Profesorul de Limba şi Literatura Română, Sorin Mihai, din Mangalia, ocupă de foarte puţin timp funcţia de Inspector general adjunct. Sorin Mihai predă Limba şi Literatura Română la Şcoala Generală nr. 5 „Gala Galaction” Mangalia şi are posibilitatea să-şi păstreze câteva ore chiar dacă deţine, în prezent, această funcţie importantă ce îl va solicita într-o mare măsură.
Despre activitatea ce va rezulta din noua calitate de Inspector general adjunct, dar şi despre viziunea pe care o are în legătură cu schimbările care trebuie să apară în Educaţie, puteţi afla din interviul următor:
Care sunt realizările din plan profesional şi de când predaţi la Şcoala Generală nr. 5 „Gala Galaction”?
Am devenit profesor imediat ce mi-am terminat studiile universitare, în 1998. Am ales această meserie din pasiune şi din vocație pentru că şi astăzi, după atâția ani, intru, în fiecare zi, cu bucurie în sala de clasă.
Cele mai mari realizări ale mele, în plan profesional, sunt reprezentate de miile de elevi pe care am reușit să-i fac conștienți că Limba și Literatura Română este un mod de a se defini pe ei înșiși. Bucuriile şi reușitele lor școlare au fost şi sunt, în egală măsură, bucuriile mele.
Faptul că i-am putut educa peacești tineri, dar și că am putut să îi îndrum către succes este unul dintre marile plusuri ale carierei mele didactice.
Sunt profesor de Limba și Literatura Română de 15 ani la Școala Gimnazială „Gala Galaction” din Mangalia. Sunt absolvent al Universității„Ovidius” din Constanța şi, de asemenea, licențiat al Facultății de Drept din cadrul Universității Române de Științe şi Arte „Gheorghe Cristea”.
Am crezut, întotdeauna, că Educația este singurul mod adevărat de a reuși în viață. Am aplicat acest lucru cât am fost elev şi student, iar, apoi, ca profesor, am încercat să-i conving pe elevii mei de justețea acestui deziderat. Sunt bucuros că mulți au înțeles că nu poți construi nimic durabil pe o fundație șubredă şi că, fără educație, ești un om neterminat.
Cea mai mare realizare personală consider că este familia. Am o familie frumoasă şi o căsnicie fericită.
Cum v-aţi propus să ajutaţi învățământul din Mangalia şi din Constanța?
Ca peste tot în țară, învățământul din Constanța este în mare suferință. Avem prea multe inegalități, prea puțină solidaritate şi insuficiente parteneriate pentru performanță.
Îmi propun să facem din Inspectorat un catalizator al performanței educaționale din județ. Iar acest lucru se poate face doar prin cooperare şi asumarea responsabilităților, cu onestitate.
Vreau să clădim un exemplu de succes punând să lucreze împreună trei factori esențiali: profesorii, elevii şi părinții. Rolul nostru este să punem acest angrenaj în mișcare, ca să genereze performanță.
Vreau să facem un audit al sistemului, pentru a avea o idee clară despre ce merge şi despre ce trebuie schimbat. Trebuie să stabilim clar direcțiile de acțiune pentru ca, prin efort comun, să valorificăm, optim, orice resursă.
De asemenea, vreau şi propun transparență şi onestitate. Dialogul este principiul central după care țin să-mi structurez activitatea.
Sunt multe lucruri care pot fi îmbunătățite la nivelul Legii Educației. Chiar acum este un efort de a realinia legislația la realitățile din sistem. Vreau să avem o amplă consultare pentru a-i propune Ministerului cele mai bune soluții. Constanța poate contribui substanțial la noua legislație.
Cum veţi putea îmbunătăți învâţământul din Mangalia prin activitatea din cadrul ISJ Constanţa?
Așa cum spuneam, vreau mai multă transparență, mai multă deschidere şi mai mult dialog. Dacă punem aceste principii pe primul loc în activitatea noastră, am convingerea că putem trece cu succes peste probleme.
Vreau să discutăm deschis despre problemele din învățământul constănțean, vreau să discutăm cu toți cei care au ceva de spus, care vor să se implice. În același timp, vreau prioritizare, să existe realism în asumarea unor obiective, pentru că știu că nu se pot rezolva toate problemele deodată. Aduc cu mine la inspectorat buna-credință şi dorința de a se implica a unui om cu experiență la catedră, care a avut constant elevii în faţa sa și care știe care sunt nevoile reale ale sistemului.
Privilegiez o abordare centrată pe probleme şi pe soluții, nu una birocratică şi administrativă în exces.
Vreau să dispară orice fals zid dintre școală şi Inspectorat. În echipă, alături de colegii mei, putem genera schimbarea de care e nevoie în învățământul constănțean.
Ce v-a recomandat pentru funcția de Inspector Școlar General Adjunct?
Pregătirea mea profesională şi cariera didactică în Mangalia au fost hotărâtoare pentru această numire. Mă bucur că un profesor care își face datoria, fără a fi membru de partid şi fără a beneficia de vreun sprijin, a putut accede în această poziție. Este o confirmare că am făcut ceea ce a fost corect în toți acești ani.