GIGANTUL MSC ar dori să preia Damen Mangalia. Liderul Sindicatului Navalistul: „Sperăm să nu rămână doar la nivel de intenție, așa cum s-a întâmplat în cazul investitorului din Turcia”

Protest Damen Mangalia
Unul dintre cei mai importanți operatori navali mondiali, MSC Group, a notificat Guvernul României că vrea să preia administrarea șantierului Damen Mangalia, arată România Liberă.
Liderul Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă, ne-a declarat, referitor la acest subiect:
„Așa cum este denumirea, este doar o exprimare a intenției. Este un pas important, dar nu știm dacă Guvernul României a răspuns și, dacă da, în ce constă acel răspuns.
Așteptăm ca reprezentanții Guvernului României să ne comunice dacă au răspuns acelei scrisori de intenție și în ce stadiu se află negocierile cu investitorul interesat să preia administrarea șantierului.
Sperăm să nu rămână doar la nivel de intenție, având în vedere că, recent, un alt investitor din Turcia și-a exprimat, de asemenea, intenția și apoi nu s-a întâmplat nimic concret. Este important să nu se rezume doar la nivel de intenție și să se ajungă la oficializarea unui acord de asociere cu un alt investitor.
Sperăm că au răspuns deja și că se negociază detaliile privind încetarea contractului de asociere cu Damen, preluarea acțiunilor de către statul român și încheierea unui contract de asociere cu noul investitor interesat să preia administrarea șantierului„.
Pe 20 aprilie 2025, Prabhat Jha, CEO al MSC Shipmanagement Limited, Limassol, trimitea o scrisoare către Marcel Ciolacu, la acel moment prim-ministru, Marian Neacșu, viceprim-ministru, și Ilie Bolojan, la acea vreme încă președintele interimar al României.
„Prin prezenta scrisoare, îmi exprim interesul sincer pentru administrarea și operarea șantierului naval Mangalia. Sub rezerva sprijinului și aprobării Guvernului României pentru ca MSC să administreze și să opereze șantierul Mangalia, declarăm că MSC are intenția de a dezvolta activitatea șantierului și de a angaja personal local, contribuind la creșterea gradului de ocupare a forței de muncă din zonă. MSC este angajată să aducă în faza inițială personal de conducere și expertiză din afară, iar ulterior să dezvolte resursele umane la nivel local”, se arată în scrisoarea semnată de Prabhat Jha, CEO al MSC Shipmanagement Limited, document consultat de Europa Liberă.
Cine este MSC Group
Mediterranean Shipping Company (MSC) a fost fondat de căpitanul napoletan Gianluigi Aponte și soția sa, Rafaela Aponte Diamant, fiica unui bancher elvețian. Cei doi au intrat în afaceri în 1970 cu un singur vapor ce făcea curse cargo între Europa și Africa.
În 2024, revista Forbes estima averea soților Aponte la peste 33 de miliarde de dolari, pe poziția 48 în clasamentul bogaților lumii.
În prezent, MSC este un lider în domeniul transportului maritim. Divizia sa de transport cargo operează peste 900 de nave și este cea mai mare linie de transport maritim de containere din lume.
Conglomeratul activează în peste 155 de țări și are peste 200.000 de angajați.
În comparație, grupul Damen (fostul asociat în șantierul naval din Mangalia cu 49%), operează în 35 de țări și are 12.500 de angajați.