20 mai 2024

Trenuri de mare viteză? Nu la noi: „Mocaniţa” autohtonă, pe ruta Mangalia-Constanţa, este un motor Malaxa interbelic!

În timp ce visăm la trenuri de mare viteză şi parcurgerea celor 45 de kilometri amărâţi dintre Mangalia şi Constanţa depăşeşte o oră si ceva (japonezii ar fi reuşit în şapte minute!), navetiştii şi călătorii ocazionali pe această rută sunt transportaţi, în continuare, cu vagoane… interbelice! În Gara Mangalia pot fi admirate două astfel de vagoane – două motoare Malaxa 78.

Linia Mangalia-Constanţa nu este electrificată şi trenurile merg (sau, mai bine zis, mai mult stau) cu combustibil clasic, iar o plimbare de peste o oră, prelungită la aproape două pe timp de vară, nici nu ar fi un lucru neplăcut, dacă vagoanele ar fi curate, pe dinăuntru şi pe dinafară. Din păcate, micuţele bătrânele sunt vandalizate pe dinafară, iar în interior patina timpului s-a transformat într-un miros neplăcut, îmbâcsit, aproape insuportabil.

Potrivit site-ului mobilitate.eu, motorul Malaxa a fost produs de uzinele Malaxa București, fiind livrat la CFR în perioada 1939 – 1954.

Nicolae Malaxa (n. 10/23 decembrie 1884, orașul Huși, județul Vaslui – d. 1965, New Jersey) a fost un inginer și întreprinzător român, unul din cei mai importanți industrialiști ai României interbelice. În același timp, pentru unii, Malaxa este o personalitate controversată datorită simpatiilor sale politice, conform Wikipedia. Din anul 1931, fabrica de locomotive „Malaxa” a început fabricarea de automotoare echipate cu motoare Diesel tip Ganz și transmisii Mylius cu patru și cinci trepte. În paralel cu producția și reparația locomotivelor s-a trecut și la fabricarea unui sistem de frână (sub licență Knorr) și a distribuitorului de aer. Împreună cu inginerul Henry Holban, Malaxa a pus la punct o strategie integratoare în spațiul național unificat pentru domeniul construcțiilor și exploatării automotoarelor. Între anii 1932-1934, savantul George Constantinescu a folosit principiul sonicității la invenția sa „Convertorul sonic de cuplu”, aplicat cu succes la locomotivele și automotoarele produse la uzinele „Malaxa” din București.

(sursa: https://mobilitate.eu/malaxa-ciulnita-bucuresti/)