23 noiembrie 2024 22:25

Daewoo Mangalia Heavy Industries, o istorie a succesului de peste 40 de ani

1De peste 40 de ani, Şantierul Naval de la Mangalia, fie că s-a numit Şantierul Naval 2 Mai, fie Daewoo Mangalia Heavy Industries (“DMHI”) este agentul economic cel mai important din zona sudului litoralului şi unul dintre cele mai mari şi mai moderne şantiere din

sud-estul Europei. În ciuda zvonurilor ce apar, periodic, referitoare la situaţia economică a DMHI, şantierul rămâne un pol de stabilitate, concentrat pe atingerea obiectivelor din planul de producţie.

Pentru a reflecta realitatea economică, socială şi profesională a DMHI şi pentru a respecta adevărul, în ciuda zvonurilor apărute în mass-media română sau de peste hotare,  ziarul “Ediţia de Sud” îşi propune ca, pe parcursul mai multor episoade, să prezinte câteva fragmente din activitatea celui mai mare agent economic al municipiului.

Vom trece în revistă istoria DMHI şi modul în care societatea a ajuns unul dintre cei mai mari jucători pe piaţa construcţiilor navale, vom publica interviuri cu personalităţi ale DMHI, dar şi cu oameni simpli, care, prin activitatea lor de zi cu zi, reuşesc să menţină înaltul grad de calitate al producţiei navale.

 

2Pe 19 iunie 2016, avea loc, la Daewoo Mangalia Heavy Industries, o premieră absolută: botezul a trei nave de tip „petrolier“, cu capacitate de 112,700 TDW: Elias Tsakos, Thomas Zafiras şi Leontios H. Evenimentul, un motiv de mândrie pentru Daewoo Mangalia, a avut loc în prezenţa a peste 150 de invitaţi de peste hotare şi angajaţilor ai companiei. Cele trei nave  au fost dotate cu cele mai moderne şi performante sisteme de navigaţie, siguranţă şi confort. La triplul botez au fost prezenţi Tae Jin Hwang, preşedintele Daewoo Mangalia Heavy Industries,  alături de fondatorul Grupului Tsakos, căpitan Panagiotis Tsakos, preşedintele TEN, Nikolaos Tsakos, ambasadorul Greciei în România, Vassiloconstandakis Grigorios. Potrivit directorul Diviziei Managementul Administraţiei, Mihai Andrei, cele trei nave, de tip petrolier, au constituit o noutate tehnologică: toate echipamentele, sistemele tehnologice, sunt de ultimă generaţie, realizând un proiect de anvergură atât pentru Mangalia, cât şi pentru România.

Cele trei petroliere au fost cele mai recente proiecte de acest gen de la Daewoo Mangalia Heavy Industries, ele făcând parte dintr-un şir de nouă contracte ce se vor materializa prin efortul susţinut al tuturor angajaţilor de pe platforma industrială a DMHI.

 

Istoria Daewoo Mangalia a început în urmă cu 42 de ani, în 131974, când lua fiinţă Şantierul 2 Mai Mangalia. Timp de patru ani au fost construite, aici, docurile 1 şi 2. În 1976 demara, în forţă, construcţia a zeci de nave de diverse dimensiuni, de la cargouri pentru mărfuri cu capacitate cuprinsă între 65.000 TDW şi 100.000 TDW, petroliere de 89.000 TDW, dar şi instalaţii pentru platformele petroliere marine şi chiar corpul Fregatei Mărăşeşti.

În 1985 a devenit funcţional cel de al treilea şi cel mai mare doc al Şantierului 2 Mai Mangalia, care a fost folosit pentru reparaţii nave.

La 22 ianuarie 1997 ia fiinţă Daewoo Mangalia Heavy Industries, companie născută prin asocierea dintre Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering din Coreea şi Şantierul Naval 2 Mai Mangalia. Şantierul Naval “2 Mai” S.A. Mangalia deţine, în această structură, 49% din acţiunile companiei, în timp ce Daewoo Shipbuilding &Marine Engineering (DSME), are 51% din acţiuni.

9În scurt timp, Daewoo Mangalia Heavy Industries devine cel mai important şantier naval pentru construcţia, conversia şi reparaţia de nave din zona Mării Negre. După 14 ani, în 2004, prin noua strategie economică a şantierului, DMHI începe producţia de nave comerciale de foarte mari dimensiuni, de tip Panamax. La finele lui 2007, conducerea şantierului decide oprirea activităţii de reparaţii nave, în favoarea proiectelor noi, de mari dimensiuni, care asigurau cifra de afaceri superioară celei realizate de serviciile de reparaţii.

Între anii 2008-2009 Daewoo Mangalia Heavy Industries îşi extinde capacităţile de producţie, prin investiţii în infrastructura pentru noi unităţi de fabricaţie pentru construcţii corp, armare şi vopsitorie, conversia Docului uscat nr. 3, din facilitate pentru servicii de reparaţii nave, în capacitate fundamentală pentru construcţii de nave noi, dotând-o cu o macara gigant de 1.000 de tone forţă. Tot în 2009 are loc lansarea la apă a celor mai mari nave construite în zona

Mării Negre şi Mediteranei: primul proiect – un port-container cu capacitatea de  5.905 TEU pentru Hamburg Sud (Germania) şi, cel de al doilea, un vrachier din clasa CAPESIZE de de 180.000 tdw, pentru Grupul Tzakos (Grecia).16 copy

Anul 2011 aduce şi un record în ceea ce priveşte numărul de nave livrate: unsprezece la număr, dintre care cinci port-containere, trei vrachiere, două nave specializate pentru logistica offshore şi o barjă submersibilă, specializată în foraje submarine.

În 2015 DMHI livrează două portcontainere de 9.100 TEU, cele mai mari nave de acest gen construite vreodată în zona Mării Negre şi Mediteranei.

Realizările pe care DMHI le-a reuşit să de-a lungul anilor se datorează îmbunătăţirii continue atât a activităţii de producţie, cât şi a standardelor de calitate, de la care nu a făcut rabat. Astfel, într-o perioadă de timp relativ scurtă, compania a reuşit să intre în posesia Certificatului de Calitate ISO 9001:2008, Standardul de Mediu ISO 14001:2009, Standardul de Sănătate Ocupaţională şi Siguranţa OHSAS 18001:2007.

12La ora actuală Daewoo Mangalia Heavy Industries este agentul economic cel mai important al oraşului, ce susţine, practic, cea mai mare parte a familiilor municipiului.

Compania are 2.399 de angajaţi proprii, iar alături de cei peste 4.700 de angajaţi ai societăţilor colaboratoare, numărul total al celor direct angrenaţi în viaţa şantierului depăşeşte 7.000 de salariaţi.

Daewoo Mangalia Heavy Industries, de-a lungul existenţei sale de peste 19 ani, a livrat numai puţin de 152 de nave comerciale, 50 de barje, 10 nave destinate logisticii platformelor de foraj marin, 3 docuri plutitoare, o macara plutitoare şi o instalaţie plutitoare specializată în dragare.

În numărul următor al ziarului nostru vă vom prezenta date concrete privind contribuţia companiei Daewoo Mangalia Heavy Industries la economia locală şi cea centrală, precum şi la bugetul de stat al României.

4