Damen Group, despre situația de la Mangalia: „Așteptăm un sprijin substanțial din partea guvernului român, inclusiv prin comenzi de pe piața internă din România”
Declarație Damen Shipyards Group
Damen Shipyards Galați & Damen Shipyards Mangalia
Damen Shipyards Group are o contribuție majoră la dezvoltarea sectorului maritim din România prin investiițiile pe care le-a făcut până în prezent în achiziționarea, modernizarea și dezvoltarea șantierelor navale din Galați și Mangalia, precum și prin infiintarea Maritime Engineering Galați, o agenție de proiectare de ultimă generație care are aproximativ 150 de ingineri și care proiectează cele mai complexe nave civile și navale produse de Damen în România și în alte părți.
În total, aceste companii oferă locuri de muncă directe pentru aproximativ 3.800 de persoane, care reprezintă mai mult de 30% din numărul total de angajați ai Damen în întreaga lume.
Damen este mândră de activitatea de succes din ultimii 25 de ani din șantierele sale românești, care au proiectat și livrat nave pentru 13 forțe navale din țările NATO și UE.
*Damen este o afacere de familie cu o viziune pe termen lung, fapt demonstrat de investițiile majore pe care le-am făcut în ultimii ani în șantierele pe care le avem în Galați și în Mangalia. Vom rămâne puternic ancorați în România.*
Este de la sine înțeles, totuși, că Damen trebuie să se adapteze și situației economice din sectoarele maritime globale. *Activitățile europene de construcție și reparații navale și-au continuat declinul și în 2020 în parte și din cauza scăderii cererii din sectoarele offshore și a concurenței crescute din partea șantierelor navale susținute de state din Asia. Acest efect a fost exacerbat de impactul pandemiei Covid-19. În general, noile comenzi de construcții navale din Europa au scăzut cu 64% în tonaj anul trecut comparativ cu 2019 (în termeni nominali: 40% în scădere).*
Ca răspuns la această situație, Damen a fost nevoită să anunțe o reorganizare pe 6 iulie 2020 care, din păcate, a implicat pierderea a 642 de locuri de muncă în șantierul din Galați și 228 de locuri de muncă în cel din Mangalia. De asemenea, în șantierul din Olanda al Damen, câteva sute de locuri de muncă au fost desființate.
Reorganizarea necesară la Galați a fost deja realizată. Din diverse motive, acest lucru nu s-a întâmplat încă la Mangalia și convocăm acționarii să ia o decizie până la sfârșitul lunii iunie 2021 cu privire la programul de restructurare deja propus, care afectează în principal personalul indirect și de suport. Nevoia de a face acest lucru s-a accentuat și mai mult între timp, pentru a face șantierul sustenabil și viabil.
În plus, Damen s-ar putea confrunta cu o lipsă de activitate substanțială și ar putea fi obligată să ia în considerare măsuri suplimentare care să alinieze structura costurilor ambelor șantiere cu realitatea economică.
*O parte din soluția la această problemă ar implica un sprijin substanțial din partea guvernului român, inclusiv prin comenzi de pe piața internă din România. Acest lucru poate fi stimulat de accesul neîngrădit atât la programele locale de achiziții militare, cât și civile, pentru toate companiile de construcții navale din România care îndeplinesc standardele cerute.*