23 noiembrie 2024 13:42

Începutul sezonului estival, prilej bun pentru investitorii din turism să îşi verse năduful la adresa administraţiei locale

IMG_3503În cadrul unei întâlniri premergătoare deschiderii sezonului estival dintre reprezentanţii administraţiei publice locale şi operatorii din turism din sudul litoralului, cele două părţi nu au reuşit să se pună de acord decât cu mari eforturi şi după discuţii aprige. Aşa cum a recunoscut la începutul întâlnirii edilul Cristian Radu, relaţiile dintre administraţia locală şi operatorii economici nu au fost cele dorite. La rândul lor, agenţii economici din turism au acuzat lipsa de profesionalism a subalternilor primarului, dar şi cea a transparenţei în deciziile adminisitraţiei publice locale. Şi, nu în ultimul rând, au mai spus operatorii, problemele turismului din sudul litoralului continuă să fie, an de an, aceleaşi, fără ca situaţia să se schimbe în mai bine.

Primarul Cristian Radu a făcut, la începutul întâlnirii ce a avut loc la Club Nautic din Portul Turistic, un scurt rezumat al situaţiei turismului din zonă, văzut prin prisma adminsitraţiei publice locale, printre care noile reglementări fiscale aplicabile agenților economici din turism, proiectele de investiții în zona de sud a litoralului, o variantă ocolitoare a Mangaliei, dar şi eliminarea taxei de promovare, fapt care, afirmă edilul, a fost o greşeală.

Pentru cele câteva zile rămase până la demararea sezonului estival, primăria susţine că se va apuca de lucru: va toaleta spaţiile verzi şi gardurile vii, arborii uscaţi şi cei care afectează trama stradală, va plomba carosabilul, va igieniza lacurile, va reface gazonul şi va aplica tratamente periodice specifice împotriva insectelor şi ţânţarilor şi multe altele.

Spiritele s-au încins în momentul în care primarul a acuzat reprezentanţii din turism că ei sunt cei care au dorit retragerea taxei de turism, un bir special, ce a fost retras, definitiv, la începutul acestui an. “O să vă pun la dispoziţie filmări de la şedinţa Consiliului Local, în care veţi vedea că aţi fost cei care v-aţi opus acestei taxe, iar acum vă plângeţi că, la Mamaia, se fac lucruri bune cu această taxă”, le-a reproşat Cristian Radu operatorilor.

„Sigur că da, daţi toate imaginile de la acea şedinţă, în care o să vedeţi că FPTR-ul nu a cerut, niciodată, eliminarea taxei de promovare. S-a decis, în cadrul şedinţei, de către consilieri, să se elimine taxa până la clarificarea destinaţiei care s-a dat, în ultimii ani, acestei taxe. Sun nicio formă nu am cerut anularea ei. Vă întreb pe dumneavoastră, ca edil al Mangaliei, de ce aţi făcut această şedinţă fără să ne consultaţi şi pe noi, agenţii din turism? Aveţi pe masa dumneavoastră o mulţime de adrese de la noi, FPTR-ul, dar şi de la alte organizaţii din turism, în care vi se atrage atenţia asupra modului de utilizare a taxei de promovare. V-am atras atenţia în multe şedinţe publice cu privire la asociaţia aceea, Fanomania, care, chipurile, era una de promovare a Mangaliei, cu nopţi albe şi prezervative. Ne-aţi promis că anulaţi aceste nereguli. Si, acum, veniţi şi spuneţi: nu eu sunt de vină, subalternii mei…? Haideţi să ne asumăm, fiecare, greşelile!”, a declarat, celor prezenţi, vicepreşedintele FPTR, Virgil Stancu.

Un alt vicepreşedinte al FPTR, Nicu Moroianu, s-a arătat nemulţumit de faptul că, la întocmirea bugetului primăriei pe acest an, nu au fost solicitaţi să îşi spună punctul de vedere şi operatorii din turism: „Dacă doreaţi o dezbatere adevărată, aşa, cum se face la Constanţa, ne trimiteaţi bugetul să îl analizăm cu săptămâni înainte. Aşa, ni l-aţi trimis vineri seara ca să intre în şedinţa de consiliu luni! În plus, văd că, în fiecare an, la astfel de întâlniri, avem aceleaşi probleme: câini fără stăpân, lipsa iluminatului public etc”, a spus vicepreşedintele FPTR, Nicu Moroianu.

Un ton mult mai calm l-a avut, în cadrul dezbaterilor, dr. Mohammad Murad, președintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc care a făcut apel la hotelieri să găsească o soluţie rezonabilă, astfel încât să nu fie afectată activitatea micilor comercianţi. „Ca oameni de afaceri nu am făcut averi. Sunt oameni care şi-au pus casele gaj la bancă, pentru a investi în turism. Dar, trebuie să ţineţi cont că, nouă, hotelierilor, ni se cer 67 de taxe pe care le dăm, sub diferite forme, la stat. Astea te pot băga în faliment. Ţineţi cont că eu, de exemplu, am băgat în modernizările unităţilor mele de aici, din sud, 10 milioane de euro. Dar, lângă mine, sunt unităţi părăsite, în paragină. Tot aici, avem nevoie de promovare: 80% dintre turiştii care vin la noi spun că nu se aşteptau să fie atât de bine. Şi, nu în ultimul rând, trebuie să facem ceva cu câinii vagabonzi şi cu muzica dată la maximum după miezul nopţii”, a punctat neajunsurile pe care le întâmpină agenţii economici pe litoral, Mohammad Murad.

Radu Cristian și Mohammad Murad au propus celor prezenți identificarea unei soluții urgente în privința promovării stațiunilor, modalitatea de finanțare a acesteia, dar și noi măsuri de îmbunătățire a serviciilor oferite turiștilor.