Studiu APC: 88% dintre cârnații de pe piață conțin fum lichid sau aromă de fum, iar 40% din cârnații analizați au în compoziție fosfați!
Cârnați de casă cu câte 8 substanțe chimice!
Cârnați țărănești cu câte 7 substanțe chimice!
Cârnați de grătar cu câte 4 tipuri de conservanți!
Cârnați cu soluție de dezghețare a drumurilor!
La 88% din cârnații afumați analizați s-a folosit fum lichid sau aromă de fum!
La 84% din cârnații analizați s-a folosit conservantul nitrit de sodiu!
La 55% din cârnații analizați membrana folosită este artificială, adică realizată din alginat de sodiu, celuloză, gumă de guar, lactat de calciu, clorură de calciu, colagen de vită și coloranți.
40% din cârnații analizați au în compoziție fosfați!
40% din cârnații analizați conțin apă din belșug! 37% din cârnații analizați conțin coloranți obținuți din insecte (coșenile)!
La numai 37% din cârnații analizați apare menționat procentul de carne din compoziția acestora pe etichetă!
34% din cârnații analizați conțin extracte de condimente!
La 28% din cârnații analizați, aroma și gustul au fost intensificate cu glutamat monosodic!
27% din cârnații analizați conțin proteină vegetală din soia!
Numai 8% din cârnații analizați nu conțin aditivi alimentari! Asociația Pro Consumatori (fostă Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România – APC România) membră a Organizației Europene a Consumatorilor, a analizat 116 tipuri de cârnați comercializați în marile structuri comerciale și în magazinele unor producători de produse din carne. Acest studiu face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”. Prin această campanie, experții Asociației Pro Consumatori (APC) își propun să-i învețe pe consumatori să înțeleagă eticheta produselor astfel încât să facă achiziții în cunoștință de cauză pentru familiile lor.
Studiul a fost realizat de către o echipă de experți ai APC, coordonați de către conf. univ. dr. Costel Stanciu.
Nu multe sunt alimentele pe care românii le evocă atât de frecvent și cărora le asociază înțelesuri atât de variate cum este cazul cârnaților. Generația mai tânără se arată mai detașată de acest omniprezent articol alimentar din alimentația generației mature și al celor trecute. Tradițiile culinare de iarnă ale românilor au rezervat un loc special acestui produs pe mesele de sărbătoare, în tradiția uratului de sărbători (…/Iară nouă să ne dați / Vreo cinci meter de cârnați“/…) unde era considerat un dar de frunte pentru traista cetelor de urători, la fel de important era și pe mesele nașilor primit plocon de la finii care îi vizitau la sărbătorile de iarnă după îndătinatele tradiții. Podurile caselor se umpleau în Ajunul Crăciunului cu lanțuri de cârnați pe prăjini la destulă înălțime încât micile vietăți de pe lângă casă să se uite cu jind, niciunul să ajungă. Acolo se afumau câteva zile în șir, cu pauzele socotite, până ajungeau să capete nuanțe și miresme răscolitoare, greu tare de uitat… Nu mai puțin au fost și vor rămâne apreciați cârnații de către călătorii de plăcere sau cu interes, care ajung la vreun han ori cabană istoviți de efort și acolo se dreg cel mai bine cu ce altceva decât cu cârnați („Mama Jana-i cu potolul / Pentru toți studenții frați…/ Ce să meargă la pileală / Decât varză cu cârnați!…- Cântec de cabană“ din vremea munților umblați).
Toate popoarele lumii au vechi tradiții în materie de cârnați (deși europenii pretind că originea cârnaților este… europeană): cârnații sunt venerabilii strămoși, cu familie mare în vechime, ai mezelurilor de mai târziu; piața actuală, năpădită de cosmopolitisme alimentare, continuă să ofere nenumărate feluri de cârnați, spre marea bucurie a celor care îi apreciază și pentru preluarea interesului față de acest produs de către consumatorii tineri. În tradiția românească, se regăsesc deopotrivă: cârnați cruzi, cârnați crud-uscați și foarte multe feluri de cârnați afumați (cruzi ori uscați). În partea de sud-vest sunt vestiți Trandafirii (simbol drag oltenilor; se fac din carne de porc), în partea de vest și Transilvania sunt răspândiți cârnații virsli (din carne de oaie și de capră/vită, picanți), alături de multe feluri de cârnați de porc, vită sau amestec. În sudul și estul țării s-au afirmat, pe lângă cârnații de porc, și o specialitate care și-a asigurat recunoaștere europeană: Cârnați de Pleșcoi – Buzău (trași în mațe de oaie subțiri, uscați, afumați cu fum de lemn de foioase, din carne de oaie și vită, uneori și cu sau numai cu carne de capră, în care se adaugă sare și condimente după tradiția veche, între care usturoiul, ardeiul iute, cimbrul, busuiocul, măcrişul, mărarul, hreanul, seminţele de mac ș.a.), despre care lasă valoroase informații însoțite de legende istoricul Marius Constantinescu. Tot în această zonă sunt bine cunoscute două feluri de cârnați aplatizați: babic (carne de vită și de oaie în părți egale) și ghiudem (din carne de oaie predominant și carne de vită/capră). Top 5 cârnați afumați:
Cârnați Chevos, produs fiert afumat (100 grame produs finit s-a obținut prin prelucrarea a 109 grame carne de porc);
Cârnați cu boabe de muștar, produs afumat (96,57% carne porc) Angst;
Cârnați cabanos, produs fiert și dublu afumat (72% carne de porc, 20% carne de vită) CIA Aboliv;
Cârnați de casă, produs fiert și afumat (87,2% carne porc) Angst;
Cârnați cu șuncă, produs fiert și afumat (80% pulpă de porc) Smithfield Prod.
Top 5 cârnați subțiri:
Cârnați sticks cu chilli Morliny, produs iute, fiert, afumat și uscat (100 grame de produs s-a obținut prin prelucrarea a 183 grame carne de porc) Animex Foods Polonia;
Cârnați sticks picanți Pick, produs crud-uscat maturat (100 grame de produs s-a obținut prin prelucrarea a 153 grame carne de porc) Pick Szeged Ungaria;
Cârnați snack clasic Pick, produs crud uscat afumat (100 grame de produs s-a obținut prin prelucrarea a 142 grame carne de porc) Pick Szeged Ungaria;
Cârnați sticks oitza, produs crud-uscat (100 grame de produs s-a obținut prin prelucrarea a 140 grame carne de oaie) Doi Olteni Filiala Tg. Jiu;
Cârnați sticks căpritză, produs crud-uscat (100 grame de produs s-a obținut prin prelucrarea a 140 grame carne de capră) Doi Olteni Filiala Tg. Jiu.
Top 5 cârnați crud-uscați după cantitatea de carne folosită pentru a obține 100 grame produs finit:
Cârnați Baranya (100 grame produs finit s-a obținut prin prelucrarea a 160 grame carne proaspătă de porc) Belje Croația;
Chorizo (100 grame produs finit s-a obținut prin prelucrarea a 155 grame carne de porc) Caroli;
Chorizo de porc condimentat (100 grame produs finit s-a obținut prin prelucrarea a 142 grame carne de porc) Cora;
Cârnăciori bănățeni (100 grame produs finit s-a obținut prin prelucrarea a 130 grame carne de porc) C+C Resița;
Cârnați uscați Premium (57% carne porc, 17% slănină și 5% carne vită) C+C Resița.
Top 5 cârnați fără chimicale:
Cârnați de Pleșcoi proaspeți (carne oaie 85%, carne vită 15%) Gabioti;
Cârnați de porc Maestro (pentru 100 grame de produs finit s-a folosit 110 grame carne de porc) Caroli;
Cârnați ardelenești (carne porc 86,99%) Angst;
Cârnați căprioară Bunătați de Secuime (carne căprioară minim 51%) Authentic Meat;
Cârnați cerb Bunătăți de Secuime (carne cerb minim 51%) Authentic Mea.
„Din păcate, cârnații comercializați în hipermarketuri și în magazinele producătorilor de produse din carne, cu mici excepții, nu mai au nimic din consistenţa, savoarea, gustul şi elementele nutritive ale acestui tip de produs aşa cum era fabricat în urmă cu câteva decenii. Dintr-un preparat cu o structură consistentă care se obţinea numai din cărnuri de porc, oaie, capră și vită de calitatea I, slănină de porc, condimente naturale şi sare, astăzi, cele mai multe tipuri de cârnați, conțin carne separată mecanic, proteină animală, extracte vegetale, hidrolizate proteice vegetale, fibre vegetale, uleiuri vegetale, amidon, soia, apă şi chimicale din belşug. La alegerea unui tip de cârnați trebuie să aveţi în vedere atât cantitatea de carne din respectivul produs, cât şi principalii nutrienţi menţionaţi în declaraţia nutriţională, respectiv cantitatea de proteine, grăsimi/acizi grași saturați și conținutul de sare. Recomand evitarea acelor sortimente de cârnați care au în compoziție aditivi alimentari, precum monoglutamatul de sodiu, caragenanul, carminul și nitritul de sodiu. Totodată, verificaţi termenul de valabilitate şi condiţiile de păstrare din spaţiul de comercializare. Din cauza conţinutului ridicat de sare şi a unor aditivi alimentari cu risc carcinogen, anumite mărci de cârnați nu trebuie să facă parte din alimentaţia copiilor și a adulților cu afecțiuni cardiovasculare”, a declarat conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte APC.
Programul casieriilor RAJA în data de 24 ianuarie 2018, Ziua Unirii Principatelor Române
S.C. RAJA S.A. aduce la cunoştinţa tuturor abonaţilor că miercuri, 24 ianuarie 2018, dispeceratul, echipele de intervenţie, dar şi reprezentanţii societăţii care asigură buna desfăşurare a proceselor de alimentare cu apă şi preluare a apelor uzate vor lucra în program normal. Apelurile către telefoanele dispeceratului 0241/924 vor fi preluate non-stop. Echipele de intervenţie vor acţiona cu promptitudine, pentru ca toate avariile sau disfuncţionalităţile apărute în sistemul de alimentare cu apă să fie remediate în timp util, iar abonaţii societăţii să poată beneficia de serviciile noastre la parametrii optimi.
Singurul serviciu care îşi va modifica programul de lucru este cel al casieriilor RAJA. Astfel, abonaţilor interesaţi să îşi achite facturile la apă potabilă şi canalizare le facem cunoscut faptul că miercuri, 24 ianuarie 2018, toate casieriile RAJA vor fi închise. Începând de joi, 25 ianuarie 2018, casieriile își vor relua programul normal de lucru.
RAJA a activat Comandamentul pentru Situații de Urgență
În urma atenționărilor meteorologice de precipitații abundente și intensificări ale vântului, ce pot depăși 65 km/h, pentru a interveni cu promptitudine în rezolvarea problemelor ce pot apărea în funcționarea sistemelor operate, la nivelul S.C. RAJA S.A. s-a activat Comandamentul pentru Situaţii de Urgenţă, în perioada 21 ianuarie 2018, ora 16,00 – 22 ianuarie 2018, ora 22,00. Pentru remedierea rapidă a eventualelor avarii, la nivelul Comandamentului au fost constituite 14 echipe de intervenţie la nivelul municipiului Constanța, respectiv 18 echipe pentru restul județului, dotate cu utilajele necesare, ce vor asigura permanenţa în toată această perioadă.
Asigurăm toţi abonaţii societăţii că echipele noastre de intervenție vor depune toate eforturile pentru asigurarea serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare la parametrii optimi. Singurele probleme care pot apărea în funcţionarea sistemelor de distribuţie apă și canalizare, și care nu țin de operativitatea echipelor noastre, sunt cele legate de lipsa energiei electrice (cabluri şi fire de înaltă tensiune smulse de vânt). În aceste condiţii, rugăm toţi abonaţii să dea dovadă de înţelegere, pentru că RAJA va face tot ce este necesar pentru reluarea alimentării cu apă imediat ce sunt rezolvate problemele apărute în furnizarea energiei.
Totodată, facem un apel către toţi consumatorii care înregistrează probleme la sistemul de alimentare cu apă potabilă şi canalizare, pentru remedierea acestor situaţii într-un timp cât mai scurt, să sesizeze toate avariile apărute la dispeceratul societăţii, la numărul de telefon: 0241.924.
În prezent, 30 de localităţi din judeţ nu au în continuare apă din cauza lipsei de energie
Noaptea trecută, echipele furnizorului de energie au reusit realimentarea cu tensiune a surselor si statiilor de pompare din localitatile: Cotu Vaii, Cerchezu, Cascioarele, Viroaga, Mircea Voda si Satu Nou si s-a reluat furnizarea apei potabile in aceste localitati.
Tot noaptea trecuta, din cauza vantului s-au inregistrat mai multe avarii la liniile de alimentare cu energie de la nivelul surselor din localitatile: Pelinul, Adamclisi, Pietreni, Cringu, Urluia, Zorile, Lanurile, Mereni, Osmancea, Ciobanita, Aliman, Vlahii, Viile, Viisoara.
La ora actuala, la nivelul judetului din cauza lipsei de energie nu se poate furniza apa potabila in 30 de localitati: Crucea, Ciocirlia de Sus, Ciocirlia de Jos, Amzacea, Comana, Dumbraveni, Darabani, Furnica, General Scarisoreanu, Plopeni, Poiana, Silistea, Tataru, Topraisar, Tepes Voda, Vilcele, Pelinul, Adamclisi, Pietreni, Cringu, Urluia, Zorile, Lanurile, Mereni, Osmancea, Ciobanita, Aliman, Vlahii, Viile, Viisoara.
Cetăţenii din Arsa, Albeşti şi Castelu au apă la robinete după remedierea avariilor
Joi seara, în intervalul orar 20,30 – 21,30, echipele furnizorului de energie au reusit sa remedieze avariile la liniile ce alimenteaza sursele si statiile de pompare de la Albesti, Arsa, Virtop, Corbu, Castelu si Mihail Kogalniceanu. La ora actuala, toti abonatii din aceste localitati au apa la presiuni normale.
În continuare, din cauza caderilor de tensiune, mai sunt fara apa potabila la robinete abonatii din 23 de localitati: Silistea, Tepes Voda, Crucea, Cotu Vaii, Darabani, Vilcele, Cerchezu, Cascioarele, Viroaga, Comana, Dumbraveni, Tataru, Ciocirlia de Sus, Ciocirlia de Jos, Plopeni, Amzacea, Topraisar, Mircea Voda, Satu Nou, Poiana, Furnica, General Scarisoreanu si Baneasa.
Mai multe drumuri din județ au fost afectate de viscol. RAJDP actioneaza cu 54 de utilaje de deszapezire
Pe drumurile judetene din judetul Constanta se circula fluent, la ora 15.00, in conditii de iarna. Consiliul Judetean Constanta, prin Regia Autonoma Judeteana de Drumuri si Poduri (RAJDP) a intervenit, inca de la prima ora, cu toate echipamentele din dotare pe toate tronsoanele de drumuri judetene afectate de viscol. Astfel, RAJDP actioneaza cu 54 de utilaje de deszapezire, inclusiv cele 6 freze si senilata din sectia Topraisar.
Cele mai afectate tronsoane au fost: DJ 392 Dumbraveni-Independenta-Movila Verde, DJ 391 A Sipote-Furnica, DJ 222 Pietreni- Pestera si segmentul Targusor Mihail Kogalniceanu precum si pe DJ 226 B in raza comunei Pantelimon. Pe tronosnul DN 22 Mihai Viteazu Constanta se circula cu dificultate, motiv pentru care recomandam soferilor sa foloseasca ca ruta alternativa varianta DJ 226 Mihai Viteazu Corbu Navodari.
Din cauza viscolului, au fost raportate incidente izolate pe DN 22 C, unde un autoturism a derapat si a intrat intr-un copac, fapt ce a cauzat blocarea temporara a circulatiei pe acest tronson. De asemenea, pe DJ 392, un microbuz a ramas blocat intre localitatile Independenta si Dumbraveni. Echipele RAJDP au intervenit si au insotit autovehiculul in proxima localitate. Din cauza vantului, pe DJ 224, in zona comunei Silistea, mai multi stalpi au cedat si au blocat carosabilul.
Incepand de la ora 11.00 si pana la ora 17.00 a fost instituita restrictia de tonaj, pentru autovehiculele cu masa de peste 3,5 tone, pentru toate drumurile judetene.
La aceasta ora, presedintele Consiliului Judetean Constanta, Marius Horia Tutuianu, monitorizeaza din teren operatiunile de interventie de pe tronsoanele afectate din nordul judetului. Cea mai mare problema cu care se confrunta echipele de interventie o reprezinta viteza vantului, care bate la rafala cu pana la 85 km/ora.
Echipele de interventie ale Consiliului Judetean Constanta asigura permanenta in această perioada, iar locuitorii judetului pot semnala RAJDP pentru orice problema la urmatoarele numere de telefon: 0735.00.88.02, 0241.693.527
Întâlnirea reprezentanților Ministerului Educației Naționale la Constanța cu inspectorii școlari din zonă
Vineri, 19 ianuarie 2018, începând cu ora 14.00, la sediul Colegiului Național Pedagogic Constantin Brătescu Constanța, se va desfășura întâlnirea inspectorilor școlari generali și a inspectorilor școlari generali adjuncți cu reprezentanții Ministerului Educației Naționale.
La întâlnirea de lucru vor participa ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, inspectori din Constanța, Brăila, Tulcea, Ialomița, Giurgiu, Galați, Buzău, Ilfov, Călărași, București, manageri ai unităților școlare, cadre didactice, părinți și elevi.
Subiectele care vor fi supuse dezbaterii se referă la:
propunerile de planuri-cadru pentru învățământul liceal (filiera teoretică- cele trei variante prezentate);
revizuirea planurilor-cadru și a programelor școlare pentru învățământul primar;
metodologia de înscriere în învățământul primar;
metodologia privind finanțarea per elev;
metodologia de evaluare a inspectorilor școlari generali/adjuncți cât și a directorilor de unități școlare;
regimul temelor pentru acasă;
constituirea pachetelor de resurse educaționale deschise (RED);
stimularea participării cadrelor didactice la elaborarea noilor manuale școlare.
24 de localităţi, printre care Cotu Văii, Arsa, Tătaru nu au apă din cauza căderilor de tensiune
In jurul orei 09,00, a cazut tensiunea si la sursele Ciocirlia de Sus, Ciocirlia de Jos, Plopeni si Amzacea, motiv pentru care abonatii din aceste localitati au ramasa fara apa la robinete.
La ora 09,30, au ramas fara energie electrica si statiile de pompare de la Furnica si General Scarisoreanu. Abonatii din aceste localitati vor avea apa potabila pana in jurul orei 15,00, alimentarea facandu-se gravitational, prin cadere libera din rezervoarele statiilor. Si abonatii din Independenta vor avea apa din rezervorul statiei de pompare pana in jurul orei 22,00, la ora 09,30 sursa din aceasta localitate ramanand fara energie.
La ora actuala, 24 de localitati sunt lipsite de apa potabila din cauza caderilor de tensiune de la nivelul surselor si statiilor de pompare si tratare: Arsa, Silistea, Tepes Voda, Virtop, Albesti, Tortomanu, Crucea, Negru Voda, Cotu Vaii, Darabani, Vilcele, Cerchezu, Cascioarele, Viroagha, Comana, Dumbraveni, Tataru, Mihail Kogalniceanu, Oituz, Olteni, Ciocirlia de Sus, Ciocirlia de Jos, Plopeni si Amzacea.
Polaris intervine pentru degajarea carosabilului
Polaris intervine încă de la primele ore ale dimineţii cu 5 utilaje (compactoare) cu lamă şi 3 sărăriţe cu lame. Directorul Polaris Mangalia, Florin Jianu a mai declarat pentru „Ediţia de Sud” că se acţionează şi pentru degajarea trotuarelor cu ajutorul unui bobcat, un ATV şi un tractoraş, toate cu lamă, la care se adaugă mai multe echipe de muncitori înarmaţi cu lopeţi.
Prinsă conducând în Mangalia, fără permis
La data de 17 ianuarie a.c., polițiștii din cadrul Biroului Rutier Mangalia au depistat o tânără, în vârstă de 20 de ani, care a condus un autoturism, pe strada Matei Basarb, din municipiul Mangalia, fără a poseda permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.
În cauze, au fost întocmite dosar penal.
Avarie RAJA pe strada Mircea cel Bătrân din localitatea Mihail Kogălniceanu
Pentru remedierea unei avarii la conducta de distributie apa potabila de pe strada Mircea cel Batran din localitatea Mihail Kogalniceanu, SC RAJA SA a fost nevoita sa intrerupa furnizarea apei in aceasta seara, 17 ianuarie 2018, in intervalul orar 16,45 – 22,00. Sunt afectati toti consumatorii din localitate. Ne cerem scuze abonatilor pentru neplacerile create si ii asiguram ca echipele noastre de interventie vor face tot posibilul pentru finalizarea reparatiilor si reluarea furnizarii apei potabile in cel mai scurt timp.
RAJA a activat Comandamentul pentru Situații de Urgență
În urma atenționărilor meteorologice de Cod Galben de vreme rea – ploi, ninsori și intensificări ale vântului, ce pot depăși 60 km/h, pentru a interveni cu promptitudine în rezolvarea problemelor ce pot apărea în funcționarea sistemelor operate, la nivelul S.C. RAJA S.A. s-a activat Comandamentul pentru Situaţii de Urgenţă, în perioada 17 ianuarie 2018, ora 14,00 – 18 ianuarie 2018, ora 22,00. Pentru remedierea rapidă a eventualelor avarii, la nivelul Comandamentului au fost constituite 14 echipe de intervenţie la nivelul municipiului Constanța, respectiv 18 echipe pentru restul județului, dotate cu utilajele necesare, ce vor asigura permanenţa în toată această perioadă.
Asigurăm toţi abonaţii societăţii că echipele noastre de intervenție vor depune toate eforturile pentru asigurarea serviciilor de alimentare cu apă şi de canalizare la parametrii optimi. Singurele probleme care pot apărea în funcţionarea sistemelor de distribuţie apă și canalizare, și care nu țin de operativitatea echipelor noastre, sunt cele legate de lipsa energiei electrice (cabluri şi fire de înaltă tensiune smulse de vânt). În aceste condiţii, rugăm toţi abonaţii să dea dovadă de înţelegere, pentru că RAJA va face tot ce este necesar pentru reluarea alimentării cu apă imediat ce sunt rezolvate problemele apărute în furnizarea energiei.
Totodată, facem un apel către toţi consumatorii care înregistrează probleme la sistemul de alimentare cu apă potabilă şi canalizare, pentru remedierea acestor situaţii într-un timp cât mai scurt, să sesizeze toate avariile apărute la dispeceratul societăţii, la numărul de telefon: 0241.924.
Locuitorii Mangaliei vor primi facturi individuale pentru plata căldurii
Societatea Goldterm Mangalia anunță locatarii branșați la sistemul centralizat de termoficare că execută gratuit lucrări de rebranșare la căldură. Lucrările vizează proiectarea și realizarea coloanei comune de pe casa scării, precum și furnizarea și montajul contoarelor pentru apartamente. De asemenea, cei care doresc ca lucrătorii societății să execute și manopera din interiorul apartamentelor pot să solicite aceaste intervenții, contracost. Reprezentanții Goldterm Mangalia precizează că solicitările de branșare sau înlocuire a sistemului de contorizare se depun la sediul societății din str. Vânători, Nr. 1, Mangalia. Ei pot obține informații suplimentare dacă apelează numerele de telefon ale dispeceratului: 0241740761 și 0756086136. Lucrările de branșare la rețeaua de termoficare se execută în ordinea depunerii cererilor și în limita fondurilor alocate. Un alt avantaj al locatarilor branșați la sistemul centralizat de termoficare îl reprezintă încheierea convențiilor individuale de facturare, prin care cetățenii pot plăti factura direct la societatea furnizoare de agent termic și își pot gestiona individual consumul. „Lucrăm permanent la modernizarea sistemului de termoficare, astfel încât să putem reduce costurile, iar populația să plătească mai puțin. Montarea coloanei pe casa scării și contorizarea individuală ajută fiecare familie să plătească exact cât consumă. De asemenea, facturarea individuală reduce riscurile unor dispute între locatari și președinții sau administratorii de blocuri, în legătură cu fondurile destinate plății agentului termic”, a declarat primarul Mangaliei, Radu Cristian.
A fost aprobat proiectul de reabilitare a Saturnului. Primăria, dată în judecată de Ministerul Dezvoltării, pentru recuperarea a 1,5 milioane de lei!
Chemaţi în şedinţă de îndată la sediul Primăriei Mangalia, aleşii locali au aprobat două puncte ce figurau pe ordinea de zi a întâlnirii: nominalizarea noului preşedinte de şedinţă – ce a fost votat, în unanimitate, în persoana lui Sorin Andrei – şi cea a proiectului Dezvoltare Turistică în Staţiunea Saturn. Proiectul are o valoare totală de 19,1 milioane de lei, din care 382.000 lei urmează să fie achitaţi de municipalitatea de la malul mării.
Şeful Serviciului Proiecte din cadrul Primăriei Mangalia, Ciprian Popa, afirmă că durata de execuţie a proiectului aprobat de consilierii locali este de 12 luni, iar cea de implementare, de 18 luni, de la data semnării contractului. Consilierul local Ozghiun Menabit a solicitat ca, pentru evitarea unor situaţii anterioare neplăcute, precum pierderea unor proiecte europene din cauza întârzierilor lucrărilor, aleşii locali să cunoască, în permanenţă, situaţia de pe teren: “Cred că diriginţii de şantier ar trebui să ne prezinte, periodic, rapoarte la zi, pentru a nu mai fi puşi în situaţia de a fi daţi în judecată, aşa cum este cazul zilele acestea, de către Ministerul Dezvoltarii, pentru recuperarea unor bani pierduţi din cauza întârzierii lucrărilor”.
Precizări pe marginea acestui subiect a făcut viceprimarul urbei, Dragoş Angelescu, care a declarat că primăria a fost dată în judecată de către Ministerul Dezvoltarii, pentru recuperarea a circa 1,5 milioane de lei. Banii au ajuns la constructorul unui alt proiect demarat pe fonduri europene, dar pierdut în cele din urmă, Callatis – Istorie la Malul Mării: “Am fost daţi în judecată pentru această sumă, ce ne-a fost oferită de minister pentru continuarea lucrărilor la acest proiect. Din păcate, lucrările, ce trebuiau terminate până la 31 decembrie, nu au fost nici pe departe finalizate şi nu sunt nici la ora actuala. Noi am achitat constructorului banii primiţi, iar acum Ministerul Dezvoltarii vrea recuperarea sumei, în instanţă”. Dragoş Angelescu a mai spus că primăria va solicita, la rându-i, recuperarea banilor de la constructor, acesta urmând să achite şi penalităţi usturătoare.
În cadrul proiectului de reabilitare a staţiunii Saturn urmează să fie reamenajate trotuarele şi asfaltate drumurile, se va amplasa mobilier urban, se vor amenaja spaţiile verzi şi se va lucra la reţeaua de iluminat public şi supravegherea video a străzilor. Conform proiectului, va fi amenajat un sens giratoriu la intersecţia străzilor Lavrion cu Corneliu Coposu şi Henny Ignatie. De asemenea, pe strada Greenport la intersecţia cu strada Henny Ignatie se va amenaja un sens giratoriu unde vor fi montate monitoare LED, pe care vor rula informaţii despre evenimentele care se desfăşoară în staţiuni, temperatura aerului, temperatura apei mării etc. Totodată, se vor monta totemuri şi monitoare LED la toate intrările în staţiune pentru o mai bună vizibilitate, dar şi pentru a veni în sprijinul turiştilor. Spaţiul verde va fi reamenajat cu jardiniere, iar în proximitatea acestora va fi montat mobilier urban pentru o mai bună încadrare în spaţiul peisagistic din staţiune. Potrivit memoriului tehnic, se vor amenaja locuri de parcare pe cele patru străzi supuse reabilitării: Lavrion, Greenport, Henny Ignatie, Corneliu Coposu.
Toate cablurile de pe stâlpi vor fi introduse în tubulatură subterană, va fi refăcut integral sistemul de iluminat public şi va fi înfiinţată o staţie taxi, pe strada Corneliu Coposu. Totodată, vor fi amenajate alte parcări, dar şi piste de biciclete pe străzile Gala Galaction – Lavrion – Henny Ignatie.
Zeci de internări în secţia Ortopedie-Traumatologie din cadrul Spitalului Judeţean Constanţa
Zeci de persoane au ajuns la Unitatea Primiri Urgențe din cadrul SCJU “Sf. Apostol Andrei” Constața, în ultimele ore, din pricina vremii nefavorabile. Pacienții diagnosticați cu traume minore nu au necesitat internare, îm schimb cei care au suferit fracturi au fost spitalizați. Astfel, de ieri, 15.01.2018, ora 14.00 până astăzi de dimineață,ora 08.00, au fost internați în secția Ortopedie Traumatologie 14 pacienți (în mod normal, sunt internați 2-3 pacienți în 24 de ore). In același interval, 17 persoane deja internate în aceeași secție, au fost supuse intervențiilor chirurgicale. Cei mai mulți dintre pacienți au peste 60 de ani. Dintre diagnostice, cele mai frecvente sunt fracturile de col femural, de gambă și de gleznă. În momentul de față toate paturile din secția Ortopedie Traumatologie sunt ocupate.
”Eminescu – cuvânt și culoare”
Prima zi de școală a anului 2018 a fost consacrată Zilei Culturii Române și a fost sărbătorită prin manifestări literar-artistice dedicate marelui poet român Mihai Eminescu. Activitatea face parte din proiectul educativ ”România 100” derulat de Școala Gimnazială ”George Coșbuc” 23 August în perioada 1 decembrie 2017 – 1 decembrie 2018.
La activități au participat elevii claselor primare și ai clasei a VI-a A, sub coordonarea directă a cadrelor didactice Oltean Mariana, Angheluță Anișoara, Vasilca Elena și Adilburi Ghiuzin.
Elevii au realizat tablouri cu chipul marelui poet sau având ca inspirație poeziile sale, au recitat și au lecturat poeme mai puțin cunoscute, au prezentat viața și opera lui Eminescu în format electronic printr-o expunere PPT, au completat puzzle pe teme ale operei eminesciene și rezultatele activității au fost expuse pe panoul din holul principal al școlii. Prin joc, desen, lectură și mijloace moderne (internet), copiii au învățat despre personalitățile neamului românesc, printre care Eminescu este o figură emblematică.
Toată săptămâna aceasta în școlile de pe teritoriul comunei 23 August se vor derula activități asemănătoare.
Echipele Polaris acționează cu utilaje și material antiderapant astfel ca traficul rutier să nu aibă de suferit
Temperatura foarte scăzută și primii fulgi de nea consistenți din această iarnă și din 2018, au determinat conducerea socieății Polaris Mangalia să ia măsuri astfel ca circulația din oraș să se desfășoare în condiții optime. Directorul punctului de lucru Mangalia, Florin Jianu a declarat pentru „Ediția de Sud” că astăzi, pe parcursul zilei, s-a intervenit cu două utilaje, sărărițe, care au curățat zăpada căzută în aproape toate zonele municipiului. De îndată ce temperatura de afară a crescut, utilajele au fost retrase. În această seară, în schimb, echipele Plaris vor ieși din nou pe stradă. ”Intervenim cu 3 autospeciale care vor împrăștia material antiderapant pe toate străzile. Mai exact, este vorba despre un amestec de sare cu nisip”, a precizat Florin Jianu.
De altfel, directorul Polaris Mangalia, Florin Jianu ne-a declarat anterior în cadrul unui interviu faptul că pregătirile pentru sezonul rece au fost stabilite încă din luna noiembrie. ”Sezonul rece ne va găsi pregatiţi şi în acest an, avem, deja, un stoc de material antiderapant (amestec nisip cu sare) de 700 tone şi 20 de tone de sare pură (pentru trotuare).
În ceea ce priveşte utilajele pentru deszăpezire şi combatere mecanizată a poleiului pe carosabil, societatea Polaris dispune de 8 utilaje cu lamă din care 3 sunt şi împrăştietoare de material antiderapand (sărăriţe), de diferite capacităţi, pentru a putea avea acces pe toate străzile şi străduţele şi graifer (pentru crearea depozitelor de material antiderapant în oraş, uşor accesibile oamenilor din teren, încărcarea sărăriţelor dar şi intervenţia în cazul crengilor căzute). În funcţie de necesitate, noi ne-am asigurat că putem suplimenta numărul de utilaje (ca şi în anii anteriori), având la dispoziţie 7 buldoexcavatoare, 1 wola, 1 telelift Merlo multifuncţional (cupă şi/sau nacelă), şi 3 autobasculante. Pentru trotuare şi alei ce nu permit sub nicio formă accesul împrăştietoarelor de material antiderapant menţionate în prealabil, am pregătit pe lângă forţă de muncă umană (45-60 de oameni dotaţi cu lopeţi şi razuri pentru spart gheaţă şi „alimentaţi”cu material antiderapant), utilaje şi utilitare mici, cum ar fi: tractoraş cu lamă şi sărăriţă, 2 ATV-uri cu lame şi sărăriţe, bobcat cu lamă şi mini buldoexcavator cu cupă”.