28 august 2025 16:52

ANPC a controlat peste 600 de comercianți de sucuri și a dat peste 2 miliarde de lei amenzi. Ce nereguli au fost constatate

ANPC
image_pdf

În perioada 28.07 – 08.08.2025, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat, la nivelul întregii țări, o serie de acţiuni de verificare a modului de etichetare, prezentare şi publicitate a băuturilor răcoritoare, sucurilor şi nectarurilor de fructe, ca urmare a unei tematici naționale de control.

Au fost controlaţi 630 de operatori economici, iar la 484 dintre aceştia au fost constatate deficienţe. Totodată, au fost verificați aproximativ 650.000 litri produse (sucuri, nectaruri şi băuturi răcoritoare), peste 82.000 dintre acestea neîncadrându-se în prevederile legale în vigoare.

Ca urmare a deficienţelor identificate, comisarii ANPC au dispus următoarele sancțiuni:

  • 396 amenzi contravenţionale în valoare de aproximativ 2 milioane de lei
  • 197 avertismente
  • oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a peste 36.000 litri de băuturi răcoritoare, nectaruri şi sucuri din fructe în valoare de aproximativ 150.000 de lei, fiind improprii consumului uman
  • oprirea temporară de la comercializare a peste 28.000 litri până la remedierea neconformităţilor de etichetare.

Principalele nereguli constatate au fost:

  • comercializarea unor sucuri cu modificări organoleptice
  •  comercializarea unor produse cu ambalaje deteriorate
  • comercializarea unor sucuri cu data durabilității minimale depașită
  • comercializarea unor produse fără elemente de identificare și caracterizare (eticheta ruptă/deteriorată) sau fără a fi traduse în limba română, pe etichetă
  • prezentarea incorectă la raft a produsului (fără a avea precizate informațiile necesare referitoare la acesta)
  •  lipsa înscrierii sau înscrierea incompletă a declarației nutriționale
  • nerespectarea condiţiilor de depozitare şi comercializare a băuturilor răcoritoare, sucurilor şi nectarurilor de fructe (expunerea la temperaturi mai mari decât temperaturile recomandate de către producător), folosirea unor agregate frigorifice neigienizate, cu depuneri de reziduuri, praf în zona de ventilație, depozitarea, în spații nedelimitate, a produselor conforme şi a celor neconforme, depozitarea în spații care nu asigură condițiile tehnice și igienice stabilite de producător, depozitarea produselor direct pe paviment
  •  nerespectarea prevederilor legale în cazul promoțiilor (neprecizarea perioadei promoționale, nerespectarea acesteia, lipsa mențiunilor speciale de tipul ”în limita stocului disponibil” etc.)
  • lipsa afişării sau afişarea într-o formă ilizibilă a prețului sau a prețului pe unitatea de măsură
  • abateri privind indicarea valorii garanției SGR pe eticheta de preț
  •  lipsa autorizației de funcționare.

Recomandări pentru consumatori, la achiziția sucurilor, nectarurilor și a băuturilor răcoritoare

  • Acordaţi o atenţie deosebită când cumpărați sucuri, nectaruri din fructe şi băuturi răcoritoare asupra modului de prezentare a ambalajului, asupra etanşeităţii recipientelor; în cazul în care ambalajul este bombat, rezultă că a început procesul de fermentare şi produsul nu mai este optim pentru consum;
  • Acordaţi atenție condiţiilor de depozitare, atât în magazinul de desfacere, cât şi la domiciliu, atunci când producătorul impune condiţii în acest sens;
  • În cazul sucurilor şi nectarurilor din fructe, odată deschise ambalajele, este recomandat consumul lor într-un timp relativ scurt, iar ambalajele deschise vor fi păstrate în condiţii de refrigerare (în frigider, nu în congelator);
  • Citiţi cu atenţie înscrisurile de pe etichete şi cumpăraţi numai acel produs care corespunde preferinţelor şi necesităţilor dumneavoastră;
  • Refuzaţi produsele care prezintă data durabilităţii minimale modificată sau depăşită;
  • La cumpărarea produselor alimentare solicitaţi şi păstraţi bonul fiscal pentru a putea proba, în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs.

Lasă un răspuns