19 martie 2024

Damen Mangalia, după restructurări: „Șantierul se poate confrunta cu o lipsă suplimentară de comenzi și ar putea fi obligat să ia în considerare și alte măsuri”

Poziție Damen Shipyards Group, 

Santierul Naval Damen Galați & Șantierul Naval Damen Mangalia

 

Damen Shipyards Group are o pondere majoră în dezvoltarea sectorului maritim din România prin investiții consecutive în achiziționarea, întreținerea și modernizarea șantierelor navale din Galați și Mangalia, precum și prin dezvoltarea Maritime Engineering Galați, o agenție de proiectare de ultimă generație, care are aproximativ 150 de ingineri și proiectează cele mai complexe nave civile și militare produse de Damen în România și nu numai.

 

În total, aceste companii oferă în mod direct 3800 de locuri de muncă, ceea ce reprezintă mai mult de 30% din numărul total de angajați Damen din întreaga lume. Damen este mândru de cooperarea de succes din ultimii 25 de ani între șantierele sale românești și, printre altele, treisprezece forte navale maritime, inclusiv cele din țările NATO și UE.

 

Damen este o afacere de familie cu un orizont pe termen lung. Prin urmare, suntem „aici pentru a rămâne” în România, fapt subliniat de investițiile făcute în ultimii ani în șantierele din Galați și Mangalia.

 

Este de la sine înțeles însă că Damen trebuie să se adapteze și situației economice din sectoarele maritime mondiale. Parțial, din cauza scăderii cererii din sectoarele offshore, dar și a concurenței crescute cu șantierelor navale susținute de stat în Asia, activitățile europene de construcție și reparație navală au scăzut și mai mult în 2020. Acest efect a fost exacerbat de impactul pandemiei Covid-19. În general, noile comenzi de construcții navale din Europa au scăzut cu 64% în tonaj anul trecut comparativ cu 2019 (în termeni valorici: 40% în scădere).

 

Ca răspuns la această situație, Damen a fost nevoită să anunțe o reorganizare pe 6 iulie 2020, care din păcate a implicat pierderea a 642 de locuri de muncă în Galați și 228 de locuri de muncă în Mangalia. În Olanda, alte câteva sute de locuri de muncă au fost restructurate.

 

Reorganizarea planificată la Galați a fost deja realizată. Din diverse motive, acest lucru nu s-a întâmplat încă la Mangalia și convocăm acționarii să ia o decizie cu privire la programul de restructurare deja propus, care implică în principal personal indirect și de sprijin. În plus, Damen se poate confrunta cu o lipsă suplimentară de comenzi și ar putea fi obligat să ia în considerare măsuri suplimentare care să alinieze în continuare structura costurilor ambelor șantiere cu realitatea economică.

 

O parte din soluție la această problemă ar consta în sprijin substanțial din partea guvernului român, inclusiv a comenzilor de pe piața internă din România. Acest lucru poate fi stimulat de accesul neîngrădit la programe de achiziții românești, atât militare, cât și civile, pentru toate companiile de construcții navale din România care îndeplinesc standardele cerute.