Primăria Mangalia îşi concesionează cei 4.000 de maidanezi: dacă în 14 zile nu îşi găsesc stăpân, aceştia vor fi eutanasiaţi!
„Anul acesta problema câinilor fără stăpân va fi rezolvată“: aşa cum ne-a obişnuit, şi în 2014 primăria Mangalia promite că maidanezii nu vor mai decora străzile unui litoral în aşteptarea turiştilor, nu îi vor mai muşca pe localnici, dar nici nu vor mai oferi un spectacol trist al unor animale bolnave, flămânde şi lovite.
Cum instituţia publică s-a dat bătută în faţa „avalanşei“ de câini, al căror număr s-a dublat în ultimii ani, ajungând la circa 4.000, iar plângerile contribuabililor şi ale turiştilor curg, consilierii locali au decis acordarea serviciului ecarisaj unei firme private. Proiectul de hotărâre a fost aprobat în luna ianuarie a acestui an şi, potrivit reprezentanţilor primăriei, „în prezent se lucrează la caietul de sarcini şi vor fi parcurse toate procedurile legale“ pentru soluţionarea uneia dintre cele mai acute probleme din sudul litoralului: câinii fără stăpân.
„Licitaţia publică deschisă a serviciului public pentru gestionarea câinilor fără stăpân“ va avea loc imediat ce cererea de oferă va fi publicată pe S.E.A.P. Proiectul prevede concesionarea prin licitaţie publică deschisă a acestui serviciu, firma câştigătoare urmând să achite primăriei o redevenţă de 10% din profitul net, dar nu mai puţin de 3.000 de lei pentru activitatea desfăşurată pe raza urbei. Durata contractului este de doi ani.
Agenţii economici care doresc să se înscrie în cursa pentru câştigarea acestei licitaţii trebuie să ştie că, printre viitoarele atribuţii pe care le au, se numără: capturarea şi transportarea în adăpost a câinilor fără stăpân, după un program prestabilit sau în baza reclamaţiilor scrise ale persoanelor fizice sau juridice; cazarea, hrănirea, îngrijirea, deparazitarea, vaccinarea, microciparea/crotalierea câinilor ce rămân în adăpost, a celor revendicaţi sau adoptaţi; înregistrarea lor într-o evidenţă unică; reîntoarcerea animalelor fără stăpân în zona în care au fost prinse, dar şi eutanasierea exemplarelor bolnave (primele sacrificate) sau sănătoase (după 14 zile lucrătoare în care rămân în adăpost).
În 2013, un singur câine a fost adoptat de la Biobază!
Primăria a „numărat“, anul trecut, pe raza oraşului, 4.000 de maidanezi. În cifre, situaţia pe 2013 arată aşa: au fost capturaţi 973 de câini – aceştia fiind transportaţi în adăpost. Au fost revendicaţi 40, eutanasiaţi 6, trataţi, marcaţi şi eliberaţi – 967. Situaţia cea mai tristă este cea a adopţiilor: anul trecut, un singur cetăţean a adoptat, din Biobază, un maidanez!
Administraţia publică locală vrea să ne convingă că, prin atribuirea ecarisajului unei firme private, calitatea serviciilor de gestionare a câinilor fără stăpân va creşte, întrucât, printre criteriile în baza cărora va fi ales câştigătorul se numără şi indicatorii de performanţă, dotările tehnice etc. „Va exista o siguranţă mai mare pe domeniul public/privat a cetăţenilor ce nu vor mai fi agresaţi de maidanezi“, spun cei de la primărie, adăugând că: „prin utilizarea soluţiilor moderne pentru prinderea câinilor aceştia nu vor fi chinuiţi“.
Vizate de laţul hingherilor vor fi maidenezii care îşi fac veacul în preajma şcolilor, grădiniţelor, locurilor de joacă, parcurilor, pieţelor publice sau în zonele periferice ale oraşului. Capturarea (cu crose cu laţ sau plase) se va face numai de personalul angajat al operatorului, organizat în echipe de câte două persoane, plus şoferul mijlocului de transport, acesta din urmă urmând să fie instruit special „să acorde ajutor animalelor bolnave“. Autovehiculele speciale de transport „trebuie să ofere animalelor siguranţă, securitate, protecţie împotriva temperiilor naturii“, iar cuştile să fie alese în funcţie de talia căţelului (mai lungi decât corpul acestora).
Potrivit caietului de sarcini al licitaţiei, sub nicio formă câinii prinşi nu vor fi loviţi, răniţi, mutilaţi, împuşcaţi cu arma sau sarbacana dacă sunt deja prinşi în laţ. Căţeii mici, de sub 12 săptămâni, vor fi, obligatoriu, hrăniţi de trei ori pe zi, cei mai mici de un an – de două ori pe zi, iar câinii adulţi o dată pe zi. Hrana trebuie să fie numai proaspătă, cea uscată urmând să fie administrată individual şi supravegheat.
La intrarea în adăpost fiecare câine va primi un număr unic de identificare, iar după înregistrare aceştia vor fi examinaţi medical şi repartizaţi în funcţie de starea de sănătate, sex, vârstă şi grad de agresivitate. În adăpost, câinii vor putea fi adoptaţi fie de persoane fizice, fie de comunităţi: în ambele cazuri se va asuma, în scris, răspunderea pentru ocrotirea animalului, cu interdicţia de a-l lăsa liber pe domeniul public. Înainte de eliberare, câinii sunt sterilizaţi, vaccinaţi antirabic şi trataţi.
Primăria zice că un maidanez aflat în Biobază o „costă“ 300 de lei!
Fiecare căţel adus în adăpost scoate, la ora actuală, din bugetul local 286 lei. În aceştia bani sunt incluse: prinderea – 42 de lei, crotalierea – 2,6 lei, vaccinările – 44,7 lei, hrana – 6,10 lei, servicii medicale – 78 lei, neutralizarea – 21 lei. În cadrul licitaţiei, printre criteriile de departajare ale ofertanţilor se numără nivelul tarifului propus pentru gestionarea câinilor, nivelul propunerii investiţiilor viitoare, finanţate din venituri proprii sau alte venituri ale ofertantului, alături de nivelul propus al redevenţei.
Trataţi, deparazitaţi şi supravegheaţi 14 zile lucrătoare, în cazul în care nu vor fi nici revendicaţi, adoptaţi, adoptaţi la distanţă sau menţinuţi în adăpost, câinii vor fi eutanasiaţi. Este interzisă eutanasierea animalelor fără stăpân, care nu suferă de boli incurabile, înainte de expirarea termenului de 14 zile. Eutanasierea animalelor urmează să se facă doar de medicul veterinar, în urma unei decizii luate de un reprezentant al primarului. ONG-urile vor avea dreptul să îşi desemneze reprezentanţi care să asiste la eutanasiere. Cadavrele animalelor sacrificate or fi transportate la o unitate de neutralizare sau distruse la propria instalaţie de incinerare.
Agentul economic ce va demara hingheriada la Mangalia urmează să finalizeze amenajarea adăpostului (extrem de subdimensionat la ora actual), să angajeze forţă de muncă locală (angajament ce ar aduce „puncte“ ofertanţilor) şi, cel mai important, concesionarul câştigător va asigura „raportul optim între preţ (mic) al tarifelor şi calitate (ridicată) a serviciilor“.
Primăria spune că termenul pentru încheierea procedurii de concesionare este de… 5 luni! Anunţul licitaţiei pentru trecerea la privat a serviciului ecarisaj a fost înregistrat, potrivit primăriei, pe S.E.A.P., pe 11 martie a.c.
bravo,buna idee ,numai de s-ar pune mai repede in practica,pana nu depasesc cainii numarul locuitorilor.
faceti manusi din BUBICO,manca-le-ar coada !
Iar incepem sezonul cu plajele pline de potai cu trotuare infestate cu fecale si urina cu accidente bineinteles ca in anii precedenti turisti romani si strauini muscati cheltuieli medicale pt pansamente vaccinuri .Cata idiotenie si nesimtire in timpo ce spuitalele sunt infecte lipsuri de medicamente si produse de curatenie si noi ne cramponam de comunitari aruncam bani grei pe ei si pe inmormantari asta este important pentru romani