17 octombrie 2025 8:17

Primăria Pecineaga: Cum puteți obține tichetul electronic de energie pentru consumatorii vulnerabili

Primaria Pecineaga

Primaria Pecineaga

image_pdf

Primăria Pecineaga anunță că, în baza OUG nr. 35/2025, a fost introdus un mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situație de sărăcie energetică.

Primăria Pecineaga a primit formularele de cerere, ghidurile de utilizare și materialele de informare necesare.

Acordarea de tichete electronice de energie pentru consumatorii casnici vulnerabili

Potrivit O.U.G. nr. 35/30.06.2025 privind introducerea unui mecanism de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică se stabilesc măsuri de protecție socială acordate consumatorilor casnici de energie electrică care constau în acordarea unui sprijin financiar sub forma unui tichet electronic de energie în valoare de 50 lei/lună.

Măsurile de protecție socială se aplică în perioada 01 iulie 2025- 31 martie 2026.

         Sprijinul se utilizează pentru plata facturilor emise după data de 1 iulie 2025 și sunt aferente consumului realizat începând cu această dată.

        Beneficiarii sprijinului acordat sub forma tichetului electronic de energie sunt:

  1. a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;
    b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.
    Sprijinul  se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru al familiei care este major.

Solicitanții trebuie să aibă domiciliul în România sau să poată dovedi că locuiesc legal în țară.

Solicitarea se depune online, în aplicaţia EPIDS, potrivit modelului prevăzut în anexă.

Platforma electronică EPIDS ( aplicație electronică dezvoltată și administrată, din punct de vedere tehnic, de către Serviciul de Telecomunicații Speciale ) pentru acordarea tichetului de energie este funcțională, putând fi accesată adresa epids.mmuncii.ro.

Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar datele de identificare ale membrilor familiei declaraţi de solicitant nu se regăsesc înregistrate la alt loc de consum.

          Solicitarea poate fi depusă şi prin intermediul reprezentanţilor oficiului poştal de care aparține locul de consum în solicitare, ori la sediul Serviciului Sprijin Comunitar și evenimente sociale din cadrul Direcției generale de asistență socială Constanța, situat pe str. Zorelelor, nr. 69, începând din data de 28.08.2025.

         Sprijinul se utilizează pentru plata facturilor de energie electrică aferente locului de consum care este validat din punctul de vedere al eligibilităţii. Plata se efectuează prin serviciul de mandat poştal, exclusiv pentru facturile care conţin POD-ul validat prin intermediul aplicaţiei EPIDS.

         În cazul în care factura emisă de furnizorul de energie electrică include mai multe locuri de consum, respectiv POD-uri, sprijinul se utilizează exclusiv pentru suma aferentă locului de consum declarat eligibil, identificat distinct în factura prezentată. Plata se efectuează numai dacă POD-ul din anexa facturii de energie electrică corespunde POD-ului validat în aplicaţia EPIDS.

         Soldul din contul de mandat asociat locului de consum poate fi folosit în termen de 12 luni de la data ultimei încărcări cu valoarea sprijinului.

         Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanţii au obligaţia de a se înscrie în aplicaţie în termen de 30 de zile de la data operaționalizării aplicației informatice, respectiv 20 august 2025.

         După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicaţia EPIDS, dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare.

          În vederea verificării îndeplinirii de către persoana singură sau de către familie a condiţiilor de acordare a sprijinului, formularul de solicitare se completează cu următoarele informaţii:

  1. numele, prenumele şi codul numeric personal ale solicitantului şi ale membrilor de familie, după caz;
    b) datele de identificare ale locului de consum – POD;
    c) adresa poştală a locului de consum, conform POSF;
    d) după caz, adresa de e-mail valabilă, prin intermediul căreia se vor face comunicările;
    e) opţiunea de obţinere a tichetului electronic de energie în formă tipărită, pe suport hârtie.

Solicitantul îşi asumă pe propria răspundere realitatea şi actualitatea datelor declarate. În situația în care beneficiarii se prezintă la sediul Serviciului sprijin comunitar și evenimente sociale, aceștia trebuie să prezinte acte de identitate valabile pentru toate persoanele care locuiesc la adresa pentru care se solicită ajutorul și ultima factură de energie electrică.

         În situaţia în care solicitantul obţine următoarele venituri, acestea se vor completa în solicitare, pe propria răspundere:

  1. a) venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;
  2. b) venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate ale sistemului public de pensii:
    • sistemul de asigurări sociale al avocaţilor;
    • sistemul de pensii al notarilor publici;
    • sistemele proprii de asigurări sociale ale cultelor recunoscute de lege:
    • sistemul pensiilor militare de stat:
    • Ministerul Afacerilor Interne;
    • Ministerul Apărării Naționale;
    • Serviciul Român de Informații.
  1. c) venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale ( O.U.G. nr. 12/2025 privind acordarea unui sprijin financiar pentru unele categorii de pensionari în anul 2025, precum și pentru completarea unor acte normative );
  2. d) venituri din indemnizația socială pentru pensionari acordată în baza O.U.G. nr. 6/2009privind instituirea indemnizației sociale pentru pensionari aprobată prin Legea nr. 196/2009, cu modificările și completările ulterioare.

  Titularul primeşte tichetul electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, în momentul validării îndeplinirii condiţiilor de acordare a sprijinului în aplicaţia EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de către beneficiar sau de către entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul în cauză.

        În situaţia în care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie în format fizic, acesta se transmite destinatarului în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la validarea solicitării în aplicaţia EPIDS.

        Efectuarea plăţii nu este condiţionată de prezentarea tichetului electronic de energie, ci exclusiv de existenţa facturii de energie electrică.

        Destinatarul tichetului electronic de energie are următoarele drepturi şi obligaţii:

a)să utilizeze sprijinul pentru a efectua plăţi prin serviciul de mandat poştal prin intermediul Companiei Naționale „Poșta Română”, numai în vederea decontării facturilor de energie electrică emise.
b)să nu utilizeze sprijinul pentru a efectua plăţi aferente altui loc de consum decât cel pentru care a fost emis sau pentru alte perioade în afara celei prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
c)să nu tranzacţioneze/să nu înstrăineze tichetul de energie.

         Valoarea plăţilor prin servicii de mandat poştal nu poate depăşi valoarea sumelor din contul de mandat poştal. Din contul de sume în mandat poştal nu se pot ridica şi efectua plăţi în numerar, nu se pot preschimba în numerar şi nici nu pot fi efectuate plăţi prin serviciul de mandat poştal pentru alte destinaţii decât cele privind plata facturilor de energie electrică, exclusiv pentru locul de consum aferent POD-ului asociat.

        În aplicaţia EPIDS se pot completa cereri pentru acordarea sprijinului care vor cuprinde informaţii privind identificarea locurilor de consum şi a tuturor persoanelor care se regăsesc la locul de consum.

        Aplicaţia EPIDS efectuează lunar, în mod automat, pe toată perioada de aplicare a mecanismului, verificări ale eligibilităţii locurilor de consum pentru care s-au înregistrat cereri şi calculează venitul mediu lunar pe loc de consum pe baza informaţiilor preluate de la Casa Națională de Pensii Publice, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, Direcția Generală de Evidență a Persoanelor, Inspectoratul General pentru Imigrări și în funcţie de componenţa actualizată a acestuia.

Pentru solicitanţii care sunt de acord să furnizeze o adresă de poştă electronică, prin aplicaţia EPIDS se transmit tichetele electronice de energie, precum şi alte comunicări.

        Comunicarea către beneficiari a îndeplinirii/neîndeplinirii condiţiilor de acordare a sprijinului se transmite fie prin intermediul aplicaţiei EPIDS, la adresa de e-mail declarată de solicitant, fie la domiciliul titularului, prin serviciile CNPR, în termen de maximum 15 zile de la data validării.

În situaţia în care cererea este declarată neeligibilă, ca urmare a neconcordanţelor dintre adresele uneia sau mai multor persoane declarate în cerere şi adresa locului de consum, ANPIS, prin structurile sale deconcentrate, solicită efectuarea, de către primărie, a unei verificări de teren prin care să se ateste numărul şi identitatea persoanelor care locuiesc efectiv la acel loc de consum.

Rezultatul verificării de teren se încarcă în aplicaţia EPIDS de către reprezentanţii autorităţii administraţiei publice locale.

În cazul în care intervin modificări în componenţa familiei, altele decât decesul unui membru, cererea existentă îşi încetează efectele şi se depune o nouă solicitare în aplicaţia EPIDS.

          În cazul în care solicitanţii declaraţi eligibili pentru un anumit loc de consum îşi schimbă adresa, pentru a beneficia de sprijin, cererea existentă îşi încetează efectele şi se reia procesul de solicitare în aplicaţia EPIDS.

În cazul în care se înregistrează decesul persoanei singure beneficiare de sprijin, cererea aferentă locului de consum nu mai este valabilă, de la data înregistrării decesului.

         În situaţia în care, în urma verificărilor efectuate, o cerere devine neeligibilă pentru acordarea sprijinului, soldul contului de mandat poate fi utilizat pentru plata, în continuare, a cheltuielilor cu energia electrică, în termen de 12 luni de la data ultimei încărcări.

        Conturile de sume în mandat poştal nu vor mai fi alimentate pentru beneficiarii ale căror locuri de consum nu mai sunt valabile sau pentru perioadele în care beneficiarii nu mai îndeplinesc condiţiile de acordare a sprijinului.

        Sumele rămase necheltuite în situaţiile se returnează la ANPIS de către CNPR, în termen de 30 de zile de la data la care cererea îşi încetează efectele.