Hoţ de 16 ani, prins de poliţişti

La data de 23.09.2016, polițiștii din cadrul Biroului Investigații Criminale din cadrul Poliţiei Mangalia l-au identificat și reținut pe V.A.-E., în vârstă de 16 ani, din municipiul Mangalia, care ar fi comis o infracțiune de furt.

Tânărul a fost prezentat Judecătoriei Mangalia care a dispus măsura arestului la domiciliu pentru o perioadă de 30 de zile.




Reguli şi măsuri de prevenire a incendiilor de natură electrică

Prezentarea teoretică a fenomenului fizic

Incendiile provocate de instalaţiile electrice au o pondere în totalul incendiilor cu pierderi materiale importante şi, în unele cazuri, şi cu pierderi de vieţi omeneşti. De aceea, la cercetarea cauzelor cu sursa de aprindere de natură electrică trebuie să se analizeze cu discernământ împrejurările producerii acestora, să se conserve cu promptitudine şi în bune condiţii orice urmă găsită, pentru stabilirea unei soluţii finale reale.

La locuinţele particulare, cele mai afectate de incendii au fost podurile şi dormitoarele. Majoritatea acestora ca sursă de aprindere de natură electrică s-au produs ca urmare a defectelor apărute în exploatarea cablurilor, montării necorespunzătoare pe materiale combustibile sau a suprasarcinilor.

 

Cum să preveniţi un incendiu de natură electrică

 

  1. Verificaţi instalaţia electrică!

Atunci când vă mutaţi într-un imobil este foarte important să verificaţi cu atenţie instalaţia electrică. Ideal ar fi să evaluaţi acest aspect înainte de a face achiziţia. O instalaţie veche poartă riscul de incendiu sau de avariere a aparatelor electrice din casă. Reparaţiile pot fi extrem de costisitoare, mai ales dacă va fi nevoie să înlocuiţi o parte din sistemul electric ascuns, din pereţi.

  1. Nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite!

În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, va trebui să cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. Un scurt circuit poate duce la incendiu. Pentru a preveni aceste defecţiuni, va trebui să acordaţi  atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză.

  1. Nu suprasolicitaţi o priză!

Cele mai multe incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează mai mult electrocasnicele de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.). Alocaţi,pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care uniţi mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi, provocând în scurt timp un incendiu.

  1. Marcaţi fiecare priză!

Dacă nu sunteţi singurul locatar al spaţiului respectiv, este foarte important să se stie tipul prizei. Un electrician vă va indica tensiunea electrică (de obicei prizele standard din locuinţe sunt de 220 V) precum şi tipul prizei: cu împământare sau fără împământare. În momentul în care conectaţi un consumator mare la o priză fără împământare, există riscul ca surplusul de curent să ducă la arderea aparatului sau la electrocutarea celor din jur. Citiţi eticheta sau manualul de instrucţiuni al fiecărui aparat, pentru a vedea ce fel de sursă de curent necesită.

  1. Nu improvizaţi!

Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile reprezintă un pas sigur către incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurt circuit sau o descărcare de curent. Tot la capitolul improvizaţii intră şi reparaţiile făcute de către o persoană neautorizată. Fie că este vorba de un prieten, de un vecin bun la toate, diferenţa de tarif nu merită pericolul la care vă expuneţi.

  1. Folosiţi aparatele corespunzător!

Este foarte important să folosiţi aparatele electrice şi electrocasnice conform manualului de instrucţiuni. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametrii de funcţionare, se încălzeste foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. Nu insistaţi să încarcaţi bateria unui telefon cu un încărcător care devine fierbinte în câteva minute. În cazul aparatelor mari, va trebui să le acordaţi un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării.

 

 

ÎN CAZUL PRODUCERII UNUI INCENDIU SE VA ACŢIONA DE URGENŢĂ PENTRU:

– evacuarea tuturor ocupanţilor clădirii precum şi a bunurilor importante adăpostite;

– anunţarea incendiului la numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112;

– stingerea incendiului cu mijloacele de primă intervenţie.

 

 

 




SC RAJA SA NU mărește prețul la apă nici în 2017! Iată răspunsul societăţii vizavi de afirmaţiile primarului Cristian Radu

 

Urmare a postărilor și declarațiilor publice făcute de primarul Mangaliei, d-nul Cristian Radu, cu respect, vrem să vă aducem la cunoștință următoarele:

– În ședinta Consiliului Local Mangalia a fost votată “Strategia Tarifară pe Apă-Canal pentru perioada 2021-2029”, și nu o creștere de tarif imediată așa cum susține Primarul în postările sale.  Prin această strategie, SC RAJA SA își asumă pentru o perioadă de nouă ani o creștere a tarifelor de doar 22%, în condițiile în care prețurile percepute de furnizori se pot dubla de la o zi la alta. Evident, nu putem să nu ne întrebăm dacă și ceilalți furnizori de utilități (energie, gaze, căldură, etc.) pot asigura abonații că în aproape un deceniu vor crește tarifele cu doar 22%. Mai mult, în mandatul trecut al domnului Primar, Consiliul Local Mangalia a votat “Strategia Tarifară pe Apă-Canal pentru perioada 2014-2020”.

Suntem convinși că în necunoștință de cauză, în ceea ce privește proiectele și finanțările europene, primarul Cristian Radu face asemenea comentarii, ci nu pentru că este anti-european, așa cum ar putea crede cei care cunosc implicațiile afirmațiilor sale.

Tocmai de aceea, cu permisiunea Domniei Sale, vom încerca să-i explicăm pe scurt și “băbește” ce reprezintă această strategie tarifară în contextul implementării proiectelor europene și a cofinanțării asigurate de SC RAJA SA printr-un împrumut BERD – Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

– Finanțarea internațională a proiectelor POS Mediu se bazează, în principal, pe politica de regionalizare promovată de autoritățile din România. În acest context, posibilele derapaje de la cadrul legal și instituțional aferent regionalizării serviciilor de apă, reprezintă un semnal negativ pentru finanțatorii sectorului de apă, în special pentru Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), fără a cărei implicare și susținere activă multe dintre programele investiționale europene nu ar fi fost implementate. Mai mult, finanțarea UE/BERD pe proiectele implementate de operatorii de apă s-a acordat cu respectarea cumulativă a două condiții esențiale:

  1. respectarea legislației privind regionalizarea serviciilor de apă;
  2. implementarea planului de tarife aprobat de către autoritățile locale, mai exact aprobarea Strategiilor de Tarifare de către toate Consiliile Locale membre ale Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară din sectorul de apă.

Având în vedere obligativitatea respectării cumulativ a celor două condiții, orice modificări apărute sau întârzieri în aprobarea Strategiei de Tarifare sunt considerate abateri serioase de la condițiile de finanțare și pot avea efecte nedorite pentru sectorul de apă.

Uniunea Europeană a acordat un nivel mare de grant sectorului de apă din România (până la 85% din valoarea investițiilor) cu condiția respectării regulilor menționate mai sus. În mod similar, împrumuturile convenabile acordate de BERD, în mare parte fără garanție, au avut la bază încrederea în cadrul legal /instituțional existent. Mai mult, în toate contractele de finanțare, BERD subliniază importanța respectării planului și politicii tarifare aprobate în cadrul POS Mediu.

În contextul celor arătate mai sus, trebuie precizat ferm că doar prin votarea strategiei de tarifare pentru perioada 2021 – 2029 se asigură finanțarea europeană nerambursabilă, atât de necesară, inclusiv orașului Mangalia, pentru dezvoltarea și modernizarea rețelelor de apă și canalizare. Este obligatoriu să subliniem că prin neaprobarea strategiei de tarifare, orașul Mangalia și cetățenii săi ar fi fost văduviți de investițiile europene vitale în infrastructura de apă și canal. Să nu uităm că și astăzi Mangalia are cartiere întregi fără sistem de canalizare. Dacă d-nul Primar are alte soluții de finanțare, de ce nu le aplică?

Asigurăm toți cetățenii municipiului Mangalia, și nu numai, că SC RAJA SA nu va practica nicio majorare de tarif până la sfârșitul anului 2017.

Ne-am dori ca și ceilalți furnizori de utilități să aibă aceeași politică tarifară responsabilă față de cetățenii cărora le furnizează servicii.




Cu regie, replici învățate pe de rost și atitudini cabotine, şedința prin care s-a decis reducerea tarifului la apă, o piesă tragi-comică, dar în final, benefică cetățenilor

Cearta nesfârşită din sânul Consiliului Local a continuat şi în cea mai recentă întâlnire a aleşilor din Mangalia. Mărul discordiei l-a constituit un proiect de hotărâre privind acordarea unei subvenţii de 50% din preţul apei potabile şi canalizării furnizate populaţiei din Mangalia, în limita a 7 metri cubi/lună/familie.

În timp ce aleşii care au iniţiat acest proiect – consilierii PMP, ALDE şi PSD – au clamat că, din taxele şi impozitele locale se poate face acest minim efort, care nu ar implica un cost prea mare, comparativ cu bugetul rezultat din strângerea dărilor de la populaţie, consilierii PNL au considerat că, dimpotrivă, acest proiect ar presupune majorarea tarifului preţului apei. În plus, numirea aleşilor locali în comisiile de concurs pentru posturile de directori ai instituţiilor de învăţământ a constituit un alt motiv pentru un şuvoi de declaraţii belicoase, şi de o parte şi de cealaltă a baricadei politicienilor.

 

Proiectele care au stârnit nemulţumirea părţii peneliste a Consiliului Local, au fost cele de pe ordinea suplimentară a convocatorului şedinţei, toate iniţiate de consilierii PMP, ALDE şi PSD, spre deosebire de celelalte, iniţiate de primar. În prim plan s-a aflat o solicitare a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Apă Canal Constanţa (ADI) care doreşte accesarea unor fonduri europene pentru proiecte ai căror beneficiari sunt UAT-urile (Unități Administrativ-Teritoriale) membre ale acestui organism. Un alt proiect suplimentar a fost acela al desemnării a doi reprezentanţi ai administraţiei publice locale, care vor face parte din comisiile de concurs pentru ocuparea funcţiilor de directori ai şcolilor, iar cel mai „fierbinte“ punct de pe ordinea de zi, votat de majoritatea consilierilor locali în lipsa celor de la PNL, a fost acela al micşorării, cu 50% a preţului la apă potabilă şi canalizării, în limita a 7 metri cubi/familie/lună.

În privinţa primului proiect, ce a fost solicitat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Apă Canal Constanţa (ADI), existau toate avizele necesare adoptării lui. În ce constă acest proiect, a explicat consilierul local Paul Foleanu: „Mangalia, la fel ca şi alte 60 de alte localităţi ale judeţului, face parte din Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Apă Canal Constanţa (ADI). Această asociaţie a decis accesarea de fonduri europene, pentru îmbunătăţirea reţelelor de apă şi canalizare. RAJA Constanţa nu dispune de banii necesari co-finanţării, de aceea a decis contractarea unui împrumut la BERD. Însă, acest organism, a solicitat toate dovezile privind bonitatea RAJA, printre actele cerute fiind şi o strategie de preţ pe următorii 16 ani. Din această strategie rezultă posibilitatea de majorare a preţului apei, în următorii 16 ani, cu 22%. Însă, majorarea preţului o face numai primarul sau Consiliul Local Mangalia, deci nu se pune problema scumpirii preţului apei“, a declarat consilierul local.

 

Socoteala funcționarilor nu s-a potrivit cu cea a consilierilor pe tema  examinării directorilor unităților de învățământ

 

Proiectul a trecut cu 10 voturi „pentru“ şi nouă „împotrivă“, aleşii PNL susţinând, în ciuda dovezilor, că este vorba despre o majorare a tarifului la apă potabilă pentru populaţia Mangaliei. Nu de aceeaşi părere au fost, însă, în cazul celui de al doilea proiect, ce viza micşorarea acestui preţ, cu 50%, în limita a 7 metri cubi/familie/lună, acuzând de populism ieftin atitudinea consilierilor majoritari şi susţinând că acest lucru ar împovăra bugetul local: „Dar pentru ce strânge Primăria Mangalia taxele şi impozitele locale, nu pentru a face mai uşoară viaţa locuitorilor? Putem arunca milioane de euro pe avocaţi sau spaţii verzi şi nu putem aloca câteva sute de mii de euro pentru binele cetăţenilor?“ a declarat Leonard Tănase, consilier ALDE.

Secretarul primăriei, Petrina Boiţă, a spus că, din punctul său de vedere, proiectul nu poate fi unul legal, din trei motive: „Cred că în acest caz este nevoie de o dezbatere publică, de un referat al compartimentului de specialitate al primăriei, precum şi de arătarea sursei de finanţare“.

În continuare spiritele s-au încins la maximum, aşa cum, de altfel, ne-au obişnuit aleşii locali ai Mangaliei, decişi să facă mai multă zarvă şi ceva mai puţină muncă pentru cetăţenii urbei. Consilierii locali ai PNL s-au ridicat de la masă şi au părăsit sala, în frunte chiar cu… preşedintele de şedinţă! Dumitru Filip a declarat că are propria sa opinie asupra acestui proiect şi că nu consideră necesară prezenţa sa în sală. În cele din urmă, cu Paul Foleanu „uns“ preşedinte al şedinţei, acest proiect a trecut cu 10 voturi.

Mai trebuie spus şi faptul că, tot la aceste puncte suplimentare, aprige discuţii au fost strârnite pe marginea numirii aleşilor locali în comisiile de exeminare ce vor audia concurenţii pentru fotoliile de directori ai instituţiilor de învăţămât din oraş. Pentru a evita nemulţumirea peneliştilor locali, extrem de sensibili, se pare, la acest subiect – dovadă stând plecarea intempestivă din şedinţa de data trecută a acestora, pe motiv că nu au fost nominalizaţi în

CA-urile şcolilor din localitate – prof. Mihai Sorin i-a rugat să îşi nominalizeze proprii membri în comisiile de concurs. Cum, însă, se pare că socotelile membrilor PNL erau altele încă înainte de şedinţă, aceştia au declarat că politicul trebuie scos din şcoli, iar reprezentanţii în aceste comisii ar trebui să fie apolitici. Desigur, aceştia ar fi urmat să provină din rândurile angajaţilor primăriei…

Proiectul a trecut, însă, cu majoritatea celor prezenţi în sală, astfel încât, din comisiile de concurs vor face parte consilieri locali şi nu funcţionari ai primăriei.




ALDE: „De la 1 noiembrie locuitorii Mangaliei vor plăti apa la jumătate!”

Dacă vrea primarul și dacă nu va găsi căi întortocheate de atac a hotărârii pe care consilierii ALDE, PSD, PMP au inițiat-o și adoptat-o ieri . Noi ne-am ținut de promisiune ba chiar am depășit-o. Conform Hotărârii de consiliu inițiată și votată astăzi de consilierii ALDE, PSD, PMP, toți locuitorii Municipiului Mangalia vor plăti apa cu o subvenție de 50%, adică la jumătate in limita a 7 mc/familie, pentru locunța de domiciliu.

Conform statisticilor, 7 mc, reprezinta consumul mediu al unei familii in Municipiul Mangalia. Apa de băut, apa necesara spălatului, apa consumată în mod normal de o familie. Această apă este o necesitate in România secolului XXl, nu trebuie să fie un lux. De aceea considerăm că măcar o mică parte (cca.5%) din banii strânși în plus la bugetul local, bani strânși din taxele si impozitele pe care dumneavostră cetățenii, le plătiți, să se întoarcă către dumneavoastră, locuitorii Mangaliei, să vă diminueze facturile lunare și să vă crească, un pic, calitatea vieții. Spre rușinea lor, consilierii PNL nu au vrut să voteze acest proiect și au părăsit, din nou, sala de ședințe, la ordinul primarului.

Sperăm ca domnul primar să lase orgoliile politice deoparte, să arate că este primarul locuitorilor Mangaliei și să nu caute chichițe pentru a nu aplica această hotărâre inițiată și adoptată de majoritatea Consiliului Local. Această majoritate, îi amintim domnului primar, reprezintă, în mod democratic, majoritatea locuitorilor Mangaliei și voința locuitorilor Mangaliei este suverană.

Consilierii ALDE Mangalia

Leonard Tănase

Nicolae Moroianu

Dragos Bociog

 




Noi măsuri în caz de cutremur

Viceprim-ministrul Vasile Dîncu, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, a prezentat joi, 22 septembrie a.c., într-o conferință de presă, mecanismul de reacție în cazul producerii unui cutremur major în România, cu accent pe etapele de prevenire și pregătire. În paralel, au fost descrise cele 13 propuneri elaborate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) și Ministerul Afacerilor Interne (MAI) prin care se urmărește îmbunătățirea actualului mecanism.

Demersul are la bază condițiile seismologice specifice României, faptul că Bucureștiul este capitala est-europeană cea mai vulnerabilă în cazul producerii unui cutremur, experiențele anterioare ale României la astfel de dezastre și recenta adoptare în Guvern a unei hotărâri privind managementul tipurilor de risc (HG nr. 557 din 3 august 2016).

„Pentru orice stat, există două lucruri importante: primul – să aloce constant resurse pentru a-și mări capacitatea de intervenție la dezastru. Al doilea și să recunoaștem și prin fapte, prin legislație, că interesul public e deasupra celui individual  și că, atunci când ești proprietar, există și drepturi dar și obligații. E necesar să înțelegem că într-o comunitate trebuie să existe un echilibru între drepturi și obligații”, a declarat viceprim-ministrul Vasile Dîncu la începutul conferinței.

Ministrul dezvoltării regionale și administrației publice a prezentat măsurile existente în prezent pentru fiecare componentă a mecanismului – de prevenire a consecințelor unui eventual seism, de pregătire a populației și a intervenției, de răspuns efectiv, în momentul producerii, și de reconstrucție.

Parte din propunerise referă la programul de consolidarea clădirilor de locuințe cu risc seismic, la reluarea programului de consolidare a clădirilor publice și a celui de construire a locuințelor de necesitate.

Propunerea pentru programul de consolidare se referă la:

  • facilități financiare și pentru proprietarii spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă:
    • finanţare integrală de la bugetul de stat a consolidării;
    • rambursarea sumei alocate de stat pentru consolidare în 5 ani de la recepție;
    • rate lunare egale, cu o dobândă fixă de 5% pe an.
  • posibilitatea proprietarului de locuinţă să opteze pentru a rămâne în locuinţa de necesitate repartizată pe perioada consolidării (doar pentru persoane fizice).
  • stabilirea unor mecanisme juridice prin care siguranța colectivă să aibă întâietate față de interesul individual, în vederea executării lucrărilor de consolidare.

Propunerea vine ca urmare a rezultatelor sub așteptări ale programului: „În 2016 am mărit de 5 ori suma existentă, până la 25 de milioane de lei și sperăm să absorbim total această sumă până la finele lui decembrie, dar au existat și ani în care niciun leu din cei alocați nu au fost cheltuiți de primării”, a declarat Vasile Dîncu.

„Noi trebuie să creăm condiţii ca oamenii să se mute în locuinţe de necesitate, să avem un fond important. Am văzut că Primăria Bucureştiului deja are un proiect destul de consistent în această zonă. Vom da posibilitatea oamenilor, de exemplu, de a rămâne în aceste locuinţe de necesitate pentru totdeauna, dacă vor, şi să primească eventual o compensare în funcţie de asta”, a subliniat viceprim-ministrul.

În prezent, OG nr 20/1994, care reglementează programul de consolidare, prevede:

  • facilităţi financiare pentru proprietarii de locuinţe, persoane fizice:
    • finanţarea integrală, din alocaţii bugetare, a expertizării tehnice, respectiv a proiectării şi execuţiei lucrărilor de consolidare aferente locuinţelor proprietate privată a persoanelor fizice din clădirile de locuit, încadrate în clasa I de risc seismic;
    • restituirea în rate lunare egale, fără dobândă, eşalonate pe 25 de ani, a contravalorii execuţiei lucrărilor de consolidare finanţate din alocaţii bugetare (proprietarii cu venituri medii nete lunare pe membru de familie sub câştigul salarial mediu net pe economie sunt exceptați de la această obligație);
    • scutirea de taxă pentru emiterea autorizaţiei de construire.
  • autorităţile administraţiei publice locale sunt abilitate pentru:
    • despăgubirea proprietarului, la cererea acestuia, cu valoarea locuinţei, pentru cazurile de insolvabilitate privind rambursarea costurilor lucrărilor de consolidare; fostul proprietar poate locui în continuare, în calitate de chiriaş în spaţiul respectiv;
    • aprobarea, prin dispoziţie de primar, a deciziei de intervenţie privind expertizarea, proiectarea şi execuţia lucrărilor de consolidare, în lipsa acordului proprietarilor notificaţi;
    • acţionarea, prin procedură preşedinţială, asupra proprietăţii particulare, pentru restrângerea folosinţei încăperilor sau evacuarea persoanelor care nu au permis accesul în spaţiul afectat de lucrările de consolidare, pe timpul execuţiei acestora.

Vasile Dîncu a menționat că este în curs de definitivare Strategia locuirii, care a fost în consultare publică, și alte analize în domeniu: „Avem foarte multe intervenții din partea ONG-urilor, pe care le analizăm. Vom schimba mecanismul actual pentru repartizarea locuințelor: ANL va construi, așa cum face și acum, dar în același timp, va trebui să stimulăm și investitorii privați: ei să construiască iar statul să achiziționeze, printr-un parteneriat public-privat. Pe de altă parte, realizăm o evaluare a necesarului de locuințe și maparea infrastructurii de locuire – în luna decembrie avem termen pentru finalizarea evaluării. Știm că în acest moment avem undeva la 7.200.000 de familii și 8.200.000 de locuințe, așadar 1 milion de locuințe despre care nu știm ce sunt: case de vacanță, locuințe închiriate. După 1990 a dispărut planificarea centralizată iar deciziile în acest domeniu s-au luat la nivel politic, fără să existe niște studii. Noi acum sperăm ca în decembrie să avem aceste date iar guvernele următoare să aibă această bază de pornire pentru ajustarea politicilor de locuire și construirea de noi locuințe, realizate în parteneriat cu administrația locală”.

 




Opoziţia a aprobat, cu destule piedici, subvenţionarea preţului la apă

 

Comunicat de presă

În cadrul şedinţei Consiliului Local din data de 22.09.2016, alianţa grupurilor de consilieri locali ai PSD, PMP şi ALDE au propus şi adoptat un Proiect de Hotărâre pentru subvenţionarea preţului plătit la apă de locuitorii Municipiului Mangalia.

Soluţia adoptată vine în sprijinul locuitorilor prin reducerea cu 50% a preţului apei potabile în limită a 7 metri cubi pe lună, astfel încât diferenţa să se resimtă în buzunarele acestora şi în acelaşi timp să nu pună presiune prea mare pe bugetul împovărat municipiului.

Aşa cum am promis, alianţa PSD, PMP şi ALDE continuă propunerea şi adoptarea proiectelor  benefice pentru Mangalia!

 




Pentru că a fost făcut pe repede înainte, Parcul Evergreen este, din start, oază de capcane, copaci uscaţi şi sectoare deteriorate!

3Deşi necesar Mangaliei, Parcul Evergreen nu reuşeşte să ofere copiilor şi adulţilor un spaţiu de joacă şi relaxare la standarde optime. Ciudat este faptul că fiind o construcţie nouă, ar trebui să arate ca atare, numai că luat la pas, parcul scoate la iveală imperfecţiuni şi hibe cauzate de modul precar în care au fost executate lucrările de amenajare.

Mai exact, sunt zone unde dalele sunt, deja, sfărâmate ori desprinse, iar în alte locuri prezintă denivelări ce pot provoca accidentări serioase. Mulţi copaci sunt uscaţi, covorul artificial este, pe alocuri, deja, dezlipit, semn că a fost prins în dorul lelii. În tot parcul nu există nici măcar o floare, în schimb, poate fi „admirat” un ansamblu şocant de bolovani. Toate aceste defecte au fost puse în spatele constructorului, care ar urma, potrivit autorităţilor publice locale, să fie tras la răspundere.

Pe de altă parte, nici cetăţenii care vizitează parcul nu merită să fie lăudaţi pentru că îi trec pragul. Motivul, comportamentul suburban de care dau dovadă. Covoare întinse de coji de seminţe, ambalaje, doze de bere, sticle de suc şi chiar fecale umane sunt lăsate amintire de către cei care, teoretic, vin să se relaxeze, dar care, în realitate, vin să polueze parcul.

Fără doar şi poate, existenţa unui parc întins, cu multe posibilităţi de destindere reprezintă, de ani buni, o necesitate pentru municipiu, numai că, în primul rând, ar trebui să conteze calitatea şi siguranţa acestuia. În schimb, s-a lucrat în grabă, deoarece lucrările au început cu întârziere. A fost deschis, deşi prezintă multe capcane pentru copii şi nu este păzit, dovadă gunoaiele şi excrementele ce se găsesc în zona de belvedere.

Este drept, mulţi cetăţeni trec uşor cu vederea problemele din parc, deoarece Mangalia nu dispune de prea multe zone de recreere, iar locurile de joacă dintre blocuri sunt degradate aproape în totalitate. Chiar şi aşa, nu este normal ca autorităţile să-i lase pe cetăţeni să se mulţumească cu puţin. Dacă tot este vorba despre o construcţie nouă, nu trebuie  lăsată să arate ca şi cum ar fi fost finalizată în urmă cu cinci ani. Dar se preferă aruncarea pisicii şi mai puţin spre deloc asumarea unor greşeli, cu toate că la mijloc se află fonduri considerabile, publice sau europene, nu se ştie exact.

Aşa cum am mai amintit, lucrările la Parcul Evergreen au fost demarate în luna august a anului trecut şi ar fi trebuit finalizate în patru luni, până la finele lui 2015.

Potrivit reprezentanţilor Primăriei, valoarea totală a proiectului „Înființare Parc Evergreen este de 9.082.475,79 lei, din care contribuţia Uniunii Europene este de 4.457.820,55 lei contribuţia Guvernului României este de 376.376,79 lei, cea a Primăriei de 98.657,09 lei, iar valoarea neeligibilă (în care este inclus şi locul de joacă pentru copii) este de 4.149.621,36 lei.

Parcul a fost amenajat pe fosta staţie de betoane COMCM, are o suprafaţă de 28.148 mp., iar lucrările au constat în crearea de locuri de joacă pentru copii, platforme pentru fitness, spaţii verzi, construirea unui punct de belvedere; instalarea unui sistem de iluminat public şi dotarea cu mobilier urban modern, respectiv bănci, coșuri de gunoi, cișmele, cinci grupuri sanitare, cinci cabine de pază, rollerparc, fântâni arteziene, precum şi deja celebrele pergole din metal, extrem de înalte, pe care se spune că s-ar planta trandafiri căţărători.

La întâlnirea în care a fost anunţată finalizarea investiţiei, singura problemă amintită de către autorităţi a fost cea a scurgerii pluviale. Lucru adevărat, astfel că şi după ploaia de acum câteva zile, întreg parcul a fost inundat, aspect care nu poate face decât rău suprafeţelor amenajate şi aşa superficial.

1

0

11

5

8

4

6

7

2

20

18

19

13

 

 

 

 

 




Avarie RAJA pe Şoseaua Mangaliei din municipiul Constanţa

Pentru remedierea unei avarii la conducta de 500 mm de pe Șoseaua Mangaliei, din municipiul Constanţa, SC RAJA SA este nevoită să întrerupă furnizarea apei potabile astăzi, 21 septembrie 2016, în intervalul orar 11,15 – 15,00. Sunt afectaţi  consumatorii de pe străzile Caraiman, Frigului, Dunării, Aurora şi cei de pe Şoseaua Mangaliei pe tronsonul delimitat de intersecţiile cu străzile Caraiman şi Şcolii.

Ne cerem scuze faţă de abonaţii afectaţi de această avarie şi îi asigurăm că echipele noastre de intervenţie vor face tot posibilul pentru remedierea situaţiei şi reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp.




Suplimente de aditivi alimentari nocive pentru sănătatea dumneavoastră!

  • În anul 2015, consumatorii români au cheltuit 500 milioane euro pe suplimente alimentare!
  • Unele suplimente alimentare pot da tulburări de vedere, boli renale, hepatice, cardiace şi chiar cancer!
  • Unele suplimente alimentare conțin niveluri nesigure de arsenic, plumb și mercur!
  • 90% din mențiunile de sănătate de pe suplimentele dietetice sunt înșelătoare!
  • Suplimentele alimentare sunt periculoase pentru oamenii sănătoși!
  • 67% dintre suplimentele alimentare analizate conțin dioxid de titan!
  • 50% dintre suplimentele alimentare analizate conțin dioxid de siliciu!

Studiul privind compozitia suplimentelor alimentare face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”. Prin această campanie, experții Asociației Pro Consumatori (APC) își propun să-i învețe pe consumatori să înțeleagă eticheta produselor  astfel încât aceștia să facă achiziții în cunoștință de cauză. Totodată, Asociația Pro Consumatori (APC) își dorește să promoveze un stil de viață sănătos și să tragă un semnal de alarmă în privința unor produse  cu o incarcatura chimica mare si care prezintă un risc ridicat asupra sănătății consumatorilor.

Asociația Pro Consumatori (APC) a achiziționat 12 tipuri de suplimente alimentare în vederea realizării unui studiu privind compoziția acestora. Au fost analizate următoarele suplimente alimentare:
Printre temele care frământă consumatorii contemporani, tineri și vârstnici, în mare măsură și pentru care se cheltuie sume enorme, în pofida crizei economice și a reducerii standardului individual de viață, se numără suplimentele alimentare. Nu există familie care să nu aibă cel puțin o persoană interesată de această problemă. Suplimentele alimentare se regăsesc în emisiunile TV și radio, în presa scrisă, în discuțiile mai serioase ori mai frivole, în comentariile celor ce lucrează împreună, în schimbul de informații ale celor ce se cunosc de multă vreme ori care deabia s-au cunoscut.Oamenii normali, care nu ar avea motive să devină fanii modei suplimentelor alimentare sunt bombardați cu mesaje promoționale și ingenioase mesaje subliminale care îndeamnă la folosirea minunilor capabile să rezolve orice: greutatea ideală, potențialul biologic, rezistența fizică, îmbunătățirea memoriei, tenul proaspăt, părul mătăsos etc.

Cum orice supliment alimentar este de presupus că are anumite efecte asupra organismului, este firesc să fie urmărite și cunoscute aceste efecte, îndeosebi efectele adverse, nedorite; de aici enunțarea unui principiu care se impune respectat: dacă suntem în situația să folosim un supliment alimentar, să folosim unul care are mai multe beneficii decât efecte adverse, iar efectele adverse să fie acceptabile și nu critice. Așa, de exemplu, există mare diferență între considerarea suplimentelor alimentare în SUA și în Germania: americanii au acces la nenumărate suplimente nutritive, considerate acolo alimente,  și profită din plin de această situație, începându-și ziua cu cele mai recente suplimente la modă; în Germania, orice supliment cu acțiune terapeutică este considerat medicament, de unde și rigoarea mai pronunțată în privința procurării și consumului de suplimente nutritive. La modul general, suplimentele alimentare se referă la vitamine, minerale (dietary element), fibre, acizi grași, aminoacizi, alte substanțe necesare organismului. În lume, există zeci de mii de suplimente alimentare disponibile, iar noutățile în domeniu apar zilnic. Aceste produse nu sunt destinate să prevină sau să trateze orice boală, instituții respectabile (Institutul Național de Sănătate al SUA) rezumându-se să declare că  „anumite suplimente ar putea avea o valoare”; mai mult, se recunoaște că „în anumite circumstanțe sunt periculoase“.
O instituție americană prestigioasă, frecvent evocată ca referință în domeniu (Food and Drug Administration – FDA), precizează că suplimentele alimentare sunt produse care nu sunt medicamente farmaceutice, aditivi alimentari (cum ar fi condimentele sau conservanți) sau alimente convenționale, și care îndeplinesc oricare dintre criteriile următoare:

1. sunt destinate să completeze dieta unei persoane (fără să fie înlocuitori ai dietei);
2. sunt sau conțin o vitamină, element nutritiv, plante medicinale, aminoacizi, orice altă substanță comestibilă, sau concentrat, metabolit, ingredient, extract sau combinație a acestora.
3. sunt etichetate ca un supliment alimentar.

În categoria suplimentelor alimentare sunt incluse și:
-proteine pure sau sub forma de izolate proteice și hidrolizate proteice, aminoacizi și amestecuri ale acestora;
-lipide alimentare (inclusiv acizi grași polinesaturați esențiali);
-fosfolipide (lecitine, cefaline ș.a.) până la cantități ale conținutului de fosfor de 1 g/zi;
-fibre alimentare până la cantitatea de 24 g/zi;
-produse parabiotice: probiotice, prebiotice, simbiotice – alimente.
Spre deosebire de aditivii alimentari, suplimentele alimentare nu fac obiectul unei adăugări în alimente, ci se consumă așa cum sunt puse în vânzare.

Piața suplimentelor alimentare
La nivel global, piața suplimentelor alimentare se apropie repede de valoarea de 100 de miliarde de dolari SUA (în 2003 era de peste 50 miliarde USD, iar 10 ani mai târziu depășea 82 de miliarde USD). Aproape o treime din această piață revine Europei, iar pieței SUA îi revine peste o treime. Primele patru țări europene la acest capitol sunt Italia, Germania, Marea Britanie și Franța.

Funcțiilor esențiale ale suplimentelor

În privința funcțiilor esențiale ale suplimentelor, se disting două categorii mari: suplimente de bază (gainere, proteine, aminoacizi, BCAA, glutamină, creatină, arginină, oxid nitric, pre-antrenament, anduranță, refacere) și suplimente extra (stimulatoare hormonale, afrodisiace, vitamine și minerale, batoane proteice, energizante, slăbire și ardere a grăsimilor, sănătate, articulații și ligamente).

Prețurile suplimentelor alimentare

Analizând o listă de câteva zeci de produse, remarcăm o variație largă a prețurilor/porție, așa cum informează corect o parte dintre ofertanți: cele mai mici prețuri (0,29-0,55 lei) le prezintă vitaminele și mineralele; cele mai ridicate prețuri (3,60-7,80 lei) sunt ale proteinelor, îndeosebi cele din carne; când produsul este un Optimum Nutrition prețul ajunge la 15 lei. Este evident și caracterul cosmpolit al acestui domeniu (deopotrivă produse și utilizatori): 2,27 kg proteine din zer (tot Optimum Nutrition) se vând la prețul de 616 lei (chiar și 536 lei cu bonus), pe când un kg de urdă proaspătă (= proteină din zer), nu trece de 25 lei.

Beneficii, temeri și riscuri în consumul de suplimente alimentare

Denaturările și falsificările suplimentelor alimentare constituie o temă generatoare de temeri  îndreptățite. În SUA se constată că cele mai multe suplimente sunt de calitate slabă, circa o treime nu conțin substanțele active indicate, și tot o treime din aceste produse conțin substanțe nelistate. Se practică pe larg fraude de etichetare.
Un reputat specialist finlandez, profesor de siguranță alimentară, constată că „mai mult de 90% din mențiunile de sănătate de pe suplimentele dietetice sunt incorecte“ (Marina Heinonen, Suplimente alimentare, o mulțime de farsori, Yle.fi, 17/10/2012).
Materialele făcute publice de Consumer Report (purtătorul de voce al consumatorilor de pretudindeni, înființat în 1936; v. detalii la www.consumerreport.org) arată că în numeroase suplimente alimentare s-au găsit niveluri nesigure de arsenic, cadmiu, plumb și mercur.
Dintre numeroasele aspecte generatoare de teamă în legătură cu suplimentele alimentare, se prezintă în continuare câteva din cele mai importante.

În principiu, cercetătorii acceptă că suplimentele alimentare sunt sigure, dar:
-suplimentele alimentare sunt periculoase pentru oamenii sănătoși, cărora le pot crea dezechilibre;
-suplimentele de fier în timpul sarcinii sunt periculoase;
-suplimentele alimentare nu sunt întotdeauna brevetate, deci nu li se cunosc efectele pe termen lung (chiar în SUA se raportează că doar un procent infim -circa 0,3%- dintre suplimente sunt cercetate în privința efectelor secundare);
-este foarte probabil ca versiunea de supliment pe care o cumpărați să nu fie cea cercetată de specialiști;
-efectul vitaminei D asupra densității osoase este neînsemnat, în pofida practicii largi de folosire a acestei vitamine pentru prevenirea osteoporozei;
-un conținut de 0,7-1,2 ppm (părți pe milion) fluor în apa de băut face inutilă și chiar periculoasă practica răspândită de a administra supliment de fluor copiilor;
-cu toate că ne dorim și credem în intimitatea noastră că există soluții-minune la nevoile noastre, acest deziderat rămâne un vis frumos pentru cei mai mulți dintre noi (deseori aflăm despre astfel de întâmplări extraordinare, dar suntem dezamăgiți când constatăm că minunea nu funcționează și la noi);
– dozele exagerate determină reacții neplăcute ale organismului (între care și durerile de cap și greața); pe termen lung, se suprasolicită ficatul și se instalează osteoporoza; de asemenea, rinichii sunt deseori victime  ale supraconsumului de suplimente alimentare;
– utilizarea concomitentă a mai multor suplimente alimentare constituie prilej sigur de neplăceri;
-efectele nedorite nu se instalează în mod egal la toți consumatorii de suplimente: există diferențe majore de la un organism la altul;
-o serie de suplimente alimentare conțin substanțe psihoactive, indiferent dacă sunt naturale sau chimice;
-nu tot ce este prezentat ca natural ori „naturist“ este și natural.

„Odată devenit consumator de suplimente alimentare, trebuie acordată multă grijă surselor de procurare. Cele mai autorizate opinii îndeamnă la cumpărarea suplimentelor de la magazine de specialitate.Cercetarea atentă a informațiilor de pe etichetă și ambalaj trebuie considerată cu toată seriozitatea, chiar dacă nu avem certitudinea că informațiile furnizate sunt adevărate. În principiu, trebuie verificate: denumirea produsului și a substanței/substanțelor active (atenție, chiar și mici modificări pot să indice faptul că este vorba de alt produs decât cel solicitat), avizul organului de specialitate (Ministerul Sănătății sau alta institutie notificata prin lege), compoziția, modul de administrare, condițiile de păstrare, termenul de valabilitate, specificarea că produsele aparțin categoriei suplimente nutritive.” Prof. Univ. Dr. Ion Schileru – Departamentul de Business, Științele Consumatorului și Managementul Calității, ASE București.

„Suplimentele de bună calitate trebuie să provină din surse naturale, organismul nostru nu poate metaboliza vitamine și minerale din surse sintetice. Este important să citim cu atenție eticheta suplimentului și să ne asigurăm că sursa de proveniență este una serioasă. Suplimentele trebuie să aibă în spate studii medicale și nu folclorul din fața blocului. Suplimentarea trebuie să completeze alimentarea corectă și să se bazeze pe nevoile individuale. Nu ne suplimentăm primăvara pentru creșterea imunității și nici nu luăm suplimente să creștem pofta de mâncare. Suplimentele nu îngrașă și nici nu ne feresc de orice boală de pe glob.” Dr. Florin Ioan Bălănică, Specialist în medicina personalizată, nutriție și nutrigenomică, Fondator al „Școlii pentru Sănătate și Longevitate”, Membru al „Academiei Americane de Nutriție și Dietetică”, Reprezentant pentru România al „Organizației Europene pentru Medicina Stilului de Viață” (ELMO).

„În ultimele decenii a apărut un nou trend, aportul de suplimente nutriționale, cu scopul de a preveni apariția unor afecțiuni, de la afecțiuni dermatologice, boli cardiovasculare, până la cancer, pentru a ameliora simptomele bolilor cronice sau chiar a vindeca boli, inclusiv ca terapie anti-ageing. Greșit ! Conform FDA (Food and Drug Administration) din SUA, suplimentele nutriționale sunt încadrate la categoria alimente, nefiind considerate medicamente. Prin urmare, suplimentele nu au rolul de a preveni, trata sau vindeca boli. Și atunci de ce le iau pacienții? Marketingul excesiv a indus consumatorilor ideea că aceste suplimente au efecte simliare medicamentelor, deoarece „reduc durerea” sau „tratează acneea”, și poate cel mai important criteriu în opinia pacienților, sunt „fără reacții adverse” Faptul că aceste suplimente pot fi cumpărate fără rețetă le face accesibile tuturor pacienților, care din păcate, ajung să se „trateze” singuri, combinând suplimente de diferite tipuri sau chiar cu același conținut nutrițional, adăugând suplimentele la tratamentul prescris de medic, sau cel mai grav, înlocuind complet medicația prescrisă cu suplimente. Deși suplimentele nutriționale sunt considerate sigure și la doze mai mari, depășirea acestor doze poate avea efecte nedorite, de la erupții cutanate, uscăciune excesivă a pielii, tulburări de vedere, renale sau hepatice, până la diaree sau constipație, tulburări cardiace sau chiar creșterea riscului de cancer, potrivit unor studii recente din SUA. Câteva sfaturi utile celor care consuma suplimente nutriționale ar fi să pună pe primul loc sănătatea și să ia suplimente doar la recomandarea medicului, să verifice cu atenție eticheta produselor, să le achiziționeze din farmacii sau plafar și nu de pe site-uri necunoscute și să nu uite că natural nu înseamnă întotdeauna și sigur.” Dr. Anca RĂDUCAN, Medic specialist dermatolog, Doctor în științe medicale.

„Asistăm în ultima perioadă de timp la o campanie agresivă, fără precedent, din partea unor producători de suplimente alimentare, dusă cu scopul de a crește numărul celor care consumă astfel de produse. Pentru orice formă de disconfort temporar creată de către unii consumatori prin modificări aduse stilului de viață, care se regăsesc, de exemplu,  în anumite greșeli făcute în alimentația de zi cu zi, care pot să însemne o asociere greșită a alimentelor sau alimente încărcate cu carbohidrați/grăsimi/sare, unii producători de suplimente alimentare ne oferă soluția lor la necazul nostru și anume, pastila minune care îți ia durerea cu mâna, care te face mai optimist, mai productiv, adică îți aduce numai beneficii și asta la un cost insignifiant. Iar acei consumatori, în loc să identifice cauzele care au dus la apariția acelei probleme sau să se adreseze unui specialist și să acționeze asupra lor pentru a înlătura efectul acestora, aleargă repede la farmacie pentru a cumpăra acel produs minune despre care au auzit la radio sau la televizor că este un adevarat panaceu pentru problemele lor.” a precizat conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte .

 

 




23 de persoane reţinute în urma percheziţiilor de ieri

Ieri, 20 septembrie a.c., polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Constanţa și ai Direcției Operațiuni Speciale din cadrul Poliției Române au efectuat, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Constanţa, 22 de percheziţii domiciliare pe raza judeţelor Prahova şi Ilfov, la persoane bănuite de săvârşirea infracţiunii de furt calificat.

 

În urma percheziţiilor au fost ridicate, în vederea continuării cercetărilor, sumele de 23.973 de lei, 8.970 de euro, 1.553 de dolari, 5.000 de lire sterline, 5 autoturisme, 41 de telefoane mobile, 14 cartele telefonice, bijuterii din aur şi argint, înscrisuri şi alte bunuri cu valoare probatorie.

 

23 de persoane, cu vârste între 18 şi 59 de ani, au fost reţinute de către poliţişti, urmând ca astăzi, 21 septembrie, să fie prezentate instanţei de judecată cu propunere de arestare preventive.

 

În sarcina membrilor grupării s-au probat, până în prezent, 42 de furturi, comise începând cu luna mai a anului 2015 pe raza judeţelor Constanţa, Galaţi, Vrancea, Giurgiu, Gorj, Vîlcea, Olt, Călăraşi, Argeş, Cluj, Covasna, Braşov Prahova şi municipiului Bucureşti. Cei în cauză ar fi apelat la mila mai multor persoane din cele 13 județe, iar după ce ar fi pătruns în locuințele victimelor, profitând de neatenția lor, ar fi sustras diverse bunuri. Prejudiciul cauzat prin activitatea infracțională este de aproximativ 400.000 de lei.

 

La acțiune au participat și luptători ai Serviciului Acţiuni Speciale din Constanţa şi polițiști din cadrul inspectoratelor de poliție de pe raza judeţelor unde au fost comise faptele.

 

POLIŢIA ROMÂNĂ VĂ RECOMANDĂ:

Nu acordaţi încredere în persoane necunoscute, care vă oferă sau vă solicită bani în schimbul unor așa-zise premii promoționale.

Când la ușa locuinței apar persoane cu un comportament dubios, care solicită ajutor material sau își manifestă intenția de a se împrieteni pe diverse motive, apelaţi 112 sau la Poliție.

Astfel, polițiștii pot interveni pentru prevenirea comiterii unor înșelăciuni ori furturi!




Amnistie fiscală de 15,5 milioane de lei pentru restanţierii la taxe şi impozite locale din Mangalia

Consilierii locali sunt chemaţi, mâine, în şedinţă ordinară, pentru a aproba o serie de proiecte de hotărâre printre care extinderea şi modernizarea reţelei de apă-canal, constituirea unui cluster la nivel local, prelungirea contractelor de închiriere pentru locatarii blocurilor ANL, precum şi un acord de parteneriat cu Arhiepiscopia Tomisului, cu scopul restaurării Bisericii „Sf. Gheorghe”, cu fonduri UE.

Un proiect care, odată votat, va scuti, “dintr-un condei”, de la penalităţi, pe cei care, dintr-un motiv sau altul, nu şi-au achitat, la timp, taxele şi impozitele locale. Această amnistie fiscală, a doua în ultimii doi ani, vine într-o perioadă în care primăria Mangalia apare, periodic, în topul celor mai mari datornici la bugetul de stat. Cu toate acestea, se pare că instituţia a găsit fondurile necesare ştergerii a numai puţin de 15,5 milioane de lei, aducând debitul total al acestor datorii la 55,8 milioane de lei.

Vor beneficia de scutirea de la plata majorărilor propusă de administraţia locală persoanele sau societăţile care, astfel, sting integral, până la 15 decembrie 2016, obligaţiile la taxele şi impozitele datorate primăriei.

Pentru a putea să fiţi inclus printre fericiţii care nu vor mai trebui să achite aceste penalităţi, trebuie să faceţi o cerere “temeinic justificată”  către Direcţia Generală de Management Fiscal şi Control din cadrul primăriei. Aici, cererea dumneavoastră va fi analizată de angajaţii instituţiei, care vor decide dacă vă calificaţi sau nu pentru scutirea de la plată.




În baza unui acord între Agenția Națională de Transplant și Eurotransplant, pacienţii români sunt operaţi la Viena

Pentru 2016, noutatea este că între Agenția Națională de Transplant și Eurotransplant a fost semnată în luna martie o scrisoare de intenție în baza căreia România dă plămâni către Eurotransplant, iar pacienții români care au nevoie de transplant beneficiază de transplant pulmonar la spitalul AKH din Viena. Conform acestei înțelegeri, în momentul în care din România pleacă un plămân către Eurotransplant, un pacient român este introdus pe lista de așteptare a spitalului AHK – Viena.

Pâna la 01 iulie 2016 au plecat 4 plămâni și, deja, 2 pacienți români au făcut transplant.

tabel

 

Structura transplanturilor efectuate în anii 2014 și 2015, pe tipuri de organe

Transplant renal:

2014: 310 proceduri, din care 273 de la donator în moarte cerebrală;

2015: 245 proceduri, din care 199 de la donator în moarte cerebrală.

 

Transplant hepatic:

2014: 122 proceduri, din care 103 de la donator în moarte cerebrală;

2015: 96 proceduri, din care 85 de la donator în moarte cerebrală.

 

Transplant de cord:

2014: 4 proceduri;

2015: 4 proceduri.

 

Transplant de pancreas:

2014: 12 proceduri, din care 10 transplant combinat rinichi – pancreas;

2015: 1 proceduri, din care 1 transplant combinat rinichi – pancreas.

 

(Sursa: Agenția Națională pentru Transplant – www.transplant.ro)

 




S-a reluat alimentarea cu apă în localităţile Crucea şi Mihail Kogălniceanu

 

În jurul orei 09,00, echipele Enel au reuşit remedirea avariilor de la nivelul liniilor de tensiune ce alimentează staţiile de pompare din localităţile Crucea şi Mihail Kogălniceanu. Imediat, s-au repus în funcţiune staţiile şi s-a reluat alimentarea cu apă. La ora actuală, toţi abonaţii din Crucea şi Mihail Kogălniceanu au apă la presiuni normale.




47 de echipe ale RAJA intervin în întreg judeţul în urma ploilor torenţiale

 

În urma atenționărilor meteo, la nivelul SC RAJA SA s-au luat toate măsurile necesare pentru a se putea interveni cu promptitudine. Astfel, la nivelul municipiului Constanţa, dar şi în restul localităţilor de la nivelul judeţului vizate de ploi torenţiale, au fost pregătite să intervină 47 de echipe de intervenţie dotate cu wome, vidanje și pompe de mare putere – 26 în municipiul Constanţa şi 21 în restul judeţului. În doar o oră, în municipiul Constanţa, cantitatea de precipitaţii cazută a fost de aproximativ 35 l/mp.

Până la această oră, din cauza ploilor, la dispeceratul societăţii s-au înregistrat 38 reclamatii venite din municipiul Constanţa, cele mai multe vizând zonele: Delfinariu – strada Ahile Mihail, Faleză Nord – strada Onești, Poarta 6 – Strada Frigului, Coiciu, Poarta1, bulevardele IC Brătianu, 1 Mai şi Ferdinand.

Şi în municipiul Medgidia au fost înregistrate reclamaţii privind sistemul de canalizare stradal, din zonele Intim – strada Silozului şi pasajul de trecere pe sub podul rutier înspre Gara. Echipele de intervenţie au răspuns la toate aceste solicitări, iar la ora actuală toate sunt în curs de rezolvare.

Facem un apel către toţi abonaţii care înregistrează probleme la sistemul de alimentare cu apă potabilă şi canalizare, pentru remedierea acestor situaţii într-un timp cât mai scurt să sesizeze toate avariile apărute la dispeceratul societăţii la numărul de telefon 0241.66.44.44.

 

 

Avarii ENEL din cauza vântului puternic la mihail Kogălniceanu şi Crucea

 

Din cauza vântului puternic, la nivelul liniilor de alimentare cu tensiune s-au înregistrat mai multe avarii. Fără energie electrică, staţiile şi sursele de apă ce asigură alimentarea cu apă a abonaţilor nu pot funcţiona. Astfel de situaţii s-au înregistrat la:

– Mihail Kogălniceanu: începând cu ora 08,00, din cauza unei avarii Enel staţia de pompare Hidrofor a rămas fără energie, motiv pentru care abonaţii din zona de la intrare în localitate au rămas fără apă la robinete;

– Crucea: de la ora 07,00 staţia de pompare aferentă localităţii a rămas fără energie, fiind afectată alimentarea cu apă a întregii localităţi.

Căderi de tensiune s-au înregistrat şi la sursa de apă Galeşu și la staţia de pompare Lumina.

Pentru toate aceste situaţii, imediat, au fost anunţaţi reprezentanţii Enel, care au dat asigurări că vor interveni.

Asigurăm toţi consumatorii din zonele afectate de lipsa apei din cauza disfunctionalitatilor de la nivelul sistemelor de alimentare cu energie, că lucrătorii RAJA vor relua imediat alimentarea cu apă la parametrii normali, după ce echipele Enel vor remedia avariile și vor realimenta cu energie staţiile de pompare şi sursele de apă.




Slujbă de pomenire a Eroilor Militari, la Dobrici

untitled-1




Mergeţi la teatru: a început „Mangalia Art“!

 

Timp de trei zile, în perioada 16-18 septembrie, Casa de Cultură din Mangalia găzduieşte cea de a VII-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru pentru Liceeni „Mangalia Art“. Evenimentul este organizat de Asociaţia Culturală Teatrul „Thalimar“, cu sprijinul Primăriei şi Consiliului Local Mangalia. Concursul se va desfăşura atât la categoria „individual – monolog“, fete şi băieţi, cât şi la categoria „trupe“.

În cele trei zile de spectacol vor evolua pe scenă şapte trupe din: Constanţa, Balş, Panciu, Piteşti, Giurgiu, Bucureşti, dar şi din Republica Moldova. Juriul evenimentului teatral este alcătuit din actriţa Adriana Trandafir, actorul Ioan Batinaş şi directorul Complexului Cultural „Callatis“, dr. Tatiana Odobescu.

Programul de concurs este completat şi cu ateliere susţinute de actriţa Amelia Stuparu, iar organizatorii îi invită pe toţi iubitorii teatrului să vină la Casa de Cultură din Mangalia pentru a fi alături de tinerii artişti: „La startul acestei ediţii am avut înscrise douăsprezece trupe, din care am selectat şapte spectacole. Îi invităm, pe această cale, pe toţi locuitorii Mangaliei să vină la spectacol, să participe, alături de aceşti copii minunaţi, la un act de cultură adevărat“, ne-a declarat Aura Mircea, organizatorul festivalului.

Preşedintele juriului, actriţa Adriana Trandafir, care şi-a anunţat, cu acest prilej, şi pensionarea, i-a felicitat pe viitorii actori pentru sufletul pe care îl pun în ceea ce fac, mulţumind, totodată, publicului, pentru prezenţa la spectacole: „Voi, spectatorii, sunteţi cei care ne faceţi să mergem înainte“, a spus Adriana Trandafir.

Festivitatea de premiere va avea loc duminică seara, când vor fi anunţaţi câştigătorii celor două categorii din concurs.




Programul Sărbătorii Recoltei și a Vinului Dobrogean Constanța 2016

VINERI 23 SEPTEMBRIE 2016:

  • 15:00 – Deschidere Oficială a evenimentului “Sărbătoarea Recoltei și a Vinului Dobrogean”
  • 16:00 – Ansamblul “Mugurelul”
  • 17:00 – Maria Dragomiroiu
  • 18:00 – Petrică Mâțu Stoian
  • 19:00 – “PHOENIX”
  • 20:30 – Spectacol Laser
  • 20:45 – DJ cu muzica etno/petrecere/muzică de petrecere

SÂMBĂTĂ 24 SEPTEMBRIE 2016:

  • 10:00 – Ateliere interactive/artistice pentru copii
  • 11:00 – Teatru de păpuși
  • 12:00 – Ansamblul Dobrogeanca, Ansamblul Armîna Mea, Ansamblul Luminițe Dobrogene
  • 13:30 – Ansamblul “Cartalul”
  • 14:00 – Show Culinar – Întrecerea bucătarilor și a bucătăriilor
  • 14:30 – Adriana Sofica și George Chițu (nai)
  • 15:00 – Marian Cozma
  • 16:00 – Marian Gănescu
  • 16:30 – Nemuritorii
  • 17:15 – Kronos
  • 18:00 – Concurs DE DANS PENTRU PUBLIC
  • 18:00 – Ion din Ro-mania
  • 19:00 – Alb Negru
  • 20:00 – Haiducii
  • 21:00 – DJ cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere

 

DUMINICĂ 25 SEPTEMBRIE 2016:

  • 10:00 – Activitati recreative si interactive/artistice pentru copii
  • 11:00 – Teatru de păpuși
  • Program artistic pe scena principală
  • 12:00 – Cristi Proca
  • 12:30 – Ansamblul Folcloric Vanghilizom
  • 13:00 – Văru’ Săndel
  • 14:00 – Cabaret Unique și Mirela Pană
  • 14:00 – Show Culinar – Intercerera Bucatarilor si a bucatariilor
  • Program artistic pe scena principală
  • 15:00 – RGM Band
  • 16:00 – Taraful Domnesc
  • 16:00Concurs interactiv pentru public
  • 17:00 – Premiere show culinar
  • Program artistic pe scena principală
  • 17:00 – Polifonic Band
  • 18:00 – Mircea Cazan
  • 18:00Concurs de dans pentru public
  • 19:00 – Premierea concursului de dans
  • Program artistic pe scena principală
  • 19:00 – Fanfara 10 Prăjini
  • 19:30 – Trupa Mark One
  • 21:00 – 24:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere

LUNI 26 SEPTEMBRIE 2016:

  • 10:00 – 18:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere
  • 17:00 – Concurs interactiv intre producatori
  • 18:00 – Premiere Concurs producători
  • Program artistic pe scena principală
  • 18:00 – Ansamblul Ciobănașul, Ansamblul Silișteanca
  • 19:00 – Cătălina Alexa
  • 19:30 – Gheorghe Luca și Maria Spînu
  • 20:00 – 24:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere

MARȚI 27 SEPTEMBRIE 2016:

  • 10:00 – 18:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere
  • 17:00 – Concurs interactiv cu publicul
  • 17:30 – Premiere concurs interactiv
  • Program artistic pe scena principală
  • 18:00 – Ansamblul Folcloric Aromân Dor
  • 19:00 – Formația Pindu
  • 20:00 – 24:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere

MIERCURI 28 SEPTEMBRIE 2016:

  • 10:00 – 18:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere
  • 17:00 Concurs interactiv public
  • 17:30 Premierea concursului interactiv
  • Program artistic pe scena principală
  • 18:00 – Ansamblul de Ruși-Lipoveni Novoseolki
  • 19:00 – Radu Captari
  • 20:00 – 24:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere

JOI 29 SEPTEMBRIE 2016:

  • 10:00 – 15:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere
  • 15:00 – 16:00 – Concurs interactiv pentru public partea
  • Program artistic pe scena principală
  • 18:00 – Seara comunităii Turco-Tătare: Ansamblul Mini Quaradenzi, Ansamblul Carasu, Ansamblul Cansu
  • 19:00 – Premierea concursului interactiv
  • Program artistic pe scena principală
  • 19:00 – Formația Elfyn Band
  • 20:00 – 24:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere

VINERI 30 SEPTEMBRIE 2016:

  • 10:00 – 17:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere
  • 16:00 – 17:00 – Ateliere de creatie si demonstratii mesterii populari prezenti la eveniment
  • 16:30 – 17:30 – Spectacol de teatru
  • Program artistic pe scena principală
  • 17:30 – Ansamblul Brâulețul, Grupul vocal Fiii Dobrogei
  • 18:30 – Ansamblul Baladele Deltei
  • 19:00 – Concurs interactiv public
  • 20:00 – Premierea concrusului interactiv
  • Program artistic pe scena principală
  • Constantin Enceanu
  • 20:30 – 24:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere

SÂMBĂTĂ 01 OCTOBRIE 2016:

  • 10:00 – Activitati recreative si interactive/artistice pentru copii
  • 11:00 – Teatru de păpuși
  • Program artistic pe scena principală
  • 12:00 – Ansamblul Carsium, Ansamblul Anoixi
  • 13:00 – Mădălina Modrju și Ionuț Cuclea
  • 13:30 – Ansamblul Ulmetum Junior și Ulmetum Senior
  • 14:00 – Show Culinar – Intercerera bucatarilor si a bucatariilor
  • Program artistic pe scena principală
  • 14:00 – Taraful Gigi Scarlat
  • 15:00 – Formația Ad-Cantum
  • 16:00 – Maria Șalaru și Ansamblul Folcloric Doina Carpaților
  • 16:00 – Concurs interactiv public
  • 17:00 – Premierea concursului interactiv – Show Culinar
  • 17:00 – Concurs interactiv public – Dans popular
  • Program artistic pe scena principală
  • 17:00 – Gheorghe Turda
  • 18:00 – Ansamblul de muzică și Dansuri Populare Ciuleandra
  • 19:00 – Premierea Concurs interactiv public – Dans popular
  • Program artistic pe scena principală
  • 19:30 – Formația Bere Gratis
  • 21:30 – 24:00 – Program artistic playlist dj cu muzica etno/petrecere/muzica de petrecere

DUMINICĂ 02 OCTOMBRIE 20016:

  • 10:00 – Activitati recreative si interactive/artistice pentru copii
  • 10:00 – Show Culinar – Intercerera bucatarilor si a bucatariilor
  • Program artistic pe scena principală
  • 12:00 – Ansamblul Româncuța, Ansamblul Mugurașii
  • 13:00 – Marius Brutaru
  • 14:00 – Concurs interactiv public – ( ex: Concurs de scobit dovleci )
  • Program artistic pe scena principală
  • 14:00 – Ionuț Galani și trupa Asteria
  • 15:00 – Ansamblul Ciobănașul
  • 15:00 – Premiere concurs interactiv public
  • Program artistic pe scena principală
  • 16:00 – Nicu Paleru
  • 16:00 – Premiere Show Culinar
  •  Program artistic pe scena principală
  • Irina Loghin



Se schimbă directorii unităţilor de învăţământ din Mangalia? Actualii manageri, obligaţi să participe la concurs!

Actualii directori şi directori adjuncţi ai instituţiilor de învăţământ preuniversitar din Mangalia sunt nevoiţi să participe la concurs dacă mai doresc să îşi păstreze funcţiile de conducere. Purtătorul de cuvânt al ISJ Constanţa, inspector prof. Cristina Ivan a declarat pentru “Ediţia de Sud” că nu a mai fost organizat concurs din anul 2008! Aşa se face că multor directori le-au expirat contractele în 2012 sau chiar mai devreme. Din 2012, directorii au fost numiţi cu delegaţie, astfel că ISJ Constanţa a decis ca la data de 12 octombrie să fie organizat concurs pentru ocuparea funcţiilor de director, director adjunct al şcolilor, liceelor, grădiniţelor şi creşelor din Mangalia, dar nu numai.

De menţionat este faptul că în situaţia în care actualii directori nu se vor prezenta la concurs nu vor mai putea rămâne în funcţie. Pe de altă parte, la cele două probe pot participa cadre didactice aflate în pragul pensionării, întrucât există posibilitatea prelungirii activităţii cu 3 ani peste vârsta standard.

Iată, detaliile privind acest concurs îndelung aşteptat de unele cadre didactice interesate să ajungă în fruntea instituţiilor de învăţământ:

Inspectoratul Școlar al Județului Constanța anunţă organizarea concursului pentru ocuparea funcțiilor vacante de director și de director adjunct din unitățile de învățământ de stat din județul Constanța.

Concursul se organizează în baza Metodologiei privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar, aprobată prin OMENCȘ nr. 5080 / 31 august 2016.

La concursul pentru ocuparea funcției vacante de director sau de director adjunct din unitățile de învățământ de stat pot candida persoanele care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiții:

  1. a) au absolvit cu diplomă de licență/absolvire studii universitare, respectiv, în cazul concursului de ocupare a funcției de director în grădinițe sau de director adjunct din unități de învățământ, studii universitare pedagogice/de institutori ori au absolvit cu diplomă de licență/absolvire studii universitare;
  2. b) sunt membre ale Corpului Național de Experți în Management Educațional, conform prevederilor art. 246 alin. (3) și art. 257 alin. (1) din Legea Educației Naționale nr.1/2011 cu modificările și completările ulterioare;
  3. c) sunt titulare în învățământul preuniversitar, având încheiat contract de muncă pe perioadă nedeterminată, au cel puțin gradul didactic II sau titlul științific de doctor în domeniul în care își desfășoară activitatea;
  4. d) dovedesc calități profesionale, manageriale și morale, reflectate prin calificativele “Foarte bine” primite în ultimii 4 ani școlari lucrați efectiv la catedră în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice ori în funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/ funcții de specialitate specifice Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, indiferent de perioada în care și-au desfășurat activitatea;
  5. e) nu au fost sancționate disciplinar în ultimii 4 ani școlari anteriori anului desfășurării concursului, lucrați efectiv la catedră, în funcții didactice sau în funcții de conducere din unități de învățământ/inspectorate școlare/casele corpului didactic/Palatul Național al Copiilor/Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice ori în funcții de îndrumare și control din inspectorate școlare/funcții de specialitate specifice în Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, indiferent de perioada în care și-au desfășurat activitatea;
  6. f) nu au fost lipsite de dreptul de a ocupa o funcție de conducere în învățământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;
  7. g) sunt apte din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcției, conform prevederilor art. 234 alin. (1) din Legea nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare;
  8. h) nu au avut statutul de „lucrător al Securității” sau „colaborator al Securității”.

Dosarele candidaților se vor depune electronic în perioada 13 septembrie – 2 octombrie 2016 conform Procedurii de înscriere electronica a candidaților pentru ocuparea funcțiilor vacante de director / director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, care va fi disponibilă pe site-ul inspectoratului școlar județean www.isjcta.ro. Dosarele de înscriere vor fi constituite cu respectarea strictă a prevederilor art. 9 alin. (1) din Metodologia aprobată prin OMENCȘ nr. 5080 / 31 august 2016.

Proba scrisă va avea loc în data de 12 octombrie 2016.

Probele de interviu și evaluare a curriculum-ului vitae se vor desfășura în perioada 

17 octombrie – 17 noiembrie 2016 în locațiile stabilite de Inspectoratul Şcolar.

Metodologia de concurs, bibliografia-cadru pentru concurs, fișele posturilor pentru director și director-adjunct, lista funcțiilor vacante și lista documentelor necesare înscrierii la concurs se afişează la sediul și pe site-ul inspectoratului școlar.

Informații suplimentare se pot obține la nr. de telefon 0753 063 517, de luni până vineri, între orele 10,00 – 14,00

 




Expoziţie dedicată Zilelor Europene ale Patrimoniului, la Muzeul de Arheologie „Callatis”

Muzeul de Arheologie „Callatis” Mangalia, din cadrul Complexului Cultural „Callatis”, organizează vineri, 16 septembrie 2016, ora 12.00, cu prilejul Zilelor Europene ale Patrimoniului, o expoziție temporară având ca temă „Valorificarea patrimoniului cultural național într-un spațiu multietnic”.

Evenimentul cultural se înscrie în tema generală europeană „Patrimoniul și comunitățile”, sub care se desfășoară, în această lună, evenimentele din cadrul Zilelor Europene ale Patrimoniului. Tema stabilită în România, pentru acst an, în care se organizează cea de-a XXIV-a ediție a Zilelor Europene ale Patrimoniului, este: „Rolul determinant al comunităților locale în activitatea de definire și protejare a patrimoniului local”.

Specialiștii muzeului callatian vor prezenta publicului vizitator o parte dintre artefactele descoperite, în timpul cercetărilor arheologice sistematice sau preventive, în zona orașului Mangalia. Expoziția temporară cuprinde: fragmente ceramice și vase întregi (decorate și smălțuite), pipe, inele, accele (monezi), catarame și altele, datate în perioadele medievală, modernă și contemporană.

De asemenea, expoziția mai cuprinde și fotografii ale orașului Mangalia din prima jumătate a secolului al XX-lea, precum și imagini din timpul cercetărilor arheologice. În cadrul activității vor fi prezentate și costume tradiționale tătărești.

Participanții la eveniment vor beneficia atât de intrare gratuită, cât și de ghidaj gratuit și pentru expoziția permanentă a muzeului. Expoziția temporară va rămâne deschisă timp de trei luni.