28 aprilie 2024

DMHI – 47 de ani de existenţă, istorie şi evoluţie, 20 de ani de îmbunătăţire continuă a calităţii şi a producţiei…

DSC_4889În 1970 se decide înfiinţarea unuia dintre cele mai mari şantiere navale ale vremii: Şantierul 2 Mai Mangalia, cel care avea să devină actualul Daewoo Mangalia Heavy Industries. Lucrările de investiţii au presupus docuri, diguri, devierea DN 39, racordul cu CFR, platforme industriale, hale, depozit de table si profile laminate, materii prime si materiale. Pentru ca navele de mari dimensiuni, 100.000 TDW, care urmau să se construiască în doc să aibă acces la mare, au fost necesare – în paralel cu execuţia docului – proiectarea şi realizarea unei infrastructuri portuare noi, care s-a “câştigat”, integral, dintr-o porţiune de teren recuperat din mare.

Luna martie 1974 marchează începutul construcţiei propriu-zise a Sectorului II al Şantierului Naval Mangalia (viitorul Şantier Naval 2 Mai Mangalia). Pe 24 decembrie 1974 se emite prima autorizaţie de construcţie pentru cea dintâi navă realizată în şantierul naval: vrachierul de 55.000 TDW “Callatis”, costruit în paralel cu investiţia.

Pe 11 martie 1975 a fost turnată prima benă de beton în doc, iar pe 29 aprilie 1975 începe construirea primelor hale industriale. La începutul lunii mai 1976, marele bazin al docului uscat era inundat pentru prima data şi întreaga masă de metal de 15.000 tone a navei “Callatis” intra în plutire.

Construirea docului a durat până în 1977. Docurile erau dispuse în tandem, cu o diferenţă de nivel de 8,30 m, o metodă unică în lume la acea data.

În anul 1976, pe o suprafata de circa 56 de hectare, se conturase, deja, profilul viitorului şantier naval.  Acesta era prevazut cu o mare hală de construcţii corp, cu o linie automatizată de tăiat şi asamblat table şi profile, dotat cu poduri rulante de mare capacitate, fabricile de oxigen şi acetilenă, centrala termică, o staţie de transformare, docul uscat. Digul de construcţie al şantierului naval, cotat ca fiind al doilea după cel din Constanţa şi cele doua tronsoane de diguri ce însumau 2.600 de metri, constituiau, dupa opinia constructorilor, cea mai grea, dar şi cea mai frumoasă lucrare inginerească. Pentru realizarea ei s-au folosit 22.000 stabilopozi, 800.000 tone de piatră de Sitorman şi Ovidiu. Au fost escavaţi şi transportaţi peste 1,3 milioane metri cubi de pământ şi, astfel, oferind Mangaliei al doilea şantier naval, ca mărime, al României.Pr. 5012

Anul 1978 marchează începutul montării primei macarale portal de 480 de tone forţă, adusă din Portugalia /DEMAGUE. Finalizarea instalarii acesteia are loc un an mai târziu, în 1979.

Portofoliul de comenzi al şantierului nou înfiinţat cuprinde atât nave militare, cât şi civile. După livrarea vrachierului “Callatis” au urmat nava “Grigore Antipa” – vas de intervenţie pentru scafandri la mare adancime (120 metri), care a intrat în dotarea Centrului de Scafandri din Constanţa, la finele anului 1979.

Tot în 1978 se înregistrează un nou record pentru Şantierul Naval Mangalia (Sectorul II), prin demararea construcţiei celei mai mari nave militare realizata vreodata în România: crucişătorul “Mărăşeşti”, nava amiral a Marinei Militare în perioada 1985-2001. În prezent, aceasta se află, încă, în serviciul militar, sub clasificarea de fregată.

 

1980 – Prima Navă la export

 

Vrachierul de 55.000 TDW “Danube –Sea”, marchează exportul primei nave construite la Şantierul Naval Mangalia, fiind livrat către Hong Kong în anul 1980. În diferite stadii de producţie se aflau şi vrachierele de 55.000 TDW “Leandros”, (1981), “Buhuşi” (1981), “Balş” (1982), “Băileşti” (1982) şi “Borşa” (1984). Se lansează în producţie şi primele două nave din seria vrachierelor de 65.000 TDW, “Băceşti” şi “Basarabi”, ambele livrate în 1984.

DCIM104MEDIADJI_0013.JPGDin 1980, Şantierul Naval Mangalia (Sectorul II) devine Şantierul Naval 2 Mai Mangalia, intrând în subordinea Centralei Industriale Navale Galaţi, având ca obiect de activitate “construcţiile şi reparaţiile de nave de mare tonaj, inclusiv nave speciale”. În perioada aprilie-mai 1980 demareaza activitatea de reparaţii nave. Aflat înca în expansiune, Şantierul Naval 2 Mai Mangalia demarează, în perioada 1982-1983, construcţia celui de-al treilea şi cel mai mare doc uscat şi a Halei de Armare. Docul intră în funcţiune în 1985.

În paralel cu demararea lucrărilor de construcţie a celui de-al treilea doc uscat, Şantierul Naval 2 Mai Mangalia continuă realizarea navelor din seria vrachierelor de 65.000 TDW. În 1982 începe construcţia vrachierului de 65.000 TDW “Bechet” (livrat în 1985), în 1983 a vrachierului de 65.000 TDW “Baraolt” (livrat în 1985), în 1984 a vrachierului de 65.000 TDW “Bănişor” (livrat în 1986) şi a vrachierului de 65.000 TDW “Baia Sprie” (livrat în 1989). De asemenea, în perioada 1983 -1990, în tânărul şantier de pe malul sudic al lacului Mangalia s-au realizat o serie de platforme marine destinate extracţiei şi procesării hidrocarburilor.

Perioada următoare, din 1984 şi până la Revoluţia Română din 1989, este marcata pentru Şantierul Naval 2 Mai de demararea unor proiecte de construcţii de nave din ce în ce mai mari. Astfel, între 1984 şi 1985, se execută lucrări de reparaţii şi la celebrul de acum, petrolier “Biruinţa”, “nava amiral” a I.E.F.M. Navrom. În 1986 începe construcţia primului vrachier/mineralier de 65.000 TDW, “Barbosi” (proiect integral românesc – ICEPRONAV), urmat, în 1987, de corpul a înca două mineraliere de acelasi tip, “Barca” şi “Blejoi”. În aceeaşi perioadă începe seria proiectelor vrachier de 25.000 TDW, din care au făcut parte navele “Feteşti”, “Voineasa”, “Beclean” şi “Svitava (Coteşti)”, a doua corpuri de vrachiere de 100.000 TDW, “Carei” şi “Jimbolia” şi a petrolierului de 89.000 TDW “Moreni” (JPC Koruna/Faneromeni).

 

22 Ianuarie 1997 –

Data naşterii Daewoo Mangalia Heavy Industries

 

Dacă anul 1970 reprezintă certificatul de naştere al SN 2 Mai Mangalia, la data de 22 ianuarie 1997, ia naştere Daewoo- Mangalia  Heavy Industries SA (“DMHI”), companie născută prin asocierea dintre Daewoo Shipbuilding&Marine Engineering din Coreea şi Şantierul Naval 2 Mai Mangalia. Şantierul Naval “2 Mai” S.A. Mangalia deţine, în această structură, 49% din acţiunile companiei, în timp ce Daewoo Shipbuilding &Marine SONY DSCEngineering (DSME), are 51% din acţiuni.

În scurt timp, Daewoo Mangalia Heavy Industries devine cel mai important şantier naval pentru construcţia, conversia şi reparaţia de nave din zona Mării Negre.

În anii ce urmează, noua societate înfiinţată beneficiază, din partea acţionarului majoritar DSME de un vast program de investiţii, asigurându-se în acest fel capacităţi optime de producţie şi implementare a tehnologiei avansate de construcţii nave de la DSME-Coreea de Sud. Acest lucru a constituit o bază solidă pentru calitate şi productivitate a ceea ce avea sa devină şantierul naval lider european al construcţiilor de nave maritime comerciale de mare tonaj. Ca expresie a preocupării continue şi intensive pe care DMHI a acordat-o modernizării proceselor şi capacităţilor de producţie, perfecţionării abilităţilor tehnologice, ridicării calităţii, stă şi investiţia de după 1989 a şantierelor navale româneşti.

La finele lui 2007, conducerea şantierului decide oprirea activităţii de reparaţii nave, în favoarea proiectelor noi, de mari dimensiuni, care asigurau o cifră de afaceri superioară celei realizate de serviciile de reparaţii. În acel an, pe o suprafata de 6.5 hectare, se demareaza construcţia unei noi zone de asamblare blocsecţii mari (NGA). În noiembrie 2007 începe amenajarea Halei de Construcţii Blocsectii Plane (PBS), pe o suprafaţă de 5,5 ha. Tot în aceeaşi perioadă, se lucrează, în paralel, la amenajarea Platformei de Pre-Armare. Cu o investiţie semnificativa, actualul Şantier Naval Daewoo-Mangalia Heavy Industries SA pare să nu mai reamintească, cu nimic, de ce era odată Şantierul Naval 2 Mai, mărindu-şi suprafaţa ocupată de la 79 ha la 98 ha, iar capacitatea de productie cu mai bine de 60 %

 

DMHI are o suprafaţă de 980.000 mp, 1.590m de cheiuri, hale acoperite în suprafaţă de 95.960 mp, pe o arie de stocare de 6.500 mp (acoperită), poate debita 15.000 tone de tabla navala /lună.

În perioada 2006-2009 începe amenajarea şi punerea în funcţiune a celor mai moderne hale de sablare şi vopsitorie, cu o investiţie de peste 10 mililioane de dolari, care respectă ultimele cerinţe în domeniul protecţiei mediului. Anul 2010 consemnează, darea în funcţiune a celei mai mari macarale portal din Europa, de 1.000 tone forţă, ce deserveşte, de atunci, docul uscat nr. 3 al DMHI.

 

2014 – DMHI pe primul loc în rândul şantierelor navale europene

 

pr. 4095Investiţiile făcute de-a lungul timpului au condus la sporirea capacităţii de producţie a DMHI cu aproximativ 61%, ajungându-se, în prezent, la o capacitate de producţie echivalent a 12 nave/an vrachiere de 180.000 TDW şi/sau portcontainere de 11.000 TEU.

In raportul din ianuarie 2015, publicat de prestigioasa companie specializată în monitorizarea pieţei construcţiilor navale, Clarkson, Şantierul DMHI se plasa, la sfârşitul anului 2014, pe locul 39 în lume, dintr-un total de 440 şantiere navale, din punct de vedere al portofoliului de comenzi contractate.

De remarcat este si faptul că, pozitia deţinută de DMHI în clasamentul întocmit de Clarkson, plasează şantierul Daewoo-Mangalia pe primul loc în Europa în ceea ce priveşte construcţia de nave maritime comerciale de mare tonaj. Niciun alt şantier european, specializat în acelaşi tip de nave ca şi DMHI nu se află printre celelalte 38 de şantiere enumerate în clasament.

De asemenea, tot la sfârşitul anului 2014, publicaţia “Maritime Reporter” plasează două dintre navele construite de Daewoo-Mangalia în topul “Great Ships of 2014” : RO-Ro 6.500 CEU “Hoegh Jacksonville” şi Portcontainerul de 8600 TEU “CSAV Tyndall”, acesta fiind cele mai mari nave din categoria lor, care s-au construit vreodata în zona Mării Negre şi a Mării Mediterane.

De-a lungul existenţei sale de 20 de ani, DMHI  a livrat 155 de nave comerciale, 50 de barje, 10 nave destinate logisticii platformelor de foraj marin, 3 docuri plutitoare, o macara plutitoare şi o instalaţie plutitoare specializată în dragare.

 

De a lungul celor 20 de ani DMHI devine unul dintre cei mai importanţi factori economici

Pe parcursul acestor 20 de ani de existenţă, Daewoo Mangalia Heavy Industres reprezintă, pentru Municipiul Mangalia, dar şi pentru economia pr. 4401naţională, unul dintre cei mai importanţi factori economici, generator de locuri de muncă, inregistrand, pe parcursul ultimilor 3 ani, un numar mediu pe an aproximativ 8000 de salariati (proprii si colaboratori) pe platforma industriala a societatii, dar şi un mare contribuitor la bugetul local şi cel naţional.

Potrivit cifrelor înregistrate numai în ultimii 3 ani de activitate ai companiei, respectiv 2014 – 2016, Daewoo Mangalia a adus, la bugetul local, din taxele şi impozitele percepute pentru terenuri, clădirile şi autovehiculele instituţiei, nu mai puţin de 2,9 milioane de dolari.

În acelaşi timp, Daewoo Mangalia Heavy Industries a virat către bugetul de stat 4,1 milioane de dolari, reprezentand impozite pentru construcţiile speciale.

Mai mult, tot către bugetul de stat, pe parcursul anilor 2014 – 2016, DMHI a contribuit, pentru:

o   impozitele salariilor angajaţilor săi, nu mai puţin de 13,3 milioane de dolari,

o   contribuţii la asigurările de sănătate (CASS) – 4,9 milioane de dolari,

o   contribuţiile lunare la asigurările sociale (CAS), fondul de somaj si handicap – aproximativ 17 milioane de dolari,

Sume extrem de importante sunt virate, anual, şi pentru fondul de mediu. Astfel, în ultimii trei ani, suma totală achitată către Fondul de Mediu se ridică la aproximativ 285.000 de dolari.

 

Portofoliul de lucrări al companiei

pr. 5010Portofoliul de lucrări contractate la aceasta data este reprezentat de nouă nave de tip petrolier din care:

Cinci nave petroliere, cu clasa de gheaţă “1B”, pentru navigarea în zonele arctice, utilizate pentru transportarea ţiţeiului nerafinat (Crude oil Tanker), cu o capacitate de transport de 112,000 TDW (situându-se în categoria navelor de tip “Aframax”), construite sub supravegherea societăţilor de clasificare DNV-GL şi ABS.

Aceste clase de gheaţă prezintă un design special, ce presupune întăriri ale corpului navei în zonele de contact cu gheaţă (centura de gheaţă). Dimensiuni: L x B x D = 249.9m x 44m x 21.2m

Două nave petroliere, utilizate pentru transportarea ţiţeiului nerafinat (Crude oil Tanker), cu o capacitate de transport de 112,000 Tone DW (situându-se în categoria navelor de tip “Aframax”), construite sub supravegherea societăţii de clasificare DNV-GL. Dimensiuni: L x B x D = 249.9m x 44m x 21.2m

Două nave petroliere pentru navigarea în zonele arctice, utilizate pentru transportarea ţiţeiului nerafinat (Crude oil Tanker), cu o capacitate de transport de 156,000 Tone DW (situându-se în categoria navelor de tip “Suezmax”), construite sub supravegherea societăţii de clasificare DNV-GL pentru o navă şi LR – pentru cea de-a doua.

Dimensiuni: L x B x D = 274m x 48m x 23.7m

Aceste proiecte sunt contractate cu parteneri de renume din Grecia: Tsakos Energy Navigation Limited, Minerva Marine şi Maran Gas Maritime.

 

Prezentul volum de contracte acopera partial unele etape tehnologice si total pentru anul 2017 o serie de procese, in special cele specifice operatiunilor de armare, vopsitorie si punerea in functiune, testari sisteme derulate dupa lansarea din docul uscat al proiectelor existente.

In paralel eforturile sustinute de identificare de noi zone de implicare in afaceri continua ferm, iar incercarea de a asigura fronturi de lucru suplimentare reprezinta un deziderat fundamental pentru conducerea executiva.

 

La acest moment aniversar, Daewoo Mangalia Heavy Industries SA ureaza angajatilor, colaboratorilor, actionarilor si tuturor celor care doresc binele acestei societati, ca alaturi de conducerea executiva sa putem sa ne indeplinim misiunea economica, sociala fata de DCIM104MEDIADJI_0034.JPGcomunitatea noastra, cel putin in acelasi mod ca si in trecut, iar eforturile si viziunea  fondatorilor nostri, dintre care cu profund respect amintim de cei trecuti in nefiinta: domnul Stefan Musat – Director General SN 2 Mai SA, domnul Nicusor Traistaru- Vicepresedinte DMHI, domnul Dan Grigore – director FPS, domnul Yeol Ho Lee – director unit DMHI, domnul Andrei Cojocaru – proiectant general al Santierului Naval 2 Mai SA (IPCM Bucuresti), sa devina o realitate cotidiana continua a Mangaliei.

 

“Dumnezeu să binecuvânteze această societate şi pe angajaţii săi!”