Ședința Adunării Creditorilor Damen Mangalia, reprogramată: Ce puncte au figurat pe ordinea de zi a întâlnirii
Pe 14 noiembrie a avut loc adunarea creditorilor Damen Shipyards Mangalia la care DAMEN HOLDING BV nu a participat, conform unei adrese anterioare. Cum la ședința de vineri, 14 noiembrie, nu s-a întrunit cvorum de minim 30% conform legii insolvenței, deoarece Damen nu a participat, se va convoca o alta ședința la o dată ulterioară.
Au fost prezenți la ședință administratorul judiciar, alături de creditorii:
- JOTUN ROMÂNIA SRL – prin Adresa de vot nr. 550/08.11.2025, înregistrată la sediul administratorului judiciar sub nr. 1680/09.11.2025;
- UAT COMUNA LIMANU – prin Adresa de vot nr. 23306/11.11.2025, înregistrată la sediul administratorului judiciar sub nr. 1690/11.11.2025;
- UAT MUNICIPIUL MANGALIA – prin Adresa de vot nr. 58974/13.11.2025, înregistrată la sediul administratorului judiciar sub nr. 1697/13.11.2025;
- COMPANIA NAȚIONALĂ PENTRU CONTROLUL CAZANELOR, INSTALAŢIILOR DE RIDICAT ȘI RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE – CNCIR SA – prin Adresa de vot nr. 23753/13.11.2025, înregistrată la sediul administratorului judiciar sub nr. 1699/13.11.2025;
- AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ – prin Adresa de vot nr. AJR 33177/12.11.2025, înregistrată la sediul administratorului judiciar sub nr. 1700/13.11.2025;
- BUSINESS LEASE ROMÂNIA SRL – prin Adresa de vot nr. 123/13.11.2025 înregistrată la sediul administratorului judiciar sub nr. 1701/13.11.2025;
- DELTA HEAT SERVICES SRL – prin Adresa de vot înregistrată la sediul administratorului judiciar sub nr. 1702/14.11.2025;
- SALARIAȚII DSMa, prin SINDICATUL LIBER NAVALISTUL. – prin Adresa de vot nr. 40/14.11.2025 înregistrată la sediul administratorului judiciar sub nr. 1703/14.11.2025;
- NDT SHIPS SERVICE SRL – prin Adresa de vot, înregistrată la sediul administratorului judiciar sub nr. 1706/14.11.2025.
S-a prezentat creditorul Şantierul Naval 2 Mai, prin Av. Cătălina Mihăilescu, dl. Constantin George Brezoi, în calitate de președinte al Consiliului de Administrație și dl. Neacşu Ovidiu, în calitate de reprezentant legal.
Ordinea de zi a fost următoarea:
- Aprobarea valorificării în bloc a activului funcțional Şantierul Naval Mangalia” aflat în patrimoniul societății Damen Shipyards Mangalia SA.
Administratorul judiciar a precizat următoarele:
„Şantierul Naval din Mangalia este cel mai mare şantier naval din România şi unul dintre cele mai mari şantiere din Europa. Ţinând cont de dimensiunile acestuia, şantierul naval are capacitatea de a realiza construcții noi de nave şi structuri metalice de mari dimensiuni (e.g. docuri plutitoare sau structuri off-shore), concurând nu numai cu şantiere din Europa şi Turcia, dar şi cu şantierele din piaţa asiatică.
Prin urmare, continuarea activității șantierului naval are un rol important atât pentru economia României, cât și pentru piața locală de muncă din zona județului Constanța, reprezentând o reală valoare economică.
Administratorul judiciar apreciază că o continurea a activității șantierului naval de către societatea DSMa, la acest moment, este deficitară, aceasta acumulând datorii curente.
Cu scopul de a obţine un cash-flow pozitiv, administratorul judiciar a întreprins toate demersurile aflate la dispoziția sa. folosind şi toate pârghiile pe care legea le pune la dispoziție, astfel:
- reducerea costurilor (e.g. prin reducerea personalului prin intermediul concedierii colective care a fost finalizată în luna martie, anul curent);
- achitarea salariilor restante prin accesarea Fondului de Garantare pentru plata creanțelor salariale:
- creşeterea veniturilor, e.g. prin identificarea de lucrări noi pentru DSMa.
Lucrările care au putut fi contractate au fost doar cele de reparații de nave, în principal, din lipsă de capital de lucru necesar pentru achiziționarea de materie primă, garantarea avansurilor primite de la beneficiari sau constituirea de garanții de bună execuție.
Deşi lucrările de reparații de nave ocupă aproape toată capacitatea șantierului, nu aduc suficient capital pentru a susține toate costurile directe şi indirecte ale şantierului naval. În fapt, chiar și aceste lucrări riscă să genereze pierderi ca urmare a imposibilității de a acoperi toate costurile.
Dată fiind situația actuală și conform constatărilor administratorului judiciar din perioada care a urmat deschiderii procedurii de insolvență a DSMa, societatea are nevoie de lucrări de anvergură, cum ar fi cele privind construcția de nave sau diferite construcții metalice (e.g. docuri plutitoare sau structuri off-shore).
Recomandarea administratorului juridiciar: vânzarea, ÎN BLOC, la licitație, a întregului șantier
Administratorul judiciar recomandă valorificare in bloc a Şantierului Naval Mangalia, înaitând propunerea sa către creditori în vederea aprobării, deoarece este o operațiune care excede activității curente a societății DSMa.
Având în vedere că se propune valorificarea în bloc, a întreg şantierului naval, sumele obținute din valorificare nu vor fi utilizate în activitatea curentă a şantierului. Prin urmare, din sumele obținute din valorificarea şantierului naval, vor fi achitate creanţele curente și apoi vor fi efectuate distribuiri către creditorii înscriși în tabelul creditorilor conform Legii nr. 85/2014. Pentru creditorii ale căror creanțe sunt contestate şi nesoluționate definitiv, se vor realiza provizioane, sumele urmând a fi distribuite ulterior soluționării definitive a contestaţiilor.
***
- Prezentarea şi aprobarea Raportului privind strategia de valorificare în bloc a activului funcțional „Şantierul Naval Mangalia aflat în patrimoniul societății Damen Shipyards Mangalia SA (denumit în continuare „Strategia de valorificare”)
Conform Strategiei de valorificare, administratorul judiciar propune vânzarea în bloc a activului funcțional Şantierul Naval Mangalia” (un singur pachet de active imobile şi mobile) prin metoda licitației publice competitive cu strigare cu preţ în urcare, conform art. 154 alin. (2) din Legea nr. 85/2014.
Întrucât se vizează valorificarea unui activ funcțional, odată cu transferul proprietății asupra bunurilor imobile şi mobile din componenţa acestuia, se vor transfera și forța de muncă (prin încheierea unor noi contracte individuale de muncă cu societatea care va prealua activul) şi contractele comerciale esențiale, în vigoare la momentul transferului de active.
Valorile de evaluare (de piață și de lichidare) ale activului sunt cele detaliate în tabelul de mai jos, după cum urmează: Denumire activ
Ansamblul funcțional Şantierul Naval Mangalia
Valoare Piață (Euro exclusiv TVA) – 184.509.920,00
Valoare Lichidare (Euro exclusiv TVA) – 84.380.290,00
Terenul în suprafaţă de 80.86441 ha, situat în str. Portului, nr. 1, 8727, Mangalia, România, din incinta Şantierului Naval Mangalia este in proprietatea exclusivă a societății Şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA.
Adjudecatarul activului „Şantierul Naval Mangalia” trebuie să perfecteze un contract de acordare a folosinței cu proprietarul terenului, societatea Şantierul Naval 2 Mai Mangalia SA.
Activul Şantierul Naval Mangalia” nu se va adjudeca sub preţul de pornire al licitațiilor, activul putând fi adjudecat doar începând de la prețul de pornire al licitațiilor, chiar dacă la ședințele de licitație se va prezenta doar un singur ofertant care oferă preţul de pornire.
3. Prezentarea și aprobarea Regulamentului cuprinzând instructiunile de desfasurare a licitatiei de vânzare în bloc a activului funcțional Șantierul Naval Mangalia, aflat în patrimoniul societății Damen Shipyards Mangalia SA.
