Cum a luat ființă linia ferată Mangalia-Constanța. A fost inaugurată la 22 de ani de la începerea lucrărilor
Calea ferată simplă Constanța-Mangalia (44 km) cu ramura Eforie Nord-Techirghiol (4.5 km) a fost construită între anii 1916-1938 de către Administrația CFR în scop turistic, strategic şi economic.
În primăvara anului 1916 Direcția Lucrări Noi a început construcția căii ferate spre Mangalia, dar lucrările au fost întrerupte în luna august, din cauza declanșării Primului Război Mondial.
Au fost reluate în primăvara anului 1927, pentru a pune în valoare potențialul turistic al Litoralului Mării Negre.
Primul segment, Constanța – Eforie a fost studiat și executat în doar opt luni, de către Direcția Construcțiilor Divizia IV Lucrări Noi Constanța, fiind dat în exploatare în anul 1927. Lucrările pentru Eforie – Mangalia au fost reluate abia după zece ani, ruta feroviară fiind inaugurată la 17 iulie 1938.
Linia a fost studiată şi executată de ing. George Mainescu în numai 80 de zile de la studiul execuției, fiind un record absolut pentru acele timpuri. La 5 iunie 1927 linia s-a inaugurat numai pentru traficul de călători şi, după 10 zile, la 15 iunie 1927 a fost deschisă şi pentru traficul de mărfuri.
Din cauza crizei economice înregistrată între anii 1927-1937, construcția căii ferate Eforie Sud – Mangalia a fost din nou sistată.
În anul 1937, când posibilitățile administrației au permis continuarea lucrărilor, ing. George C. Mainescu a început studiul pentru calea ferată Eforie Sud-Mangalia, cu ramura sa Eforie Nord-Techirghiol.
La 1 ianuarie 1938, în cadrul Direcției Lucrări Speciale s-a înființat secția de lucrări Carmen Sylva Mangalia cu sediul în Mangalia, condusă de ing. Alexandru Stovenescs, unitate subordonată Inspecției I Studii București.
Lucrările au început în primăvara anului 1938 și, la 17 iulie 1938 a avut loc inaugurarea căii ferate Eforie Sud – Mangalia.
„În anul 1947, la cererea comunei Techirghiol s-a executat un studiu pentru o cale ferată directă Constanța – Techirghiol (11,28 km), variantă ce urma să scoată traseul existent de pe fâșia îngustă cuprinsă între lacul Agigea și Marea Neagră, supusă permanent inundațiilor. (…) Devizul estima suma de 17 milioane lei și a rămas în faza de studiu“, scrie inginerul Radu Bellu în cartea Monografia căii ferate Constanța – Mangalia cu ramura sa Eforie Nord- Techirghiol.