Măsuri ale polițiștilor de frontieră pentru perioada Sărbătorilor
În perioada sărbătorilor de iarnă, aproximativ 450 de poliţişti de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă vor desfăşura, zilnic, activităţi de supraveghere şi control la frontiera de stat.
Cele mai tranzitate puncte de trecere a frontierei vor fi cele aflate la graniţa cu Bulgaria unde se pot înregistra creşteri ale traficului, fapt pentru care conducerea Gărzii de Coastă a dispus o serie de măsuri, menite să fluidizeze traficul şi să reducă timpii de aşteptare.
Apropierea sărbătorilor de iarnă readuce în ţară mulţi dintre cetăţenii români aflaţi în străinătate, pentru a-şi petrece aceste zile împreună cu familia şi rudele, dar şi cetăţeni străini care doresc să-şi petreacă zilele de vacanţă în România. De asemenea, mulţi cetăţeni români şi-au planificat petrecerea acestor zile în străinătate.
Ca urmare a acestui fapt, în luna decembrie, în punctele de trecere a frontierei, se înregistrează o creştere a traficului de persoane şi mijloace de transport, sens în care, pentru evitarea aglomerărilor, Garda de Coastă a luat măsurile necesare astfel încât formalităţile de trecere ale fronterei să se efectueze în condiţii normale.
Astfel, în următoarea perioadă, aproximativ 450 de poliţişti de frontieră vor desfăşura, zilnic, activităţi de supraveghere şi control a frontierei de stat.
Pentru realizarea unui control de frontieră eficient şi fluent, conducerea Gărzii de Coastă a dispus întreprinderea următoarele măsuri:
- suplimentarea personalului care-şi desfăşoară activitatea la controlul documentelor, respectiv creşterea numărului arterelor de control din punctele de frontieră, pe sensul de intrare sau ieşire din ţară, dacă situaţia o impune;
- constituirea unei rezerve de personal, atât la sediul Gărzii de Coastă, cât şi în cadrul structurilor teritoriale, formată din ofiţeri specializaţi care vor fi pregătiţi să acţioneze, dacă este necesar;
- asigurarea unei supravegheri sporite a frontierei de stat, prin aplicarea măsurilor legale pentru prevenirea şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere;
- menţinerea în stare de operativitate a tuturor mijloacelor de comunicaţii şi informatică şi pregătirea personalului din subordine în vederea asigurării intervenţiei rapide în zona de competenţă, pentru rezolvarea unor eventuale situaţii deosebite;
- intensificarea relaţiilor de conlucrare şi colaborare cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne, cu autorităţile de frontieră ale statelor vecine, precum şi cu administraţia publică locală.
Recomandări
Pentru evitarea aglomerărilor, Garda de Coastă recomandă participanţilor la trafic tranzitarea tuturor punctelor de frontieră existente la graniţă, astfel încât să se preîntâmpine apariţia suprasolicitărilor doar a unora dintre acestea, din cauza numărului mare de călători, într-un timp foarte scurt.
În condiţiile în care, conform estimărilor, cele mai tranzitate puncte de trecere vor fi cele de la frontiera cu Bulgaria, reamintim punctele de frontieră existente în judeţul Constanţa:
– P.T.F. Vama Veche;
– P.T.F. Ostrov – Silistra;
– P.T.F. Negru Voda – Kardam.
Condiţii călătorie minori
Având în vedere faptul că, în perioada vacanţei de iarnă, mulţi copii călătoresc în afara graniţelor ţării, precum şi faptul că încă se întâlnesc situaţii în care prevederile legale nu sunt cunoscute, reamintim condiţiile privind călătoria cetăţenilor români minori în străinătate:
Legea 248/2005 prevede faptul că aceştia pot ieşi din ţară în aceleaşi condiţii ca şi persoanele adulte, în baza unui document de călătorie valabil – paşaport sau carte de identitate (minorii peste 14 ani) – numai dacă sunt însoţiţi de o persoană fizică majoră şi cu acordul părinţilor.
Poliţiştii de frontieră vor permite ieşirea din ţară a cetăţenilor români minori numai în următoarele cazuri:
– în situaţia în care călătoresc în străinătate însoţiţi de ambii părinţi;
– în situaţia în care călătoresc împreună cu unul dintre părinţi, numai dacă părintele însoţitor prezintă o declaraţie a celuilalt părinte sau, după caz, face dovada decesului celuilalt părinte;
În cazul părinţilor divorţaţi, chiar dacă părintele însoţitor face dovada faptului că minorul i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă însă cei doi părinţi exercită în comun autoritatea părintească, acesta trebuie să prezinte acordul autentificat al celuilalt părinte cu privire la ieşirea din ţară.
– în situaţia în care sunt însoţiţi de o altă persoană fizică majoră numai dacă persoana însoţitoare prezintă, pe lângă cazierul judiciar, o declaraţie:
v a ambilor părinţi,
v a părintelui căruia minorul i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă,
v a părintelui supravieţuitor ori a reprezentantului său legal
Prin reprezentant legal se înţelege persoana desemnată, potrivit legii, să exercite drepturile şi să îndeplinească obligaţiile părinteşti faţă de minor.
Declaraţia trebuie să cuprindă şi următoarele menţiuni:
- scopul deplasării
- ruta urmată până în statul de destinaţie
- în cazul în care minorul urmează să rămână în statul de destinaţie, trebuie menţionată persoana căreia urmează a-i fi încredinţat minorul sau dacă urmează să se întoarcă, trebuie sa fie precizat însoţitorul.
Poate avea calitatea de însoţitor şi o persoană anume desemnată din cadrul unei societăţi comerciale autorizate, în condiţiile legii, să desfăşoare activităţi de transport internaţional de persoane.
Declaraţiile prevăzute ca şi condiţii la călătoria minorului în străinătate trebuie redactate în două exemplare şi trebuie să fie autentificate în ţară de notarul public, iar în străinătate, de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori, dacă au fost date în faţa autorităţilor străine, să îndeplinească condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila conform Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare. Un exemplar al declaraţiei se păstrează de către însoţitor, iar al doilea exemplar însoţeşte paşaportul sau cartea de identitate a minorului.
021.9590 – număr unic de apel al Poliţiei de Frontieră Române
Reamintim tuturor participanţilor la traficul transfrontalier că, în situaţia în care sunt nemulţumiţi de modul în care a fost efectuat controlul la trecerea frontierei, pot suna la numărul de telefon 021.9590, unde aspectele semnalate vor fi preluate de către poliţiştii de frontieră care vor acţiona în consecinţă, legal, de la caz la caz.