În 2019, Damen Mangalia va monta echipamente pentru retenția noxelor pentru 11 nave și va construi un yacht de lux de 155 de metri
Interviu în exclusivitate cu Florin Spătaru, directorul Diviziei Resurse Umane și Afaceri Corporatiste Damen Mangalia
1. Cum apreciați că s-a desfășurat etapa de preluare a conducerii Șantierului Naval după dificila perioadă de negocieri, marcată de sincope și diverse piedici birocratice?
Conducerea societății a fost preluată încă din prima zi după finalizarea procesului de preluare a pachetului majoritar de la DSME, urmand ca într-o perioadă de aproximativ trei luni de zile să se realizeze transferul efectiv al celor 2% din acțiuni către acționarul român (Șantierul Naval 2 Mai Mangalia) și preluarea controlului operațional de către Damen. Din punctul nostru de vedere, preluarea s-a făcut fără sincope. Am găsit un sprijin real atât în reprezentanții părții române în Consiliul de Administrație, în Consiliul de Supraveghere al societăți, în rândul angajaților și al celor care au ocupat poziții de conducere în organizație. Practic, în momentul de față implementăm anumite proceduri scare vor permite ca șantierul să funcționeze la cele mai înalte standarde specifice grupului Damen.
2. Care sunt problemele pe care le-ați identificat și care sunt măsurile de rezolvare a acestora?
Preluarea s-a făcut fără sincope. Am găsit un sprijin real.
3. Ce cuprinde strategia de relansare a companiei care dispune de dotări calitative în comparație cu celelalte șantiere navale din țară, dar nu numai?
Șantierul din Mangalia a fost în ultimii 20 de ani orientat către construcția de nave comerciale mari. În contextul actual al industriei europene navale, această orientare DOAR către navele comerciale nu poate asigura sustenabilitatea șantierului. Din acest motiv, tocmai de aceea, șantierul de la Mangalia este integrat in Divizia de Business Cruise, RoPax si Offshore, care are ca obiectiv constructia de nave de croazieră, nave de pasageri și nave pentru operatiunile offshore – atât din Marea Neagra cât si din alte zone. Planul nostru de investiții este orientat către construcția de nave cu structură cu table subțiri și construcția de nave cu un nivel ridicat de armare, astfel incat acum suntem siguri că putem concura cu succes în industria europeană. Obiectivele noastre sunt cât se poate de îndrăznețe. Intenționăm ca număr de angajați să crească odată cu investițiile ample. Vom ajunge la o structură de personal cu aproximativ 3.000 de angajați! E proporția optimă între construcția de corp și partea de armare.
4. Cum veți reîntregi numărul angajaților, având în vedere plecările masive din perioada crizei?
Din prima zi de la preluare,dupa preluare am lansat anunțuri de angajare în vederea atragerii foștilor angajați ai societătii. De asemenea, am facut toate demersurile pentru reactivarea si certificarea centrului de formare de personal. Prin intermediul cursurilor interne pe care le vom organiza în cadrul societății ne propunem să reușim să formăm între 200 și 400 de angajati pe an. În plus,am semnat parteneriate cu majoritatea liceelor și colegiilor din zonă si cu universitățile din Constanța și Galati, astfel încât să putem oferi toate condițiile de dezvoltare a carierei și să putem atrage cât mai mulți tineri în zonă. Este una dintre preocupările noastre majore ca prin astfel de măsuri, precum și prin investițiile pe care le vom face pentru renovarea și modernizarea căminelor, a cantinei, precum și a celorlalte facilități pe care le detine societatea, să putem asigura posibilitatea tinerilor să își înceapa o cariera in Șantierul Naval din Mangalia.
5. Cum îi veți convinge pe cei care au plecat să revină la Mangalia?
Suntem încrezători că reașezarea sistemului de salarizare, condițiile competitive oferite angajatilor și dorinta de reîntregire a familiei vor determina cât mai mulți profesioniști să revina la Mangalia.
6. Câte persoane veți angaja anul acesta?
In planul de afaceri al societății este prevăzut un numar de peste 500 de persoane pe care dorim să le angajăm, urmând ca în perioada următoare să putem la peste 500 de noi angajați.
7. Care este situația proiectelor noi, mă refer la construcția de nave?
Damen Mangalia face parte din Divizia de Business Cruise, RoPax si Offshore. Am desfășurat o campanie susținută de atragere a clientilor care a dat roade și va ajuta și economia locală. În acest moment avem trei contracte asigurate care vor începe la jumatatea acestui an, dar numarul proiectelor potențiale este mult mai mare. Credem cu tărie că începând cu jumătatea anului 2019 vom avea capacitatea de construcție ocupată în proportie de 100%. Și chiar peste, lucru ar permite noi investiții și angajări..
8. Cum decurge negocierea contractului colectiv de muncă?
Începând cu luna iulie 2018, conducerea Damen a reusit încheierea unui acord cu sindicatul. Acordul trena de la începutul anului 2018, cu promisiunea ca la urmatoarele negocieri să reașezăm sistemul de salarizare și condițiile Contractului Colectiv de Muncă pe criterii competitive. În acest moment, suntem în perioada negocierilor și consideram că – atât administrația cât și partenerii nostri de la Sindicalul Liber „Navalistul” – avem un scop comun și anume să asigurăm atât angajaților actuali ai societatii, cât și viitorilor potentiali angajați condiții competitive pentru industria navală românească.
9. Care este, în prezent, volumul lucrărilor de reparații la Mangalia?
Activitățile de reparații în cursul anului 2018, și preconizam că și în 2019 vor avea o pondere ridicată în cifra de afaceri a societății. Șantierul din Managalia a realizat lucrări de reparații și modernizări pentru mai mult de 20 de nave. În plus, pentru anul 2019 s-a semnat un contract cu un partener pentru lucrari de montare de echipamente pentru retentia noxelor pentru un numar de 11 nave. Ca atare, considerăm că 2019 va reprezenta un an cel puțin la fel de bun ca 2018 pe acest segment.
10. Câți angajați are Șantierul Naval Damen Galați și care este numărul comenzilor pe care le are pe termen mediu și lung?
Santierul din Galati are peste 2.400 de angajati, cu un portofoliu de aproximativ 30 de nave în constructție. Fiind constienți că o bună colaborare între membrii grupului Damen este cheia către o dezvoltare sigura, intre Damen Shipyard Mangalia si Damen Shipyard Group a fost demarat un parteneriat în vederea acoperirii necesarului de forță de muncă, îmbunătățirii competențelor profesionale și oferirii de noi oportunități de dezvoltare pentru angajații Damen. Obiectivul acestei colaborări îl reprezintă transferul de tehnologie și bune practici dintre cele două santiere.
11. Ce proiecte noi aveti la Mangalia?
Am semnat deja contracte majore pentru Santierul Naval Damen Mangalia. Vase de lux pentru croaziere, ambarcațiuni de mare capacitate pentru exploatații petroliere și nave de transport maritim vor fi construite în Mangalia – în cel mai mare șantier naval din Europa. Contractele recent semnate vor permite ca la Șantierul Naval Mangalia să fie continuată lunga tradiție a construcțiilor navale în Marea Neagră. Sunt șase luni de când șantierul beneficiază de rețeaua internațională de vânzări Damen, iar atragerea noilor contracte majore vor permite ca șantierul să funcționeze la capacitate maximă încă din această vară.
Noile contracte sunt axate pe toate cele trei sectoare de activitate ale șantierului din Mangalia: nave de croazieră, nave destinate transportului de pasageri și nave offshore.
Unul dintre aceste noi proiecte care va fi realizat la Șantierul Naval Mangalia, este o navă de croazieră – un mega iaht de 155 de metri pentru calatorii de lux in intreaga lume. Contractul a fost semnat cu SeaDream Yacht Club din Norvegia, marcand astfel intrarea grupului Damen pe piata vaselor de croaziera. Iahtul va fi construit in intregime la Santierul Naval Damen Mangalia.
Bravo, domnilor! Se pare ca Damen va dezvolta întreaga parte de S-E a României. Cine mai vrea sa plece spre V si centrul tarii? Țineți aproape de Dunăre și litoral, dragilor! Va fi dezvoltare economică in zona atât pe domeniul naval si alte meserii adiacente cat si pe zona de servicii.