a urmat calvarul. Alexandru a suferit trei intervenţii chirurgicale pentru întindere de tendoane la București, prima în 2006 și a doua în 2012, iar a treia operație a vizat reconstrucția genunchiului, fiind efectuată în anul 2018 în Instanbul. Abia după cea de-a treia operaţie, starea lui s-a ameliorat vizibil, putând face, în sfârşit, paşi cu picioarele drepte. Se deplasează, în prezent, cu ajutorul unui cadru, dar pe distanţe scurte”.
Alexandru este un tânăr intelligent, a fost un elev silitor, a urmat Şcoala Gimnazială din Agigea şi Liceul “Carmen Sylva” din Eforie Sud.
Alexandru trebuie să mai facă trei operații una cu DBS și alte două cu celule stem în Turcia, la spitalul Liv Hospital Ulus din Instanbul. Medicii turci care l-au consultat, i-au spus că va fi mult mai bine decât acum, după următoarele trei operaţii pe care trebuie să le facă.
Împreună, îl putem ajuta să se deplaseze şi să se descurce singur.
Persoanele şi agenţii economici care doresc să-i întindă o mână de ajutor, pot dona în următoarele conturi:

RO49BACX0000000481030001 – Cont în euro;

RO76BACX0000000481030000 – Cont în lei.
Ambele conturi sunt deschise pe numele mamei lui Alexandru, Liliana Daniela Rotariu.
Fiecare donaţie contează!
Vă mulţumim!




În timp ce proprietarii Asociaţiei nr. 106 tremură de frig în locuinţe, pe Goldterm o lasă rece problema acestora!

caldura

Preşedintele celei mai mari asociaţii de proprietari din Mangalia, Gheorghe Toader ne-a sesizat, în cursul zilei de astăzi, miercuri, 4 noiembrie ac. asupra faptului că deşi, temperatura de afară este tot mai scăzută, cetăţenii nu beneficiază de agent termic. Mai grav este faptul că foarte mulţi dintre cetăţenii Asociaţiei de Proprietari nr. 106 „Unirea” Mangalia sunt vârstnici, vulnerabili atât în faţa frigului, cât şi în faţa actualului context pandemic dat de coronavirus. „Deşi conduc cea mai mare asociaţie, iar la nivelul municipiului s-a început furnizarea agentului termic, iată, că noi, nu avem căldură. Afară este tot mai rece, oamenii sunt majoritatatea la o anumită vârstă şi sunt nemulţumiţi din această cauză. M-am deplasat la sediul Goldterm, unde am discutat cu directorul tehnic care mi-a spus că ar fi o ţeavă spartă, avarie ce nu poate fi remediată rapid, întrucât societatea de termoficare nu are decât 4 angajaţi care să se ocupe de aceste lucrări de reparaţii! Auzind acest lucru destul de şocant, în condiţiile în care în birourile Goldterm lucrează foarte mulţi angajaţi, i-am dat o sugestie directorului tehnic, respectiv aceea de a angaja o firmă care să se ocupe de avarie, dacă nu dispune decât de 4 muncitori. Am discutat şi cu primarul care, deşi iniţial, s-a arătat interesat de problema noastră, ulterior, nu mi-a mai răspuns la telefon. Astfel, după atâtea demersuri, noi stăm tot în frig şi nu ne mai rămâne de făcut decât să protestăm toţi cetăţenii asociaţiei în faţa centralei termice nr. 13, mai cu seamă, că până la această dată nici măcar nu s-a încărcat instalaţia cu apă, se pare, tot din cauza acelei avarii”, a declarat pentru „Ediţia de Sud”, preşedintele Asociaţiei de Proprietari nr. 106, „Unirea”, din Mangalia, Gheorghe Toader.
Această asociaţie cuprinde nu mai puţin de 20 de scări de bloc, 307 proprietari şi 40 de agenţi economici. Mai trebuie spus faptul că preşedintele asociaţiei a făcut demersuri încă din 2016 pentru reabilitarea termică, însă i s-a spus că nu sunt bani. Asociaţia nu are nicio datorie, mai mult, fondul de rulment este încasat de la proprietari în proporţie de 98%, astfel că nu există motive pentru a fi „pedepsită” de către societatea Goldterm şi de autorităţile publice locale în general.
Am încercat să aflăm un punct de vedere de la directorul general al Goldterm, Dorinel Colgiu, cel care răspunde şi de comunicarea cu mass-media, însă nu am primit niciun răspuns, fiind, probabil, ocupat cu „altele”.




Casieria RAJA din localitatea Eforie Nord se închide

Ca urmare a scăderii plăților directe pe fondul evoluției epidemiei de  coronavirus, RAJA S.A. Constanța va suspenda activitatea casieriei din localitatea Eforie Nord pentru o perioadă nedeterminată, începând cu data de 05 noiembrie 2020.

În condițiile creșterii alarmante a numărului de cazuri de Covid-19, principala regulă care trebuie respectată de populație este distanțarea socială. Din acest motiv, facem apel către clienții societății să opteze cu precădere pentru metodele de plată on-line a facturilor curente, dar și a debitelor restante, prin intermediul contului de client RAJA – https://contulmeu.rajac.ro/, prin transfer bancar sau direct debit.

Abonații care nu au acces la soluțiile de plată la distanță pot achita facturile la punctele de plată Pay Point / Payzone, Westaco, în incinta magazinelor „La doi Pași” și la unitățile bancare.

 




Genocid ecologic la Mangalia! O imensă groapă de gunoi se întinde chiar lângă casele locuitorilor! (video)

desch

La marginea unei localități care, de ani de zile se chinuie să își aroge titulatura de oraș european, sub ochii autorităților – locale, județene și chiar naționale –  se întind hectare întregi de gunoi. Deși zona a fost ecologizată de firma de Polaris în mai multe rânduri, gunoiul pare că nu se mai termină, iar cei ce îl transportă nu dau doi bani pe litera legii.

În zona Bălții Blebea, ce ar fi putut fi o oază de frumusețe și o adevărată atracție turistică, chiar lângă casele localnicilor, sunt transportate, zilnic, tone de gunoi: resturi menajere, moloz, mobilă veche, haine vechi etc. „Vin cu camioane, cu căruțe, îi întrebăm de ce le aduc la noi. Ne spun că sunt lăsați de cei ce ne conduc, care, la rândul lor, le spun că urmează să fie astupate sau luate de acolo. Ne-am săturat să ne creștem copiii în mizeria asta. Chiar dacă suntem săraci, nu înseamnă să fim tratați cu atâta batjocură. În campanie au venit și ne-au promis că ne rezolvă problema. De atunci, nu a mai venit nimeni de la primărie să mai vadă în ce hal trăim. Am fost noi să mai întrebăm, dar ni s-a spus că domnilor din primărie le e frică de Covid, că nu ne pot primi…”, ne-au spus locuitorii zonei, care au venit imediat lângă noi, să își verse oful.

Le e frică să vorbească, să spună pe nume cine e vinovatul, cine ar trebui să se ocupe de soarta lor și după ce au fost chemați să pună ștampila pe buletinul de vot.

Copilașii se joacă prin munții de gunoaie, mustind de un jeg verde, lichid, care se scurge, agale, pe valea ce duce spre baltă. Căței, copii, bătrâni, laolaltă, își petrec zi lumină în mediul acesta fetid, animat de amploaiații administrației locale doar în prag de campanie electorală.

 

 




Măsuri de prevenire a incendiilor generate de coșuri de fum și mijloace de încălzire

 

În scopul prevenirii unor situații de urgență provocate de coşurile de fum și mijloacele de încălzire, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea” reaminteşte cetăţenilor principalele reguli şi măsuri de apărare împotriva incendiilor specifice acestei perioade:

Coşurile de fum

• Coşurile de fum vor fi obligatoriu verificate, reparate şi curăţate periodic (în mod obligatoriu la începutul sezonului rece), de persoane specializate şi autorizate;
• În podurile clădirilor, coşurile se tencuiesc pe interior şi pe exterior şi se dau cu var, pentru a se putea observa cu uşurinţă eventualele fisuri prin care ar putea pătrunde scântei ce pot fi surse de aprindere, dacă în zona lor sunt materiale combustibile;
• Coşurile de fum se vor izola faţă de elementele combustibile ale planşeelor prin îngroşarea zidăriei de cărămidă a coşului cu 25 cm; în spaţiul dintre coş şi planşeu se recomandă introducerea unui strat de materiale necombustibile;
• La trecerea prin acoperiş se lasă o distanţă de cel putin 10 cm între faţa exterioară a zidăriei coşului şi elementele combustibile ale acoperişului;
• Nu este permis ca în coşuri să fie încastrate elementele combustibile ale acoperişului, planşeului etc.;
• În podul clădirilor şi în încăperi nesupravegheate, pardoseala din dreptul uşiţei de curăţare se protejează cu materiale incombustibile;
• Gurile de evacuare ale coşurilor de fum din clădirile cu învelitori combustibile se prevăd cu dispozitive de protecţie contra scânteilor (grătare din sârmă);
• Se interzice folosirea improvizaţiilor la burlanele metalice de evacuare a fumului cu coturi multiple, montate pe lângă pereţii combustibili sau în apropierea materialelor combustibile.

Sobe cu sau fără acumulare de căldură și mijloace de încălzire electrice

• Nu folosiţi decât materialul combustibil pentru care a fost destinată soba şi evitaţi supraîncărcarea acesteia;
• Nu folosiţi soba decât cu uşiţa închisă;
• Aşezaţi o tavă metalică în faţa sobei, în dreptul uşiţei;
• Nu aşezaţi în apropierea sobei sau pe aceasta materiale combustibile;
• Stingeţi focul din sobă înainte de a părăsi locuinţa;
• Nu adormiţi niciodată înainte de a vă asigura că focul din sobă este stins;
• Verificaţi integritatea aparatelor şi mijloacelor de încălzire electrice, iar în cazul în care acestea sunt defecte, reparaţi-le cu ajutorul unui specialist sau cumpăraţi-vă altele noi;
• Nu aşezaţi aparatele de încălzire electrice în apropierea materialelor combustibile;
• Nu aşezaţi materiale combustibile pe mijloacele de încălzire electrice;
• Decuplaţi aparatele de încălzire electrice înainte de a părăsi locuinţa sau de a adormi;
• Nu lăsaţi copiii nesupravegheaţi pe timpul funcţionării sistemelor de încălzire (sobe cu sau fără acumulare de căldură ori aparate de încălzire electrice).

Apelaţi 112 pentru orice situaţie de urgenţă!

 




Polițiștii rutieri au început să dea amenzi pentru nepurtarea măștii de protecție!

În această dimineață, polițiști din cadrul Serviciului Rutier și ai Biroului Rutier Constanța, în colaborare cu inspectori din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul Transportului Rutier, au desfășurat o acțiune pentru verificarea legalității efectuării transportului de marfă și persoane.

 

Acțiunea a vizat, totodată, verificarea modului în care sunt respectate măsurile de protecție stabilite prin Legea nr. 55/2020 pe timpul efectuării transportului de persoane, prin curse regulate/speciale.

 

În urma acțiunii, poliţiştii au verificat peste 40 de autovehicule, fiind aplicate 10  sancţiuni contravenţionale, în valoare de 5.000 de lei, toate pentru nerespectarea obligativității purtării măștii de protecție.

 

Astfel de acțiuni sunt vor fi desfășurate zilnic şi în perioada următoare.

 

* * * *

Polițiștii rutieri le recomandă participanţilor la trafic să adopte o conduită preventivă, să respecte regulile de circulaţie, să păstreze distanțarea fizică, să poarte masca de protecție atât în mijloacele de transport în comun, cât şi în celelalte locuri prevăzute de legislația în vigoare.




Municipiul Constanța depășește pragul de 3 infectări la mia de locuitori, în ultimele 14 zile!

Astăzi, 02 noiembrie a.c., prefectul județului Constanța, Silviu-Iulian COȘA, a convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, în sistem electronic, pentru votarea hotărârilor nr. 61 și 62 ale CJSU Constanța, care prevăd constatarea depășirii ratei de incidență peste pragul de 3/1.000 locuitori, în cazul municipiului Constanța, constatarea încadrării județului Constanța în limitele de incidență cumulată mai mare de 1.5/1.000 locuitori și mai mică sau egală cu 3/1.000 locuitori, dar și modificarea de scenarii pentru 27 de unități de învățământ din județ.
În acest moment, rata de incidență cumulată a municipiului Constanța a ajuns la 3.5/1.000 locuitori, ca urmare a pozitivării, în ultimele 14 zile, a 1.096 de persoane, din totalul de 313.223 de locuitori. Printre măsurile preventive care intră în vigoare începând cu data de 03 noiembrie a.c., ora 00:00, ca urmare a aprobării CJSU Constanța, se numără:
• se instituie obligaţia purtării măştii de protecţie în toate spațiile publice, astfel încât să acopere nasul şi gura. Este permisă înlăturarea acesteia, pentru perioade scurte de timp, în vederea fumatului, consumului de produse alimentare sau băuturi, în afara teraselor, cât și pentru desfășurarea activităților sportive individuale sau altor asemenea activități, doar dacă persoanele sunt în afara zonelor de trafic pietonal și la minimum 2 m de alte persoane;
• organizarea şi desfăşurarea activităţii cinematografelor, instituţiilor de spectacole şi/sau concerte este interzisă;
• organizarea şi desfăşurarea spectacolelor de tipul drive-in este interzisă;
• organizarea şi desfăşurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice şi private sau a altor evenimente culturale este interzisă;
• activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul restaurantelor şi cafenelelor, în interiorul clădirilor, este interzisă;
• activitatea restaurantelor şi a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unităţi de cazare, se va desfăşura doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unităţi;
• în situaţia în care activitatea operatorilor economici prevăzuţi mai sus este restricţionată sau închisă, se permite prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice care nu se consumă în spaţiile respective;
• operatorii economici prevăzuţi mai sus vor respecta obligaţiile stabilite prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri nr. 1493/2788/149/2020 pentru aprobarea Normei privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activităţile de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul clădirilor, precum şi în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor;
• activitatea cu publicul a operatorilor economici licenţiaţi în domeniul jocurilor de noroc este interzisă.
De asemenea, în urma unei analize realizate de DSP Constanța, s-a aprobat și trecerea tuturor unităților de învățământ de stat și particulare din municipiul Constanța în scenariul 3 de funcționare. Toate măsurile prevăzute în ultima hotărâre a CJSU sunt valabile pentru următoarele 14 zile, urmând să fie reevaluate.
Premergător ședinței de CJSU, prefectul județului a convocat membrii Grupului de Suport Tehnic pentru gestionarea situațiilor de urgență generate de epidemii, pentru stabilirea modului în care măsurile preventive vor fi implementate. De asemenea, în perioada următoare se vor intensifica acțiunile de control realizate de forțele MAI (IPJ Constanța, IJJ Constanța), privind respectarea măsurilor, iar școlile din municipiu vor fi și ele verificate, dacă se respectă toate normele specifice stării de alertă.
Suplimentar, în aceeași ședință a CJSU s-a votat în unanimitate ca întreg județul să implementeze măsurile prevăzute în anexa 3 a hotărârii nr. 51 din 26.10.2020, având în vedere încadrarea județului între ratele de incidență de 1.5/1.000 locuitori și 3/1.000 locuitori. Astfel, măsuri precum funcționarea restaurantelor la capacitate de 30% sau obligativitatea purtării măștii de protecție în spații publice deschise, cum ar fi piețele, târgurile, zonele de așteptare, falezele sau în proximitatea instituțiilor de învățământ, vor intra în vigoare, începând cu data de 03 noiembrie a.c., ora 00:00, inclusiv în localități care au o rată de incidență a cazurilor sub pragul de 1.5/1.000 locuitori.
Excepție vor face localitățile în care rata de incidență a depășit pragul de 3/1.000 locuitori (Constanța și Ovidiu) și localitatea Fântânele, unde măsura carantinării zonale este încă în vigoare. Pentru cele trei localități se aplică măsurile preventive care se încadrează în normele prevăzute de anexa 4 a hotărârii CJSU nr. 51 din 26.10.2020.
„Înainte de a implementa măsurile restrictive de la nivelul municipiului reședință de județ, am optat pentru convocarea acestui grup de lucru, alături de care am luat măsurile cele mai potrivite pentru stoparea răspândirii virusului. Am reunit toți specialiștii din cele mai importante structuri și, împreună, suntem convinși că măsurile validate prin CJSU vor duce la o scădere a ratei de incidență. Însă, pentru ca efectul măsurilor să fie unul garantat, avem nevoie de implicarea responsabilă a cetățenilor. Autoritățile vin cu măsuri, este de datoria fiecăruia dintre noi să le respectăm, pentru binele nostru, dar și pentru binele celor dragi”, a declarat Silviu-Iulian COȘA, prefectul județului Constanța.
Tot în ultima ședință a CJSU Constanța, s-a votat în unanimitate modificarea de scenarii pentru 27 de unități de învățământ din județ.
Astfel, vor trece din scenariul 2, în scenariul 3, următoarele: Școala Gimnazială nr. 3 Culmea (rata incidenței peste 3/1.000 locuitori), Grădinița cu Program Normal Culmea (rata incidenței peste 3/1.000 locuitori), Grădinița cu Program Prelungit „Licurici” Ovidiu (rata incidenței peste 3/1.000 locuitori), Grădinița cu Program Normal „Zig Zag” Ovidiu (rata incidenței peste 3/1.000 locuitori), Grădinița cu Program Normal Poiana (rata incidenței peste 3/1.000 locuitori), Școala Primară nr. 4 Poiana (rata incidenței peste 3/1.000 locuitori), Grădinița cu Program Normal Sibioara (până pe 15 noiembrie, un cadru didactic confirmat), Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” Corbu (până pe 15 noiembrie, pentru două clase a VII-a, un cadru didactic confirmat), Școala Gimnazială nr. 1 Lumina (până pe 13 noiembrie, pentru o clasă a VIII-a, un elev confirmat), Școala Gimnazială „Tudor Arghezi” Năvodari (până pe 13 noiembrie, pentru o clasă I, un cadru didactic confirmat) și Școala Gimnazială nr. 1 Siminoc (până pe 8 noiembrie, pentru o clasă a IV-a, un cadru didactic confirmat).
De asemenea, Liceul Tehnologic „Ion Podaru” Ovidiu și Școala Gimnazială nr. 2 „Poet Ovidiu” Ovidiu rămân în scenariul 3 de funcționare, din cauza ratei incidenței peste 3/1.000 locuitori.
Totodată, patru unități de învățământ vor trece din scenariul 1, în scenariul 3 de funcționare: Școala Gimnazială nr. 2 Nuntași (până pe 11 noiembrie, o clasă a V-a și două a VII-a, un cadru didactic confirmat), Școala Gimnazială nr. 1 Pantelimon (până pe 14 noiembrie, un cadru didactic confirmat), Școala Gimnazială „Gheorghe Lazăr” Corbu (până pe 15 noiembrie, pentru două clase a VII-a, un cadru didactic confirmat) și Școala Gimnazială nr. 1 Cernavodă (până pe 16 noiembrie, pentru o clasă I, un cadru didactic confirmat).
Trei grădinițe din Medgidia vor trece din scenariul 3, în scenariul 2, ca urmare a finalizării lucrărilor de reabilitare: Grădinița cu Program Prelungit „Lucian Grigorescu”, Grădinița cu Program Normal nr. 11 și Grădinița cu Program Normal „Piticot”.
Din scenariul 1, în scenariul 2, vor trece următoarele unități de învățământ, ca urmare a încadrării ratei de incidență între 1/1.000 locuitori și 3/1.000 locuitori: Grădinița cu Program Normal Mircea Vodă, Liceul Tehnologic „Axiopolis” Cernavodă, Grădinița cu Program Prelungit „Panseluța” Cernavodă și Școala Gimnazială nr. 1 Cernavodă (toată unitatea cu excepția clasei I menționate mai sus).
Două școli și două grădinițe vor trece din scenariul 2, în scenariul 1: Școala Gimnazială „Adrian V. Rădulescu” Murfatlar și Grădinița cu Program Normal Murfatlar, ambele datorită asigurării condițiilor de învățare „față în față”; Școala Gimnazială nr. 1 Siminoc (rata de incidență sub 1/1.000 locuitori, cu excepția clasei a IV-a amintite mai sus) și Grădinița cu Program Normal Siminoc (rata incidenței sub 1/1.000 locuitori).
Instituția Prefectului – Județul Constanța




AEP recrutează experți electorali și operatori de calculator




Primarul și consilierii locali din Mangalia au depus jurământul

a4619659-e27e-4eb4-8e4b-0e2638fd2844

 

 

Noul Consiliu Local Mangalia a fost constituit legal, duminică, 1 noiembrie, în cadrul unei ședințe festive de învestire. Cu această ocazie, primarul Radu Cristian și aleșii locali au depus jurământul, în prezența prefectului județului Constanța, Silviu Coșa și a subprefectului Aura Bozdoacă. În aceeași ședință, primarul Mangaliei, Radu Cristian, a declarat că va continua proiectele europene în implementare și se va axa, ca și până acum, pe dezvoltarea orașului și stațiunilor, cu bani europeni și guvernamentali. Din structura noului CL Mangalia fac parte 10 consilieri ai PNL, 5 consilieri ai PSD-ALDE-PNȚCD, 3 consilieri ai PER și un consilier local de la PRO România.




APC avertizează: Lămâile tratate cu orthophenylphenol ne pot îmbolnăvi de cancer la vezica urinară!

lamâi

9 din 10 lămâi provin din Turcia!
Veganii să evite lămâile ceruite cu E904, o răşină secretată de insecta kerria lacca!
Asociația Pro Consumatori, organizaţie certificată de Guvernul României în anul 2005 ca fiind de utilitate publică, urmare a solicitărilor de informare primite din partea a zeci de consumatori cu privire la calitatea şi siguranţa lămâilor comercializate în unele structuri comerciale de tip hipermarket şi nu numai, a realizat o investigaţie cu privire la oferta de lămâi existentă în diverse spaţii comerciale.
Experţii APC au găsit la vânzare lămâi având ca ţară de origine Turcia, iar unele loturi din această ţară erau tratate cu trei tipuri de pesticide, respectiv orthophenylphenol, tiabendazol şi imazalil.
În ceea ce priveşte fungicidul orthophenylphenol, o serie de studii care pot fi consultate pe site-ul National Library of Medicine-National Center for Biotechnology Information, din Statele Unite ale Americii, arată că această substanţă este carcinogenă. Studiile realizate pe şoareci în hrana cărora a fost adăugat orthophenylphenol le-a cauzat acestora cancer la vezica urinară. Imazalilul poate produce cancer hepatic și de tiroidă, fiind un iritant puternic pentru ochi. Limita maxim admisă de Imazalil pentru citrice este de 5 mg/kg. Perioada de înjumătățire a cantității de imazalil aplicată pe citrice variază între 12 şi 20 săptămâni în funcţie de soiul de citrice. Doza maximă de imazalil stabilită de WHO (Organizația Mondială a Sănătății) pentru oameni este de 0,03mg/kg corp pe zi. Tiabendazolul este clasificat ca fiind pesticid toxic, iar efectele supraexpunerii acute la acest fungicid includ amețeli, anorexie, greață, vărsături, mâncărime, erupții cutanate, frisoane și cefalee. Până la 89% din cantitatea inițială de fungicid aplicată pe citrice rămâne la nivelul cojii, în timp ce diferenţa până la 100% ajunge în interiorul fructului. În comerț se găsesc și lămâi ceruite cu E904 și E914. E904 Shellac (șelac) este o rășină secretată de insecta numită kerria lacca și se folosește pentru a da strălucire lămâilor, produce iritații la nivelul pielii.
E914 ceară de polietilenă oxidată. Având în vedere că această ceară este de origine petrochimică, este recomandată evitarea sa sau spălarea mâinilor după ce ați decojit fructele tratate.
Pesticidele sunt substanțe sau combinații de substanțe care au efecte negative pentru dăunătorii vii ai omului și ai resurselor necesare vieții omului, în special cei din agricultură și zootehnie. Din categoria generică a pesticidelor fac parte următoarele substanţe chimice: erbicide, fungicide, insecticide, acaricide, nematicide, moluscicide, rodenticide, regulatori de creștere, repelenți, rodenticide și biocide.
În pesticide sunt încorporate ingrediente biologic active, foarte toxice, care, din păcate, acționează și asupra componentelor vii nedăunătoare, fiind deci periculoase pentru mediu și pentru om, motiv pentru care fac obiectul unor reglementări numeroase. Unele pesticide își diminuează potențialul în timp, dar continuă să fie eficiente câteva zile, săptămâni sau luni de la aplicarea lor.
Printre efectele cele mai cunoscute ale pesticidelor asupra sănătății oamenilor sunt indicate cloracneea (acnee cu erupții cutanate, cauzată de clor) – în cazul pesticidelor organoclorurate, dar și dezorientarea, anxietatea, depresia și chiar comportamentul paranoid – în cazul pesticidelor organofosforice. Diverse alte pesticide sunt responsabile pentru o gamă largă de efecte: slăbiciune, tremur, spasme musculare, crampe, transpirație, vărsături, respirație grea, vedere încețoșată, pierderea cunoștinței și chiar deces.
Printre măsurile de prevenire a acestor efecte, cea mai comună și comodă este spălarea fructelor înainte de consum, majoritatea pesticidelor cu care vin în contact aceste produse având proprietatea de a trece, într-o anumită măsură, în apa de spălare. O altă măsură, relativ comodă, constă în alegerea atentă a mărfii, situație care impune însă o minimă cunoaștere a caracteristicilor acesteia. Un sfat vechi referitor la fructe sugera că acolo unde există semne de viață în fruct (un măr viermănos, adică) e semn că produsul e „bio“. Numai că, de mai mulți ani, toate fructele comercializate sunt „de post“, semn al alinierii la o cerință explicită de salubritate din partea consumatorilor, salubritate care are însă un preț pentru sănătate. În contextul completat cu problematica organismelor modificate genetic – OMG, au apărut sfaturi care invită consumatorul la evitarea fructelor cu aspect impecabil și alegerea acelora care au mici semne ale vizitei vreunei insecte sau alte vietăți. Tot legat de aceste sfaturi atrage atenția îndemnul de a curăța fructele de coajă, ca măsură a diminuării conținutului de pesticide introduse în organism, plecând de la ideea că cel mai mare conținut de pesticide este localizat în coajă. Or, trebuie considerat și faptul că în coajă sunt concentrate mare parte a conținuturilor de vitamine și de minerale atât de valoroase pentru consumator. Din aceste alăturări de reguli, a rezultat că spălarea fructelor și legumelor este bine să se facă temeinic, chiar cu o perie (unde este posibil), în apă rece (fără produse de spălare!), apoi menținerea produselor spălate în apă rece încă 1-2 minute; sfatul de a adăuga puțin bicarbonat de sodiu în apa de repaus este pertinent, la fel ca și cel de a pune puțin oțet în apa respectivă. Stratul de ceară de pe lămâi se îndepartează prin scufundarea lor timp de 20-30 de secunde în apă caldă la temperatura de 75-80 de grade celsius, urmată de o spălare energică cu apă rece și lăsarea lor în apa rece timp de câteva minute. Alternativa la lămâile stropite cu pesticide și acoperite cu ceară o constituie lămâile eco, prețul acestora este mai mare de 1,3 -1,5 ori față de cel al lămâilor tratate cu pesticide.




Orasul Ovidiu depășește 3 cazuri de infectare la mia de locuitori: masca, obligatorie in locurile publice!

Astăzi, 01 noiembrie a.c., prefectul județului Constanța, Silviu-Iulian COȘA, a convocat Comitetul Județean pentru Situații de Urgență, în sistem electronic, pentru votarea hotărârii nr. 60 a CJSU Constanța. Aceasta prevede constatarea creșterii incidenței cumulate în ultimele 14 zile, peste pragul de 3/1.000 locuitori, în localitatea Ovidiu și creșterea incidenței peste pragul de 1.5/1.000 locuitori în localitățile Năvodari și Topraisar.

Astfel, Primăria Orașului Ovidiu va întreprinde demersuri pentru respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2, conform anexelor prevăzute în Hotărârea CJSU nr. 51 din 26.10.2020, printre care:

• se instituie obligaţia purtării măştii de protecţie în toate spațiile publice, astfel încât să acopere nasul şi gura. Este permisă înlăturarea acesteia, pentru perioade scurte de timp, în vederea fumatului, consumului de produse alimentare sau băuturi, în afara teraselor, cât și pentru desfășurarea activităților sportive individuale sau altor asemenea activități, doar dacă persoanele sunt în afara zonelor de trafic pietonal și la minimum 2 m de alte persoane;
• organizarea şi desfăşurarea activităţii cinematografelor, instituţiilor de spectacole şi/sau concerte este interzisă;
• organizarea şi desfăşurarea spectacolelor de tipul drive-in este interzisă;
• organizarea şi desfăşurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice şi private sau a altor evenimente culturale este interzisă;
• activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfăşoară activităţi de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice, de tipul restaurantelor şi cafenelelor, în interiorul clădirilor, este interzisă;
• activitatea restaurantelor şi a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unităţi de cazare, se desfăşoară doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unităţi;
• în situaţia în care activitatea operatorilor economici prevăzuţi mai sus este restricţionată sau închisă, se permite prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice care nu se consumă în spaţiile respective;
• operatorii economici prevăzuţi mai sus vor respecta obligaţiile stabilite prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri nr. 1493/2788/149/2020 pentru aprobarea Normei privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activităţile de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul clădirilor, precum şi în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor;
• activitatea cu publicul a operatorilor economici licenţiaţi în domeniul jocurilor de noroc este interzisă.

În ceea ce privește măsurile suplimentare care s-ar putea aplica localității Ovidiu, având în vedere rata de incidență crescută, acestea sunt evaluate constant de către DSP Constanța. În acest moment, nu se ia în considerare carantinarea localității, specialiștii venind cu următoarele argumente:

• există mai multe focare de familie, iar restul cazurilor sunt dispersate, fără a afecta unități cu importanță economică sau socială;
• faptul că distribuția pe străzi nu demonstrează o concentrare mai mare într-o anumită zonă, dovedește că nu sunt deficiențe majore în respectarea măsurilor profilactice;
• localitatea este în vecinătatea municipiului Constanța și asistența medicală în zonă este asigurată.

Aceeași analiză realizată de DSP Constanța stă și la baza deciziei ca, în unitățile de învățământ din localitatea Ovidiu, cursurile să se desfășoare, în continuare, după scenariul 2 de funcționare, cu excepția unităților de învățământ care deja se află în scenariul 3, ca urmare a cazurilor de infectare cu virusul SARS-CoV-2.

Totodată, în urma depășirii ratei incidenței cumulate a cazurilor COVID-19, în ultimele 14 zile, de 1.5/1.000 de locuitori, s-a aprobat ca primăriile Năvodari și Topraisar să întreprindă demersuri pentru respectarea pe teritoriul localităților a măsurilor pentru prevenirea răspândirii virusului SARS-CoV-2, conform anexelor prevăzute în Hotărârea CJSU nr. 51 din 26.10.2020.

Măsurile prevăzute în anexele hotărârii (purtarea măștii de protecție la interior, restaurante și cafenele cu activitate redusă la 30% din capacitate, șamd.) sunt valabile pentru următoarele 14 zile, urmând a fi reevaluate.

Instituția Prefectului – Județul Constanța




Primarul din Pecineaga, Niculae Stan, si consilierii locali si-au preluat mandatele (video)




ENEL stinge lumina la Pecineaga și 23 August!

Joi, 5 noiembrie, în intervalul 9.00-17.00, ENEL va întrerupe total curentul electric în Pecineaga, Vânători, Dulcești și Moșneni, respectiv Ferma Legume, Complex Sportiv 23 August – întrerupere parţialã.