4 mai 2024

Educatoarele din zona Mangaliei, faţă în faţă cu noile directive de la Ministerul Educaţiei

img_4489Clubul Nautic Callatis din Mangalia a găzduit, la finele săptămânii, consfătuirea profesorilor din învăţământul preşcolar din zona municipiului. În cadrul întâlnirii, inspectorul pentru Educaţie Timpurie, Irinela Nicolae, le-a prezentat colegelor sale noile directive sosite de la Ministerul Învăţământului privind abordarea programei şcolare, precum serie de noi metode de predare, agreate la nivel european. Totodată, prof. Irinela Nicolae a abordat şi mai multe teme spinoase şi cum trebuie gestionate acestea, precum crearea comitetului de părinţi, prima şedinţă cu părinţii sau modul în care trebuie tratat un copil, pentru ca o simplă greşeală să nu îi traumatizeze viitorul.

Pentru început, Iriniela Nicolae a făcut un scurt bilanţ al anului 2015, din punct de vedere al numărului de cadre ce şi-au derulat activitatea în judeţ. Astfel, 1060 de cadre didactice au fost alături de cei mici, în primii ani de viaţă, dintre care 989 au fost cadre titulare, 29 suplinitoare, 32 de cadre ieşite la pensie şi alte 10 fără studii de specialitate.

În acest an şcolar nou, cu un ministru nou, profesor de filosofie, se va pune baza pe „triada“ profesor-copil-părinte. Cadrele didactice din învăţământul preşcolar pot marca, pentru totdeauna, comportamentul şi caracterul unui copil. De aceea, spune inspectorul şcolar, profesorii trebuie să îşi modeleze comportamentul după noile generaţii de copii, mult diferite de ceea ce au învăţat în şcoală: „O vorbă nelalocul ei, un cuvânt urât sau chiar o pedeapsă, pot traumatiza, pe viaţă, un copil. Avem generaţii noi, un tip de preşcolari despre care nu am învăţat la liceu sau la facultate. Există metode noi de învăţare, care, în Uniunea Europeană, sunt practicate de ani buni, dar care la noi abia au ajuns. Trebuie să ne adaptăm la aceste noi cerinţe“, a spus prof. Irinela Nicolae.

Nici părinţii nu au fost uitaţi în cadrul discuţiilor. Astfel, recomandarea inspectorului şcolar a fost aceea ca, prima şedinţă cu noile grupe de părinţi, să nu înceapă cu „clasica“ solicitare de fonduri pentru clasă ci, dimpotrivă, să fie pus accentul strict pe cei mici: „la prima şedinţă cu părinţii, primele cuvinte ale noastre sunt „nu avem bani, nu avem materiale, trebuie să cumpărăm una sau alta“…. Dragele mele, la prima şedinţă trebuie să le vorbiţi părinţilor despre proprii copii, despre schimbările psihologice şi fizice prin care vor trece în următorii ani. Trebuie să le daţi părinţilor teste despre proprii copii şi să comparaţi răspunsurile loc cu ceea ce veţi constata voi însevă. Aduceţi părinţii aproape de voi… Dar, atunci când le daţi testele, fişele, oferiţi-le creioane fără vârf, când le daţi să deseneze ceva, daţi-le acuarele uscate… Atunci vor vedea singuri ce lipsuri există în grădiniţă şi se vor mobiliza pentru a remedia situaţia“.

Gazda consfătuirii, prof. Gela Ivaşcu, ne-a declarat că întâlniri asemănătoare au avut loc atât la Constanţa, cât şi la Medgidia. Totodată, aceasta ne-a spus că toate unităţile preşcolare din Mangalia sunt gata să îşi deschidă porţile şi să îşi întâmpine, aşa cum se cuvine, micii elevi.