23 noiembrie 2024 4:54

Protoiereul Vasile Cârlan răspunde acuzaţiilor consilierului Ion Mincă: „Pot justifica leu cu leu, banii primiţi de la primărie!”

vasile-carlan-300x201Acuzaţii grave au fost proferate la una dintre ultimele şedinţe ale Consiliului Local Mangalia. Chiar la întocmirea bugetului urbei, consilierul Ion Mincă a declarat că, întâmplător, la finele anului trecut, se afla în biroul edilului Cristian Radu când, o echipă condusă de un preot din Mangalia, a venit la primărie pentru a solicita o sumă de bani pentru continuarea lucrărilor locaşului său de cult. La primărie, faţa bisericească ar fi aflat că instituţia a alocat, pentru locaşul de cult pe care îl păstoreşte, o sumă de bani, prin Protoieria Mangalia, dar care, spune acesta, nu ar fi ajuns la biserică.

“Cred că este vorba despre o sumă de peste 200.000 de euro, bani care au fost daţi prin Protoieria Mangalia, nu direct bisericii. Preotul venise să se intereseze de o solicitare de acum doi ani, de 680.000 de lei pe care îi ceruse pentru finalizarea Bisericii de pe strada General Vârtejanu şi să solicite aceeaşi sumă, încă o dată. Doamna director de la Direcţia Economică a venit cu ordinul de plată, prin care a demonstrat că banii au fost daţi Protoieriei Mangalia, nu direct bisericii cu pricina. Ştiţi ce răspuns mi-au dat oamenii? Că nu ştiu nimic de banii aceştia. Au dispărut pur şi simplu. Şi ne mai văităm că nu alocăm destui bani şcolilor…”, a acuzat liderul PRM Mangalia, Ion Mincă.

Vorbele consilierului local şi lider al PRM Mangalia au stârnit, ulterior, mânia protoiereului Vasile Cîrlan care ne-a declarat în exclusivitate: “Nouă ne-au fost viraţi, pe Protoierie, aproximativ 700.000 de lei în patru ani, bani pe care îi pot justifica leu cu leu. Toate plăţile efectuate de Protoierie au fost perfect legale, fapt confirmat şi de Curtea de Conturi, deci, în privinţa legalităţii cheltuielilor nu avem absolut nimic să ne reproşăm. Vă pun la dispoziţie toate sumele de bani primite, în ultimii patru ani, de la primărie, fie în contul Protoieriei Mangalia, fie direct bisericilor. Vreau să mai adaug un lucru: multe dintre solicitările noastre către primărie şi Consiliul Local, adică tocmai către consilierii care aruncă, azi, cu acuzaţii nefondate, au dispărut pur şi simplu. Ştiţi, de exemplu, că noi, Protoieria, nu putem aloca un leu Bisericii Sfântul Gheorghe din centrul oraşului? Biserica este monument istoric şi nu avem voie să facem niciun fel de reparaţii. Mai mult, nu putem aloca fonduri din cauză că nu există un titlu de proprietate pe terenul bisericii, deşi în ultimii patru ani am făcut zeci de dosare şi eu, personal, şi părintele Restanţia, pentru a fi iniţiat un proiect de hotărâre prin care să primim cei 3.000 de metri pătraţi. De câte ori întrebam la primărie, primeam, constant, acelaşi răspuns: s-au pierdut actele! Consilierii se află în campanie electorală, se pare, şi uită că, patru ani, nu au făcut măcar atâta lucru: să ne aprobe acest titlu de proprietate!”.

Potrivit informaţiilor pe care ni le-a furnizat Protoieria Callatis, în ultimii ani instituţia a primit următoarele sume, alocate, locaşurilor de cult din oraş:

„Adormirea Maicii Domnului”, lucrări de construire a bisericii – 259.513 lei (plăţile către furnizori fiind făcute în perioada decembrie 2013- decembrie 2015), „Sfântul Mina”, lucrări de amenajare Centru Social – 180.486 lei şi 9.999 lei pentru repararea instalaţiei termice a acestui centru (toate plăţile au fost efectuate de către Protoierie, către furnizori, în 2013) şi Parohia Neptun, lucrări de termoizolaţie – 185.676 lei (plăţi achitate în 2013). Totodată, pentru Biserica „Sfântul Ilie şi Sfinţii Mihail şi Gavriil”, primăria a alocat, în mod direct şi nu prin Protoierie, 100.000 de lei pentru finalizarea clădirii.

“În total, în ultimii ani, am primit, pe Protoierie sau direct la Biserica „Sfântul Ilie şi Sfinţii Mihail şi Gavriil” 735.676 lei, bani pe care i-am justificat, în faţa Curţii de Conturi şi, acum, prin intermediul dumneavoastră, în faţa credincioşilor noştri”, conchide Vasile Cîrlan, protoiereul Mangaliei.