21 noiembrie 2024 21:51

Olandezii de la Damen Holding BV cer în instanță falimentul Damen Mangalia

În cursul zilei de ieri, după ce au anunţat trimiterea în şomaj tehnic a 1.000 de angajaţi, Damen Holding BV Olanda a înregistrat la Tribunalul Constanţa, în calitate de creditor, Dosarul nr. 3688/118/2024 care are ca obiect deschiderea procedurii de faliment a debitorului Damen Shipyards Mangalia S.A.

Cum a început aducerea în pragul falimentului a şantierului cu cel mai mare potenţial şi portofoliu de lucrări?

În primul rând, au schimbat obiectul de activitate al Şantierului Naval Mangalia, de la construcţia de nave de mare tonaj, la mici lucrări de reparaţii. Apoi, mare parte din dotările şantierului Mangalia au fost transferate la Galaţi. Aici, olandezii de la Damen deţin un şantier naval de mici dimensiuni, dar în care au concentrat toate resursele şi toate comenzile pentru lucrări.

Din 2018, Şantierul Mangalia a început să intre în declin, comenzile erau tot mai puţine, iar lucrările erau mici care se finalizau rapid. Numărul angajaţilor era şi el redus periodic.

A venit pandemia, iar olandezii de la Damen au găsit pretextul propice pentru a se plânge că piaţa internaţională nu mai este interesată de construcţia de nave, astfel că, timp de 2 ani, activitatea din şantierul Mangalia a fost mult redusă.

Deşi pandemia de coronavirus s-a încheiat, olandezii de la Damen nu au mai reuşit redresarea şantierului din Mangalia. Mai mult, au scos la vânzare o parte dintre căminele care îi găzduiau pe angajaţii veniţi din alte localităţi ale ţării.

Urmare a lipsei de activitate, inevitabil, numărul salariaţilor a scăzut tot mai mult, ajungându-se, în prezent, la un număr infim de numai 1.200 de persoane. Ca o comparaţie, în perioada coreenilor de la Daewoo, numărul angajaţilor şantierului depăşea 10.000!

La data de 27 mai, conducerea Damen a anunţat Sindicatul Liber „Navalistul” că va trimite 1.000 de angajaţi în şomaj tehnic pentru perioada 03 iunie – 31 decembrie 2024.

Olandezii au mers şi mai departe, cerând Tribunalului Constanţa să declare insolvența şantierului, dosarul fiind înregistrat la data de 28 mai 2024.

Această criză afectează nu doar angajaţii, ci însuşi statul român, întrucât şantierul naval din Mangalia este un obiectiv strategic de interes naţional care nu poate fi desfiinţat oricât s-ar încerca.

Ce au mai făcut olandezii? Au adus statul român în faţa Curţii Internaţionale de Arbitraj de la Viena, solicitând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018. Prin acest acord, statul român a devenit acționar majoritar al companiei Damen Shipyards Mangalia SA, cu 51% din acțiuni, în timp ce Damen a rămas cu 49% din capital și a preluat controlul managementului operațional. Pârâtă în acest proces este compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, care deține 51% din Damen Shipyards Mangalia. Angajații șantierului Damen de la Mangalia au atras atenția asupra situației critice prin intermediul unei scrisori deschise adresate Guvernului, subliniind riscul iminent de întrerupere temporară a activității și problemele financiare majore.

Damen a emis notificări de reziliere a acordului deja în august anul precedent, cerând și despăgubiri de peste jumătate de miliard de euro! Motivul invocat a fost modificarea legislației locale privind guvernanța corporativă a companiilor de stat, care a eliminat excepția acordată anterior pentru Damen Shipyards Mangalia.

Ministerul Economiei are, acum, o misiune extrem de dificilă şi laborioasă, care, să sperăm, nu va fi de durată, pentru a găsi soluţia salvatoare, astfel să găsească un partener nou care să vrea, cu adevărat, ca şantierul cu cel mai mare potential din sud-estul Europei să se redreseze şi să ocupe, din nou, locul fruntaş pe care l-a avut în domeniul construcţiilor de nave.

Reprezentanții Damen au declarat că, deocamdată, nu doresc să comenteze pe marginea acestui subiect.