Sindicatul Liber Navalistul consideră ilegale concedierile de la Damen Mangalia
Catre: – Damen Shipyards Mangalia SA
– Divizia Resurse Umane si Afaceri Corporatiste
In atentia: – D-lui Director Divizia HRM & CA
Subiect: – Notificarea nr. 1561 din 28.07.2021
Subscrisul, Sindicatul Liber Navalistul, sindicat reprezentativ la nivelul societatii DSMa
Avand in vedere:
– Notificarea 1561 transmisa prin adresa nr. 1570/29.07.2021 cu privire la intentia societatii de a concedia colectiv un numar de 228 de salariati;
– Dispozitiile Cap. VI din CCM la nivel de unitate;
– Dispozitiile art. 68 si urmatoarele din Codul Muncii, va comunicam urmatoarele:
I. Hotararea A.G.E.A. DSMa nr. 18/23.07.2021 prin care a fost aprobata desfiintarea
unui numar de 228 de posturi.
Referitor la acest aspect si vazand prevederile art. 69 din Codul Muncii (mai ales prevederile alin. 1 lit. a1) precum si prevederile art. 71 alin. 12 si 72 alin. 13 din Codul Muncii, apreciem ca notificarea comunicata subscrisului sindicat este una pur formala si nu are ca scop in niciun fel nici evitarea concedierilor colective si nici o eventuala diminuare a numarului de salariati afectati de masura desfiintarii posturilor, deja adoptata la data de 23.07.2021, anterior consultarii impusa de legiuitor in scopul prevazut de lege si anume acela al ajungerii la o intelegere.
1 Art. 69 (1) În cazul în care angajatorul intenționează să efectueze concedieri colective, acesta are obligația de a iniția, în timp util și în scopul ajungerii la o înțelegere, în condițiile prevăzute de lege, consultări cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanții salariaților, cu privire cel puțin la:
a) metodele și mijloacele de evitare a concedierilor colective sau de reducere a numărului de salariați care vor fi concediați;
2 Art. 71 (1) Sindicatul sau, după caz, reprezentanții salariaților pot propune angajatorului măsuri în vederea evitării concedierilor ori diminuării numărului salariaților concediați, într-un termen de 10 zile calendaristice de la data primirii notificării.
3 Art. 72 (1) În situația în care, ulterior consultărilor cu sindicatul sau reprezentanții salariaților, potrivit
prevederilor art. 69 și 71, angajatorul decide aplicarea măsurii de concediere colectivă […]
Pe cale de consecinta, apeciem ca inca de la acest prim moment al notificarii transmisa subscrisului sindicat, potrivit art. 69 din Codul Muncii, procedura este vadit nelegala, avand un caracter pur formal, eludand insusi scopul dialogului social instituit de lege, scopul DSMa fiind strict acela pur formal de a “bifa” pasii necesari pentru a concedia 228 de salariati ai societatii.
Astfel, in conditiile date, este cu neputinta, ab initio, a considera ca orice propunere a subscrisului sindicat de evitare a concedierilor colective sau de reducere a numarului de salariati afectati va fi avuta in vreun fel in vedere, in conditiile in care decizia prevazuta de art. 72 alin. 1 Codul Muncii (ulterioara prezentei consultari) este la acest moment deja adoptata, mult anterior demararii “consultarilor” formale.
II. Notificarea transmisa nu cuprinde informatia cuprinsa de art. 69 alin. (2) lit. e) din Codul Muncii
Lecturand cu atentie notificarea privind intentia societatii de a concedia 228 de salariati precum si motivele care ar putea conduce la o astfel de masura, subscrisul sindicat va punem in vedere ca aceasta nu contine nicio referire la “măsurile avute în vedere pentru limitarea numărului concedierilor”, astfel cum prevede art. 69 alin. (2) lit. e) din Codul Muncii.
Astfel, desi exista, formal, celelalte elemente obligatorii prevazute de dispozitiile legale, nu am regasit nicio informatie cu privire la masurile avute in vedere de managementul performant al companiei cu privire la limitarea numarului concedierilor sau chiar masuri avute in vedere sau deja luate cu privire la evitarea completa a acestei masuri care va afecta 228 de familii.
Din acest punct de vedere, este neverosimil ca societatea pe care o administrati cu competenta solicita subscrisului sindicat propuneri pentru evitarea ori diminuarea numărului salariaților concediați, in conditiile in care dispuneti de toate informatiile si parghiile suficiente si necesare pentru a indeplini acest deziderat.
Astfel, apreciem ca, desi recunoasteti o incapacitate manageriala a actualei echipe de conducere, “aruncarea” raspunderii pentru masura concedierii pe institutiile statului roman (ANAF) denota o lipsa de asumare a responsabilitatii pentru nerespectarea angajamentelor asumate la momentul preluarii pachetului de actiuni ale societatii.
Astfel, in conditiile in care este evident ca la acest moment societatea DSMa este guvernata de un management defectuos, consideram ca prima propunere pentru evitarea sau diminuarea numarului salariatilor concediati este aceea care consta in prezentarea demisiilor persoanelor care sunt responsabile de esecul planului de afaceri si de management. Raportat la argumentul orelor necesare pentru functionarea “optima” a santierului pe termen scurt si mediu, este de prisos sa va reamintim faptul ca din acest punct de vedere, al bugetarii numarului de ore societatea a fost extrem de deficitara in ultimii 2 ani din punct de vedere al planificarii si organizarii activitatii, existand multiple exemple pe care vi le-am adus la cunostinta dealungul timpului cu privire la situatiile aparute in productie.
Din acest punct de vedere, consideram ca una din masurile pe care le puteti adopta in vederea evitarii concedierilor sau limitarii numarului de persoane concediate poate fi si aceea a reducerii numarului de ore suplimentare efectuate la nivelul intregului santier, in conditiile in care un numar mare de salariati au efectuat si chiar depasit limita legala cu privire la numarul orelor suplimentare efectuate atat in anul 2020 cat si in anul 2021, chiar in conditii de pandemie si somaj tehnic pentru o parte din salariati.
Pe cale de consecinta, avand in vedere ca nu ne-ati comunicat numarul total de ore suplimentare efectuate la nivelul santierului cat si individual (anonimizat) pentru anii 2020 si 2021, va solicitam pe aceasta cale, in temeiul art. 69 alin. (2) aceasta informatie relevanta.
Relevanta reiese din faptul ca orele suplimentare sunt platite cu 100% (dublu) fata de orele normale. Astfel, o reducere sau chiar o eliminare a orelor suplimentare prestate, combinat cu reconversia profesionala a personalului fara incarcare suficienta prin relocare catrezonele de productie unde exista supraincarcare poate fi apta sa conduca fie spre evitarea concedierilor fie spre o limitare a numarului persoanelor afectate. Reducerea costurilor pentru orele suplimentare consideram ca este apta a salva daca nu toate cel putin o mare parte a locurilor de munca ce se intentioneaza a fi desfiintate.
Aceste aspecte au mai fost discutate la intalnirile dintre noi partenerii sociali insa desi v-ati
angajat sa limitati numarul de ore suplimentare totusi nu ati actionat in consecinta si continuati sa nu respectati dispozitiile legale privind munca suplimentara.
III. Situatia subcontractorilor si a delegarilor/detasarilor in cadrul DSMa
Avand in vedere faptul ca prin notificare nu ne-ati comunicat date complete cu privire la situatia subcontractorilor si a personalului delegat de la alte santiere (Damen Galati), va solicitam sa ne comunicati daca:
– la acest moment mai exista salariati de nationalitate vietnameza in cadrul
diviziilor/departamentelor/workshopurilor/office-urilor/formatiilor de muncitori (la nivel de maistru) in cadrul carora se vor desfiinta posturi;
– la acest moment mai exista personal detasat de la DSGa sau Damen Workforce Romania sau alte societati in incinta DSMa si care sunt diviziile/departamentele/workshop-urile/officeurile/formatiile de muncitori (la nivel de maistru) in care activeaza si posturile ocupate (evidentierea acestora in Organigrama DSMa).
– au fost reziliate contracte cu societatile subcontractoare care au desfasurat acelasi tip de activitati cu cele ale salariatilor care ocupa posturile ce urmeaza a se desfiinta.
Din acest punct de vedere, apreciem ca o alta masura ce poate fi luata in scopul prevazut de art. 69 alin. (1) din Codul Muncii este incetarea tuturor colaborarilor cu personal din strainatate, subcontractori si/sau detasari/delegari de la alte santiere.
IV. Informatii insuficiente transmise prin intermediul notificarii
Din acest punct de vedere, va solicitam in conformitate cu dispozitiile art. 69 alin. (2) din Codul Muncii sa ne comunicati informatii complete si netrunchiate cu privire la:
– organigrama detaliata cu toate functiile de conducere pana la nivel de maistru a societatii;
– statul de functii complet al societatii, cu evidentierea posturilor ce urmeaza a fi desfiintate.
-“Plan restructurare posturi” (Anexa 4 la Notificare) care sa cuprinda pe langa divizie/departament si informatiile referitoare la workshop/office si formatie de muncitori (la nivel de maistru)
– lista nominala a persoanelor care ocupa posturile ce se intentioneaza a fi desfiintate, in masura in care o astfel de lista exista la acest moment.
– cate persoane cumuleaza pensia cu salariul sau indeplinesc conditiile de pensionare anul acesta sau le vor indeplini in cursul anului 2022.
In concluzie, consideram in continuare ca procedura de consultare astfel cum ati inteles sa o parcurgeti pana la acest moment este realizata cu incalcarea legii. Cu toate acestea, este in interesul salariatilor ce vor fi afectati de aceasta masura ca subscrisul sindicat sa incercam sa va determinam sa renuntati la ideea concedierii colective sau sa limitati numarul de salariati afectati.
Avand in vedere faptul ca unul din scopurile principale ale noastre in calitate de sindicat reprezentativ este protejarea drepturilor si intereselor legitime ale tuturor salariatilor din DSMa precum si dorinta noastra ca impreuna cu angajatorul sa asiguram un climat de siguranta si incredere cu privire la securitatea locurilor de munca, va adresam prezenta in scopul de a putea la randul nostru sa oferim informatii concrete celor ce ni le solicita.
Totodata, va solicitam sa observati faptul ca termenul de 10 zile prevazut de art. 71 alin. (1) Codul Muncii, va incepe sa curga de la data la care ne vom afla in posesia informatiilor relevante pe care vi le-am solicitat.
Va asiguram ca nu vom inceta sa recurgem la toate metodele legale pe care le avem la dispozitie in sensul de a apara si proteja drepturile si interesele tuturor salariatilor societatii.
SINDICATUL LIBER NAVALISTUL