Cupa de Toamnă la Herghelia Mangalia

ARENA EQCVESTRIA, cu susţinerea Direcţiei de Creştere, Exploatare şi Ameliorare a Cabalinelor organizează duminică, 27 septembrie, cea de a doua reuniune hipică de la Hipodromul Mangalia. Evenimentul va începe  13.00 şi va purta numele de Cupa Toamnei. Cu aceasta ocazie, la Hipodrom vor avea loc trei reuniuni de trap, pe distanţa de 1600 de metri şi doua curse de galop, una de pursânge arab pe distanţa de 1400 de metri, alta de pursânge englez pe distanţa de 1600 de metri.

Vor fi prezenţi la manifestare concurenţi din România, Franţa şi Bulgaria.

Reamintim că, la Hipodromul Mangalia sunt organizate curse hipice de trap şi de gallop, la un interval de două saptămâni.




Cristian Radu: „Tema refugiaților – exploatată politic, la Mangalia“

Primarul Mangaliei, Radu Cristian, a declarat, vineri, că tema refugiaților care ar trebui să ajungă, ipotetic, în sudul litoralului a fost interpretată greșit și tendențions de unii politicieni locali, care au exagerat și au dezinformat populația, din considerente pur electorale. “A fost vorba doar de o adresă de la autoritățile statului, prin care ni se solicita să identificăm un spațiu adecvat, ca măsură preventivă. Ca primar, era datoria mea să dau curs acestei cereri. Dar nu s-a spus, niciun moment, că ar fi vreun refugiat pe drum spre Mangalia. Vreau să liniștesc cetățenii orașului, că nu vine niciun sirian să le ia casa, așa cum, greșit, au afirmat unii aleși locali”, a explicat Radu Cristian. El a făcut apel către politicienii din Mangalia “să renunțe la intoxicări și la remarci negative la adresa musulmanilor”. Primarul Mangaliei a subliniat că în orașul pe care îl administrează există o mare comunitate musulmană, iar conviețiurea inter-etnică este un exemplu pentru întreaga țară.




O istorie a oraşului Cernavodă

Coperta cartii O ISTORIE A ORASULUI CERNAVODARecent, o nouă lucrare științifică, intitulată „O istorie a orașului Cernavodă”, scrisă de jurnalistul Adrian Cârlescu și cercetătorul științific doctor Sorin Marcel Colesniuc, a văzut lumina tiparului. Cartea a apărut la inițiativa primarului orașului Cernavodă, prof. Gheorghe Hânsă, care a dorit să promoveze istoria Cernavodei, dar și obiectivele turistice din apropierea orașului. Volumul a fost lansat în urmă cu câteva zile, cu prilejul inaugurării Centrului Național de Informare și Promovare Turistică Cernavoda.

Cartea, tipărită în format A5, conține 328 de pagini și este alcătuită din două părți. În prima parte, cercetătorul științific doctor Sorin Marcel Colesniuc a descris istoria zonei în care se află orașul Cernavodă, din preistorie și până în anul 1878, când Dobrogea s-a unit cu România. În partea a doua, jurnalistul Adrian Cârlescu a prezentat orașul și locuitorii săi, instituțiile, fabricile, uzinele, economia, viața culturală și viața religioasă și multe altele, din anul 1878 până în anul 2015.

În primele pagini, autorii volumului au realizat un scurt istoric al denumirii orașului, care, în antichitate, se numea Axiopolis. În perioada stăpânirii turcești apare, pentru o scurtă perioadă de timp, sub numele de Bogazköy, iar din anul 1686 este cunoscut, în unele documente imobiliare, sub numele de Cernavoda. În anul 1700, localitatea este menționată, cu aceeași denumire – Cernavoda – și pe harta stolnicului Constantin Cantacuzino, tipărită la Padova, în limba greacă.

În primul capitol, cercetătorul științific doctor Sorin Marcel Colesniuc prezintă culturile din perioada neolitică, ale căror urme arheologice au fost descoperite la Cernavodă. Un loc aparte îl are cultura Hamangia, căreia îi aparțin renumitele statuete Gânditorul și perechea sa, capodopere ale artei neolitice, cunoscute în întreaga lume. Urmează descrierea cetății Axiopolis, înființată de geto-daci, în prima parte a epocii fierului, dezvoltată în vremea când grecii făceau comerț în Dobrogea, precum și evoluția cetății în perioada stăpânirii romane. Tot aici sunt prezentate monumentele arheologice antice și descoperirile mai importante de la Cernavodă.

În capitolul al doilea, dedicat perioadelor medievală și modernă, sunt descrise: valurile de apărare dintre Cernavodă și Constanța; anii în care Mircea cel Bătrân stăpânește Dobrogea; expedițiile întreprinse de Vlad Țepeș și Mihai Viteazul în Dobrogea; susținerea financiară a bisericii din Cernavodă (de către domnii munteni) și multe altele. Călătorii străini care traversează Dobrogea, la începutul secolului al XIX-lea, pe traseul Cernavodă – Constanța, descriu, în jurnalele lor de călătorie, localitatea Cernavodă, dar subliniază și necesitatea construirii unui canal navigabil între Constanța și Cernavodă, care să lege Marea Neagră de Dunăre. Ion Ionescu de la Brad, profesor la Academia Mihăileană din Iași, a lăsat, de asemenea, numeroase însemnări despre Cernavodă. Construirea căii ferate dintre Cernavodă și Constanța, între anii 1857 – 1860, este și ea menționată în carte. Prima parte a volumului se încheie cu Războiul de Independență al României și pacea de la Berlin, în urma căreia Dobrogea a intrat în componența statului modern român.

În partea a doua a lucrării, care cuprinde șase capitole: Anexarea Dobrogei; De la 1879 la 1900; De la 1900 la Primul Război Mondial; Perioada interbelică; Perioada comunistă și Perioada actuală, printre temele deosebit de interesante abordate de jurnalistul Adrian Cârlescu, cei interesați de istoria orașului Cernavodă pot afla informații despre: starea deplorabilă a localităților din Dobrogea, în momentul unirii cu România; Proclamația regelui Carol I către dobrogeni; motivele pentru care Cernavodă devine capitală de județ; colonizarea Dobrogei; Constituția Dobrogei; construirea podului „Carol I”; comerțul și firmele din Cernavodă; primarii localității în perioada 1878 – 2015; instituțiile din Cernavodă: școlile, spitalul și bisericile; fabrica de ciment, rafinăria, fabrica de șuruburi, fabrica de cărămidă, uzina de apă, instituțiile bancare; recensămintele realizate din 1878 și până în prezent; personalitățile orașului și personalități care au vizitat orașul Cernavodă; viața cotidiană a locuitorilor Cernavodei; primele proiecte privind iluminatul locuințelor și al străzilor; situația orașului în anii Primului Război Mondial; martirii orașului; distrugerile provocate de război; activitățile legionare de la sfârșitul perioadei interbelice; orașul Cernavodă în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial; urmările războiului pentru oraș; evoluția Cernavodei în perioada comunistă; Reforma agrară; naționalizările unităților industriale; exproprierile, arestările și Colonia penitenciară Columbia; canalul vechi și canalul nou; dezvoltarea orașului în perioada ceaușistă; Centrala Nuclearo-Electrică; evenimentele din Cernavodă în timpul Revoluției din decembrie 1989; evoluția orașului după anul 1989; construirea podului Sf. Maria; strategia de dezvoltare locală; proiectele de finanțate pentru dezvoltarea turistică și multe altele.

Volumul mai cuprinde: o notă asupra ediției, o bogată bibliografie (16 fonduri de documente consultate la Direcția Județeană Constanța a Arhivelor Naționale, fonduri ale Arhivelor Naționale Istorice Centrale București, lucrări generale, lucrări speciale, ziare, reviste, site-uri web și filme documentare) precum și mai multe anexe cu: planuri, hărți și numeroase fotografii ale instituțiilor și construcțiilor mai importante din oraș, ale obiectivelor istorice și ale personalităților din orașul Cernavodă. Cartea a apărut cu sprijinul financiar al Primăriei Cernavodă și, în curând, va putea fi achiziționată de la Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Cernavodă.




Comunitatea musulmană din România celebrează Kurban Bayram-ul, Sărbătoarea Sacrificiului

Cei peste 70.000 de credincioşii musulmani din România celebrează de joi,24 septembrie ac, timp de patru zile, Kurban Bayram (Sărbătoarea Sacrificiului), unul dintre cele mai importante evenimente din religia islamică, ce are loc la finalul pelerinajului organizat la locurile sfinte de la Mecca.

La Geamia „Esmahan Sultan“ din Mangalia, cea mai veche moschee din România, timp de patru zile, este sărbătoare mare: credincioşii din localitate se bucură, alături de toţi musulmanii din lume, de Kurban Bayram-ul, Sărbătoarea sacrificiului.

kurbanÎn cele patru zile de sărbătoare Kurban Bayram, credincioşii musulmani, cei care îşi pot permite material, dar şi fizic, acest lucru, merg la Mecca, la Casa lui Allah.

Din prima zi de Kurban, musulmanii aduc mulţumiri lui Allah şi încearcă să îi ajute pe cei nevoiaşi. Se fac rugăciuni acasă şi în colectiv, la geamie şi, după posibilităţi, fiecare familie sacrifică un animal: oaie, batal, vită, bivol, cămilă şi capră, în funcţie de câţi membri are familia respectivă. Musulmanii spun că de Kurban Bairam carnea este cea mai dulce.

Animelele pentru sacrificiu trebuie să îndeplinească anumite condiţii: oaia si capra trebuie să aibă cel puţin un an, vaca sau bivolul doi ani, cămila cinci ani împliniţi. Toate trebuie să fie perfect sănătoase, şi „fără nici un cusur“, adică să nu fie oarbe, să nu aibă coarnele rupte, să nu fie şchioape, să nu fie slabe sau bolnave.

Dimineaţă de Bairam hogea trebuie să asiste la tăierea batalului. Chiar acolo, în curte, are loc o mică petrecere, ceva asemănător „pomenii porcului“ de la creştini. Sunt pregătite dulciurile şi mâncărurile tradiţionale: sarmale, plăcinta cu brânză – kârde, baclavale (care la tătari se fac cu nucă, iar la turci cu fistic) cu iaurt. După tăierea batalului se face geantâk-ul, şuberek-uri cu carne, precum şi tradiţionala tochitură din batal.

În fiecare dimineaţă, bărbaţii se vor duce la geamie, la rugăciune, iar în toate cele patru zile, familiile de musulmani se vor vizita reciproc, se va merge la rude, la părinţi.




ANUNŢ PRIMĂRIA MANGALIA

În baza Legii nr. 38 din 20 ianuarie 2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere cu modificările şi completările ulterioare, a Normelor Metodologice din 29 noiembrie 2007 pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere şi a Regulamentului de Organizare şi Executare a Transportului de Persoane, Mărfuri sau Bunuri în Regim de Taxi pe Teritoriul Administrativ al Municipiului Mangalia

Primăria Municipiului Mangalia anunţă demararea procedurii de atribuire a unui număr de 12 autorizaţii taxi astfel:

  • 3 autorizaţii taxi pentru transport de mărfuri sau bunuri în regim de taxi cu numărul de ordine 105, 107 şi 108.

Data limită pentru depunerea cererilor de înscriere în procedura de atribuire este luni, 16 noiembrie 2015, orele 16,00, iar rezultatul atribuirii va fi anunţat în data de 17 noiembrie 2015 orele 12,00.

Data la care va fi demarată procedura de eliberare a autorizaţiilor taxi este 2 decembrie 2015

Solicitanţii vor depune un dosar care va conţine următoarele:

  • scrisoare de garanţie în cuantum de 5% din valoarea cu care va fi achiziţionat fiecare autovehicul, pentru fiecare dintre acestea , în cazul în care transportatorul autorizat nu deţine autovehiculele necesare la data depunerii declaraţiilor.

Criteriile de departajare sunt următoarele:

a) Vechimea autovehiculului de la data fabricaţiei ( se admite maxim 5 ani vechime la prima autorizare ):

Se scade din anul în curs anul de fabricaţie al maşinii.

b) Clasificarea autovehiculului conform normelor de poluare Euro

Câte două puncte pentru fiecare nivel euro ( exemplu Euro 3 = 6 puncte )

c) Volumul portbagajului util şi echiparea cu instalaţie pentru aer condiţionat

Aer condiţionat = 3 puncte.

  1. ) Vechimea în ani de când transportatorul desfăşoară autorizat activitatea

Câte un punct pentru fiecare an vechime – se acordă maxim 10 puncte.

e) gradul de protecţie a pasagerilor

Câte un punct pentru fiecare airbag pentru pasageri – se acordă maxim 4 puncte

f) efortul investiţional al transportatorului autorizat

Autovehicul special adaptat pentru transportul persoanelor cu handicap = 10 puncte , autovehicul în proprietate 2 puncte , autovehicul deţinut cu contract de leasing 0 puncte

g) posibilitatea asigurării reale a autovehiculului în activitate de minimum 8 ore pe zi lucru

Se acordă 3 puncte , excepţie făcând transportatorii persoane fizice autorizate sau întreprinderi individuale care au şi statutul de angajaţi cu normă întreagă în alte domenii de activitate sau transportatorii întreprinderi familiale la care punctele se acordă proporţional cu numărul membrilor angajaţi.

h) Dotări suplimentare ale autovehiculului

Dispozitiv de plată prin intermediul cardului bancar 2 puncte , perete despărţitor între conducătorul auto şi clienţi 1 punct

Pentru transportul de mărfuri sau bunuri în regim de taxi se vor utiliza numai criteriile de la literele a), b) ,d), f), g).

Departajarea în caz de egalitate se va face în ordine descrescătoare în funcţie de capacitatea cilindrică a motoarelor.

În cazul în care numărul de autorizaţii taxi stabilit nu se epuizează , procedura va fi reluată cu transportatorii autorizaţi înscrişi pentru o nouă procedură .

Pentru eventuale nelămuriri sau date suplimentare Tel. 0756.201.243. 0722.22.68.83




Prevenirea incendiilor în unităţile de învăţământ!

Pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă la nivelul unităţilor de învăţământ cuprinde două direcţii fundamentale: pe de o parte organizarea apărării împotriva incendiilor, iar pe de alta informarea şi pregătirea elevilor şi a cadrelor.

Referitor la prima direcţie, aspectele practice importante constau în stabilirea persoanelor care au atribuţii specifice, elaborarea deciziilor privind stabilirea răspunderilor pe linia apărării împotriva incendiilor, organizarea apărării împotriva incendiilor la nivelul claselor, laboratoarelor, bibliotecii, sălii de sport, atelierelor, magaziilor, centralelor termice, executarea controalelor proprii periodice pentru depistarea şi înlăturarea neajunsurilor, asigurarea funcţionării optime a mijloacelor tehnprev incendii2ice de apărare împotriva incendiilor, instruirea cadrelor şi a personalului auxiliar.

Instalaţiile electrice exploatate cu defecţiuni, coşurile de fum fisurate sau necurăţate de funingine, focul deschis lăsat fără supraveghere, fumatul în locuri interzise şi jocul copiilor cu chibriturile au generat cele mai multe incendii. Acest lucru trebuie bine înţeles, în sensul luării celor mai eficiente măsuri de prevenire a incendiilor şi desfăşurării unor activităţi instructiv-educative, al căror efect să fie resimţit nu numai în şcoală, ci şi dincolo de zidurile acesteia.

A doua direcţie principală presupune pregătirea practică şi teoretică în timpul orelor de consiliere (dirigenţie) a elevilor şi conştientizarea necesităţii acumulării unor informaţii de bază privind situaţiile de urgenţă: regulile privind protecţia şi comportamentul adecvat pe timpul fiecărei situaţii.




Peste 6 kilograme de tutun confiscat de poliţiştii de frontieră

Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au întocmit lucrare penală pentru contrabandă unei persoană de sex feminin, care intenţiona să introducă ilegal în ţară 13 pachete ce conţineau 6,5 kg tutun vrac, fără documente justificative.

În data de 22.09.2015, în jurul orei 04.30, în P.T.F. Vama Veche, judeţul Constanţa s-a prezentat pentru controlul de frontieră o persoană de sex feminin, cetăţean român, care călătorea cu un autocar ce efectuează curse regulate pe ruta Turcia – România.

În bagajele personale ale acesteia au fost descoperite, ascunse şi nedeclarate, 13 pachete din plastic, ce conţineau 6,5 kg. tutun vrac.

Persoana în cauză, domiciliată în municipiul Constanţa, a declarat că a achiziţionat pachetele de tutun din Turcia, pentru a-l comercializa în România.

Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării pachetele cu tutun, în valoare de aproximativ 650 lei, iar persoanei în cauză i-a fost întocmită lucrare penală pentru săvârşirea infracţiunii de contrabandă, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 270, alin. 3 din Legea 86/2006 privind Codul Vamal.




Consilierii s-au împotrivit, din nou, desfiinţării Serviciului ADPP Mangalia

Miercuri, la prânz, majoritatea consilierilor locali au respins, din nou, reorganizarea Serviciilor ADPP şi de Asistenţă Socială în cadrul unei şedinţe de îndată. Pe ordinea de zi s-a mai aflat aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului public de salubrizare a municipiului Mangalia. Acesta din urmă, a trecut fără probleme, cu toate că s-a comentat faptul că este stufos şi că a fost trimis spre analiză în cursul zilei de ieri, marţi, 22 septembrie ac.

Introdus pe ordinea de zi a şedinţelor de Consiliu pentru a treia oară, proiectul de hotârare privind modificarea organigramei şi al statului de funcţii, al aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Mangalia, precum şi a serviciilor publice de interes local aflate în subordinea acestuia a adus după sine multe reproşuri. Consilierul local Paul Foleanu a declarat că dacă va fi aprobată comasarea ADPP-ului, instituţia în sine nu poate fi desfiinţată urmând să rămână singură, fără angajaţi. “Nu există o HCL prin care să fie revocate administrarea domeniului public şi privat de către ADPP, astfel că instituţia rămasă fără angajaţi va trebui totuşi să funcţioneze, în plus existând lucrări şi contracte în derulare, dar şi chirii de încasat. Mai mult, o dată deveniţi funcţionari publici, angajaţii de la ADPP, care au statut de contractuali, vor fi obligaţi să-şi ocupe noile posturi prin concurs, ulterior urmând să fie încadraţi pe alte grile, inferioare, întrucât nu au vechimea necesară pentru cele superioare. Astfel, vor avea salarii mult mai mici”, a spus consilierul local.

La fel de nemulţumit este Ion Mincă, dar şi tabăra independenţilor care se opun desfiinţării celor două instituţii cu personalitate juridică. După ce s-a supus la vot, au ridicat mâinile “pentru” preşedintele de şedinţă Vasile Olan şi Sorin Andrei, restul colegilor abţinându-se, abţineri ce se contabilizează ca şi voturi “împotrivă”.

Tot în cadrul şedinţei, s-a dat citire unei solicitări adresate Primăriei de Poliţia de Frontieră. Având în vedere criza fără precedent a migranţilor, poliţiştii de frontier solicită Primăriei să identifice un spaţiu pentru amplasarea a 500 de corturi într-o zonă unde să existe şi sursă de apă, a unor spaţii de cazare pentru 500 de migranţi, respectiv a unor camere care să găzduiască 50 de poliţişti de frontieră. Propunerea a fost refuzată, aleşii nedorind să fie supusă la vot, motivând că zona noastră turistică nu este propice pentru adăpostirea a sute de migranţi care o dată instalaţi, nu o vor mai părăsi prea curând.




Echipamente medicale donate pentru Secția de Recuperări a Spitalului Municipal Mangalia

donatie spitalSpitalul Municipal Mangalia a primit zilele trecute o donație importantă constând în echipamente medicale din partea Fundației Motivation România. Organizația a donat Secției de Recuperări Traumatisme Vertebro Medulare Neuro Motorii a spitalului, 4 scaune rulante de ultimă generație, 3 dispozitive pentru toaletă, adaptate special pentru cei cu dizabilități, precum și diverse consumabile de uz medical, specifice nevoilor acestora. Aceste echipamente sunt destinate persoanelor cu dizabilități motorii, care sunt internate aici.

Pacienții Spitalului se declară încântați de donație, mai ales pentru scaunele rulante. Costurile pentru un astfel de scaun sunt extrem de ridicate, și cei mai mulți dintre aceștia nu își pot permite o asemenea achiziție. Reprezentanții spitalului țin să mulțumească în mod deosebit celor de la Motivation România pentru tot sprijinul constant acordat pacienților de la Secția de Recuperări. Fundația a fost înființată în 1995 pentru a veni în sprijinul copiilor și adulților cu dizabilități din România, fiind un colaborator permanent al Spitalului din Mangalia.




Ţigarete ascunse în uşile laterale ale unui autocar, descoperite de poliţiştii de frontieră

În data de 20.09.2015, în jurul orei 04.30, poliţiştii de frontieră din cadrul P.T.F. Vama Veche, judeţul Constanţa, au efectuat formalităţile de frontieră pasagerilor unui autocar ce efectuează curse regulate pe ruta Turcia – România.

La controlul amănunţit efectuat asupra autocarului, poliţiştii de frontieră au descoperit, ascunse şi nedeclarate, în spaţile goale ale uşilor laterale de la cala mijlocului de transport, 470 de pachete cu ţigarete netimbrate.

În urma cercetărilor, s-a stabilit că bunurile aparţin cetăţeanului român D.I., în vârstă de 39 ani, având calitatea de ghid / însoţitor al autocarului. Persoana în cauză, domiciliată pe raza judeţului Constanţa, a declarat că a achiziţionat ţigaretele din Turcia, cu scopul de a le comercializa în municipiul Constanţa.

Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării cantitatea de ţigarete, în valoare de aproximativ 4.700 lei, iar persoanei în cauză i-au fost întocmite lucrare penală pentru săvârşirea infracţiunii de „contrabandă”, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 270, alin. 3 coroborat cu art. 274 din Legea 86/2006 privind Codul Vamal.




Primarul Mangaliei, Cristian Radu: „Impozitul plătit de cele 106 hoteluri din staţiuni este nepermis de mic!”

Prezent, zilele trecute, la Bursa de Turism, primarul Mangaliei, Cristian Radu a prezentat, pe larg, o situaţie a hotelurilor din staţiuni, dar şi a gradului de încasare a taxelor şi impozitelor de la agenţii economici.

Mai trebuie spus faptul că taxele speciale au adus 44.000 de euro (taxa de promovare), 30.000 de euro (de linişte), respectiv 92.000 de euro (taxa verde).

Potrivit autorităţilor, pentru perioada următoare, se urmăreşte accesarea de fonduri europene pentru infrastructura din oraş şi staţiuni, fiind vizate lucrări de asfaltare şi reabilitare a trotuarelor, modernizarea sistemului de iluminat public, dar şi introducerea unui sistem de irigaţii performant.




Președintele ANAT, Aurelian Marin: „Am asistat la o relansare a staţiunilor sudice, dar este mare nevoie de agrement, respectiv de amenajarea unui aqua parc”

În urmă cu câteva zile, s-a desfăşurat, în staţiunea Venus, Bursa de Turism, prilej cu care s-a tras linie după încheierea sezonului estival 2015. La unison, hotelierii au declarat că vara ce tocmai a trecut a fost profitabilă, numărul turiştilor români fiind mai mare cu 20%, iar cel al străinilor cu 15% comparativ cu sezonul 2014.

Despre modul cum s-a desfăşurat sezonul 2015, ne spune mai multe Şeful ANAT, Aurelian Marin în următorul interviu:

  • De ce credeţi că sezonul a foAurelian Marinst atât de bun?
  • Consider că am asistat la o relansare a litoralului sudic în această vară. Acest lucru s-a datorat investiţiilor mari care s-au făcut în unele staţiuni, cele mai multe în Venus, unde există multe hoteluri de 4 şi 5 stele, reducerii TVA la 9 % şi includerea sistemului all inclusive în tot mai multe unităţi de cazare. Din punctul de vedere al agenţiilor de turism, s-a remarcat, tot în sud, că au venit cu 10% mai mulţi turişti prin intermediul acestora.
  • Ce urmează anul viitor?
  • Avem aşteptări mari de la vara viitoare şi mă refer la o diversificare a serviciilor şi ofertelor. Vor intra alte hoteluri în renovare, urmând să primească stele în plus după sporirea confortului. Staţiunea Venus este un exemplu bun, s-a ridicat foarte mult

într-un timp foarte scurt. Din păcate, zona Neptun-Olimp nu mai este la fel de atractivă ca odinioară când era emblematică, multe hoteluri au rămas în urmă, altele au fost abandonate.

  • Ce lipseşte în staţiunile sudice?
  • Lipseşte agrementul. Pe lângă parcul de aventură din Neptun, teatrele de vară şi sporturile nautice nu există alte posibilităţi de distracţie. Staţiunile au nevoie de un aqua parc, aşa cum s-a deschis la Eforie şi care s-a bucurat de succes. Mai trebuie exploatate ieşirile cu barca din Porturile Limanu şi Mangalia care arată foarte bine. Nu în ultimul rând, trebuie promovată mai mult Herghelia Mangalia.
  • Pentru sezonul viitor, tarifele vor suferi modificări?
  • Reprezentanţii Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc au anunţat că tarifele vor rămâne aceleaşi, în plus în perioada aprilie – mai urmând să fie lansate oferte cu 30 până la 50% reducere. În medie, în funcţie de staţiune, valoarea unui sejur de 5 zile a variat între 750 de lei în Mamaia, 525 de lei în Eforie nord, 475 de lei – Neptun, 430 de lei – Venus, 510 lei în Saturn.



Anunţ RAJA

SC RAJA SA îşi cere scuze faţă de abonaţii afectaţi de aceste lucrări, avaria fiind remediată într-un timp foarte scurt.




Herghelia Mangalia a redevenit o atracţie turistică a sudului litoralului

hergh2Herghelia Mangalia, vestită în sud-estul Europei, pepinieră de pur-sânge arabi, aşteaptă, în fiecare zi, de la primele ore ale dimineţii şi până seara târziu, turiştii, dar şi localnicii care doresc să viziteze padocurile şi să admire unii dintre cei mai frumoşi cai din sud estul Europei. Tot aici, cei ce vor să pătrundă tainele echitaţiei o pot face alături de profesori bine instruiţi, pe pur sânge arabi.

Herghelia Mangalia a fost inaugurată pe 5 octombrie 1928. Popularea cu cai pur sânge arabi a hergheliei de la Mangalia, a fost semnată, prin decret regal, de Regele Ferdinand, în 1926 şi a devenit operaţional doi ani mai târziu.

Primii cai au fost aduşi la Mangalia de la Herghelia Jegălia. Pur sânge arabii de aici fuseseră aduşi din Ungaria, de la Babolna, drept pradă de război, după ce trupele româneşti au alungat guvernul comunist instaurat de Bela Kun, în 1919. Caii din Ungaria fuseseră cumpăraţi de la beduini din Siria, Iran şi Irak, de către armata imperială.

În prezent, la herghelie sunt găzduiţi 264 pur sânge arabi, dintre care 21 de mânji din „generaţia“ 2015, care urmează ca, în scurt timp, să fie separaţi de mamele lor. Pe lângă animalele scoase la vânzare, herghelia are şi un „lot“ special, de numai nouă exemplare, a căror valoare este „inestimabilă“, după cum afirmă şeful unităţii, Constantin Ancuţa. Aceştia sunt armăsarii de prăsilă, pur sânge arabi ai căror strămoşi au „întemeiat“ Herghelia Mangalia şi care perpetuează cele şapte linii iniţiale – Siglavy Bagdady (adus de la Herghelia Rădăuţi), El Iman („linie“ egipteană adusă din Germania), Ibn Galal („linie“ egipteană adusă din Ungaria – Germania), Cygaj („linie“ poloneză), Gazal („linie“ ungurească), Mersuch („linie“ ungurească), Nedjari („linii“ franceze şi poloneze).

 

După ce te plimbă, calul vrea să te ţină minte

Ora de echitaţie începe simplu: îngrijitorul calului şi cel ce vă va fi profesor vă învaţă, mai întâi, că animalul vă este un prieten, pentru că exemplarele selectate pentru călărie sunt dintre cele mai blânde. Urcatul pe cal nu e lucru uşor, deşi, la prima vedere, aşa pare. Însă, o dată aflat în şa, nu mai trebuie să vă temeţi de nimic. Îngrijitorii hergheliei spun că un cal nu ar face rău niciodată omului. După ce te plimbă, este politicos să cobori şi să mângâi calul, pentru că aşa te va „simţi“, iar data viitoare te va recunoaşte.

Zona de echitaţie este destul de restrânsă, dar asta pentru cei abia iniţiaţi în tainele călăriei. „Veteranii“, cei ce au urcat în şa de multe ori, pot opta şi pentru o plimbare la malul mării îndeosebi seara, când, la apus, mersul pe cal devine o experienţă de neuitat. În cazul în care vă mulţumiţi cu o plimbare prin herghelie, trebuie să vizitaţi, neapărat, atât padocul iepelor cu mânji – cei „mici“ sunt, prin ei înşişi, un adevărat spectacol – dar şi grajdurile cailor de prăsilă, cei mai frumoşi şi mai nepreţuiţi armăsari ai rasei din ţara noastră.

O oră de echitaţie costă 80 de lei, însă, dacă vă decideţi să pătrundeţi mai adânc tainele călăriei o puteţi face printr-un abonament de şapte ore. Anul acesta, spre bucuria celor de la Herghelie, a adus un suflu nou unităţii, un număr record de turişti şi localnici, în special copii, trecându-i pragul: „Ne bucurăm că, vara aceasta, am redevenit o atracţie pentru copiii din taberele de pe litoral. Au venit atât micuţi preşcolari, cât şi liceeni şi studenţi din ţară. Cum vremea este extrem de favorabilă şi la ora actuală, aşteptăm pe toţi cei ce doresc să viziteze Herghelia sau chiar să călărească, în fiecare zi, între orele 8.00-13.00 şi 15.00-17.30“, ne mai spune Constantin Ancuţa.hergh3

 

Pur sânge arabul, mină de aur pentru pensiuni

„Pur sânge arabul de la Mangalia, cal cu talie destul de mică, este foarte uşor de îngrijit, consumă puţină hrană şi este destul de rezistent. E un cal mic, agreabil, rezistent, cu un temperament relativ plăcut, clădit special pentru echitaţie şi sporturi ecvestre – este campion la galop, la anduranţă şi la sărituri peste obstacole de 1,5 metri. În ultimii ani, arabul este căutat şi de proprietarii de pensiuni, fie că vorbim despre cele de la munte sau de cele de la mare. În zilele ploioase mai ales, o plimbare în aer liber pe un pur sânge este o adevărată „mină de aur“ pentru aceste pensiuni“, ne spune Constantin Ancuţa, directorul hergheliei Mangalia.

Un cal bine îngrijit poate ajunge, de obicei, la 30 de ani de viaţă. Dar “recordman“-ul de vârsta de la Heghelia Mangalia a fost un Nedjari, armăsarul Regelui Mihai, care a murit la „venerabila“ vârstă de 34 de ani, în 1946. Pur-sânge arabii din Mangalia sunt vedetele incontestabile ale mai multor filme româneşti, turnate şi la malul mării – unul dintre acestea fiind „Mihai Viteazul“, al regretatului Sergiu Nicolaescu. De altfel, regizorul a fost, până la moartea sa, unul dintre cei mai fervenţi susţinători ai valorii cailor de la Mangalia.

Herghelia Mangalia este parte a Regiei Naţionale a Pădurilor, prin Direcţia de Creştere, Exploatare şi Ameliorare a Cabalinelor Bucureşti. La ora actuală, la crescătoria de pur sânge arab de la malul mării se efectuează lucrări de întreţinere şi de pregătire de iernat: zugrăveli, reparaţii minore, montarea ferestrelor la graduri etc.

hergh1




Ţigarete ascunse în bagaje, descoperite de poliţiştii de frontieră

Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au identificat în P.T.F. Vama Veche două persoane de sex feminin, care intenţionau să introducă în ţară 70 de pachete cu ţigarete netimbrate, fără documente justificative.

În data de 17.09.2015, în jurul orei 09.30, în P.T.F. Vama Veche, judeţul Constanţa s-au prezentat pentru controlul de frontieră două persoane de sex feminin, în vârstă de 50 respectiv 31 de ani, avand cetăţenie română, care călătoreau cu un autocar ce efectuează curse regulate pe ruta Turcia – România.

În bagajele personale ale acestora au fost descoperite, ascunse şi nedeclarate, 70 de pachete cu ţigarete netimbrate.

Persoanele în cauză, domiciliate pe raza judeţului Constanţa, au declarat că au achiziţionat ţigaretele din Turciei.

Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării cantitatea de ţigarete, în valoare de aproximativ 700 lei, iar persoanelor în cauză le-au fost întocmite lucrări penale pentru săvârşirea infracţiunii de contrabandă, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 270, alin. 3 coroborat cu art. 274 din Legea 86/2006 privind Codul Vamal.

 

 




Cursuri de calificare plătite la Eforie Nord

Asociaţia Europa pentru Dezvoltare Umană pune la dispoziţia şomerilor sau a persoanelor în cautarea unui loc de muncă, următoarele cursuri de competenţe:

Curs Competenţe Informatice – 2 săptămâni;

Curs Competenţe Antreprenoriale – 2 săptămâni;

La aceste cursuri se oferă: cazare, trei mese pe zi (pentru persoanele aflate la min. 50 km de Eforie Nord) şi o subvenţie în valoare de 1.000 lei.

Pentru mai multe detalii sunaţi la: 0371. 189.942 .

 




Pentru a-i potoli pe turiştii nesăbuiţi, salvamarii cer reînfiinţarea Poliţiei Plajei

lipoveanuAsociaţia „Hercules“ a Salvamarilor din sudul litoralului a organizat o conferinţă de presă ce s-a dorit un bilanţ final al acestui sezon, destul de zbuciumat din punctual de vedere al salvatorilor de la malul mării. Totodată, responsabilii Serviciului Salvamar cuprinsîntre Eforie şi Vama Veche, au prezentat câteva dintre doleanţele şi propunerile pentru îmbunătăţirea sezonul estival 2016. Au fost prezenţi la eveniment şefii societăţilor de Salvamar din zonă: George Lipoveanu, preşedintele Club Nautic Callatis, Nichi Coitu – liderul salvamarilor din Costineşti, Viorel Bara – 2 Mai-Vama Veche şi Vasile Borteş – Olimp-Mangalia.

Bilanţ trist al acestui sezon: pe întreg litoralul, numai puţin de 53 de persoane, în marea majoritate turişti, au pierit în valurile mării: “Au fost două sau trei săptămâni de furtuni mari şi nesăbuiţi au fost destui care să se arunce în valuri, în ciuda steagurilor de semnalizare arborate pe foişoare. Cei mai liniştiţi, paradoxal, sunt tinerii din Vama Veche. Pe litoralul sudic am avut aproximativ 300 de turişti salvaţi de la înec, dintre care foarte mulţi dintre ei au avut nevoie de serviciile celor de la Ambulanţă. Am recuperat şi redat familiilor zeci de copii pierduţi. Multe dintre aceste probleme ar putea fi uşor rezolvate prin reînfiinţarea Poliţiei Plajei, organism care a dispărut acum trei-patru ani. Salvamarii nu au atribuţii în sancţionarea celor recalcitranţi, o poate face doar un poliţist. Ne dorim ca, prin intermediul mijloacelor de comunicare în masă, să reuşim să sensibilizăm guvernanţii pentru readucerea poliţiştilor pe plajele româneşti”, a subliniat George Lipoveanu, preşedintele Clubului Nautic Callatis.police

Pentru 2015 salvamarii îşi doresc câteva lucruri pe care le promovează de ani de zile, dar care, nici până la ora actuală nu şi-au găsit ecou în rândul guvernenţilor. În primul rând, firmele de salvamar îşi doresc contracte ferme, pe minimum 3 ani şi nu anuale, ca până acum, fapt că întârzie venirea banilor de la Guvernul României: „În fiecare an, banii pentru contracte vin cu o întârziere de câteva luni. Acest lucru se datorează întârzierii licitaţiilor pentru Serviciul Salvamar. În 2015, abia la jumătatea lunii iunie s-a reuşit o încredinţare direct a acestui serviciu pentru că, dacă se organiza o licitaţie, am fi ajuns în luna decembrie fără salvamari pe plajă. Personal, am achitat ultimul bănuţ băieţilor care au stat la foişoare din banii mei, urmând să îmi recuperez cei 570.000 de lei, de la primărie. Ar fi mult mai simplu şi pentru noi să avem contracte pe 3-5 ani, astfel că ne-am putea pregăti mult mai uşor oamenii, care ar fi angajaţi pe termen mai lung, iar noi, administratorii firmelor de salvamar, am avea un motiv în plus să ne dorim să investim în echipamente, care sunt extreme de costisitoare“, a arătat, în cadrul conferinţei, George Lipoveanu.

Potrivit acestuia, pe plajele din sud au acţionat, în acest sezon, 87 de salvamari, dar, pentru a putea face faţă fluxului mare de turişti, în foişoare ar trebui să fie peste 120 de salvatori.




La Muzeul Callatis vor fi reînviate meşteşugurile tradiţionale dobrogene

Comunicat

În septembrie 2015 se derulează, în instituțiile muzeale din întreaga țară, diverse activități culturale prilejuite de cea de-a XXIII-a ediție a Zilelor Europene ale Patrimoniului. Inițiate în anul 1985, de către Consiliul Europei și Comisia Europeană, Zilele Europene ale Patrimoniului au fost marcate în România, pentru prima dată, în anul 1992. Cu acest prilej, muzeele, institutele de cercetare, universitățile și celelalte instituții culturale care dețin obiecte de patrimoniu organizează evenimente menite să promoveze patrimoniul cultural pe care îl dețin.

La începutul anului 2015, Consiliul Europei a propus, ca temă pentru acest an, „Patrimoniul tehnic și industrial”, iar în România s-a stabilit ca titlul evenimentelor organizate în 2015 să fie „De la meșteșug la industrie – patrimoniul tehnic și industrial din România”. În acest context, Muzeul „Callatis”, din cadrul Complexului Cultural „Callatis” din Mangalia, va încerca să readucă în atenția celor interesați de istorie, tradiții și obiceiuri, îndeletnicirile tradiționale dobrogene și măiestria meșterilor creatori de patrimoniu cultural material.

Meșteșugurile și tradițiile culturale din Dobrogea vor fi reînviate, la sediul muzeului nostru, vineri, 18 septembbrie 2015, începând cu ora 11.00, cu susținerea unor oameni deosebiți, interesați de promovarea valorilor culturale dobrogene. Am să-i menționez aici pe Octavian Manu, președintele Asociației „România – Dacia Casa Noastră” și pe sculptorul popular Marin Bălan, cel care a înființat Muzeul de artă populară din comuna Pecineaga.

Pe tinerii care fac parte din Asociația „România – Dacia Casa Noastră” i-ați putut vedea întreaga vară, în parcul de lângă lacurile din Neptun, readucând în actualitate meșteșugurile antice ale dacilor și geților, confecționând sub privirile turiștilor: haine, opinci, brățări, amulete, vase din ceramică și arme de luptă (săbii, arcuri, săgeți, scuturi de apărare etc). Tot ei sunt cei care au pus în scenă, în parcul din Neptun, luptele dintre geto-daci și romani și luptele cu gladiatori. Porniți de pe dealurile de la Capidava, au ajuns până la Roma, la cel mai mare festival antic din lume, intitulat „Natalli di Roma”, unde au făcut demonstrații de luptă și au defilat îmbrăcați exact ca dacii sculptați, pentru eternitate, în piatră, pe Columna lui Traian din Roma. La Muzeul „Callatis” ei își vor prezenta propriile creații, confecționate din ceramică, dar și pielărie.

Totodată, sculptorul popular Marin Bălan, căruia i se datorează înființarea Muzeului de artă populară din Pecineaga, în care domnia sa a adunat și a pus în valoare obiecte tradiționale românești din zona de sud a Dobrogei, își va prezenta lucrările de artă, pe care le-a realizat din lemn. Artistul predă uneori lecții de sculpură tinerilor care-i vizitează muzeul. Marin Bălan este cunoscut mai ales pentru poarta pe care a sculptat-o la intrarea în muzeul din Pecineaga, alcătuită din 27 de scânduri, pe care a sculptat figuri ale țăranilor din toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene”, a menționat cercetător științific doctor Sorin Marcel Colesniuc, șeful Muzeului „Callatis” din cadrul Complexului Cultural din Mangalia.

La evenimentul cultural, organizat la sediul Muzeului „Callatis”, vor participa oameni de cultură și elevi ai celor trei licee din Mangalia. Elevii Liceului Teoretic „Callatis” vor veni însoțiți de director Luminița Pătrînoiu, elevii Colegiului Economic vor participa împreună cu director Simona Ciobănel și prof. Ibolya Negoiță, iar elevii de la Liceul Tehnologic „Ion Bănescu” vor fi însoțiți de director Corina Mihalache. Alături de ei, sunt așteptați la muzeu toți cei interesați de istorie, cultură și meșteșugurile tradiționale dobrogene.




Bilanţul sezonului estival 2015

La sfârşitul sezonului estival 2015, estimam o creştere de aprox. 18-20% a numărului de turişti pe Litoralul Romanesc , conform datelor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, precum si din estimarile primite de la ANAT si de la asociatiile patronale hoteliere. Creşterea se datorează campaniei intense de promovare a Litoralului, demarate inca din toamna anului trecut, numărului mare de evenimente organizate în toate staţiunile, si cu precădere prin campania “Mamaia Style”, imbunatarii standardului serviciilor turistice oferite de hotelieri si proprietarii de structuri turistice de alimentatie publica si agrement, precum si masurilor adoptate in ultima perioada de catre Guvernul Romaniei, care au avut un efect direct asupra stimularii cresterii circulatiei turisice in Romania (reducerea TVA).

În topul staţiunilor s-au aflat în acest an Mamaia, Eforie şi Venus.

O crestere consistenta s-a înregistrat şi în sudul litoralului, mai ales datorită investiţiilor noi în segmentul hotelier (în special în Venus) şi în agrement ( intre care un nou parc de aventură, deschis in acest an in Neptun).

De asemenea, creşterea totala se datorează promovării susţinute a litoralului, demarate încă din toamna anului trecut, împreună cu agenţiile de turism, hotelierii şi autorităţile locale, prin participarea Asociatiei Litoral – Delta Dunarii la toate târgurile de turism naţionale (Bucuresti, Cluj, Timişoara, Braşov, Iaşi, Bacău, Ploieşti) şi internaţionale (Londra, Varşovia, Tel Aviv, Chişinău, Berlin) si odată cu lansarea programului “Înscrieri Timpurii”, încă din noiembrie 2015. La Targurile de turism de la Londra, Chisinau, Varsovia si Tel Aviv Asociaţia Litoral – Delta Dunării a participat in premieră, inclusiv cu show-uri Mamaia Style.

In 2014-2015 am lansat brosuri ale staţiunii Mamaia în limbile română, engleză, germană, italiană, turcă şi ebraică, spoturi video de 1 minut “Mamaia Official” în aceleaşi limbi străine, am organizat infotripuri in premieră pentru jurnaliştii şi touroperatorii din Turcia si Italia si am continuat parteneriatul cu piata Rep Moldova, am încheiat parteneriate în premieră (cu Federaţia Română de Tenis, Federaţia Română de Bob-Sanie, cu Forţele Navale Române şi Academia Navală „Mircea cel Bătrân”) şi am derulat o întreagă serie de evenimente şi parade “Mamaia Style” pe toată durata sezonului.

In acest an, am atras o dublare a numărului de zboruri charter Tel Aviv – Constanţa faţă de 2014, ceea ce a generat un volum total de 4000 turişti israelieni şi venituri de 4 milioane USD din pachetele de vacanţă, la care se adaugă venituri de cca 1,5 milioane USD din vânzarea de bilete la atracţii, tururi şi excursii locale. Pentru aceasta, Asociaţia Litoral – Delta Dunării a demarat în premieră o campanie de promovare pe cele mai importante 5 posturi de radio din Israel, realizarea unui spot video Mamaia Official în ebraică şi a primelor broşuri oficiale de promovare în ebraică.

Strategia de dezvoltare de trafic aerian către/de la aeroport Constanta a adus două noi rute aeriene – la 2 mai 2015 au fost lansate zborurile Milano – Constanţa (operate de compania aeriană Blue Air), iar pe 30 mai 2015 au început zborurile Londra – Constanţa (operate de WizzAir). Continuăm să fim conectaţi cu Istanbul prin prezenţa Turkish Airlines şi avem în vedere extinderea numărului de zboruri în viitorul apropiat, pentru a atrage pieţe noi de turişti către litoral.

Nu în ultimul rând, creşterea numărului de turişti se datorează unei mai bune comunicări cu hotelierii şi agenţiile de turism şi autorităţile locale, dar şi afectarii pieţelor turistice Bulgaria, Egipt, Tunisia şi Grecia.

În acest moment, Asociaţia Litoral – Delta Dunării, împreună cu membrii săi, pregateste lansarea campaniei de toamnă de promovare a litoralului românesc si Deltei Dunarii, pentru sezonul estival 2016.




Megaconstruct face recepţia finală a distribuţiei de gaze naturale la Mangalia

Vineri, 18 septembrie ac, într-un cadru festiv, societatea de distribuţie a gazelor, Megaconstruct, va face recepţia finală a lucrărilor pe care le-a executat în ultimii ani la Mangalia. Este vorba despre amplul proiect de distribuţie a gazelor naturale atât în locuinţe şi instituţii, cât şi în centralele termice care, astfel, au încetat să mai fie alimentate cu CLU.

Evenimentul se va desfăşura la Primăria Mangalia în prezenţa unor invitaţi de seamă printre care secretarul de stat în Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi Mediului de Afaceri, Mihai Adrian Albulescu, a ambasadorului României la Sofia, Anton Păcureţu şi a altor personalităţi din administraţie, dar nu numai.

SC Megaconstruct SA Bucureşti este o societate ce funcţioneaza în conformitate cu legislaţia din România, este una dintre companiile importante ce activează în domeniul distribuţiei de gaze naturale, ocupând un loc semnificativ pe piaţa românească de distribuţie şi furnizare.

Societatea mai are ca obiecte de activitate şi:

  • Proiectarea sistemelor de distribuţie a gazelor naturale;
  • Executia sistemelor de distribuţie a gazelor naturale;
  • Proiectarea instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale care funcţionează în regim de presiune mai mică sau egală cu 6 bari;
  • Execuţia verificărilor şi reviziilor instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale care funcţioneaza în regim de presiune mai mică sau egală cu 6 bari.

Paralel cu lucrările executate la Mangalia, societatea a demarat proiecte similare în comunele 23 August şi Costineşti, unde numărul cetăţenilor interesaţi să se racordeze la reţeaua de gaze naturale este foarte ridicat.