13 martie 2025 22:03

Inainte de protest: Sindicatul Liber Navalistul adresează o scrisoare deschisă Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în România și conducerii Grupului Damen

IMG_20250128_130527269
image_pdf

Sindicatul Liber Navalistul, sindicat reprezentativ la nivelul Damen Shipyards Mangalia S.A., având ca obiectiv reprezentarea și apărarea drepturilor angajaților din acest șantier naval, vă adresăm această solicitare fermă astfel încât DAMEN HOLDING B.V. să-și asume responsabilitatea care îi revine, în calitate de acționar și deținător al managementului al managementului operațional al celui mai mare șantier naval din România, și să intervină urgent pentru redresarea acestuia.

Șantierul naval din Mangalia, odinioară lider european în construcția de nave comerciale, se află acum într-o criză fără precedent, în timp ce alte șantiere navale din România și din regiune au comenzi și operează la capacitate maximă.

Activitatea șantierului a fost suspendată pentru o perioadă lungă de timp, majoritatea angajaților aflându-se în șomaj tehnic de 8 luni. Societatea este în insolvență, cu datorii majore și fără posibilități certe de finanțare pentru a putea contracta noi comenzi de construcții navale. Nimic nu se construiește în acest șantier, iar activitatea sa este paralizată.

Pentru a evita colapsul, șantierul naval din Mangalia trebuie să-și reia activitatea urgent. Toti cei implicați pierd: acționarii, angajații, economia locală și națională. Este inadmisibil ca, din cauza unui management defectuos practicat de DAMEN, acest obiectiv strategic să fie condus spre colaps economic și social.

Drepturile salariale sunt plătite din Fondul de Garantare a Creanțelor Salariale pentru o perioadă limitată de 5 luni consecutive (octombrie 2024 – februarie 2025).

În absența unei finanțări adecvate și a unor contracte majore, riscul de faliment și de dizolvare a companiei este iminent, având un impact catastrofal asupra tuturor angajaților, familiilor acestora și comunității locale, având în vedere că Damen Shipyards Mangalia este cel mai mare angajator local.

Nu putem accepta ca un obiectiv strategic de interes național să ajungă într-o situație în care singura soluție rămasă să fie închiderea acestui șantier naval! Este inadmisibil ca, din cauza managementului defectuos practicat de DAMEN, acest obiectiv să fie condus spre colaps economic și social.

Pentru a evita colapsul, șantierul naval din Mangalia trebuie să își reia urgent activitatea, deoarece stagnarea din ultimele opt luni este inacceptabilă. Toți cei implicați pierd: acționarii, angajații, economia locală și națională!

În timp ce alte șantiere navale mai mici construiesc nave și creează locuri de muncă, Damen Shipyards Mangalia este blocat într-un „conflict între acționari” care a degenerat într-un blocaj economic prelungit, cu efecte devastatoare, în care angajații concediați, familiile acestora și întreaga comunitate locală sunt victime colaterale.

Continuarea litigiilor în instanțele naționale și internaționale poate dura ani de zile, iar în tot acest timp situația se agravează, transformându-se dintr-o criză critică într-una dramatică.

Din păcate, am constatat că, în calitatea sa de acționar și administrator al conducerii șantierului naval, DAMEN a contribuit la deteriorarea situației DSMa SA, eforturile și sacrificiile angajaților pe care îi reprezentăm fiind anulate de un management care a urmărit în principal transferul profiturilor către Țările de Jos, precum și de lipsa asigurării unor măsuri adecvate de siguranță la locul de muncă.

Având în vedere gravitatea situației actuale și impactul semnificativ asupra Damen Shipyards Mangalia, a angajaților săi și a economiei locale, solicităm ferm luarea unor măsuri urgente pentru redresarea șantierului.

Astfel, prezentăm următoarele revendicări prioritare:

  1. Încheierea acestui conflict distructiv dintre acționari.

Disputele dintre acționari pun în pericol existența șantierului naval. Este necesar un armistițiu între cei doi acționari pentru a permite o perioadă de stabilitate, în care să fie implementat un plan de reorganizare și redresare a șantierului.

Dacă această situație continuă, șantierul naval din Mangalia va fi închis, activele sale vor fi vândute bucata cu bucata pentru a achita datoriile sau va ajunge la fier vechi, fiind astfel distrus definitiv!

2. Reluarea urgentă a activității șantierului naval

Acest șantier nu poate rămâne inactiv în timp ce piața construcțiilor navale este în creștere, iar activitatea trebuie reluată cât mai curând posibil prin repornirea producției.

3. Adoptarea de măsuri urgente pentru a evita colapsul.

Nu mai există timp pentru întârzieri și amânări! Sunt necesare măsuri ferme din partea ambilor acționari pentru a menține locurile de muncă și a evita exodul forțat al forței de muncă experimentate, prin identificarea unor soluții pentru redresarea economică.

4. Anularea Planului de restructurare prin concedieri colective și aplicarea unui plan coerent pentru recuperarea companiei, nu prin reducerea personalului

Credem că reducerea drastică a personalului diminuează semnificativ șansele de recuperare. Reluarea activității presupune păstrarea forței de muncă, care este esențială. Locurile de muncă de pe acest șantier trebuie salvate, având în vedere faptul că numărul actual de angajați este extrem de scăzut, ajungând la cel mai mic număr de salariați din întreaga perioadă de activitate a acestui șantier, de la înființarea sa până în prezent.

Am semnalat în mod repetat  care este  poziția sindicatului cu privire la măsura angajatorului de a implementa planul de restructurare prin concedieri colective, dar până acum nu am primit niciun răspuns la notificări și nici o reacție. Solicităm înlocuirea măsurilor de restructurare cu un plan coerent de recuperare, care să asigure continuarea activității și protecția locurilor de muncă.

Activitatea trebuie reluată pentru a spori șansele de a ieși din insolvență. Șantierul naval nu a fost niciodată într-o situație mai gravă decât acum! Traversăm o criză fără precedent, iar dacă acționarii nu intervine acum, vom pierde definitiv nu doar toate aceste locuri de muncă, ci și o capacitate strategică în domeniul construcțiilor navale.

Relansarea șantierului din Mangalia este o responsabilitate a celor doi acționari și necesită implicarea lor urgentă!

În contextul geopolitic actual, când un conflict armat are loc aproape de granițele României, este de neconceput ca statele român și olandez – parteneri în alianțe strategice (NATO și UE) – să permită închiderea unui șantier naval esențial pentru securitatea și economia regională. Acest șantier trebuie să producă, nu să rămână închis! Aici trebuie să se construiască nave, să se asigure repararea, modernizarea și conversia navelor.

Pe parcursul întregii perioade de criză, grupul DAMEN nu a comunicat public și nu a avut nicio reacție concretă cu privire la situația gravă în care se află șantierul și cum intenționează să o rezolve, mai ales în contextul în care Kommer Damen – președintele grupului Damen – a fost în România la începutul anului. Ne-am fi dorit ca președintele grupului Damen să aibă o discuție cu noi, angajații, și să ne spună ce planuri are pentru cel mai mare șantier naval din portofoliul grupului Damen.

Vizita domnului Kommer ar fi trebuit să fie o oportunitate pentru negocieri aplicate între cei doi acționari ai DSMa SA, mai ales având în vedere că, sub conducerea grupului DAMEN, șantierul a ajuns în insolvență. Mai mult decât atât, managerul olandez nu a respectat obligațiile contractului de asociere și a solicitat daune de peste 300 de milioane de euro în instanțele internaționale.

Solicităm statului olandez, împreună cu grupul DAMEN, să identifice în discuțiile cu reprezentanții SN 2 Mai SA și ai statului român cea mai bună opțiune pentru rezolvarea disputelor contractuale, financiare și legale, pentru a salva șantierul din Mangalia și a preveni un dezastru economic și social irevocabil.

Relansarea șantierului din Mangalia este responsabilitatea celor doi acționari și necesită implicarea lor urgentă!

În numele angajaților Damen Shipyards Mangalia,

Sindicatul Liber Navalistul (Free Navalist Union)