Damen în România – ”Suntem aici pe termen lung”
Damen Shipyards Group, o corporatie globala in domeniul constructiilor navale, opereaza 35 de santiere navale de constructie si reparatie din intreaga lume, dintre care doua in Romania. Unul dintre ele, ce face obiectul preluarii recente de catre Damen asupra controlului operatiunilor acestuia, este vorba despre Santierul Naval Damen Mangalia, este considerat printre cele mai mari santiere din Europa. Noua achizitie face ca Romania sa devina tara cu cea mai semnificativa productie din cadrul grupului, in termeni ce vizeaza facilitatile si forta de munca, ingloband astfel peste 4,500 de angajati romani la care se adauga 1,500 de subcontractori, tot romani.
Cu o istorie de peste 90 de ani, Damen si-a inceput activitatea in Galati acum 25 de ani, mai intai ca partener, iar incepand cu 1999, ca actionar majoritar. Damen a investit considerabil in santier, transformand Santierul Naval Damen Galati intr-unul dintre cele mai de succes exemple ale privatizarii din economia romaneasca.
Peste 400 de nave au fost construite de cand santierul galatean s-a alaturat Grupului Damen, pentru diversi clienti din 70 de tari printre care Australia, Belgia, Brazilia, Canada, Danemarca, Franta, Germania, Grecia, Hong Kong, Islanda, Italia, Olanda, Mexic, Norvegia, Singapore, Suedia si Marea Britanie. 29 de nave militare au fost construite incepand cu anul 2002 in santierul de la Galati, pentru treisprezece marine militare si autoritati de paza de coasta de pe intreg mapamondul, inclusiv pentru multe state membre NATO si UE. Santierul a devenit astfel cel mai mari exportator roman de nave, si una dintre cele mai importante unitati de productie din industria de aparare din Romania. Santierul beneficiaza enorm de pe urma experientei proprii – toti managerii sunt locali si urmasi din tata in fiu ai navalistilor din zona. In fapt, intregul Grup Damen beneficiaza de pe urma acestui aspect; experienta navalistilor galateni nu este doar exportata catre clienti sub forma navelor construite aici, ci este si impartasita via transferul de cunostinte la nivelul intregului grup. De exemplu, Marine Engineering Galati, o companie de proiectare navala, parte a Grupului Damen are in jur de 150 de ingineri angajati care livreaza proiecte complete pentru toate navele militare construite de Damen. Alaturi de sora sa, compania Damen Schelde Naval Shipbuilding, Santierul Naval Damen Galati a devenit cel mai important santier din cadrul Diviziei de Aparare & Securitate al Grupului Damen.
In 2007, confruntandu-se cu o criza majora de forta de munca experimentata, si determninat sa isi continue activitatea in zona, santierul galatean si-a infiintat propriul Centru de Pregatire Profesionala, certificat de Ministerul Educatiei. Pana in prezent, aproape 2,000 de tineri au fost instruiti in diferite meserii cum ar fi sudor, lacatus constructor naval, lacatus montator agregate si tubulator. Echipele de sudori ale Damen Galati, pregatite in cadrul Centrului de Instruire au castigat medaliile de aur in 2016 si 2018 la competitia Internationala de Sudura Arc Cup din China. Performantele lor extraordinare constituie o dovada clara a angajamentului lor catre calitate si totodata, stau marturie a bogatei mosteniri in constructii navale a orasului Galati, care a livrat asadar unii dintre cei mai buni specialisti in sudura din lume.
In vara anului 2018, la sfarsitul celor 7 luni de negocieri cu guvernul Romaniei, Damen, singura corporatie care si-a manifestat interesul de a prelua participatia Daewoo Group la Santierul Naval Mangalia, aflat aproape de faliment, a incheiat un parteneriat cu statul roman privind controlul si operarea acestui obiectiv industrial major din economia romaneasca. La fel ca și in cazul santierului din Galati când Damen a preluat compania acum 20 de ani, preluarea administrarii companiei din Mangalia nu a fost condiționata de primirea de comenzi din partea guvernului roman.
Strategia Damen consta in a incorpora Mangalia in structura sa extinsa de divizii dedicate construirii de nave destinate exploatarilor offshore si nave de croaziera. In prezent, Damen se axeaza pe atragerea de comenzi noi pentru a putea asigura un viitor de success si prosper acestui santier. Pe langa aceasta, Damen doreste sa pastreze forta de munca inalt calificata si experimentata de care santierul dispune, garantand totodata mentinerea si extinderea acesteia.
Damen se afla in Romania pe termen lung. Obiectivul grupului este de a continua succesul de necontestat al Santierului Naval Damen Galati si de a dezvolta imensul potential de la Santierul Naval Damen Mangalia.
Aceasta abordare profesionala va continua sa dovedeasca o valoare deosebita pentru comunitatile in care grupul Damen activeaza. De exemplu, Damen Galati este una dintre cele mai active companii care sprijina proiecte ONG in beneficiul comunitatii locale in trei mari domenii: educatie, sanatate si programe sociale. De exemplu, la inceputul acestei saptamani, Santierul Naval Damen Galati a semnat un parteneriat cu Primaria municipiului Galati in vederea implementarii unor mari proiecte de investitii pentru comunitate.
Intotdeauna, Damen a colaborat cu autoritățile romane la toate nivelurile, aceasta colaborare fiind transparenta, corecta si exclusiv instituționala, indiferent de culoarea puterii politic democratic alese. Aceasta este filozofia Grupului Damen, abordând o poziție echidistanta fata de factorul politic in toate tarile unde este implicat. In același timp, in ultimii ani, Grupul Damen a adoptat un cod de conduita in concordanta cu cele mai înalte standarde internaționale. Acesta se refera atat la relațiile institutionale cu autoritatile statelor unde isi desfasoara activitatea, si in acelasi timp cu partenerii locali (incluzand activitati de consultanta, asistenta etc.), procedând in acest fel ca toate corporatiile occidentale care activeaza in domeniu (incluzand pe cele legate de industria de aparare).
Damen Shipyards Group
Damen Shipyards Group operează 35 de şantiere de construcţii şi reparaţii nave, şi are în jur de 12,000 de angajaţi în întreaga lume. Damen a livrat mai mult de 6,000 de nave în peste 100 de ţări şi livrează anual aproximativ 160 de nave către clienţi de pe întreg mapamondul. Conceptul Damen unic de proiectare standardizată a navelor garantează un nivel ridicat de calitate.
Accentul pe care Damen îl pune pe standardizare, construcţie modulară şi disponibilitate a navelor în stoc asigură termene scurte de livrare, “costuri totale de proprietate” scăzute, valori de revȃnzare ridicate şi performanţe solide. Mai mult, navele Damen se bazează pe tehnologii dovedite şi cercetare şi dezvoltare aprofundată.
Damen oferă o gamă largă de produse, incluzȃnd remorchere, ambarcaţiuni, nave militare şi de patrulare, ambarcaţiuni de viteză, nave de mărfuri, drage, nave pentru industria offshore, feriboturi, pontoane şi superiahturi.
Pentru aproape toate tipurile de nave, Damen oferă o gamă largă de servicii, inclusiv întreţinere, piese de rezervă, instruire şi transfer de know-how (construcţii navale). Damen mai asigură o mare varietate de componente marine precum duze, cȃrme, vinciuri, ancore, lanţuri de ancoră şi construcţii metalice.
Damen Shiprepair & Conversion (DSC) cuprinde o reţea globală de 18 şantiere de reparaţie şi conversie din care 12 se afla in nord vestul Europei. Facilitatile acestor santiere includ peste 50 de docuri (acoperite) si plutitoare, cel mai mare dintre acestea avand 420 x 80 metri, precum si cale de lansare, sincrolifturi si hale. Proiectele variază de la reparatii simple de mica anvergura pana la modernizari complexe si conversii complete de structuri offshore de mari dimensiuni. DSC realizează în jur de 1,300 lucrări de reparaţii şi întreţinere anual, atat in cadrul santierelor cat si in porturi si in timpul voiajelor..
Şantierul Naval Damen Galaţi
Şantierul Naval Damen Galaţi (SNDG) se întinde pe o suprafaţă de aproximativ 55 de hectare și aniversează anul acesta 125 de ani de la înfiinţare. De la preluarea de către Grupul de Şantiere Damen, șantierul a livrat 29 de nave militare către treisprezece ţări diferite, inclusiv ţări membre ale NATO și UE. La Galaţi s-au construit nave de manevră ancoră, nave pentru paza de coastă, nave de patrulare/militare, nave tip portcontainer, tip RoRo, feriboturi, drage și barje. Remorcherele tip ASD 3212 purtând semnătura Damen sunt o prezenţă obișnuită pe calele de lansare ale șantierului din Galaţi, în scurtul lor drum către Dunăre.
Pe lângă ambarcaţiuni, nave de deservire a echipajelor și nave de mărfuri, Damen Galaţi și-a clădit rapid o bogată listă de referinţă a navelor construite în care se regăsesc produse de top din portofoliul Damen. Printre proiectele cele mai notabile menţionăm Nava de Suport Logistic de 205 m ‘Karel Doorman’ construită pentru Marina Militara olandeză, primul Remorcher complet Hibrid de 28 m construit pentru compania olandeză de remorcaj Iskes, Nava de Cercetare ‘Simon Stevin’ construită pentru guvernul flamand dar și Nava tip Heavy Lift pentru compania Jumbo, ‘Fairplayer’. Dintre proiectele recente demne de adăugat amintim: Damen Offshore Carrier 8500 Maersk Connector, o nouă generație de nave pentru instalarea cablurilor submarine, Nava de Suport Logistic Bibby WaveMaster 1, cu funcționalitate ‘walk-to-work’ și design nou personalizat pentru operațiuni în zonele cu platforme eoliene, Nava de Aprovizionare și Cercetare a Antarcticii pentru Divizia Australiei pentru Antarctica, navă care va facilita Australiei explorarea mai largă a Oceanului de Sud și a Continentului Antarctica.
Pe lângă standardele de calitate Damen, Șantierul Naval Damen Galați integrează un Sistem de Politică a Calității în procesul său de management. Sistemul îndeplinește următoarele standarde: ISO 9001:2008 pentru Sistemul de Management a Calității, OHSAS 18001:2008 pentru Sistemul de Management Ocupațional de Sănătate & Securitate, ISO 14001:2005 pentru Sistemul de Managementul Mediului, Lloyd’s Register JH 143 privind Evaluarea de Risc și Certificatul AQAP 2120 (Publicații Allied Quality Assurance / Standardizare NATO).