Bucate alese, cizme din cauciuc, pelerine, căni şi umbrele, oferite cetăţenilor din Mangalia
Aşa cum v-am informat, miercuri, 18 martie ac, Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege privind finanţarea partidelor politice, stabilindu-se ca suportul financiar al campaniei electorale să se facă de la bugetul de stat. Mai mult decât atât, potrivit acestei iniţiative legislative, partidele pot contracta împrumuturi în bani de la persoanele fizice şi juridice, dar numai prin acte autentice.
Ca şi în ţară, şi la Mangalia, campaniile electorale reprezintă un bun prilej de captat voturi pro cu ajutorul unor mici atenţii ori cu cel al unor daruri consistente. Chiar dacă legea electorală prevede de mult timp interzicerea distribuirii oricăror altor bunuri cu excepţia unor pliante, toţi candidaţii fără excepţie, s-au dovedit mult mai generoşi cu propriul electorat, dar şi cu simpatizanţii ori posibilii susţinători.
De-a lungul anilor, la Mangalia, s-au împărţit cizme din cauciuc, căciuli, fulare, umbrele, căni, găleţi, ghivece cu flori, pelerine de ploaie, ochelari de vedere, tichete pentru medicamente etc. pe lângă banalele pixuri şi brichete.
Sub masca unor întâlniri cu caracter social, ori a unor evenimente cultural-artistice, candidaţii noştri au oferit mese întinse, cu bucate alese pentru cei care, la rândul lor, erau, cumva, obligaţi să le întoarcă amabilitatea printr-un vot favorabil. Nu au lipsit nici metodele mai puţin ortodoxe, când cetăţenilor amărâţi ori celor de etnie romă li s-au oferit pachete cu alimente, sume de bani, cartele telefonice şi telefoane mobile pentru a se păstra mai bine legătura cu alegătorii ce urmau să-şi exprime opţiunile politice. Tocmai din această cauză, au apărut şi scandalurile între candidaţi, unele lăsând urme fizice, altele constând în reclamaţii la Poliţie. Răsunătoare au fost şi certurile din cauza distrugerii afişelor electorale, ori a ariei prea mari de acoperire a acestora în locuri centrale. Nu putem uita nici bannerele imense ce acopereau blocurile din preajma Primăriei, cu portrete-gigant sau mesaje “lacrimogene” ori acuzatoare, cum ar fi prezentarea salariilor mari încasate de către anumiţi candidaţi.
Concluzia este că perioada campaniei, care niciodată nu se întinde, aşa cum este legal, pe parcursul a 30 de zile, oferă cetăţenilor un spectacol caraghios, cu atitudini, discursuri, acţiuni, sesizări dintre cele mai diverse, unele frizând ridicolul, numai că scopul – puterea – scuză mijloacele.
Dacă vi se vor face promisiuni, înseamnă că se apropie campania!
Până la viitoarea campanie electorală a mai rămas un an şi câteva luni, în 2016 urmând să aibă loc alegerile locale pentru ocuparea funcţiei de primar şi constituirea unui nou Consiliu. Nu ne aşteptăm la luni liniştite, mai cu seamă că din 2012 până în prezent, s-au tot făcut remarcate declaraţii şi acţiuni cu iz electoral, în perioada imediat următoare, acestea urmând să se intensifice. Punctul culminant va fi atins la începutul anului viitor, când cei interesaţi să fie aleşi vor da ceea ce este mai bun sau rău din ei, vor face tot ceea ce “trebuie” pentru a-şi adjudeca victoria. Din tot acest schimb de “lovituri” corecte sau sub centură, cei care nu vor avea nimic de câştigat, cu excepţia unor alimente sau găleţi, vor fi tot cetăţenii ce vor rămâne cu problemele şi neajunsurile lor.
Pe de altă parte, dintr-o dată, aceştia vor fi mai bine văzuţi de către candidaţi, vor fi mai bine informaţi, vor avea parte de noi promisiuni, asta până la aflarea rezultatelor finale. După acest moment, când se savurează victoria, uşile, atenţia, informaţiile nu vor mai fi la fel de largi, ba riscul ca cetăţenii să fie blamaţi pentru opţiunea electorală fiind foarte mare.
Din ce s-a văzut până acum la nivel local, nu cetăţenii au fost grija nr. 1 a celor aflaţi la putere sau a celor implicaţi, activ, în viaţa politică a urbei, ci răzbunările pe foşti sau actuali, care n-au făcut decât să ţină Mangalia pe loc.