Săptămâna “Școala Altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!” la „Ion Bănescu“

În cadrul Săptămânii “Școala Altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!”, 7-11.04.2014, cadre didactice de la Liceul Tehnologic “Ion Bănescu” din Mangalia au derulat cu elevii programe educaționale inițiate de Organizația Junior Achievement România, după cum urmează:

–          “Studii de caz BANI IQ”, program implementat de prof. Iuliana Corina Mihalache, prof. psiholog Alina Gabriela Băiașu, prof. Roxana Vasilescu, prof. Virginica Barabaș, prof. Maria Ciupercă.

Activitățile de educație financiară organizate au facilitat elevilor problematizarea unor situații în care se află sau ar putea să se afle (nevoia de a economisi pentru a-și cumpăra produse pe care și le doresc, decizia de a face un împrumut pentru a urma studiile la o universitate etc.) și înțelegerea responsabilităților, a avantajelor și dezavantajelor unor soluții la dileme financiare.

–          “Educația îți dă valoare!”, program propus de J.A.Romania în parteneriat cu BRD Groupe Societe Generale în scopul prevenirii abandonului școlar la nivel național și dezvoltării competențelor profesionale ale elevilor;

Prof. Iuliana Corina Mihalache, prof. psiholog Alina Gabriela Băiașu, prof. Virginica Barabaș au organizat diverse activități (dezbatere, scenetă, studiu de caz) care au oferit ocazia elevilor de a conștientiza beneficiile și costurile educației, de a înțelege că un nivel ridicat de educație scade riscul de a fi șomer, de a trăi în sărăcie, oferă mai multe opțiuni și oportunități în carieră, un nivel ridicat al câștigurilor, un loc de muncă bun și, implicit, o viață calitativă.

–          “Job Shadow Day”, program internațional de dezvoltare și formare profesională, a fost  implementat de prof. psiholog Alina Gabriela Băiașu, prof. Roxana Violeta Vasilescu.

Elevii au petrecut 4-5 ore într-o zi în umbra părinților / a unor persoane angajate într-o companie sau instituție, la locul de muncă al acestora. Această experiență de învățare practică le-a prilejuit familiarizarea cu responsabilitățile, atribuțiile unor posturi de muncă, exersarea abilităților impuse, chestionarea părintelui / persoanei angajate cu privire la motivația de muncă, studiile necesare, oportunitățile de dezvoltare personală / profesională, munca în echipă etc.

Feed-back-ul oferit ulterior de elevi a fost unul pozitiv. Elevii au declarat că Job Shadow Day a reprezentat pentru ei o ocazie de a petrece timp în mediul real de muncă, alături de părinți, de a lucra în echipă, de a înțelege că educația școlară și extrașcolară, cât și specializarea post-școlară sunt necesare pentru obținerea succesului profesional.




”Să vorbim …Gramatică/ Let’ s speak… Grammar!”

Săptămâna aceasta , la Liceul Teoretic  ”Calltis” Mangalia  a demarat proiectul ”Să vorbim… Gramatică/ Let’ s speak… Grammar!” coordonat de profesorii Angheluță Cristina și Gherfi Simona cu primele două activități. ”Funny Numbers!”  este un concurs interdisciplinar, care atrage elevii din clasele a IV-a, a V-a și a VI-a, iubitori de matematică și limba engleză, în timp ce   ”Să vorbim…Gramatic / Let’ s speak… Grammar!”  se adresează celor din clasele V-VIII care preferă gramatica limbii române, dar și pe cea a limbii engleze. Ajuns la cea de-a patra ediție, amplul proiect, înscris în CAEJ 2014 , pare a avea de la an la an mai mulți participanți. Și anul acesta elevii școlilor din municipiu, dar și din împrejurimi ne-au onorat cu prezența lor – 107 elevi la Funny numbers! și 170 de elevi la ”Să vorbim…Gramatic/ Let’ s speak… Grammar!”. Noutatea constă în faptul că aceste concursuri au fost extinse și în alte localități, simultan desfășurându-se și în Constanța și în Murfatlar.  Trebuie să mulțumim participanților, dar și cadrelor didactice de la Liceul Teoretic ”Callatis”, Școala  Gimnazială ”Sfântul Andrei”,  Școala Gimnazială Nr. 3, Școala Gimnazială Nr.1 și Școala Gimnazială ”Ion Creangă” Albești pentru  ajutorul acordat în organizarea acestor concursuri.

Pe 31 mai, porțile liceului se vor deschide iar pentru cea de-a treia activitate, poate cea mai atractivă, adresată elevilor din ciclul primar – Spelling Bee, care se va finaliza și cu apariția revistei pentru cei mici ”The Little Starfish”. Proiectul se va încheia pe 7 iunie cu un concurs pentru elevii din țară și din afara țării, dar și cu  simpozionul la care sunt invitați profesori din toată țara. Toate materialele prezentate și trimise de cadrele didactice vor apărea în revista ”Să vorbim… Gramatică/ Let’s speak… Grammar!”.

Partenerii Liceului Teoretic ”Callatis” în acest proiect sunt Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa, Primăria Municipiului Mangalia, Complexul Cultural Callatis, Clubul Rotary, ONG „Salvaţi Copiii”.




Primăria s-a „sucit“: este, din nou, organizatorul absolut al „Luminii de la malul mării“!

Contactat telefonic pentru a primi mai multe amănunte despre evenimentul tradiţional „Lumină de la malul mării“, protoiereul de Mangalia, părintele Vasile Cârlan ne-a surprins cu următoarea declaraţie: „Dacă ieri ştiam că noi suntem organizatorii, am fost anunţaţi, în cursul zilei de astăzi, că Primăria Mangalia se va ocupa de eveniment, Protoieria fiind numai partenerul manifestării. Toate activităţile adiacente Slujbei de Înviere sunt, începând de astăzi, apanajul Primăriei Mangalia“.

Deşi am încercat să obţinem, telefonic, un punct de vedere al reprezentanţilor primăriei cu privire la această decizie cât şi pentru a afla mai multe amănunte despre cea de a XIII-a ediţie a „Luminii de la malul mării“, cei contactaţi nu au fost de găsit.




Elevii Şcolii nr. 5, implicaţi în proiecte naţionale, cât şi în pregătirea sărbătoririi instituţiei unde învaţă

În această perioadă, Şcoala Generală nr. 5 „Gala Galaction” derulează două proiecte ce au fost aprobate de Ministerul Educaţiei. Primul se intitulează „Jurnal, mărturii şi fotografii etnografice”, ajuns la a III-a ediţie şi pentru care în fiecare an se depune documentaţia necesară cu scopul continuării acestuia. „Este vorba despre un proiect cu caracter naţional care se bazează pe tradiţii, comunicări ştiinţifice şi expoziţii de fotografie”, ne-a declarat directoarea Şcolii nr. 5, prof. Adriana Popescu. Cel de-al doilea proiect, ce se derulează la nivel regional, se numeşte „Excelenţei sale, cartea” prin care cadrele didactice încearcă să-i determine pe elevi să citească, în condiţiile în care aceştia sunt atraşimai mult de Internet. „Avem încheiat un parteneriat cu scriitoarea Saveta Georgescu cu care copiii s-au întâlnit de mai multe ori. De asemenea, ne-am bucurat de prezenţa unor scriitori cunoscuţi din judeţ, dar şi de seri de poezie, unde s-au recitat versuri de Blaga, Eminescu, Păunescu etc.”, ne-a mai spus directoare instituţiei de învăţământ.

Recent, conducerea unităţii şcolare a depus un alt proiect, internaţional, de această dată, ce are ca temă drepturile omului. Acesta se va derula, dacă va primi undă verde, în colaborare cu Guvernul din Muntenegru. „Proiectul ar reprezenta o Academie de vară, programată pentru intervalul 20-28 iunie 2014, în care îşi vor da întâlnire elevi ai tuturor ţărilor selectate. Aceştia vor discuta despre drepturile omului şi ale copilului în special. Este un proiect educativ la care sperăm să putem participa”, a precizat directoarea prof. Adriana Popescu.

Pentru perioada următoare se fac pregătiri în vederea organizării ediţiei a XV-a a Zilelor Şcolii nr. 5. Ca şi anii trecuţi, vor continua concursurile de creaţie literară care s-au concretizat, deja, cu publicarea a două cărţi în care se regăsesc cele mai bune creaţii scrise de către elevii participanţi. De asemenea, va avea loc concursul „Matematica la Pontul Euxin” ce a avut ca finalitate publicarea în gazeta de specialitate a rezultatelor şi problemelor rezolvate de către elevi. Nu vor lipsi competiţiile sportive, dintre care cea mai cunoscută este Cupa Şcolii nr. 5 la fotbal.




Căminul din Parcul Industrial, repartizat locuitorilor din „Barăci“?

În urmă cu o lună, Primăria Mangalia anunţa preluarea – pe care amiabilă – a unui cămin de nefamilişti în zona Parcului Industrial. Este vorba despre un imobil ce a servit, pe vremea când Şantierul Naval Militar încă mai funcţiona, drept clădire de dormitoare pentru soldaţii încartiruiţi în unitate. Clădirea, aflată în stare avansată de degradare, a fost reabilitată de DMHI, printr-o investiţie de circa 800.000 de euro.

Surse din cadrul primăriei ne-au declarat că este foarte posibil ca imobilul – ce are 95 de camere, din care 80 sunt disponibile pentru repartiţia către solicitanţii de locuinţe – să fie destinat familiilor ce populează, la ora actuală, cartierul „Barăci“. Prin repartizarea camerelor din căminul din Parcul Industrial, s-ar putea „goli“ una sau două barăci, acestea urmând să fie puse la pământ. Reamintim faptul că zona „Barăci“, de pe strada M.I. Dobrogeanu este, de ani de zile, cel mai mare focar de infecţie şi infracţionalitate din Mangalia, aici locuind câteva sute de familii extrem de sărace, cea mai mare parte dintre ele de etnie romă.




Se montează altarul pentru „Lumină de la malul mării“: an de austeritate pentru manifestarea tradiţională de la Mangalia

Manifestarea „Lumină de la malul mării“ va avea loc şi anul acesta la Mangalia, fiind, pentru prima dată în „istoria“ de treisprezece ani, organizată de Protoierie, primăria fiind numai partener al evenimentului. În aceste zile, în Portul Turistic are loc montarea altarului în care va sluji, în noaptea de Înviere un sobor de preoţi din localitate. Potrivit declaraţiilor protoiereului de Mangalia, preot Vasile Cârlan, IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, nu va oficia, ca la ediţia trecută, slujba de Înviere.

Va fi prezent, însă, timp de mai bine de o oră, alături de credincioşii din oraş, Corul Arhepiscopiei Tomisului, care va susţine un concert în port, alături de scena-altar.

Altarul în care va avea loc slujba de Înviere este acelaşi din 2002: „Este greu de montat şi de demontat o astfel de scenă, ce cântăreşte foarte mult. Ne-am convins anul acesta, când Protoieria Mangalia este cea care se ocupă de evenimentul „Lumină de la malul mării“. Este un altar frumos gândit, dar, după atâţia ani în care a fost sudat şi desfăcut, a ajuns într-o stare destul de proastă. Se întâmplă să se spargă icoanele din sticlă, fierul a ruginit… Trebuie să ne gândim, pe viitor, la o scenă ceva mai uşor de transportat şi montat“, afirmă părintele Vasile Cârlan.

Din păcate, bugetul de austeritate impus de municipalitate, nu va permite, ca anul trecut, distribuirea şi lansarea de lampioane către cer, sub sloganul „Lumina care vine se întoarce la ceruri“. Şi, tot ca un element de „noutate“, pentru prima dată, slujba nu va fi transmisă de nicio televiziune.




Mihaela Tucă, condusă pe ultimul drum

Mihaela (Mickey) Tucă, dansatoarea ce şi-a găsit sfârşitul, sâmbătă noaptea, în incendiul de la Restaurantul „Beirut“, alături de prietenele sale Nicoleta Cengher şi Nicoleta Vasiliteanu este condusă, în aceste momente, pe ultimul drum. Cortegiul funerar a plecat, în urmă cu o oră, de la Biserica „Sfântul Mina“ şi urmează să ajungă la Cimitirul „Sfânta Maria“. Alături de familia îndurerată se află circa 200 de localnici.

Dumnezeu să o odihnească!




Şcoala de Aplicaţie a Forţelor Navale, alături de elevii din Mangalia, în cadrul „Săptămânii Porţilor Deschise“

Şcoala de Aplicaţie a Forţelor Navale a dorit să sprijine, pentru al treilea an consecutiv, Programul Naţional „Să ştii mai multe, să fii mai bun”, derulat de către Ministerul Educaţiei Naţionale, printr-o serie de activităţi precum „Săptămâna Porţilor Deschise” şi „Armata – O şcoală altfel”, proiect din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, oferind elevilor şi dascălilor posibilitatea de a-şi dezvolta aria activităţilor extra-curriculare.

În perioada 7 -11 aprilie, Şcoala de Aplicaţie a Forţelor Navale îşi deschide porţile pentru elevi şi organizează o gamă diversă de activităţi cu caracter non-formal, în vederea stimulării interesului pentru profesiile de marină şi pentru dezvoltarea competenţelor şi a preocupărilor extraşcolare ale elevilor învăţământului gimnazial şi liceal.

Şcoala de Aplicaţie a Forţelor Navale implicată activ în proiectul „Armata – O şcoală altfel”  îşi deschide porţile pentru un număr de peste 1.500 de elevi şi profesori, prezentând acestora tehnica militară, activităţile practice specifice, precum şi oferta educaţională a învăţământului de marină.




Elevii Şcolii nr. 3, voluntari pentru o zi la Cantina socială

În cadrul „Săptămânii altfel”, elevii clasei a VI-a B ai Şcolii Generale nr. 3 Mangalia, coordonaţi de către diriginta acestora, prof. Virginia Gogoaşă, s-au deplasat la Cantina socială a municipiului unde au derulat o serie de activităţi. „Copiii au făcut curăţenie în incinta cantinei, după care au eliberat curtea de gunoaie şi frunze uscate. Elevii s-au declarat foarte încântaţi că au muncit în aer liber. Au lucrat de la 9.00 până la prânz. Au eliberat curtea de plante uscate, crengi, frunze şi gunoaie. De asemenea, au şters geamurile şi mesele de la cantină şi i-au servit cu mâncare pe cei care vin, zilnic, să ia prânzul în acest loc. Am considerat că este util pentru copii să vadă că există oameni mai nevoiaşi decât ei, care nu-şi permit nici măcar să se hrănească acasă. Din păcate, copiii nu mai fac diferenţa dintre realitate şi spaţiul virtual în care sunt ancoraţi prea mult. M-am bucurat că elevii mei sunt dispuşi să ajute”, ne-a declarat prof. Virginia Gogoaşă.

Alături de copii s-a aflat şi directorul Şcolii nr. 3, prof. dr. Mihai Ionescu care nu doar că i-a supravegheat, dar a şi muncit cot la cot cu aceştia. „Această acţiune am derulat-o în colaborare cu Primăria şi Serviciul Social Mangalia. Copiii au făcut curăţenie de primăvară. Au fost foarte harnici, au dat cu sapa, au măturat, au strâns şi cărat gunoaiele. Mulţi dintre ei mi-au spus că nici acasă nu au făcut curăţenie cum au făcut aici. Tot în cadrul „Săptămânii altfel”, elevii şcolii noastre vor merge în excursii la Constanţa, la Mănăstirea Dervent, vor vizita muzee. De asemenea, vor viziona la şcoală mai multe filme artistice şi documentare”, ne-a spus directorul unităţii de învăţământ, prof. dr. Mihai Ionescu.

Elevii care au muncit la Cantina socială au fost vizitaţi de către edilul urbei, Cristian Radu. Primarul i-a felicitat pentru efortul depus şi i-a răsplătit cu dulciuri şi diplome. În acelaşi timp, primarul i-a sfătuit să facă sport şi să deruleze activităţi în aer liber pentru a-şi păstra tonusul şi starea de sănătate.  




ADPP scoate la licitaţie două spaţii în pieţele Mangaliei

Consilierii locali au aprobat închirierea a două spaţi comerciale administrate de ADPP Mangalia. Este vorba despre un spaţiu destinat vânzării de produse de panificaţie – în Piaţa „Mercur“ şi de un altul pentru comercializarea cărnii – în Piaţa „Sud“.

Închirierea se va face în baza unei licitaţii publice cu strigare şi are la bază rapoartele de evaluare ale firmei NATWORLD S.R.L. Constanţa. Preţul de pornire al licitaţiei spaţiului din Piaţa „Mercur“ va fi de 10,50 euro/mp/lună, iar al celui din Piaţa „Sud“ de 4,75 euro/mp/lună. Pasul de strigare este de 1 euro/mp/lună.

Contractele de închiriere vor fi încheiate pe 5 ani, cu posibilitatea de prelungire, cu acordul ambelor părţi.




Au intrat într-o casă de vacanţă, dar nu au furat nimic

În noaptea de 03/04.04.2014, poliţiştii din cadrul Postului de Poliţie Limanu au fost sesizaţi cu privire la faptul că, persoane necunoscute au pătruns, prin forţarea unei ferestre, în interiorul unei case de vacanţă a unui bărbat, din localitatea 2 Mai, fără a sustrage vreun bun. De asemenea, a fost forţată şi o uşă de la o magazie, nefiind sustrase bunuri din interiorul acesteia.

Cercetările sunt continuate de către poliţişti în vederea identificării şi tragerii la răspundere penală a celor în cauză, urmând a fi făcute propuneri legale în consecinţă, prin unitatea de parchet competentă.




Autorităţile ne promit, din nou, că Mangalia va avea obor întins pe 14.000 mp

În fiecare duminică, la primele ore ale dimineţii, sute de localnici iau cu asalt oborul amplasat în zona industrială. Oamenii se îmbulzesc printre tarabele improvizate şi produsele comercializate în condiţii improprii (praf, gropi, buruieni) datorită diversităţii mărfurilor, cât mai ales datorită preţurilor mult mai mici practicate aici în comparaţie cu magazinele şi pieţele din oraş. De la flori şi verdeaţă până la ouă de curte, carne, lactate, fructe, legume, produse de panificaţie şi animale vii toate pot fi admirate şi cumpărate de la târgul de duminică organizat începând cu ora 7.00.

De ani buni, oborul, aflat în custodia ADPP Mangalia, reprezintă, de fapt, o întindere denivelată de pământ, înecată în noroi în zilele ploioase, lipsită de spaţii de comercializare adecvate. Conducerea ADPP Mangalia ne-a declarat încă de anul trecut că oborul va fi inclus într-un amplu program de reamenajare şi modernizare, numai că, deocamdată, nu s-a schimbat nimic.

Zilele trecute, directorul instituţiei, Cătălin Cornaci ne-a precizat că cel puţin pe hârtie s-a reuşit finalizarea proiectului privind crearea unui nou obor. „Deşi, iniţial, am dorit să-l amplasăm în imediata apropiere a celui actual, noul obor va fi amenajat în zona Moară, Acesta se va întinde pe o suprafaţă de 14.000 de metri pătraţi. Oborul va dispune de spaţii civilizate pentru fiecare tip de mărfuri, respectiv lactate, carne şi preparate din carne, legume-fructe etc. De asemenea, animalele vii vor putea fi vândute în locuri special amenajate, nu în plină stradă cum se face în prezent”, a spus directorul ADPP Mangalia.

Să sperăm că acest proiect de interes şi de care un municipiu, ce se vrea european, are nevoie să se concretizeze şi în realitate, nu doar în scripte. Având însă în vedere faptul că autorităţile publice locale se plâng că nu au bani pentru alte lucrări prioritare, cum ar fi asfaltarea drumurilor, este greu de crezut că oborul va avea întâietate în perioada imediat următoare.

Zona în care se va înfiinţa Oborul este, acum, o groapă de gunoi…




Pentru că „nu produc niciun venit“, birourile Clubului Nautic vor fi scoase la licitaţie

Pentru cei ce ţin neapărat să îşi deschidă o afacere cu „specific marinăresc“ şi nu au găsit un spaţiu adecvat, aşteptarea a luat sfârşit. La un an după construire, birourile şi sălile de conferinţă ale Clubului Nautic „Callatis“ vor fi scoase la licitaţie. Astfel, firma constănţeană Natworld SRL a întocmit un raport de evaluare al imobilului, în urma căruia a stabilit că preţul de pornire va fi de 5 euro/mp/lună, fără TVA. Termenul de închiriere este de 5 ani, iar „pasul“ de licitatie – 1 euro/mp/lună.

ADPP Mangalia, administratorul clădirii, oferă şi amănunte referitoare la imobil: are fundaţia din beton, zidurile din BCA, pereţi din gips carton şi tâmplăria din lemn. Închirierea spaţiilor se va face pentru „ca aceste spaţii să fie întreţinute şi să nu intervină degradarea fizică a bunurilor, având în vedere că acestea nu produc niciun venit la bugetul local“.

Per total, ADPP Mangalia va scoate la licitaţie 5 birouri la parter (cu suprafeţe cuprinse între 21 şi 26 mp) şi 8 birouri la etaj (21-27 mp).  În aceeaşi clădire, consilierii au stabilit şi chiriile pentru cele două săli de conferinţe: pentru cea de la parter – 42 euro/1 zi/eveniment şi 91 euro/1 zi/eveniment.




Olimpiada naţională la „Tehnologii” începe, mâine, la Liceul „Ion Bănescu“

În perioada 8-11 aprilie 2014, Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa, cu sprijinul Statului Major al Forţelor Navale şi al unui grup de colaboratori, organizează la Mangalia Olimpiada naţională la disciplinele din aria curriculară „Tehnologii”, pentru elevii claselor XI-XII, de la profilul Servicii, domeniile turism şi alimentaţie şi economic, administrativ, comerţ.

Participă 165 de elevi din toate judeţele ţării, însoţiţi de profesori, precum şi 22 de profesori evaluatori în comisia naţională. Cele două probe de concurs (teoretică şi practică) se vor desfăşura la Liceul Tehnologic „Ion Bănescu” din Mangalia, iar cazarea şi masa elevilor şi a profesorilor este asigurată la 3 hoteluri din Mangalia şi un hotel din Saturn.

Organizatorii oferă participanţilor şi posibilitatea petrecerii activităţilor extracurriculare într-un tur al obiectivelor turistice din Mangalia şi al Hergheliei Mangalia.




9 autospeciale și trei ambulanțe au intervenit pentru stingerea incendiului produs la restaurantul ”Beirut”

În seara zilei de 05.04.2014, la orele 22:40, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Dobrogea” al judeţului Constanţa a fost anunţat prin Sistemul Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 de izbucnirea unui incendiu la un restaurant aflat pe B-dul Tomis din municipiul Constanţa.

La faţa locului au ajuns 3 autospeciale de stins incendii de la Detaşamentul Constanţa Oraş. Întrucât la sosirea forţelor de intervenţie incendiul era generalizat, au fost chemate în sprijin autospeciale din alte subunităţi ale ISU Dobrogea, însumând un număr de 9 autospeciale de intervenţie şi 3 ambulanţe SMURD.

Misiunea pompierilor s-a dovedit a fi îngreunată de vizibilitatea redusă cauzată de fumul dens, de condiţiile meteorologice nefavorabile (vânt extrem de puternic) precum şi de existenţa unei cantităţi mari de materiale combustibile la interior. 

Din nefericire, în urma incendiului s-au înregistrat 7 victime, dintre care 3 persoane decedate şi 4 persoane intoxicate cu fum care au primit îngrijiri medicale de specialitate, una dintre ele fiind transportată la Bucureşti cu un elicopter al Inspectoratului General de Aviaţie.

Eforturile pompierilor militari nu au fost în zadar, întrucât au reuşit să menţină incendiul în limitele în care a fost găsit la sosirea echipajelor de intervenţie, împiedicând propagarea acestuia. Astfel, pompierii au reuşit să salveze imobilele învecinate.




Trei tinere au murit în incendiul de la „Beirut“: Nicoleta Cengher, Mihaela (Mikey) Tucă şi Nicoleta Vasiliteanu s-au ridicat, împreună, la cer

Trei persoane au murit şi alte patru au fost rănite, sâmbătă noapte, în urma unui incendiu izbucnit într-un restaurant din centrul municipiului Constanţa, focul, care a afectat o clădire cu două etaje în care mai funcţionau un pub şi un cazino, fiind stins de pompieri după mai mult de cinci ore. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Dobrogea”, focul a izbucnit la restaurantul „Beirut“ din centrul Constanţei, în jurul orei 22.40, flăcările extinzându-se cu rapiditate în toată clădirea în care se aflau câteva zeci de persoane. În imobilul respectiv mai funcţiona un cazino, iar la etaj era amenajat un pub în care se defăşura un concert rock.

În urma incendiului, trei fete – Nicoleta Vasiliteanu, de 23 de ani, din Constanţa, Mihaela Tucă, de 24 de ani, din Mangalia şi Nicoleta Cengher, de 22 de ani, din Costineşti, angajate ale restaurantului, au murit, iar patru persoane au suferit arsuri şi intoxicaţii cu fum, fiind duse la spital. Una dintre victime, care a suferit arsuri grave, a fost transportată cu o aeronavă SMURD la Spitalul de Arşi din Bucureşti. Trupurile celor trei fete au fost găsite carbonizate într-un vestiar al localului.

Până în prezent nu se ştie ce a declanşat incendiul, care se pare că ar fi pornit în partea din spate a restaurantului. Focul a distrus complet restaurantul şi a provocat avarii mari cazinoului şi pub-ului aflat la etaj. Mihaela şi Nicoleta sunt absolvente ale Colegiului Economic Mangalia. Nicoleta Cengher era una dintre cele mai bune voci ale oraşului, tânără fiind o prezenţă constantă în mai toate spectacolele ce au avut loc, în ultimii ani, în Mangalia.

Dumnezeu să le odihnească în pace!




Cercetat pentru evaziune fiscală

Poliţiştii din Mangalia au documentat activitatea unui bărbat, în vârstă de 47 ani, din municipiul Mangalia, care calitate de administrator al unei societăţi comerciale, în anii 2009 și 2010, nu a virat la bugetul consolidat al statului suma de 6.051 lei, reprezentând impozite şi contribuţii. Celui în cauză i-a fost întocmit dosar penal, fiind cercetat în stare de libertate pentru săvârşirea infracţiunii de evaziune fiscală.




Bodo, Tavi Colen şi Keo au înlocuit copacii uscaţi din Mangalia

Joi, 3 aprilie, au fost plantaţi mai mulţi tei pe Bulevardul 1 Decembrie 1918, de către artişti precum Bodo – solistul trupei Proconsul, Tavi Colen, Keo, Skizzo Skillz şi alţii. Acţiunea este binevenită, în condiţiile în care, în ultimii ani, o bună parte dintre copacii oraşului s-au uscat în urma tăierilor repetate şi fără rost, fiind, ulterior, scoşi din pământ.

Acţiunea de plantare a pomilor în mai multe localităţi din ţară, printre care şi Mangalia, face parte din proiectul susţinut de Compania artistică Mix Music Show SRL Bucureşti, realizatoarea turneului Mix Music Evo 2012. În cadrul proiectului „Artiştii spun Verde pentru România” (1 leu pentru Copacul tău), au fost donaţi Mangaliei 50 de arbori (tei şi paltini), care, ulterior, vor îmbogăţi peisagistic mai multe zone din oraş.

Programul de protejare a mediului înconjurător demarat de Mix Music şi susţinut de artişti autohtoni se derulează în perioada 2 – 10 aprilie a.c.




Minunăţii homemade: săpunuri realizate din ingrediente 100% naturale

S-a stabilit recent în sudul litoralului, după ce, a locuit în Londra mai bine de 12 ani. Din mâinile ei ies, zilnic, adevărate bijuterii „bio“: săpunuri hand-made, 100% naturale, rodul unei munci meticuloase, pline de inspiraţie şi de … naturaleţe!

Mirela, ardeleanca stabilită în sudul litoralului, pentru că a vrut să fie cât mai aproape de mare, realizează, în propria gospodărie, unele dintre cele mai frumoase, dar şi sănătoase cosmetice “home-made“. Vorbeşte cu însufleţire despre procesul de realizare al săpunului de casă, combinat cu cele mai diverse ierburi, fructe, uleiuri şi mirodenii. „Baza unui săpun bio îl reprezintă uleiurile naturale. Agentul de saponificare este soda, care, în combinaţie cu uleiurile vegetale, dă naştere reacţiei de saponificare: un sfert din substanţa rezultată îl constituie glicerina în stare pură şi trei sferturi săpunul natural. Alte ingrediente sunt laptele (unul dintre cele mai bune şi mai sănătoase fiind cel de capră), infuziile de plante, ierburile şi uleiurile preţioase. Moleculele ingredientelor rămân, astfel, intacte, iar proprietăţile lor se transmit săpunului. Teoretic,  săpunul trebuie să stea „la uscat“ cam o lună, dar am foarte multe cereri şi nu reuşesc să îl păstrez atât“, ne dezvăluie Mirela procesul de realizare al săpunului natural.

Fanii cosmeticelor naturale pot intra în posesia creaţiilor Mirelei numai pe Facebook – Myreea săpunuri naturale – unde le sunt prezentate, pentru fiecare produs, ingredientele din care acestea sunt realizate. Este o diferenţă de la cer la pământ între săpunul natural şi cel din comerţ. Din spusele Mirelei, acesta din urmă este plin de coloranţi cancerigeni şi toxici, de alumină şi alte substanţe care, în cele din urmă, compun un amalgam de orice altceva, în afară de săpun: „Nici nu au voie să scrie pe etichetă termenul <<săpun>> , pentru că ar minţi. Este un “cream-bar“ ce usucă pielea şi, în loc să distrugă bacteriile, le înmulţeşte, spre deosebire de săpunul natural“.

Mirela foloseşte patru tipuri de uleiuri de bază: de măsline, cocos, palmier şi ricin, cărora le adaugă şi altele, în cantităţi mai mici – de argan, de mango, sâmburi de struguri, unt de shea şi cacao. Ingrediente minune, adăugate în săpunul natural şi care îi conferă acestuia culori specifice sunt spirulina (verde), argila (alb), turmenic (portocaliu), cătina (galben), lavanda (mov).

„Occidentalii au acest cult al lucrurilor naturale, iar cosmeticele nu fac excepţie“, ne spune Mirela. „Pe fiecare stradă din Londra există cel puţin trei magazine cu specific naturist. La noi, în România, abia acum am început să conştientizăm beneficiile cosmeticelor, hranei şi chiar a veştmintelor naturale, fără coloranţi sau substanţe toxice sănătăţii. Probabil, de aceea, mai bine de jumătate din clienţii mei din toată ţara au vârste sub 30 de ani şi studii superioare. Tinerii sunt cei ce au prins ideea “Just simple nature“, poate şi pentru că au acces la informaţie mult mai uşor şi sunt mai deschişi la ce e nou“.




Pentru că ieri nu au venit în număr suficient, consilierii, rechemaţi în şedinţă de îndată

Şedinţa de îndată ce ar fi trebuit să se desfăşoare ieri, la Primăria Mangalia, a fost amânată din lipsa cvorumului, numai şapte consilieri fiind prezenţi la întâlnire. Astăzi, aleşii sunt chemaţi, din nou, tot într-o şedinţă de îndată, în cadrul căreia va fi repus pe tapet proiectul „Saga vikingilor la malul mării“ (cu o valoare de 894.140 lei) şi o rectificare de buget prin care primăria va aloca 20.000 de lei cheltuieli de investiţii aferente acestuia. Consilierii mai trebui să fie de acord cu rapoartele de evaluare pentru birouri şi săli de conferinţe din cadrul Clubului Nautic, dar şi cu organizarea a două licitaţii în urma cărora, în Piaţa Mercur, va fi închiriat un spaţiu cu destinaţia „panificaţie“ şi un altul, în Piaţa Sud, pentru comercializarea de carne.