Directorul SC Polaris M Holding Mangalia, Florin Jianu: „Ne dau mare bătaie de cap gunoaiele neorganizate şi restanţele uriaşe ale asociaţiilor de proprietari!”
De multe ori, cetăţenii se declară nemulţumiţi în privinţa curăţeniei din oraş şi staţiuni, omiţând faptul că munţii de deşeuri menajere şi resturile provenite de la materialele de construcţii, ce acoperă zone întinse din municipiu, apar din cauza nepăsării propriilor semeni. Deoarece le este mai comod şi din dorinţa de a evita încheierea de contracte cu Polaris, oamenii „decorează” fără jenă, majoritatea cartierelor, astfel că de multe ori ghenele special amenajate rămân goale. La fel se întâmplă şi în cartierele de blocuri, unde unii locatari nu se deranjează să arunce sacii cu gunoi în ghene, ci alături, iar exemplul acestora este urmat apoi de alte zeci de persoane.
Despre aspectele care îngreunează activitatea societăţii de salubrizare Polaris, am discutat cu directorul punctului de lucru Mangalia, Florin Jianu care ne-a prezentat şi câteva soluţii pentru a avea un oraş curat.
- Câţi angajaţi, câte maşini şi o medie a cantităţii reziduurilor colectate, transportate şi depozitate zilnic?
- Polaris M. Holding are, în prezent, peste 100 de angajaţi la punctul de lucru Mangalia, număr care variază destul de mult în funcţie de perioada din an, spre exemplu, de la începutul lunii aprilie, când încep pregătirile pentru sezonul estival şi până la începutul lunii mai, numărul de angajaţi ajunge aproape de 200 şi rămâne aşa până la începutul sau chiar jumătatea lunii octombrie.
Această activitate de colectare, transport şi depozitare a reziduurilor nepericuloase de pe raza Municipiului Mangalia şi a staţiunilor aferente, se face cu 14 utilaje (autocompactoare de 18mc/14mc/6mc, trakkere, graifer, abrollkipper, automătură şi autoutilitare), media zilnică a cantităţii colectate, transportate şi depozitate fiind de 90 tone.
- Dacă şi cum vă pregătiţi pentru sezonul rece?
- Sezonul rece ne va găsi pregatiţi şi în acest an, avem, deja, un stoc de material antiderapant (amestec nisip cu sare) de 700 tone şi 20 de tone de sare pură (pentru trotuare).
În ceea ce priveşte utilajele pentru deszăpezire şi combatere mecanizată a poleiului pe carosabil, societatea Polaris dispune de 8 utilaje cu lamă din care 3 sunt şi împrăştietoare de material antiderapand (sărăriţe), de diferite capacităţi, pentru a putea avea acces pe toate străzile şi străduţele şi graifer (pentru crearea depozitelor de material antiderapant în oraş, uşor accesibile oamenilor din teren, încărcarea sărăriţelor dar şi intervenţia în cazul crengilor căzute). În funcţie de necesitate, noi
ne-am asigurat că putem suplimenta numărul de utilaje (ca şi în anii anteriori), având la dispoziţie 7 buldoexcavatoare, 1 wola, 1 telelift Merlo multifuncţional (cupă şi/sau nacelă), şi 3 autobasculante.
Pentru trotuare şi alei ce nu permit sub nicio formă accesul împrăştietoarelor de material antiderapant menţionate în prealabil, am pregătit pe lângă forţă de muncă umană (45-60 de oameni dotaţi cu lopeţi şi razuri pentru spart gheaţă şi „alimentaţi”cu material antiderapant), utilaje şi utilitare mici, cum ar fi: tractoraş cu lamă şi sărăriţă, 2 ATV-uri cu lame şi sărăriţe, bobcat cu lamă şi mini buldoexcavator cu cupă.
De asemenea, aş dori să mai fac câteva precizări: Ca urmare a discuţiilor purtate cu Primăria Mangalia, aşa cum este şi normal/logic, există o prioritizare a zonelor, în sensul că primele străzi pe care trimitem utilajele sunt cele care duc la spital, şcoli, pompieri, poliţie, traseul microbuzelor, bulevarde mari, străzi circulate intens etc.), a se înţelege corect, acestea sunt zonele cu care începem, dar de acţionat se acţionează şi pe ultima stradă sau străduţă, chiar şi neasfaltată. Dincolo de latura sau spiritul nostru critic, aş dori să informez cetăţenii ca în anumite situaţii, când văd un utilaj circulând cu lama ridicată, NU ÎNSEAMNA CĂ SE PLIMBĂ, acel utilaj poate fi chemat la o urgenţă (am avut cazuri când oamenii ne-au rugat să-i ajutăm, disperaţi, că au rămas împotmoliţi sau căzuţi în şanţ în afara oraşului, venind dinspre Albeşti, ar trebui să îi lăsăm acolo?!), utilajele pot merge cu lama ridicată dacă se întorc către baza auto pentru a fi reîncărcate cu material antiderapant (este normal să meargă cu lama ridicată dacă traseul către baza este pe o stradă unde în urmă cu câteva minute sau ore a fost împrăştiat material antiderapant), sau pot merge la alimentat cu combustibil. Zicala „cu natura nu te pui” este foarte adevarată, anul trecut am avut parte de o experienţă foarte urâtă, de un fenomen rar numit „freezing rain” (ploaie îngheţată), după ce acoperisem peste 85% din străzi cu material antiderapant, a avut loc această ploaie care la contactul cu solul a îngheţat instant, creând o pojghiţă de gheaţă peste materialul antiderapant, explic acest lucru pentru ca oamenii să înţeleagă că acest proces de deszăpezire şi combatere mecanizată a poleiului nu ţine doar de bunăvoinţa şi seriozitatea noastră, de care vă asigur, ţine şi de condiţiile meteo.
- Care sunt problemele pe care le întâmpinaţi în oraş şi staţiuni?
- Una din cele mai mari probleme este inconştienţa şi nepăsarea UNORA dintre cetăţenii oraşului. Ştiu că este foarte probabil să supăr cu această afirmaţie, dar aş vrea să conştietizăm împreună că, acolo unde vedem reziduuri împrăştiate (indiferent că discutăm de spaţii verzi, trotuare, alei, parcuri sau în jurul ghenelor şi platformelor subterane de deşeuri), este vorba despre ceea ce lasă unii dintre noi în urma lor. Refuz să cred că vine cineva din localităţile învecinate să spargă seminţe şi să bea bere/suc pe aleea de lângă blocul X, lăsând în urmă să doze aruncate pe jos, covor de coji de seminţe, bere vărsată care pătează asfaltul, chiştoace etc.
Ceea ce doresc să spun este că, dacă vrem un oraş curat în permanenţă, trebuie să ne purtăm şi noi ca atare.
O altă mare problemă pe care o avem, este cea legată de plata facturilor de gunoi, existând încă asociaţii de proprietari care nu au înţeles că a beneficia de un serviciu presupune şi anumite costuri, exact aşa cum se întâmplă cu abonamentul de cablu TV, cu apă, termoficarea sau alte servicii de utilitate.
Ceea ce este şi mai grav, este faptul că oamenii, proprietarii de apartamente, achită administratorilor/preşedinţilor de asociaţie întreagă factură lunară de întreţinere, iar aceştia împart banii după bunul plac, dacă şi cum îi împart hotărând dumnealor. Astfel, omul de bună credinţă, care şi-a plătit factura de întreţinere (fiind inclus şi serviciul de ridicare a gunoiului) consideră că s-a achitat de datorii şi îl lasă pe administrator să împartă banii după bunul plac, lucru care ne aduce în situaţia de astăzi, cu asociaţii ce au datorii de ani de zile. Din păcate, în viitorul apropiat, vom fi obligaţi să reluăm procedura de sistare a colectării reziduurilor menajere de la ghenele şi platformele îngropate, ce deservesc asociaţiile cu datorii încă foarte mari.
- Există deşeuri neorganizate şi în ce zone predomină?
- Da, există! Din păcate, aceste depozite neorganizate sunt create tot de unii cetăţeni ai oraşului. Sunt două tipuri de „producători” ai acestor depozite neorganizate, cetăţenii care locuiesc la case sau blocuri şi aruncă alte deşeuri decât cele menajere de obicei (crengi, frunze, gunoi de grajd, reziduuri inerte provenite din renovări/demolări/construcţii etc.) şi agenţi economici care preferă să-şi care şi arunce reziduurile menajere şi inerte în diverse locuri total neadecvate, cum ar fi în pădure sau pe câmp, pentru a nu-şi asuma ca şi cost colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor produse.
În Mangalia, din păcate, aceste situaţii sunt întâlnite destul de des în intersecţiile străzilor din cartierul Colonişti (de exemplu: intersecţia străzilor General Dragalina cu Horia, Cloşca şi Crişan, efectiv pe stradă în zona Sălii de sport de lângă Şcoala nr.1, la ieşirile din oraş etc.) şi chiar lângă ghenele şi platformele de gunoi (care nu au ca scop depozitarea reziduurilor inerte), unde oamenii consideră că este normal să-şi depună molozul.
De precizat ar fi faptul că, în parteneriat cu Primaria Mangalia, am încercat şi reuşit să eradicăm parte din aceste depozite de gunoi neorganizat, dar în unele locaţii, oamenii continuă să arunce reziduuri total ilegal şi haotic.
- Ce sfaturi daţi cetăţenilor pentru un oraş curat?
- Nu ştiu dacă-mi permit să dau sfaturi cetăţenilor, ţine de dumnealor, de noi toţi până la urmă, dacă suntem dispuşi să avem grijă de oraşul nostru. Menţinerea stării de curăţenie nu presupune eforturi mari din partea cetăţenilor, presupune doar puţină atenţie şi bunăvoinţă. Dacă în loc să aruncăm pe jos, am arunca în coşuleţele de gunoi, dacă în loc să aruncăm lângă ghenă, am arunca în interiorul acesteia, dacă în loc să aruncăm în pădure sau pe mijlocul străzii, am folosi din nou ghenele care sunt prevăzute pentru aşa ceva, dacă am aduna după patrupedele noastre care-şi fac nevoile pe domeniul public, cu siguranţă lucrurile ar sta altfel…
Pe această cale, îi informez pe toţi cetăţenii Mangaliei că, în momentul în care se decid să renoveze, demoleze sau să construiască ceva, pentru a păstra curăţenia şi a elimina apariţia unor depozite neorganizate de reziduuri inerte, pot suna (0241/740514) sau veni la sediul Polaris din Mangalia, str. Mihai Viteazu, nr.10 E, pentru încheierea unui contract individual (dacă nu deţin, deja, unul) şi înaintarea unei comenzi în baza căreia vor primi un vas colector special pentru reziduuri inerte (container/benă).
În acest fel, vor fi în legalitate, lucrul se face civilizat, iar oraşul rămâne curat!