30 aprilie 2024

Chiriașii ANL pierd încet, dar sigur bătălia cu apa ce le-a invadat apartamentele

Ploaia care s-a reinstalat la Mangalia creează și mai mari bătăi de cap locatarilor blocurilor ANL ce s-au deplasat, luni 27 ianuarie, la Primărie pentru a cere sprijin. După întâlnirea din sala de ședințe, marți după-amiază, o echipă a Serviciului de Asistență Socială s-a deplasat la fața locului. Astfel, s-a constatat gradul de degradare a apartamentelor ai căror pereți sunt invadați cu apă, în special în sufragerii. De asemenea, subsolul unuia dintre blocuri este inundat, apa continuînd să crească o dată cu cantitatea mare de precipitații ce cad încă de dimineață. Conducerea Serviciului de Asistență Socială ne-a declarat că o nouă trecere în revistă a locuințelor afectate de infiltrațiile cu apă s-a realizat și miercuri la prânz. Reprezentanții Primăriei ne-au declarat că au putut vizita doar 10 apartamente, pentru că ceilalți locatari erau plecați la serviciu. Într-adevăr, echipa a constatat că apa se infiltrează atât prin acoperiș, cât și prin pereții exteriori. ”Oamenii sunt disperați, trăiesc un adevărat coșmar, nu mai știu cum să iasă din acest impas în condițiile în care plouă fără oprire, iar locuințele sunt, deja, într-o stare avansată de degradare. Cel mai afectat este un apartament cu trei camere, situat în Blocul OD 6, unde apa a făcut ravagii. Ca o măsură provizorie, s-a decis ca aici, pe fațadă, cu ajutorul unei macarale, să fie aplicată o folie impermeabilă care să împiedice intrarea apei prin fațada fisurată”, au declarat pentru ”Ediția de Sud” reprezentanți ai Primăriei.

Fără legătură cu subiectul, dar mulat perfect pe stilul românesc de a-ți bate joc de banul public, o locatară a povestit că în 2008, au fost invitați să vadă noile locuințe în care se vor muta. Dacă atunci, instalațiile sanitare din baie și bucătărie erau nou-nouțe și strălucitoare, la mutarea efectivă în apartament, acestea fuseseră înlocuite cu baterii vechi și chiar mâncate de rugină…

În prezent, se strâng documente și fotografii care vor fi cuprinse într-un dosar ce va fi trimis la ANL București, proprietarul blocurilor cu pricina.

Reamintim faptul că beneficiarii acestor locuințe ANL se confruntă cu problema infiltrațiilor din anul 2011, la câteva luni după ce le-au fost repartizate.

Alte zeci de familii din cartierul MI Dobrogeanu, care stau în locuințe îmbibate cu apă, așteaptă o soluție din partea autorităților

 La nivelul municipiului, problema locuințelor serios afectate de apa infiltrată în perioadele ploioase nu este singulară. Așa se face că familiile care locuiesc în cartierul MI Dobrogeanu ”luptă” cu umezeala încă din 2003, anul când au fost repartizate apartamentele. În urma ploilor, bucăți mari din fațadă au căzut, lăsând să se vadă ghemotoace din hârtie și carton care ”izolau” construcția. Mai mult, centrala unuia dintre blocuri s-a umplut cu apă. De atunci, la fiecare ploaie, tavanele și pereții apartamentelor au devenit peșteri, iar situația s-a agravat în ultimele zile, în urma ploilor abundente ce au căzut. Dacă în primul caz, blocurile afectate aparțin ANL, în cel de-al doilea, instituția care trebuie să execute reparațiile este Serviciul de Asistență Socială. Trebuie precizat faptul că până spre finele anului 2013, locuințele în cauză, dar nu numai, erau administrate de ADPP, numai că în urmă cu puțin timp s-a decis ca acestea să treacă în ograda Serviciului de Asistență Socială, cu toate că unele au regim de tineri căsătoriți. Aflați în aceeași situație, locatarii au făcut sesizări scrise în repetate rânduri, la care Serviciul de Asistență Socială a răspuns că instituția nu are bani pentru reparații. Una dintre locatare Dana F. a declarat pentru ”Ediția de Sud” că atâta timp cât se încasează chirie, cel responsabil cu efectuarea lucrărilor de reparații este proprietarul. ”În zona MI Dobrogeanu sunt mai multe probleme, una dintre acestea fiind locația în sine, însă am acceptat repartiția, pentru că o a doua cheie nu aș fi primit niciodată. Avem probleme cu romii ce stau în barăcile din apropiere. Aceștia intră când au chef în curte, ne pândesc dacă suntem sau nu acasă pentru a mai fura câte ceva, joacă barbut în găști foarte mari până seara târziu. Copiii noștri nu pot veni singuri de la școală, trebuie să-i însoțim permanent, iar secția de poliție s-a închis de mult. O altă mare problemă o avem cu apa care ne-a distrus acoperișul, tavanul, pereții, fațada. Mi-au fost distruse geamurile, mobila, ușile. Am făcut mai multe adrese și eu și vecinii mei, dar nu a venit nimeni să vadă sau să ia vreo măsură. În aceste zile, m-am învoit de la serviciu pentru a strânge apa din casă care se adună tot mai mult și într-un timp foarte scurt. Este foarte greu și nu știu cum o să mai pot sta în aceste condiții”.

Potrivit contractului de închiriere, proprietarul, adică Serviciul de Asistență Socială, are următoarele obligații:

–          să ia măsuri pentru reparații și menținerea în stare de siguranță în exploatare și funcționalitate a clădirii, pe toată durata închirierii locuinței;

–          să întrețină în bune condiții elementele structurii de rezistență a clădirii; elementele de construcție exterioare ale clădirii (acoperiș, fațadă, împrejmuiri etc.), precum și spațiile comune din interiorul clădirii (casa scării, holuri, subsoluri etc.);

–          să întrețină în bune condiții instalațiile comune proprii clădirii (instalații de alimentare cu apă, de canalizare, electrice, de încălzire etc.).

Pe de altă parte, chiriaşii au obligația să:

–          efectueze lucrări de întreținere, reparații sau înlocuire a elementelor de construcție și instalații din folosința exclusivă;

–          să repare sau să înlocuiască elementele de construcție și instalațiile deteriorate din folosința comună ca urmare a folosirii lor necorespunzătoare, indiferent dacă sunt în interiorul sau exteriorul clădirii;

–          să asigure curățenia și igienizarea în interiorul locuințelor și la părțile de folosință comună pe toată durata contractului de închiriere.

Prin urmare, rezolvarea stă în „mâinile” administratorului care ar fi trebuit, de multă vreme, să prevadă în buget fonduri cu destinația lucrări de reparații și consolidări. Până când vor  exista banii necesari, chiriașii sunt constrânși să stea în locuințe pline cu apă și mucegai, să-și înlocuiască piesele de mobilier distruse și, nu în ultimul rând, să se roage să nu se trezească cu tavanul în cap.