26 aprilie 2024

Asaltat de autorități în momentele sale de glorie, Șantierul Daewoo Mangalia, lăsat, acum, singur să orbecăie prin întuneric!

 

Exact cu un an în urmă, mai precis, la data de 13 februarie 2017, conducerea Șantierului Daewoo Mangalia primea în vizită pe ministrul Economiei de atunci, Alexandru Petrescu care a venit însoțit de o delegație formată din președintele Consiliului Județean Constanța,

Horia Țuțuianu, senatorul PSD, Nicolae Moga, primarul localității Limanu, Dan Gheorghe Georgescu. Atunci, încă plutea optimismul în aer, ministrul întărind tuturor convingerea că șantierul va fi ajutat să-și revină. Iată, ce declara Alexandru Petrescu la conferința de presă: ”DMHI trebuie să privească pe toată lumea, pe acţionari, pe noi ca şi minister, dar şi pe Consiliul Judeţean Constanţa. Până acum, din păcate, statul şi-a manifestat doar prin complezenţă procentul pe care îl deţine din şantier, respectiv 49% Abordarea guvernamentală va fi similară actului managerial. După această primă întâlnire, în cadrul căreia am solicitat o situaţie a şantierului, va exista o discuţie la Ministerul Economiei. De asemenea, voi purta un dialog cu acţionarii majoritari din Coreea de Sud. Consider esenţială păstrarea tuturor locurilor de muncă. Este vorba despre o unitate de producţie extrem de importantă pentru zona de sud a judeţului. Am sugerat conducerii şantierului DMHI o serie de direcţii noi pe care să le abordeze până când piaţa construcţiilor de nave îşi va reveni la nivel mondial, având în vedere că aceasta trece de câţiva ani printr-o criză. Astfel, i-am sfătuit să-şi diversifice portofoliul, să intre şi pe piaţa reparaţiilor, să livreze anumite componente pentru nave, să încheie parteneriate cu alte şantiere din Europa. Cu siguranţă, la nivel mondial, piaţa îşi va reveni, va trece peste această criză, de aceea este important ca DMHI să-şi prezerve numărul angajaţilor, cu atât mai mult, cu cât au pregătirea necesară, sunt instruiţi şi calificaţi la cele mai înalte standarde. Tocmai de aceea este nevoie de profesionişti”, a declarat ministrul Economiei.

Autoritățile, imune la disperarea miilor de angajați!

În ciuda acestor asigurări pozitive, două săptămâni mai târziu, Alexandru Petrescu a fost mutat de la Ministerul Economiei, la IMM-uri, astfel că planurile sale s-au spulberat. În locul său, la minister, a fost numit Mihai Tudose, care, după puțin timp, a ajuns prim-ministru. Apoi, la același minister al Economiei a ajuns tot pentru puțin timp Gheorghe Șimon, pentru ca recent să fie numit un nou ministru în persoana lui Dănuț Andrușcă.

Desele schimbări de miniștri au îngreunat mult dialogul ministerului cu reprezentanții șantierului, astfel că lucrurile s-au acutizat, iar optimismul a fost înlocuit cu deznădejdea.

Revenind la autoritățile locale, județene, naționale, trebuie reamintit faptul că au fost permanent martore la realizările șantierului, la ceremoniile de botez ale navelor, la diversele inaugurări. Printre invitații de onoare s-au aflat, de-a lungul timpului, fostul președinte al României, Traian Băsescu, premierul Viorel Ponta, pleiada de miniștri de la Economie, primari, consilieri locali, județeni, parlamentari, printre care senatorul Nicolae Moga, dar și președintele Consiliului Județean Constanța, Horia Țuțuianu, cât și primarii din Mangalia și Limanu, Cristian Radu, respectiv Dan Gheorghe Georgescu.

De când s-a instalat însă atmosfera de panică, de incertitudine și chiar de disperare în rândul angajaților, famiiilor lor, dar și a cetățenilor în general, reprezentanții autorităților nu au mai scos niciun cuvânt, nu a făcut niciun demers, nu s-a deplasat la Ministerul Economiei ori la Guvern pentru a fi găsită o soluție salvatoare.

Nepăsarea lor a aruncat, acum, Mangalia în haos, generat de teama și zvonurile tot mai credibile privind închiderea definitivă a șantierului. Se pare că nimănui nu-i pasă de miile de familii din Mangalia și împrejurimi care au rate către bănci, copii de întreținut, o viață normală de trăit în fond, fiind mai comod să devină vizibili înainte de alegeri când se lansează noi promisiuni fără acoperire.

 

60% din forța de muncă a șantierului a fost asigurată doar de municipiul Mangalia!

 

Aleșii ar fi trebuit să acorde atenție navaliștilor, nu doar pentru că au drept de vot, ci pentru că țin economia locală în viață, pentru impozitele mari încasate de la DMHI și nu în ultimul rând pentru că numărul celor care lucrează acolo este covârșitor.

Anul trecut pe vremea aceasta, 60% din forța de muncă a șantierului o reprezenta numai cetățenii din Mangalia, 4.500 la număr. Urmau satele și comunele Ciocârlia, Casicea, Adamclisi, Chirnogeni, Cotu Văii, Negru Vodă, Plopeni, Comana cu un procent de 18% dat de cei 1.328 de angajați, apoi zona 2 Mai, Limanu, Vama Veche – 9%, asigurat de 634 de salariați. Un procent de 8% era reprezentat de zona Pecineaga, Albești, 23 August care avea 583 de angajați, apoi zona Constanța (Eforie, Agigea, Mihail Kogălniceanu, Techirgiol, Ovidiu, Topraisar) cu un procent de 5% dat de 350 de angajați. În total, lucrau în șantier 7.395 de oameni.

În prezent, din păcate sunt aproximativ 1.700, dar se zvonește că ar rămâne, curând, sub 1.000!

Cu toate acestea, însă, guvernează tăcerea în rândul aleșilor, domnii având, probabil, preocupări mai importante, ba mai mult, unii dintre ei aflându-se chiar în febra pre-campaniei electorale…

 

Vom reveni!