23 noiembrie 2024 4:43

RECOMANDĂRI PRIVIND PREVENIREA SĂVÂRŞIRII INFRACŢIUNILOR DE ÎNŞELĂCIUNE INTITULATE GENERIC “ACCIDENTUL”

De cele mai multe ori, oamenii sunt foarte creduli şi întotdeauna va exista cineva pregătit să profite de naivitatea unor semeni. Împreună, printr-o informare corectă să spunem “STOP” acestor genuri de infracţiuni

Încă din luna septembrie a anului 2012, la nivelul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa au fost înregistrate mai multe plângeri privind infracţiuni de înşelăciune având ca mod de operare un scenariu intitulat generic ”acidentul”, cunatificând un număr de aproximativ 50 de victime.

Astfel, autorii apelează telefonic potenţialele victime, cărora le comunică faptul că un membru al familiei acestora a suferit sau a provocat un accident rutier şi, sub falsă identitate, (de exemplu: se pretind ca fiind avocat sau chiar membrul al familie) solicită diferite sume de bani necesare acoperirii pagubelor cauzate de accident (costuri de spitalizare, daune materiale, etc.). Pentru reuşita infracţională, mai este doar un pas pentru ca victima să depună sumele de bani solicitate într-un cont pe numele unei persoane menţionate de autori.   

Este normal ca orice părinte să-şi ajute copilul aflat în nevoie. Însă, înainte de a efectua orice demers în acest sens, este bine să verificaţi informaţiile primite.  În prezentul tip de înşelăciune, infractorii se bazează în primul rând pe puternica reacţie emoţională pe care vestea dată o produce, şi anume starea de şoc şi teama; acestea sunt elementele pe care mizează răufăcătorii, ştiind că majoritatea oamenilor acţionează precipitat în asemenea situaţii.
          Autorii acestui tip de înşelăciune cunosc foarte multe elemente personale ale posibilelor victime (profesia, apelative  utilizate de membrii familiei, programul de lucru etc.), astfel încât câştigă încrederea victimei şi o conving pe aceasta, că cele relatate sunt reale.

112 – un apel telefonic pentru siguranţa ta

Având în vedere aspectele prezentate, poliţiştii constănţeni recomandă cetăţenilor să nu trimită sume de bani unor persoane necunoscute, să se adreseze şi să sesizeze cea mai apropiată unitate de poliţie sau să apeleze numărul unic de urgenţă 112, ori de câte ori au suspiciuni cu privire la faptul că ar putea fi următoarea victimă a unei infracţiuni de înşelăciune, prin care se încearcă inducerea în eroare prin aceste „poveşti” cu caracter emoţionant.

Aceeaşi recomandare o adresează poliţiştii şi cu privire la alt mod de operare, care constă în apelarea pe telefonul mobil ori în transmiterea aleatorie a unor SMS-uri prin care persoane, ce se recomandă a fi reprezentanţii unor societăţi comerciale, anunţă câştigarea unor mari premii în bani, produse sau chiar autoturisme. Pentru a intra în posesia premiului, se mai arată în mesaj, „norocosul câştigător” trebuie, fie să depună o sumă de bani într-un anumit cont, fie să trimită prin mandat poştal un comision sau chiar să încarce electronic contul unui număr de telefon mobil. În mod clar, banii, odată transferaţi, sunt pierduţi, iar „fericitul câştigător” se transformă într-o victimă cu o pagubă considerabilă în bugetul familiei. 

Întrucât acest mod de operare este tot mai des întâlnit, manifestaţi prudenţă atunci când o persoană necunoscută vă cere să vă daţi datele personale (CNP, serie şi număr de buletin, adresa) sau să achitaţi diferite sume de bani anticipat pentru a intra în posesia unor premii, mai ales dacă nu aţi participat la niciun concurs cu premii.

 

CE TREBUIE SĂ ŞTIŢI ?

          Pentru a evita să deveniţi victima unei infracţiuni de înşelăciune, având acest modus operandi intitulat generic “accidentul”, este bine să analizaţi cu atenţie informaţiile primite şi să vă puneţi câteva întrebări elementare referitoare la veridicitatea lor. Este adevărat că, din diferite motive, cum ar fi : traume fizice sau emoţionale, vocea „rudei”/”fiului”/fiicei” care sună pentru a solicita sprijin vă poate părea schimbată, însă nu ezitaţi să cereţi amănunte referitoare la situaţia prezentată.  

Înainte de a vă oferi ajutorul, aveţi în vedere şi următoarele aspecte:
 În caz de accident, nu există noţiunea de plată a unor despăgubiri, decât ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti în acest sens sau prin societăţile de asigurări;
–  Orice accident de circulaţie are două variante de soluţionare: 1) depunerea unei plângeri la unitatea poliţie, care se va ocupa mai departe de cazul respectiv sau 2) înţelegerea amiabilă a părţilor, ceea ce presupune repararea daunelor folosind poliţa de asigurare auto obligatorie. Orice alte variante sunt excluse,
IAR DACĂ SUNT PUSE ÎN PRACTICĂ ELE NU SUNT LEGALE;                                     

– Oricine poate fi victima unui accident, dar, într-un moment critic ca acesta, singura urgenţă este cea medicală şi nicidecum aspectul financiar. Atât victima, cât şi autorul unui accident nu au nevoie de bani ca să primească îngrijiri medicale;                                                               
–  De asemenea, trebuie să cunoaşteţi faptul că, conform reglementările în vigoare, un accident de orice fel, mai ales unul rutier grav este, de obicei, anunţat de persoane oficiale, abilitate să facă acest lucru. Chiar dacă ar putea exista alte surse, care să transmită informaţia înainte ca aceasta să vă parvină în mod oficial, datele trebuie verificate înainte de a întreprinde orice acţiune. În niciun caz nu daţi crezare imediat unor poveşti lacrimogene, presărate cu elemente din viaţa reală, anunţate telefonic de persoane care pretind că au calitate oficială,
ci VERIFICAŢI  INFORMAŢIA PRINTR-UN APEL  LA 112 SAU SESIZAŢI CEA MAI APROPIATĂ UNITATE DE POLIŢIE.                                 
– Într-adevăr unele servicii medicale sunt furnizate contra cost, dar nu şi în cazul serviciilor medicale de urgenţă; de aceea, în nici un caz nu trimiteţi bani prin persoane necunoscute,  în speranţa că îi veţi ajuta pe cei dragi – nu faceţi decât să cădeţi în plasa întinsă de infractorii care au profitat abil de naivitatea şi lipsa dumneavoastră de informare.

PENTRU PREVENIREA ÎNŞELĂCIUNILOR ESTE ABSOLUT NECESAR:

–  să verificaţi orice informaţie prin care vi se solicită telefonic să trimiteţi bani prin terţi/mandat postal/ virament bancar unor rude, despre care vi se spune o poveste, de obicei impresionantă ; sesizaţi cea mai apropiată unitate de poliţie, cereţi sfatul unui poliţist sau apelaţi la telefonul de urgenţă 112;

– nu oferiţi niciun fel de date cu caracter personal prin intermediul convorbirilor telefonice, indiferent de calitatea invocată de interlocutorul de la capătul firului;
– nu trimiteţi coduri de reîncărcare electronică a cartelelor telefonice, în niciun caz unor persoane străine, indiferent de calitatea pe care acestea susţin că o au (deseori infractorii îşi asumă o calitate oficială – avocat, procuror, poliţist);

 
– nu daţi crezare veştilor prin care aţi fost anunţaţi că sunteţi “fericiţii” câştigători ai unor concursuri la care nu aţi participat; simpla utilizare a serviciilor unui furnizor  (de telefonie, cablu tv etc.), nu presupune şi înscrierea automată la vreun concurs, fără consimţământul abonatului;

– nu achitaţi niciodată în avans sume de bani pentru ridicarea unor premii; plata impozitelor sau a altor taxe se realizează ulterior.

În cazul în care sunteţi martorul unei infracţiuni sau victima acesteia, apelaţi în cel mai scurt timp numărul de urgenţă 112 şi reţineţi cât mai multe detalii!