Sindicaliștii de la Navalistul pichetează sediile Ministerului Economiei și Guvernului. Ce solicită angajații Damen Mangalia

După luni de promisiuni fără rezultat, navaliștii cer acțiuni urgente din partea statului român pentru redresarea șantierului naval din Mangalia
Sindicatul Liber Navalistul (SLN) anunță organizarea a două acțiuni de protest vineri, 9 mai 2025, în fața Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și a Guvernului României, în contextul agravării situației de la Damen Shipyards Mangalia (DSMa), cel mai mare șantier naval din România. Deși statul român este acționar majoritar, nu își asumă responsabilitatea pentru administrarea șantierului, aflat în insolvență și cu activitatea suspendată temporar din iunie 2024.
Programul protestelor:
- la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului: vineri, 9 mai 2025, între orele 11:30 – 13:30
- la Guvernul României (Palatul Victoria): vineri, 9 mai 2025, între orele 13:30 – 15:00
Se estimează participarea a aproximativ 200 de persoane – membri de sindicat și salariați ai DSMa.
Scopul protestelor: transmiterea unui apel disperat către reprezentanții statului român pentru a interveni urgent în sprijinul acestui obiectiv strategic aflat în pragul colapsului.
Contextul actual:
- activitatea șantierului este întreruptă de peste 11 luni (din iunie 2024);
- majoritatea angajaților se află în șomaj tehnic;
- drepturile salariale aferente ultimelor două luni nu au fost achitate;
- prima de Paște și alte drepturi prevăzute în contractul colectiv de muncă nu au fost acordate;
- salariile compensatorii pentru angajații disponibilizați au fost plătite doar parțial;
- doar o parte dintre angajații implicați în lucrări de reparații nave și cei delegați în alte șantiere navale din România au fost plătiți, și aceștia cu întârziere și parțial;
- există riscul ca nici în această lună și nici în lunile următoare să nu se poată achita salariile, în lipsa unor măsuri concrete de sprijin.
Fondul de garantare a creanțelor salariale a fost deja utilizat pentru perioada maximă legală de 5 luni consecutive (octombrie 2024 – februarie 2025) și nu mai poate fi accesat. În aceste condiții, salariații nu mai au nicio plasă de siguranță în fața neplății salariilor. Aceștia au fost privați de drepturile fundamentale prevăzute de legislația muncii. Salariat fără salariu este o contradicție în termeni. SLN a sesizat ITM Constanța privind neplata indemnizațiilor de șomaj tehnic și a altor drepturi din CCM, precum și plata parțială a salariilor angajaților care au reluat activitatea. ITM a efectuat un control, dar nu a transmis încă un răspuns oficial.
La protestul organizat pe 7 februarie 2025, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, anunța existența a șase investitori interesați. Până la această dată, niciun contract de asociere nu a fost semnat, iar promisiunile făcute nu s-au concretizat.
SLN a solicitat în repetate rânduri intervenția Administrației Prezidențiale, a Guvernului României, a Ministerului Economiei, a altor ministere de resort, precum și a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), însă toate aceste apeluri au fost ignorate, la fel ca și problemele grave ale angajaților șantierului.
Este inadmisibil ca statul să rămână pasiv sau să asiste impasibil la prăbușirea acestui colos industrial, fără să ia nicio măsură concretă. Nimeni nu este tras la răspundere pentru colapsul economic și social care afectează direct mii de familii din Mangalia și județul Constanța. Între timp, personalul calificat părăsește șantierul, fiind recrutat de alte companii din țară și din străinătate, iar comunitatea locală se confruntă cu o depopulare accentuată și o criză economică majoră.
Este inacceptabil ca singurul șantier naval din România unde statul este acționar majoritar să fie lăsat să moară, în timp ce alte șantiere prosperă. De ce a preluat statul 51% din acțiuni dacă nu își asumă responsabilitatea administrării și relansării activității?
SLN solicită de urgență:
- plata integrală a salariilor restante și a drepturilor prevăzute în CCM;
- sprijin guvernamental real și imediat pentru finanțarea activității șantierului;
- încheierea unui nou contract de asociere cu un investitor serios și competent;
- elaborarea și aplicarea unei strategii clare pentru salvarea și relansarea acestui obiectiv strategic.
Promisiunile nu mai ajung. Situația este critică. Navaliștii nu mai pot trăi din vorbe. Dacă statul nu intervine acum, va deveni direct responsabil de închiderea șantierului și de pierderea unei resurse economice esențiale. Dispariția acestor locuri de muncă va avea un impact devastator asupra economiei și comunității locale.